Lijf & Lijn alle pijlers

Beginnen met Intermittent Fasting, wie doet mee?

23-09-2019 11:39 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Minder eten lukt niet, andere diëten hou ik niet vol 😊 toevallig las ik deze week een heel stuk over intermittent fasting, dat ziet er goed uit! Een poging waard denk ik. Mijn idee is dan een ritme van 8 uur eten en dan 16 uur vasten. Er mag een paar kilo af, maar het gezondheidsvoordeel is de grootste motivatie. Wie doet er mee?

Op vrijdag pas ik de tabel aan, laat je dan dikgedrukt weten wat er aangepast moet worden?

De tabel is gesloten Intermittent Fasting :yes:
NaamSchemaStartdatumStartgewichtStreefgewichtHuidigAfgevallen
Stroofwapel16:824-9-2019726569,3-2,7
Karly335:225-9-201965,25858,8-6,4
Meatlover16:824-9-2019736564,3-8,7
Missfitz16:827-9-201986,97581,4-8,7
Appletree8616:87-10-20198067,9-12,1
Femke0916:822-10-201976,56573-3
Pigstails2916:81-11-201980,76764,5-16,2
Aurora7916:820-1-202072,467,571,11,3
Bukko16:813-1-2020766672,5-3,5
Bleempje16:83-2-202064,65863,2-1,4
Sasky16:818-2-202079,86879-0,8
Jasminh16:818-2-20205856
Zalmsnipper16:816-2-202082,5
Beachhouse2016:81-3-202079,175
Anniexx16:82-3-202091,575
Eefje67716:828-2-202064,76063,61,1
anoniem_216501 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 18:28
76.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Die bulletcoffee: daar las ik ook al over in een oud topic over vasten hier op Viva. Ik begreep daar ook helemaal niets van, net als aardappelzetmeel mengen in een glas water en dat opdrinken. Het klinkt te gekunsteld, ik bedoel wie heeft dat ooit bedacht of ontdekt?
Maar als iemand er zich goed bij voelt, top natuurlijk!

Jammer eigenlijk dat we niet allemaal wat bloedwaarden hebben laten checken aan het begin. Veel van ons doen het naast afvallen toch ook voor de gezondheid.

Hier gaat het afvallen volgens mij ook niet zo snel hoor. Sta dan wel niet op de weegschaal, maar heel langzaam beginnen mijn broeken iets meer te slobberen. Ik gok dat ik nu zo’n 3 kilo ben afgevallen. Max 500 gram per week. Op zich ook wel logisch. Vergelijk het maar eens met een 1000 calorieën dieet.
Nu eet je per dag gemiddeld 300 a 400 calorieën minder dan normaal. En met 5:2 eet ik per week ca 2500 calorieën minder dan normaal.
Met zo’n 1000 calorieën dieet zou het 2x zo snel gaan.
Dat is ook wat mensen aantrekt in zo’n dieet. Maar op de lange termijn is dat niet vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder bulletkoffie nog nooit van gehoord. Denk niet dat mijn maag het verdraagt kan erg slecht tegen vet (en koffie) sinds mijn galblaas er uit is😒.

Karly 1600 calorieen per dag is heel mooi toch.

Stroofwapel 1300 calorieen per dag knap dat red ik niet hoor denk dat ik dan scheurende honger heb.

Kokoro ik ben wel afgevallen met IF eet al een paar jaar 1600 calorieen per dag (hou ik bij met fitness pall) maar viel nooit af. Nu ik er IF naast doe ben ik wel afgevallen. Voorheen at ik die 1600 calorieen over de hele dag en nu binnen de 8 uur. Wow 11-12 kilo afgevallen al jij bent goed bezig!

Anna succes! En ja dat komt goed als je het elke dag doet straks zal je zien hoe snel het went om niet te ontbijten.

Hier gaat het goed ik deed vanmorgen mijn werkbroek aan en die zakt nu al af. Gelukkig kan ik hem verstellen met knoopjes. Wel gek want mijn gewicht is niet eens zo heel veel minder. Wel ben ik nu al 2 weken ongesteld😔
veel langer dan gewoon en ook veel erger maar ik was ook al drie maanden niet ongesteld geweest. Ik denk dat ik in de overgang kom. Gewoonlijk heb ik echt super veel trek in chocola in deze tijd maar nu niet dus dat is wel lekker. Hopelijk gaat het eindelijk over want ik wordt er wel duizelig van.
Alle reacties Link kopieren
Succes iedereen deze week!
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal! :sun:

Wat goed meatlover dat je broek nu al losser zit! Denk dat als je in de overgang komt het vasten wel helpt om je hormonen in balans te houden.

Ik heb het idee dat mijn lijf in een overgangsfase zit (andere overgang :-P )
Vandaag op de kop af drie weken aan het vasten en krijg nu weer wat meer trek en heb wat minder energie, maar tegelijk lijkt het qua kilo's eindelijk wat naar beneden te gaan. Ervaren jullie dit ook?
Hallo iedereen

Ook hier vooralsnog positieve verhalen. Ik voel me fit en goed en zelfs toen ik gisterochtend een belangrijke afspraak had, heb ik t vasten pas om half 1 doorbroken. Gisteravond niet helemaal netjes want ik heb om 10u nog een biertje gehad.

Bulletkoffie lijkt mij ook niks, hele plons vet en ik eet mijn kcal liever.

Goed bezig Meatlover en Stroofwapel, ondanks de hormonale moeilijkheden toch netjes aan de bak! Dat is dan weer het nadeel als vrouw zijnde, daar moet je altijd rekening mee houden
Bullet koffie is mij eerlijk gezegd erg meegevallen.
Het word ook veel gebruikt om de stoelgang op gang te houden.
Ik heb dit weer uit een groep wat recepten deelt in de kha richting.
Ik ben kha gaan eten om af te vallen en voor mijn diabetes, ik weeg nu 59kilo en mijn diabetes is erg verbeterd.
Het vasten is om uit te proberen of het idd helpt tegen de reumatische pijnklachten die ik heb.
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen naar de bios geweest en waar ik normaal popcorn en een grote zak mm’s neem nu eeb handje popcorn en klein zakje mm’s!

Voelt als een soort overwinning :-)
Alle reacties Link kopieren
16 uur vasten vind ik een makkie. Ik merk dat de lastigheid de 8 uur eetwindow is. Wat te eten, in welke hoeveelheden, calorie-arm of juist vetrijk. Er zijn zoveel haken en ogen dat ik maar wat doe. Eigenlijk niet goed.
Alle reacties Link kopieren
@MrsMadsMikkelsen
Wil je afvallen of gewoon op gewicht blijven en IF doen om gezonder te zijn/worden?

Als je wilt afvallen dan zul je in die 8 uur minder calorien moeten innemen dan je verbruikt (duh...) Maar helemaal afhankelijk van je levensstijl. Ik woon in het buitenland waar ik niet kan fietsen of lopen, dus alles met de auto, verder een kantoorbaan. Dus mijn normale calorie in name om op gewicht te blijven zou denk ik 1500-1700, dus nu om af te vallen 1200. Dit check ik in de myfitnesspall app.
Als ik weet dat ik in de avond uit eten ga zet ik die er alvast in en pas ik overdag mijn eten daar op aan..
Naar aanleiding van dit topic ben ik afgelopen vrijdag ook gestart met IF. Met de 16:8 variant en het bevalt me tot nu toe prima.

Ergens tussen 11.30-12.00 heb ik mijn eerste eetmoment. Voor die tijd wel af en toe een licht honger gevoel, maar goed vol te houden. Ook het niet eten na 19.30-20.00 valt me echt mee, niet eten blijkt voor mij echt makkelijker dan kleine beetjes eten.
Ik moet nog wel even aan de slag met het aantal eetmomenten, vandaag heb ik echt te vaak nog wat kleins gepakt. Heb wel iets in mij hoofd, maar kom dan niet helemaal uit met de tijden:
- Brunch rond 12.00
- Tussendoor (fruit) rond 15.00
- Avondeten rond 17.30

Dan mis ik dus nog anderhalf uur, nu zou ik vlak voor 20.00 nog iets kleins kunnen nemen, maar dan heb ik weer 4 eetmomenten.

Of ik moet gaan proberen het eerste eetmoment rond 13.00 te doen en dan geen tussendoortje en iets voor 20.00 fruit te pakken.
Het avondeten verplaatsen is hier thuis niet handig ivm 3 kleine kinderen.

Iemand een idee?

Daarnaast las ik op de site van Foodsisters dat je het 16:8 schema maar 3-4 weken achter elkaar zou mogen doen? Heeft iemand enig idee wat daar de reden van is,want iedereen hier die 16:8 doet, doet dit toch in principe langere tijd (en dat was ook mijn idee eigenlijk).
Alle reacties Link kopieren
Hey wat leuk dit topic! Ik wilde zelf net een topic openen over IF toen ik deze zag staan! :-)

Yara: al jouw vragen zijn eigenlijk ook mijn vragen haha! Dus ik lees graag even mee.

Ik ben gisteren pas begonnen (16:8) en gaat tot nu toe vrij makkelijk eigenlijk (duh, ik ben nog maar net begonnen). Ik vraag me vooral af hoe het zit met meerdere eetmomenten in de periode waarin je mag eten inderdaad. Of toch echt maar 2 of 3? En ik lees op fb groepen ook dat men dit combineert met kha. Dat wil ik liever niet, dan voelt het weer zo als diëten terwijl dat nou net is wat ik wil vermijden.

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en verhalen! Succes allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te zien hoe populair het inmiddels is, ook in mijn omgeving hoor ik het steeds meer!

Ik probeer ook zo normaal mogelijk te eten, niet KHA, dat hou ik toch niet vol op de lange duur. Ik eet meestal:
Lunch rond 12.30 u
1 fruit tussendoor rond 16u
Warme Maaltijd rond 18 uur

Verder in principe niet, maar in het weekend minder strikt (lees, wijntjes en nootjes enzo :-D ) Maar dan hou ik alsnog wel zoveel mogelijk het eet-raam aan.
Alle reacties Link kopieren
De aandacht rond IF is voornamelijk ontstaan naar aanleiding van een BBC documentaire op televisie: 'eat, fast, live longer'.

Daarin wordt onderzocht wat de gezondheidseffecten van regelmatig vasten zijn. Doel van de makers was níet om af te vallen, maar om gezonder te leven. Afvallen bleek daarbij een (welkom) neveneffect.
Als je wilt afvallen, is het belangrijk om de calorie-inname lager te houden dan wat je verbruikt aan calorieën. Dat kan door het beperken van je inname aan koolhydraten, maar dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn vele manieren om je calorie-inname te beperken. Je kunt het ook eenvoudiger houden door minder (gewoon) te eten dan wat je nodig hebt.

Veel van de vragen die hier worden gesteld over IF, worden in de documentaire beantwoord.

Link naar de documentaire: https://www.dailymotion.com/video/x370lox
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het linkje! Top.

Ik vind het steeds meer als een veredeld crash-dieet overkomen. Of misschien ter eigen correctie: het wórdt door mensen gebruikt als een crash-dieet.

Ik ken met name mensen die IF gebruiken om te crashen. Ik denk dat IF op dusdanig verschillende manieren wordt gebruikt en ingezet, dat het vaak erg verwarrend is wat het nou precies is en hoe je eetpatroon eruit zou moeten zien.
Alle reacties Link kopieren
MrsMadsMikkelsen schreef:
15-10-2019 18:11
Bedankt voor het linkje! Top.

Ik vind het steeds meer als een veredeld crash-dieet overkomen. Of misschien ter eigen correctie: het wórdt door mensen gebruikt als een crash-dieet.

Ik ken met name mensen die IF gebruiken om te crashen. Ik denk dat IF op dusdanig verschillende manieren wordt gebruikt en ingezet, dat het vaak erg verwarrend is wat het nou precies is en hoe je eetpatroon eruit zou moeten zien.
Ik ben ook bang dat het door veel mensen wordt gebruikt als crash-dieet. Dat is niet waar IF om draait.
Als je in de gelegenheid bent om de documentaire te bekijken... erg interessant! Daar gaan ze veel meer in op het wetenschappelijk onderzoek dat ernaar gedaan is en de effecten ervan.

Kun je ook voor jezelf bepalen wat jíj voor jezelf verstandige voeding vindt en een eetpatroon dat bij jou past.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een heel interessante methode, vooral vanwege de gezondheidsvoordelen die het kan hebben doordat je lichaam niet continu bezig is met het verteren van eten. Ik heb namelijk heel vaak last van zo'n after-dinner dip, en ik geloof ook oprecht dat het fijner is voor je lichaam wanneer je bloedsuiker niet constant schommelt door meerdere eetmomenten. Echter, ik lees ook veel verhalen van mensen die door IF proberen af te vallen, of die door deze methode ook al redelijk wat gewicht zijn kwijtgeraakt, en dat is nou juist niet mijn doel: ik zou juist liever een beetje zwaarder zijn. Is het ook mogelijk om IF te proberen, maar zonder afval-doel? En zo ja, hoe kun je dat dan het beste aanpakken?
AccioAvocado schreef:
15-10-2019 19:54
Ik vind het een heel interessante methode, vooral vanwege de gezondheidsvoordelen die het kan hebben doordat je lichaam niet continu bezig is met het verteren van eten. Ik heb namelijk heel vaak last van zo'n after-dinner dip, en ik geloof ook oprecht dat het fijner is voor je lichaam wanneer je bloedsuiker niet constant schommelt door meerdere eetmomenten. Echter, ik lees ook veel verhalen van mensen die door IF proberen af te vallen, of die door deze methode ook al redelijk wat gewicht zijn kwijtgeraakt, en dat is nou juist niet mijn doel: ik zou juist liever een beetje zwaarder zijn. Is het ook mogelijk om IF te proberen, maar zonder afval-doel? En zo ja, hoe kun je dat dan het beste aanpakken?
Ik gebruik fatsecret zo kan ik ovet de hele dag mijn calorie inname zien, is het te weinig kan ik nog een schaaltje yoghurt, of stukje kaas pakken om niet te weinig binnen te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag gevast (in mijn geval dus hele dag), en het viel me voor het eerst tegen vandaag. Weinig energie en veel honger. Scheelt denk ik ook dat ik op een saaie werkplek zat, niet bij vaste collega's, dus weinig afleiding.

Maar ik heb het volgehouden! :yes:
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
streepjessokken schreef:
15-10-2019 21:00
Vandaag gevast (in mijn geval dus hele dag), en het viel me voor het eerst tegen vandaag. Weinig energie en veel honger. Scheelt denk ik ook dat ik op een saaie werkplek zat, niet bij vaste collega's, dus weinig afleiding.

Maar ik heb het volgehouden! :yes:
Goed gedaan streepjessokken! Eet je dan wel een avondmaaltijd? Ik heb gisteren gevast (wel 500 kcal) en ben morgen weer aan het vasten. Gisteren vond ik het ook moeilijker dan voorgaande weken. Ik ervaar de honger wel als golven, de honger komt en verdwijnt. Hoe ervaar jij dat?
Alle reacties Link kopieren
@ Streepjessokken: Topper!! Knap gedaan!

Ik heb vandaag per ongeluk ‘met je mee gedaan’. Ik kwam er niet eerder aan toe dan bij het avondeten om te eten. Had wel geregeld honger en was wat minder scherp dan anders (lees; alert) maar verder ging het prima.
Your ego is not your amigo!
Alle reacties Link kopieren
Karly33 schreef:
15-10-2019 21:09
Goed gedaan streepjessokken! Eet je dan wel een avondmaaltijd? Ik heb gisteren gevast (wel 500 kcal) en ben morgen weer aan het vasten. Gisteren vond ik het ook moeilijker dan voorgaande weken. Ik ervaar de honger wel als golven, de honger komt en verdwijnt. Hoe ervaar jij dat?
Ja, wel avondeten (en dat smaakt dan goed!).
Honger komt en gaat, da's wel grappig, maar vanaf een uur of 5 gaat ie niet meer weg en merk ik dat ik sneller geïrriteerd ben.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
streepjessokken schreef:
15-10-2019 21:15
Ja, wel avondeten (en dat smaakt dan goed!).
Honger komt en gaat, da's wel grappig, maar vanaf een uur of 5 gaat ie niet meer weg en merk ik dat ik sneller geïrriteerd ben.

Dat herken ik wel ja! Ik neem meestal rond 16u een eiwitshake. Dan rond 18u een klein diner.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren voor het eerst gesport (hardlopen) icm IF. Ik had om 18u voor het laatst gegeten en ging om 20u hardlopen. Toen ik rond half 10 thuiskwam had ik het wel even moeilijk!

Vanmorgen een knorrende maag bij het opstaan, maar die genegeerd en daarna viel het eigenlijk ook wel weer mee. Zit vooral tussen m'n oren geloof ik haha.
Ik zou om 10u weer mogen eten maar probeer het iets te rekken zodat ik s avonds weer wat meer ruimte heb. Doen jullie dat ook wel? Dat je je eetraam iets verschuift (nooit korter dan 16u, wel soms langer)? Ik heb bijv. zondag een etentje waarvan ik nu al weet dat dat zomaar tot een uur of 10 s avonds kan doorlopen. Wil die dag dus flink schuiven en laat beginnen met eten. Lijkt me geen probleem of zie ik iets over het hoofd?

Succes weer allemaal vandaag!
Anniexx schreef:
16-10-2019 10:22
Gisteren voor het eerst gesport (hardlopen) icm IF. Ik had om 18u voor het laatst gegeten en ging om 20u hardlopen. Toen ik rond half 10 thuiskwam had ik het wel even moeilijk!

Vanmorgen een knorrende maag bij het opstaan, maar die genegeerd en daarna viel het eigenlijk ook wel weer mee. Zit vooral tussen m'n oren geloof ik haha.
Ik zou om 10u weer mogen eten maar probeer het iets te rekken zodat ik s avonds weer wat meer ruimte heb. Doen jullie dat ook wel? Dat je je eetraam iets verschuift (nooit korter dan 16u, wel soms langer)? Ik heb bijv. zondag een etentje waarvan ik nu al weet dat dat zomaar tot een uur of 10 s avonds kan doorlopen. Wil die dag dus flink schuiven en laat beginnen met eten. Lijkt me geen probleem of zie ik iets over het hoofd?

Succes weer allemaal vandaag!
Dat doorschuiven doe ik ook, inderdaad afhankelijk van de plannen. Zolang je ervoor zorgt dat je minstens 16u aanhoudt is er geen probleem. En ik zou erop letten dat je niet heel weinig kcal tot je neemt als je maar een heel kort window hebt, maar dat zal meevallen als je in de avond een etentje hebt :)
AccioAvocado schreef:
15-10-2019 19:54
Ik vind het een heel interessante methode, vooral vanwege de gezondheidsvoordelen die het kan hebben doordat je lichaam niet continu bezig is met het verteren van eten. Ik heb namelijk heel vaak last van zo'n after-dinner dip, en ik geloof ook oprecht dat het fijner is voor je lichaam wanneer je bloedsuiker niet constant schommelt door meerdere eetmomenten. Echter, ik lees ook veel verhalen van mensen die door IF proberen af te vallen, of die door deze methode ook al redelijk wat gewicht zijn kwijtgeraakt, en dat is nou juist niet mijn doel: ik zou juist liever een beetje zwaarder zijn. Is het ook mogelijk om IF te proberen, maar zonder afval-doel? En zo ja, hoe kun je dat dan het beste aanpakken?
Afvallen of aankomen heeft vooral te maken met je totale inname versus wat je verbruikt. Aankomen kan dus prima tijdens IF, alleen moet je zorgen dat je aan voldoende kcal komt. Als je dat niet lukt binnen je window kan het wel lastig worden denk ik. Je hebt natuurlijk minder tijd om te eten, dus als je snel vol zit en daardoor niet voldoende kcal tot je kan nemen, bereik je natuurlijk het tegenovergestelde

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven