Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen: niet goed voelen in mijn lijf

15-09-2024 18:59 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een vrouw van 28. Ik ben 1,67 groot en weeg momenteel 65,5 kilo. Dit is ongeveer 2,5 kilo meer dan normaal, maar dit zijn helaas vakantiekilo’s. Ik wil al jaren het gewicht van 60 kg bereiken, maar dit lukt me niet.

Ik eet vegan en buiten de deur nog wel eens vegetarisch. In de werkweek lukt het me ook goed om me aan mijn 3 maaltijden te houden en als snack iets van fruit. ‘S avonds soms nog een linzenwafel, maar soms ook niet.

Maar in het weekend gaat het dan mis. Ik eet dan wel eens buiten de deur, maar eigenlijk gaat het dan zo.

Vrijdagavond: chips om het weekend in te zetten (kleine portie)
Zaterdagnamiddag een zoete snack of eens een boterham met zoet beleg. ‘S avonds weer een zoete snack.
Zondag bv ‘s middags buiten de deur eten (vaak 1 weekenddag, maar ook niet elk weekend). Zoete snack in namiddag en soms nog tijdens avond ook.

Het grote probleem is dat ik door een fysieke beperking ook weinig sporten kan doen. Ik wandel iedere dag na het werk wel 1,5 tot 2 km en in het weekend wandel ik 1 dag meestal zo’n 8-15 km afhankelijk van week tot week.
Dit lijkt niet voldoende te zijn.

Door operaties heb ik ook een uitstulping aan mijn buik. Deze is goed zichtbaar door t-shirts etc. dus ik haat de zomer. Aanspannende modellen zijn niets voor mij en ik heb al verschillende miskopen gedaan hierdoor. Ik wil er natuurlijk ook netjes uitzien op het werk en dit zo veel mogelijk verbergen. Ik had net weer een moment waarbij ik 10 dingen aan heb getrokken en niets goed zit. Hoe dikker ik ben, hoe meer de uitstulping ook zichtbaar is natuurlijk.

Ik heb dunne armen en normale benen, het zit hem vooral ik mijn buik. Je kiest natuurlijk niet altijd waar je afvalt.

Dus: hoe geraak ik 5,5 kg zo snel mogelijk kwijt en hoeveel beweging zou daar bij mogelijk zijn? Zou meer wandelen helpen om af te vallen? Hardlopen is helaas niet mogelijk.

Alvast bedankt voor jullie tips en motivatie!
Alle reacties Link kopieren Quote
En je neerleggen bij dat getal op de weegschaal?
En wel wat maar gaan wandelen, gewoon om je fit te voelen?
En dat afwisselen met zwemmen? Fietsen? Beetje krachttraining met goede begeleiding?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt een prima gewicht voor je lengte. Afvallen is helemaal niet nodig.
Beter focus je je op het accepteren van bepaalde minpunten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Franille schreef:
15-09-2024 19:14
Je hebt een prima gewicht voor je lengte. Afvallen is helemaal niet nodig.
Beter focus je je op het accepteren van bepaalde minpunten.
Ik begrijp dat ik geen overgewicht heb, maar ik voel me verschrikkelijk in alles wat ik draag. Zeker in de zomer/bij mooi weer. Ik wil me gewoon graag wat beter voelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
lamamber,is dit dan niet gewoon het gewicht dat bij je hoort? Te zwaar ben je zeker niet. Wat naar dat jij je zo voelt! Misschien wat meer aan zelfacceptatie werken of...? Iedereen heeft toch zijn minpunten. En wandelen is altijd goed en krachttraining. Het helpt ook om je hoofd leeg te maken. Heb jij in het verleden ooit 60 kilo gewogen?
madamebijoux wijzigde dit bericht op 15-09-2024 20:18
15.88% gewijzigd
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
Iamamber schreef:
15-09-2024 19:16
Ik begrijp dat ik geen overgewicht heb, maar ik voel me verschrikkelijk in alles wat ik draag. Zeker in de zomer/bij mooi weer. Ik wil me gewoon graag wat beter voelen.
Hoe komt dat dan dat jij je zo voelt? Ligt het alleen aan de uitstulping?
madamebijoux wijzigde dit bericht op 15-09-2024 19:27
6.02% gewijzigd
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameBijoux schreef:
15-09-2024 19:24
Hoe komt dat dan dat jij je zo voelt?
Zoals geschreven in mijn bericht heb ik een uitstulping aan mijn buik. Dit is in heel veel t-shirts zichtbaar en dan lijkt het gewoon alsof je dik bent. Nu ik ook wat ben aangekomen, lijkt die uitstulping alleen maar groter zijn geworden, vandaar dat ik graag wil afvallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iamamber schreef:
15-09-2024 19:26
Zoals geschreven in mijn bericht heb ik een uitstulping aan mijn buik. Dit is in heel veel t-shirts zichtbaar en dan lijkt het gewoon alsof je dik bent. Nu ik ook wat ben aangekomen, lijkt die uitstulping alleen maar groter zijn geworden, vandaar dat ik graag wil afvallen.
Ok duidelijk! Ik heb mijn vorige post veranderd.
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap je helemaal. Ik ben 1:73 en ik voel me ook het lekkerst als ik 62 weeg. En met 64 dus niet.
Maar goed hier op het forum mag je volgens sommigen alleen afvallen als je obese bent.
Ik zou niet inzetten op snel afvallen want dat probeer je al een tijd. En hardlopen is geen must, een actieve levensstijl wel. Dus de fiets pakken in plaats van de auto, veel wandelen, in het weekend lekker bezig zijn.
En keuzes maken in je snacks. Niet vrijdag en zaterdag en zondag. Begin eens met bijvoorbeeld de vrijdagavond chips te vervangen voor een beter alternatief. Als je zo 1 voor 1 die momenten aanpakt dan zou je toch resultaat moeten zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat eet en drink je zoal op een doordeweekse dag?
Alle reacties Link kopieren Quote
"Hoe raak ik zo snel mogelijk 5,5kg kwijt?"

Daar ga je al de mist in, afvallen is geen race. Hoe groot zijn je porties? Eet je niet teveel of juist te weinig? Wat drink je? Water? Cola?

Misschien kun je naast het wandelen ook nog zoiets gaan doen als "Nederland in Beweging." van Omroep Max, als dat tenminste haalbaar is. Of wellicht zwemmen? Misschien kan de huisarts daarbij helpen? Misschien kan er iets gedaan worden aan die uitstulping als het je zo onzeker maakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je dan niet beter wat meer trainen om je buik strakker te krijgen?

Snel zal sowieso niet makkelijk zijn. Daarnaast heb je een leeftijd dat er soms een kilootje blijvend bij komt.

Ik weeg nu 65 bij 1,78m, maar ik heb ook jaren 63 gewogen. Rond mijn 30e werd ik zwaarder en dat heb ik er nooit meer afgekregen. Het is wat het is.
september wijzigde dit bericht op 15-09-2024 19:55
29.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
15-09-2024 19:52
Kun je dan niet beter wat meer trainen om je buik strakker te krijgen?

Snel zal sowieso niet makkelijk zijn. Daarnaast heb je een leeftijd dat er soms een kilootje blijvend bij komt.
Daarom is acceptatie ook beter, maar ja
Alle reacties Link kopieren Quote
Franille schreef:
15-09-2024 19:53
Daarom is acceptatie ook beter, maar ja
Ja, dat zal op den duur vanzelf moeten. Maar dat iemand eerst nog het een en ander wil proberen begrijp ik wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien vind je dit een leuke stok achter de deur: via het Diabetesfonds kun je meedoen aan de suikerchallenge. Een week lang geen toegevoegde suikers eten en drinken. Erg leuk om te doen vond ik; je ontvangt gratis recepten als je dat wilt en je krijgt wat meer inzicht in je cravings.
https://www.diabetesfonds.nl/minder-sui ... -challenge
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij langzaam afvallen gaat je huid minder hangen heb ik eens gehoord.
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
15-09-2024 19:52
Kun je dan niet beter wat meer trainen om je buik strakker te krijgen?

Snel zal sowieso niet makkelijk zijn. Daarnaast heb je een leeftijd dat er soms een kilootje blijvend bij komt.

Ik weeg nu 65 bij 1,78m, maar ik heb ook jaren 63 gewogen. Rond mijn 30e werd ik zwaarder en dat heb ik er nooit meer afgekregen. Het is wat het is.
Ieder lichaam is weer anders, ik heb dezelfde lengte als jij (1,78) en toen ik rond de 60 woog, werd ik niet eens meer ongesteld, kreeg ik allerlei klachten etc. Weeg nu veel meer ( wel wat overgewicht ) maar alles functioneert prima. Blijkbaar is te dun voor mijn lichaam ook niet gezond
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Probeer elke dag veel water te drinken, wandel elke dag en vervang je snacks door gezondere alternatieven.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker. A. Einstein
Alle reacties Link kopieren Quote
Shapeware onder je t-shirt als een geprobeerd? Dat kan een groot verschil maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
15-09-2024 21:12
Ieder lichaam is weer anders, ik heb dezelfde lengte als jij (1,78) en toen ik rond de 60 woog, werd ik niet eens meer ongesteld, kreeg ik allerlei klachten etc. Weeg nu veel meer ( wel wat overgewicht ) maar alles functioneert prima. Blijkbaar is te dun voor mijn lichaam ook niet gezond
Ja, ik ben nooit te mager geweest, ik heb een “atletische” bouw. Het was voor mij bij die leeftijd een goed gewicht. Als tiener en beginnend student woog ik altijd 58kg, ook toen was dat echt gewoon oké. Het was mijn bouw, en op die leeftijd zijn velen nog slanker dan ze later zijn. Maar ik ben na mijn 30e wel blijvend zwaarder geworden. Ik denk eigenlijk dat TO op dat omslagpunt zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je schrijft dat je door lichamelijke klachten niet makkelijk kan sporten. Zou zwemmen misschien wel kunnen? Dan bouw je ook conditie op en het is niet zo zwaar voor gewrichten en dergelijke.

Sowieso is het beter om geduld te hebben en langzaam af te vallen. Je bent eigenlijk niet te zwaar dus je verbruikt ook niet zoveel energie. Dan is snel 5 kilo willen afvallen niet slim en zelfs heel moeilijk. Een halve kilo per 2 weken is waarschijnlijk de max waarop je dat nog gezond doet.

Eventueel kun je ook eens kijken voor een fysio en dan met name gericht op sporten waarbij rekening gehouden wordt met jouw beperkingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als naai lerares en patroontekenen leren op je eigen maten, zie ik het probleem wat iedereen heeft.

Niemand is nl perfect in lichaamsbouw. Bv ik ben als kind heel jong gaan zwemmen, hele brede schouders ontwikkelt, had erfelijk altijd een buikje.
Toen kreeg ik borstkanker op hele jonge leeftijd, als gevolg daarvan hele dikke armen.

Ik heb ook een iets gebochelde rug...en dan? Verzoen je met je lichaam is mijn advies in mijn naaischool, en benadruk je mooie vormen, die heeft iedereen!

Erger is jaren kanker..en onzekerheid of je mag blijven leven. Relaviteer eea zou ik zeggen. het leven is meer waard!
Alle reacties Link kopieren Quote
Iselle schreef:
16-09-2024 01:21


Erger is jaren kanker..en onzekerheid of je mag blijven leven. Relaviteer eea zou ik zeggen. het leven is meer waard!
Tja, zo kun je elke discussie doodslaan
Ook zonder terminale ziekte mag je gewoon balen van dingen hoor
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo te lezen eet je gezond en heb je een gezond gewicht.
Je kan je laten adviseren of je iets kan qua sport voor je buik.
Anders zou je ook een operatie kunnen overwegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou eerst eens bij gaan houden hoeveel je eet met een app als de eetmeter van het voedingcentrum. Gewoon alles invoeren (ook wegen als het nodig is, want je schat het snel verkeerd in) en dan kijken waar op een gezonde manier calorieën verminderd kunnen worden. Bijvoorbeeld door iets te vervangen door iets voedzamers.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven