Lijf & Lijn alle pijlers

hoe doe je dat, een beetje afvallen?

09-02-2018 13:31 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

Ik ben (vind ik) net iets te zwaar, en zou graag een 5-tal kilo afvallen. Mijn bmi is gezond (24) dus echt prangend is het niet. Na 2 zwangerschappen en borstvoedingsperiodes heb ik alles op de weegschaal zien voorbijkomen, maar ik blijf nu continu op 64 kg, voor zwangerschappen en sommige periodes na woog ik eerder 58 kg. Ik eet redelijk gezond (denk ik) veel vers, groenten, fruit, zelden frisdrank... En op zich ben ik niet specifiek ontevreden over iets maar ik voelde me wel beter in mijn vel bij 58 kg.... Sporten doe ik niet veel, ik fiets wel veel, en sport 1u/week.
Ik heb nog nooit gedieet, nog nooit calorieën geteld, en na wat gegoogel heb ik geen idee wat de beste methode is om gewicht te verliezen (blijvend).
Iemand tips, hoe pak ik dit aan? Ik eet zoveel mogelijk vegetarisch/veganistisch dus voorbeeldmenu's zijn vaak ook niet van toepassing (of ik heb de juiste nog niet gevonden)... Dankjewel alvast!
Bereken eerst eens wat je basisbehoefte is aan calorieën, en ga daar dan 300- 500 calorien onderzitten. Wat mij hielp is mijn eten bijhouden in bijvoorbeeld de app MyFitnessPal. Omdat je aangeeft dat je al redelijk gezond eet, kun je uit zo'n app vaak opmaken wat de 'dikmakertjes' zijn. Qua menu's, ik ben fan van het SkinnySix kookboek van ChicksLoveFood, maar ook op de site van Optima Vita staan veel tips! Succes!
elke dag een uur wandelen. Weer of geen weer, maak er een gewoonte van.
Ik heb vorig jaar een tijdje alles bijgehouden op Eetmeter van voedingscentrum, en een gemiddeld calorienaantal van 1700 gesteld. Zo leer je wel goed wanneer je genoeg eet, en waar de gevaren schuilen. Je wordt er wel een wat vervelender mens van. Maar 1700 is goed te doen, zonder honger te lijden. Ën je kan heel handig zien of je ook alle vitamines voldoende binnenkrijgt!

In grote lijnen kwam het er op neer:
4 boterhammen per dag met beleg- indien kaas dan 30+. Avondeten: kan enorm verschillen!! Maar 3/4 portie zeg maar is meestal beter binnen de marges. Vlees heeft niet zoveel colorien (behalve vette kip met huid, spek etc), dus vega is niet per se slanker. Een biefstuk, kipfilet, gehakt, past er prima in. Eieren ook. En aardappels. En veel fruit en groente, daar kan je je moeilijk van over eten.
Kijk uit met: uiteraard geen snoep, koek en chips in huis. Matig met noten en (olijf)olie, maar beter olie dan boter. Koolhydraatarm is hip, maar wetenschappelijk heeft dat geen basis. Vetten leveren meer kcal/gram, dus is sneller dikmakend. Al zijn loze calorien zoals in frisdrank nergens goed voor.

En schrijven in een afvaltopic op Viva voor de motivatie!
Als mijn bmi 24 is, schrap ik resoluut alle tussendoortjes muv fruit. Geen koek, chips, nootjes gedurende minstens 2 maanden. Gewoon 3 gezonde maaltijden (geen zoet broodbeleg, geen toetjes, geen suikers toevoegen aan de yoghurt, etc) en tussendoor 2 stuks fruit. Dan ben ik 5 kilo kwijt, en daarna is mijn behoefte aan tussendoortjes ook een stuk kleiner dan ervoor. Helaas sluipt het er langzamerhand weer in, dus ik moet dit om de zoveel jaar herhalen, maar dat is niet erg.
Vashappenin schreef:
09-02-2018 13:42
Wat mij hielp is mijn eten bijhouden in bijvoorbeeld de app MyFitnessPal. Omdat je aangeeft dat je al redelijk gezond eet, kun je uit zo'n app vaak opmaken wat de 'dikmakertjes' zijn.
Dit is ook mijn ervaring, alleen dan met Fatsecret. Je kunt dan ook uitrekenen hoeveel je moet minderen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik ben gaan uitrekenen hoeveel calorieen ik per dag nodig zou hebben bij een bepaald lichaamsgewicht, en ik ben voornamelijk ketogeen gaan eten.

Daardoor ben ik 16 kilo kwijt geraakt, op mijn streefgewicht gekomen en blijf ik op gewicht. Verder doe ik 3x per week cardio en krachttraining, en nuttig ik nog zo nu en dan de dingen die ik lekker vind.
Als je niet teveel op je eten wilt letten: net ietsje meer trainen, met vooral focus op krachttraining. Dan kom je net wat strakker in je vel te zitten en voel je je daardoor ook beter.

En pak in plaats van een groot dinerbord bij het avondeten eens een kleiner bordje (bijv. een ontbijtbord). Je schept automatisch net wat minder op. Hetzelfde geld als je 's ochtends een kom cruesli/muesli/havermout eet: zoek een net wat kleiner kommetje.
Ik eet vooral groenten/fruit of iets zelfgebakken als tussendoortje. wortel dippen in hummus, havermout-banaan koekjes, plakje bananenbrood etc. Ben vooral fan van grote hoeveelheden eten met redelijk weinig calorieën. Ik eet bijvoorbeeld liever een groot bord met stamppot dan een klein bordje met calorierijke pasta. Waarschijnlijk hoef jij niet superveel te veranderen aan eetpatroon dus dat komt wel goed.
The only difference between me and a madman is that I’m not mad
Drie gezonde maaltijden op een dag. Geen tussendoortjes. Alleen koffie/thee en water drinken (zonder suiker). En elke dag tenminste 45 min tot een uur bewegen, maakt niet uit wat je doet; wandelen (10.000 stappen op een dag, koop een stappenteller), lekker een flink eind fietsen, zwemmen en als je er echt zin in hebt, beginnen met hardlopen, of een andere sport.

Je zal zien dat je dan binnen een paar maand of 2-3 die 5 kilo wel kwijt bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven