Lijf & Lijn alle pijlers

Grijze haren!

29-05-2023 11:52 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie al grijze haren en hoe oud waren jullie toen jullie de eerste grijze haren hebben gespot?
Ik ben nu 46. Ik denk dat ik een jaar of 3 terug de eerste grijze haren tegenkwam, het worden er langzaamaan meer, maar tot nu toe wel nog alleen losse haren tussen mijn originele haarkleur, dus geen hele plukken grijs. Ik heb een donkerblonde, bruine haarkleur, dus de witte haren vallen wel op.
Hoe lang duurde het bij jullie tot het grijs de boventoon ging voeren?
Ik heb mijn haren nog nooit geverfd, maar als er meer grijs gaat komen wil ik dit misschien wel gaan doen en dan een soort van Grey blending kleur. Iemand ervaring hiermee?
Meestal geverfd. Op een periode van een paar jaar na. Toen ik het op een leeftijd van 40 ongeveer wilde laten uitgroeien in mijn natuurlijke kleur was het te laat: ik had al teveel grijze haren.

De kwaliteit van je haar wordt hoe dan ook slechter. Kleuren gaat ook beter als je nog jong ongekleurd haar hebt. Grijs haar wordt nooit uitgesproken mooi als het geverfd is. Om meer redenen, o.m. omdat het droog wordt en pluizig en omdat het lastig is om de schacht een natuurlijke kleur te geven. En niet alleen omdat de verf moeilijker "pakt". Een natuurlijke haarkleur is gewoon moeilijk te imiteren zonder basiskleur. Haarverf is transparant en als je een doorzichtige buis verft met transparante verf dan toont dat niet als een natuurlijke kleur.

De meeste mensen kunnen na een bepaalde leeftijd niet meer echt "pronken" met hun haar zoals een zestienjarige dat kan. Het is eerder schipperen met wat een kapper er nog van kan maken na een bepaalde leeftijd. In het algemeen gesproken.
tv-icoon wijzigde dit bericht op 29-05-2023 13:37
24.24% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
Mijniebelle schreef:
29-05-2023 13:12
Grijze haren zijn toch bij iedereen wit? Omdat ze geen pigment meer hebben? Dat is wat het grijs maakt, de combinatie wit + je eigen kleur.
Geen idee.
Ik zie bij roodharigen (ook familie) dat ze helemaal wit zijn als ze geen pigment meer hebben. Bij anderen zijn de haren donkerder, dus grijs.
Bij mij is het een beetje zoals bij jou, TO. Ik heb goede genen, mijn ouders waren pas heel laat helemaal grijs. En mijn grijze haren zijn ook nog eens mooi zilvergrijs, dus ik heb wel mazzel. Ik ben niet van plan te gaan verven.
rond de 30 begonnen, nooit geverfd, ben nu 70 en nu is bijna alles grijs
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Halverwege de 20 had ik er vier (in mijn zicht). Die heb ik er jaren lang gewoon uitgetrokken. Nu ben ik bijna 50 en zit ik tussen de 30/40% gok ik. Toen het net aan het uitgroeien was leek het veel meer grijs te zijn dan nu alle geverfde delen weggeknipt zijn en het weer op lengte komt. Ik ben er nog niet zo'n fan van, van dat halfslachtige, maar ik wil nooit meer verven. De natuur matst me wel met de structuur van mijn grijze haren. Die is gewoon hetzelfde als de rest, dus niet stugger of springerig.
Eind 20 zag ik de eerste grijze haren. Toen begonnen met verven. Ik verf het nu al bijna 2 jaar niet meer en het was wel even wennen maar ik kijk er naar uit als al mijn haar grijs is. Mijn grijze haren zijn ook niet stugger dan de rest. En het krult ook goed. Sterker nog het is gezonder dan ooit (doe ook curly girl methode) en ik kan het denk ik wel weer lang hebben. Dat kon nooit omdat mijn haar zo droog en beschadigd was.

Ik ben overigens begin 50.
Na een ziekte al op mijn 18e één pluk wit haar. Heb mijn haren vanaf toen altijd geverfd gehad tot een jaar geleden. Was helemaal klaar met het verven. Na anderhalve week kon ik het alweer bijkleuren en het was om de vier weken uitgroei laten bijwerken i.p.v. zes weken. Leek wel of de verf gewoon eraf sleet bij het grijs. Zal nu op 20% zitten ongeveer. Ben nu 43. Ik vind het eigenlijk best mooi die witte sprieten en beter nu dan over een paar jaar als ik echt een ‘balk’ zou hebben met uitgroeien.

Om de overgang tussen uitgroei en verf wat zachter te maken heb ik het laten grey blenden. Maar dat doe ik niet meer (want ook weer gedoe met ontkleuren en dan weer inkleuren). Was ook de bedoeling om dat maar eenmalig te doen. Wellicht had ik er ook gewoon een toner over kunnen laten zetten.
*
anoniem_64a02f26cd0aa wijzigde dit bericht op 13-06-2023 19:32
0.00% gewijzigd
Nee het 'moet' natuurlijk niet, maar ik heb niet vooraan gestaan bij het uitdelen van het haar, dus als ik niet verf heb ik én lelijk haar dat ook nog eens deels grijs is. Ik vind het bij mezelf gewoon geen porem als ik het niet zou doen.
Vooral doen dan Mijniebelle! Het voelt vaak veel fijner wanneer je tevreden bent over hoe je haar eruitziet, dus doe vooral wat je een goed gevoel geeft.
Stoort me totaal niet wanneer mensen kiezen voor verven.
Stoort me wel wanneer mensen doen alsof er geen andere keuzemogelijkheid is.
Ik heb sinds mijn 16e mijn natuurlijke haarkleur al niet meer gezien
Maar ergens medio 40 moest er meer rood pigment door de haarverf, toen werd de ondergrond te grijs
Lemon schreef:
29-05-2023 15:37
Je 'moet' helemaal niks. En het is niet 'natuurlijk' dat veel mensen bij gaan verven.
Ik verbaas me altijd over de stelligheid van sommigen dat grijze haren iets is dat je persé moet verstoppen. Dat je voor gek zou lopen met grijs haar. Dat het vooral niet zichtbaar mag zijn dat je iets ouder wordt...

Toen ik rond m'n dertigste grijs werd, ging ik in eerste instantie ook mee in die ongeschreven 'regel'. Jarenlang was ik in de weer met highlights en lowlights om het vooral maar niet op te laten vallen dat er grijze haren zichtbaar waren. Uren heb ik in die kappersstoel doorgebracht en ik heb over al die jaren kapitalen afgerekend bij de kassa.

Tot ik het helemaal zat werd en er mee ophield. En wat denk je? Ik heb nog nooit zoveel complimenten gekregen over m'n haarkleur als in de afgelopen jaren! Ik draag m'n grijze kapsel met trots en het levert me behalve tijdwinst, een beter gevulde bankrekening en veel complimenten vooral een stuk minder frustratie op.

Dat zal natuurlijk niet voor iedereen gelden, dus verf vooral wanneer je liever wel wil verven. Maar doe niet alsof het de enige manier is om met grijze haren om te gaan.
Dankje Lemon, dit had ik net nodig. Ik ben 34 en inmiddels zo grijs dat je het op een afstand ziet. Niet meer alleen wanneer ik zeg “kijk” van dichtbij. Ik heb het daar best moeilijk mee, maar ik Wil Zo Graag niet verven. Ik ga niet graag naar de kapper, ik heb echt heel snel groeiend haar en ben sowieso zelden echt opgemaakt of elegant. Mijn eerste grijze haren had ik op mijn zestiende al. Zus en moeder ook jong grijs. Ben blond dus het viel bij mij lang niet op.

Grijs zijn is prima en ik zou dit het liefst gewoon op zijn beloop laten maar ik zie wel dat me wat ouder maakt. Die combi met een jongere en mooie partner is soms moeilijk, maar ik ben vooral een leuk mens om mijn karakter en wil mijn eigenwaarde zo min mogelijk van mijn grijze haren af laten hangen.
Iedere haarkleur heeft iets moois,of het nou grijs is of een andere kleur. Verven of niet,doe waar jij je prettig bij voelt! Jij bent tenslotte degene die dat bepaalt en het belangrijkste is dat je achter je keuze staat en daar heeft een ander niets mee te maken. :)
Je pense donc je suis
Interessant ... ik lees hier steeds dat grijs prima is etc. maar heb de indruk dat wij vrouwen dit vooral op een ander projecteren en niet op onszelf. Dit komt niet overeen met het straatbeeld.

Om me heen kijkend zie ik alleen mannen die hun haar grijs laten worden - hoewel veel mannen ook verven! - en vrouwen die tot begin 60 ofzo en masse hun haar verven. Degenen die dat niet doen, zijn in de minderheid.
Vanaf halverwege 30 ofzo zie ik steeds meer kastanjerode koppies zonder 1 grijs haartje :-) . Op zich ook wel begrijpelijk. Grijs wordt niet meer geassocieerd met wijs, maar met oud. En als je oud bent tel je niet meer volwaardig mee.
Begin 20 kwamen de eerste tevoorschijn. Nu zit er een hele grijze pluk en nog wat losse haren.
Ik zie in het straatbeeld juist steeds meer ook jonge vrouwen die ervoor kiezen om hun haar niet meer te verven. Iedereen moet doen wat ie zelf wil, maar ik vind het heerlijk om.niet meer elke 4 weken naar de kapper te moeten en mijn haarkleur past ook veel beter nu bij mijn gezicht.
*
anoniem_64a02f26cd0aa wijzigde dit bericht op 13-06-2023 19:31
0.00% gewijzigd
Ik was 28 toen ik de eerste grijze haar ontdekte. Het gaat tergend langzaam bij mij, ik ben nu 50 en begin nu pas te krijgen dat het een beetje een plukje grijs wordt, ipv random zo hier en daar een dikke grijze of witte haar die pal rechtop staat.

De kleur grijs vind ik helemaal niet erg, dat staat me wel. Maar dat de textuur van die witte haren zo anders is, dat stoort me wel, dat kan er heel onverzorgd uitzien als ze zo recht overeind staan. Ik heb een hele tijd toch maar geverfd (met van die verf die in 28 wassingen uitwast), puur omdat ze daardoor wat meer gingen liggen.
Kruimeltaart schreef:
29-05-2023 18:28
Ik zie in het straatbeeld juist steeds meer ook jonge vrouwen die ervoor kiezen om hun haar niet meer te verven. Iedereen moet doen wat ie zelf wil, maar ik vind het heerlijk om.niet meer elke 4 weken naar de kapper te moeten en mijn haarkleur past ook veel beter nu bij mijn gezicht.

Niet in mijn straatbeeld ... (binnenstad van Utrecht/ meeste jonge vrouwen van NL)
Ik vraag me af of het net zoiets is als met een gele auto. Zodra je er één hebt zie je ze overal. Nu ik grijzer ben zie ik ook overal andere grijze vrouwen. En het valt me ook veel meer op hoe vreemd en onnatuurlijk veel vrouwen eruit gaan zien met haarkleuren die niet matchen met hun huid en ogen.

Qua ouder eruit zien valt er wel het één en ander te doen. Als je gewend bent make up te dragen de kleuren die je bij je ogen gebruikt een beetje zachter, je lippen wat feller en een beetje blush en je bent al een heel eind.

Goed geknipt en gestyled is voor iedereen uiteraard een plus.

Bij mij zijn alle fucks al een tijdje op. Dus ik vind het vooral grappig dat neonkleurige elastiekjes beter staan bij grijs dan bij bruin.
Lemon schreef:
29-05-2023 18:54
Ik projecteer niets, ik heb alleen mijn ervaring gedeeld en die is dat ik meer complimenten over m'n grijze haarkleur krijg dan ik over m'n geverfde haar ooit kreeg.
Ik herken me dan weer totaal niet in jouw waarheid dat je niet meer volwaardig meetelt wanneer je oud(er) bent. Dus misschien projecteer je daar zelf?

Je hoeft je niet aangesproken te voelen.

Ik heb het idee dat de maatschappij daar zo over denkt. Ik zie het al bij mijn neefjes en nichtjes die tiener/ begin 20 zijn. Denkwijze: wie ouder is dan circa eind 30 en 40 plus al helemaal = boomer = telt niet meer mee. Voor wat het waard is :-)
Ben eind 50 en zie nu af en toe een grijze haar, zullen er niet meer dan 10 zijn. Heb fluthaar, maar wel genetische mazzel qua kleur.
Het mooie aan ouder worden is ook dat ik me steeds minder aantrek van wat 'men' vindt. Ook zie ik het nut er niet van in om er jonger dan mijn leeftijd (begin 50) uit te moeten zien. Voor wie en waarom? Persoonlijk is het niet meer hoeven verven elke 3 weken een bevrijding.
Lady_Day schreef:
29-05-2023 19:17
Het mooie aan ouder worden is ook dat ik me steeds minder aantrek van wat 'men' vindt. Ook zie ik het nut er niet van in om er jonger dan mijn leeftijd (begin 50) uit te moeten zien. Voor wie en waarom? Persoonlijk is het niet meer hoeven verven elke 3 weken een bevrijding.

Hear hear. Ik hoef er niet uit te zien als twintiger, dat ben ik namelijk niet. En wat kan mij het schelen dat ik niet meer meetel (wat dat ook mag betekenen). Ik doe gewoon mijn ding en ben daar gelukkig mee. Wat anderen (vooral pubers en begin twintigers ;-D) daarvan vinden, interesseert me vrij weinig.
Boogschutter10 schreef:
29-05-2023 18:08
Interessant ... ik lees hier steeds dat grijs prima is etc. maar heb de indruk dat wij vrouwen dit vooral op een ander projecteren en niet op onszelf. Dit komt niet overeen met het straatbeeld.

Om me heen kijkend zie ik alleen mannen die hun haar grijs laten worden - hoewel veel mannen ook verven! - en vrouwen die tot begin 60 ofzo en masse hun haar verven. Degenen die dat niet doen, zijn in de minderheid.
Vanaf halverwege 30 ofzo zie ik steeds meer kastanjerode koppies zonder 1 grijs haartje :-) . Op zich ook wel begrijpelijk. Grijs wordt niet meer geassocieerd met wijs, maar met oud. En als je oud bent tel je niet meer volwaardig mee.
Ik zie zat vrouwen met hun natuurlijke haarkleur, ook onder de 60. Misschien ben je slecht in leeftijd inschatten?
En misschien wat minder projecteren voor wat betreft dat niet meer meetellen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven