Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe zien andere mijn lichaamshaar?

06-04-2018 20:11 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey meiden,

Ik heb dit account net aangemaakt dus sorry als het onder het verkeerde kopje staat, ik heb het nog niet helemaal uit kunnen volgen.. maar goed, op naar m’n vraag.

Sinds de puberteit heb ik gemerkt dat ik beduidend hariger ben geworden. Niet gek natuurlijk, dat heeft elke vrouw wel, maar bij mij is het meer dan bij anderen (in ieder geval, dat denk ik). Ook dat zou nader te verklaren zijn; de lichte huid van m’n Nederlandse moeder, de donkere en vele beharing van mijn Turkse vader..

Ik heb over mijn hele buik, borsten en tussen de borsten, rug, armen en billen donshaar dat, naar mijn idee, donker gekleurd is. Als ik met de lamp aan in mijn kamer kijk naar de haren tussen mijn borsten en op mijn buik lijken ze erg donker van kleur. Als ik er vervolgens een spiegeltje voorhoud zie ik de haartjes nog wel, maar een stuk minder donker.

Als ik in een andere kamer van mijn huis in de spiegel kijk waar het licht van buiten de verlichting is, zie ik ook wel dat het donkerder haar is, maar alleen als je er echt goed op let. Kijk ik zelf naar beneden naar m’n haren, lijken ze weer mega donker.

Voor mezelf vind ik het niet zo erg om de donkere haren te zien, maar waar ik heel erg mee zit is dat anderen het zien, en dan vooral jongens. Ik heb ontzettend de angst om met jongens verder te gaan, denkend dat ze me zullen afkeuren. Het scheren/epileren van mijn lichaamshaar is niet echt een optie; het groeit ontzettend snel bij mij in.

Ik snap gewoon niet dat ik zelf de haren heel donker zie, maar dat dat een stuk minder is als je er recht een spiegeltje voor houdt. Is er een bepaalde mate van schaduw van boven af ofzo? Ik ben gewoon benieuwd naar hoe anderen mijn lichaamsbeharing zouden zien. Het zijn zachte haren en dus niet stugger, vandaar dat ik ook niet denk dat het bijvoorbeeld hirsutisme is.

Herkennen jullie dit (de schaduw, verschillende soorten licht etc.)? Ik word er gewoon heel onzeker van en weet niet goed wat ik er mee aan moet. Op dit moment neemt het mijn leven over.

Toevoeging; ik ben 18 jaar
anoniem_367520 wijzigde dit bericht op 06-04-2018 20:17
0.69% gewijzigd
Ik ben ook gezegend met een lichte huid en donkere haren. Je ziet ze goed, en ik maakte me er ook druk over toen ik jonger was. Nu nog wel af en toe, maar zoveel minder. En ik ben blij dat ik me vroeger niet in allerlei bochten heb gewrongen om die haren te verwijderen.

Ik heb 1x een jongen gehad die vond dat ik mijn lichaam moest veranderen. Niet gedaan, want ik was niet van plan heel mn lichaam te blonderen. Dat bleek achteraf sowieso een eikel te zijn, dus niks aan gemist. Voor de rest heeft er nog nooit een jongen/man een probleem van gemaakt.

Mijn huidige vriend zegt zelfs: ja daar groeit haar, natuurlijk. Moet ik daar iets van vinden? Iedereen heeft toch haar?
Hij vind me goed zoals ik ben. Zelfs als ik mijn benen eens niet scheer. Boeit m niks.

Dus ik begrijp dat je er onzeker over bent. Maar geloof me als ik zeg dat er meeeeer dan genoeg mannen zijn die het echt helemaal niks boeit. Er zullen er vast wel een paar zijn die er wel een mening over hebben, maar die laat je dan maar gaan. Zoek iemand die verder kijkt dan je uiterlijk alleen.

Je kunt het laten laseren, maar ik persoonlijk vind het dat niet waard. Laseren geeft ook risico's op huidverkleuringen en dan zit je daar weer mee.
aninsecuregirlxx schreef:
06-04-2018 21:43
Waarom heb ik dit bericht niet eerder geplaatst, ik voel me in een uurtje tijd al zoveel beter dan het hele jaar hiervoor! Nu je het zegt ja.. we zitten ook echt voor het begin van de zomer, de volledige tint van de vorige zomer is er af dus ik ben echt op m’n ‘lichts’ qua huidskleur.. ik had hier echt nog niet aan gedacht!

Zie t al helemaal gebeuren, eindelijk die haartjes lichter van kleur door t bleken, kan ik in de zomer alsnog binnen blijven doordat ze té blond zijn, t is ook nooit goed.... hahahaha
Fijn om te lezen!
Vuurvinkje schreef:
06-04-2018 22:00
Ik ben ook gezegend met een lichte huid en donkere haren. Je ziet ze goed, en ik maakte me er ook druk over toen ik jonger was. Nu nog wel af en toe, maar zoveel minder. En ik ben blij dat ik me vroeger niet in allerlei bochten heb gewrongen om die haren te verwijderen.

Ik heb 1x een jongen gehad die vond dat ik mijn lichaam moest veranderen. Niet gedaan, want ik was niet van plan heel mn lichaam te blonderen. Dat bleek achteraf sowieso een eikel te zijn, dus niks aan gemist. Voor de rest heeft er nog nooit een jongen/man een probleem van gemaakt.

Mijn huidige vriend zegt zelfs: ja daar groeit haar, natuurlijk. Moet ik daar iets van vinden? Iedereen heeft toch haar?
Hij vind me goed zoals ik ben. Zelfs als ik mijn benen eens niet scheer. Boeit m niks.

Dus ik begrijp dat je er onzeker over bent. Maar geloof me als ik zeg dat er meeeeer dan genoeg mannen zijn die het echt helemaal niks boeit. Er zullen er vast wel een paar zijn die er wel een mening over hebben, maar die laat je dan maar gaan. Zoek iemand die verder kijkt dan je uiterlijk alleen.

Je kunt het laten laseren, maar ik persoonlijk vind het dat niet waard. Laseren geeft ook risico's op huidverkleuringen en dan zit je daar weer mee.
Hoi vuurvinkje, dankjewel voor je reactie, het is altijd fijn om ook te horen van de mensen die hetzelfde ‘probleem’ hebben om het zo maar even te noemen. Super fijn om te horen dat je vriend er geen enkel probleem van maakt en dat hij ook erkent dat het gewoon menselijk is! Ik hoop ook dat ik zo iemand kan vinden.
Laseren heeft denk ik ook niet echt zin, ik betwijfel of de haartjes daar de juiste kleur en ‘dikte’ voor hebben. Daarnaast kost het belachelijk veel geld, dus dat vind ik het ook zeker niet waard.

Heb jij ook het idee dat je er zelf erger naar kijkt dat het misschien is als ik vragen mag? Als je bijvoorbeeld zelf van boven kijkt in vergelijking met het beeld in de spiegel? En hoe voel je je hierbij in de zomer?
Als het je stoort dan haal je het weg, met zo'n IPL apparaat, of door te waxen.

Misschien dat het je later niet meer stoort en dan laat je het zitten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Belichting maakt zeker uit. Volgens mij zie je het in de buitenlucht zelfs minder dan onder een lamp.
En ik weet ook zeker dat ik het beter zie dan andere mensen omdat ik er zo op gefocust ben. Mensen zijn meestal vooral met eigen onzekerheden bezig. Dus ik denk dat iemand die zelf enorm op lichaamshaar gefocust is er bij een ander ook meer op let. En iemand anders is juist weer pukkels aan het vergelijken.

Ik denk dat als je de kans zou krijgen om naar andere mensen zo precies en van dichtbij te kijken als je bij jezelf kunt doen, dat je dan ook ziet dat niet iedereen zo'n perfecte huid heeft als je denkt. Als je jezelf van 50cm afstand bekijkt zie je al veel minder.

In de zomer scheer ik mijn benen en oksels wel. En de allerdonkerste haren op m'n buik. Maar de rest laat ik gewoon. Ik zou toch nooit tevreden zijn, omdat je altijd wel iets van haar of stoppels zult blijven zien. Dus ik probeer het te accepteren.
retrostar schreef:
06-04-2018 22:17
Als het je stoort dan haal je het weg, met zo'n IPL apparaat, of door te waxen.

Misschien dat het je later niet meer stoort en dan laat je het zitten.
Zeker waar, en het is fijn om te weten dat die opties er altijd zijn. Het is gewoon dat het mij niet zo zeer stoort, maar dat ik bang ben dat het bij anderen raar of vies overkomt, en dan vooral jongens/mannen.
Vuurvinkje schreef:
06-04-2018 22:20
Belichting maakt zeker uit. Volgens mij zie je het in de buitenlucht zelfs minder dan onder een lamp.
En ik weet ook zeker dat ik het beter zie dan andere mensen omdat ik er zo op gefocust ben. Mensen zijn meestal vooral met eigen onzekerheden bezig. Dus ik denk dat iemand die zelf enorm op lichaamshaar gefocust is er bij een ander ook meer op let. En iemand anders is juist weer pukkels aan het vergelijken.

Ik denk dat als je de kans zou krijgen om naar andere mensen zo precies en van dichtbij te kijken als je bij jezelf kunt doen, dat je dan ook ziet dat niet iedereen zo'n perfecte huid heeft als je denkt. Als je jezelf van 50cm afstand bekijkt zie je al veel minder.

In de zomer scheer ik mijn benen en oksels wel. En de allerdonkerste haren op m'n buik. Maar de rest laat ik gewoon. Ik zou toch nooit tevreden zijn, omdat je altijd wel iets van haar of stoppels zult blijven zien. Dus ik probeer het te accepteren.
Dat met die onzekerheden merk ik bij mezelf wel ja. Voorheen viel het me nooit op of vrouwen armhaar hadden, of misschien zag ik het wel maar deed het me niks. Nu let ik er heel erg op, en ook op beharing in het gezicht, juist omdat ik daar zelf zo mee zit.
Ik hoop dat de haartjes zichzelf in de zomer een beetje bleken, of dat m’n huid meer richting de kleur van de haartjes trekt.
Benen zou ik altijd epileren, vooral onderbenen. Met zo'n elektrische epilator. Op de benen doet dat geen pijn en gaat sneller dan waxen. Hoewel ik blond ben doe ik dat enkele malen per jaar. Minuutje per been.

De haren op de onderbenen zijn altijd dikker en stugger en ik heb meermalen van mannen gehoord dat ze dat niet mooi vinden.
retrostar schreef:
06-04-2018 22:28
Benen zou ik altijd epileren, vooral onderbenen. Met zo'n elektrische epilator. Op de benen doet dat geen pijn en gaat sneller dan waxen. Hoewel ik blond ben doe ik dat enkele malen per jaar. Minuutje per been.

De haren op de onderbenen zijn altijd dikker en stugger en ik heb meermalen van mannen gehoord dat ze dat niet mooi vinden.
Epileren op de benen heb ik wel eens geprobeerd, maar die haren zijn zo stug bij mij dat ze helaas ingroeien en voor lelijke en pijnlijke bultjes zorgen. Ik vind het daarnaast ook niet erg om m’n onderbenen vaker te scheren. m’n bovenbenen epileer ik wel, die haren zijn bij mij minder stug en groeien dus niet zo snel in.
06-04-2018 20:34
Het is dan denk ik ook iets waar ik ontzettend onzeker over ben. Mijn angst is dat mannen/jongens het vies of lelijk vinden, van de andere kant weet ik niet of het ze überhaupt zo op zou vallen als het mij opvalt en of ze het dan als iets abnormaals zouden aanschouwen. Ik hoop altijd maar weer dat jongens/mannen boven de 21 volwassen genoeg zijn om hier realistisch naar te kijken ipv dat wat je in tijdschriften ziet. Ik zal er idd een vriendin eens naar laten kijken, thanks for the tip :)

Kleine donshaartjes zijn geen probleem, kan ook wel schattig staan vind ik
Echt serieus dikke haren op rug / borst / armen etc, dat is een ander verhaal

Maar erg moeilijk om online "blind" in te schatten in welke categorieën lichaamshaar het valt :)

Jongens...excuses dat het wat bot klinkt, maar de meeste zijn al lang blij dat ze überhaupt seks hebben....de gemiddelde man / jongen kan het zich vaak echt niet permitteren om super kieskeurig te zijn denk ik

En zelf zijn ze ook niet perfect uiteraard

Er zijn veel manieren van ontharen, is vaak een kwestie van proberen wat bij iemands huid past
06-04-2018 22:21
Zeker waar, en het is fijn om te weten dat die opties er altijd zijn. Het is gewoon dat het mij niet zo zeer stoort, maar dat ik bang ben dat het bij anderen raar of vies overkomt, en dan vooral jongens/mannen.

Een duidelijk behaarde rug staat bij mannen al niet goed, laat staan bij een vrouw (vind ik)

Wel fijn is dat er tegen haartjes van alles te doen is! Dus relatief makkelijk op te lossen, mits je voor een rug hulp van iemand anders kunt krijgen bijvoorbeeld

Duidelijk zichtbaar lichaamshaar kan onverzorgd staan, dat hoeft dan niet zo te zijn, maar zo oogt het vind ik
quattro35 schreef:
06-04-2018 22:38

Kleine donshaartjes zijn geen probleem, kan ook wel schattig staan vind ik
Echt serieus dikke haren op rug / borst / armen etc, dat is een ander verhaal

Maar erg moeilijk om online "blind" in te schatten in welke categorieën lichaamshaar het valt :)

Jongens...excuses dat het wat bot klinkt, maar de meeste zijn al lang blij dat ze überhaupt seks hebben....de gemiddelde man / jongen kan het zich vaak echt niet permitteren om super kieskeurig te zijn denk ik

En zelf zijn ze ook niet perfect uiteraard

Er zijn veel manieren van ontharen, is vaak een kwestie van proberen wat bij iemands huid past
Hoihoi, dankjewel voor je reactie! Ik heb er voor gekozen om er geen foto bij te zetten, ook omdat het met de flits aan voor m’n gevoel 100x erger oogt dan het misschien wel is. Als het op ontharing aankomt zorg ik er ook wel voor dat ik verzorgd ben; boven en onderbenen, bikinilijn, oksels etc. De haren op mijn buik/borst/rug zijn zeker niet te vergelijken met de stugge haren op bijvoorbeeld mijn benen, dus het valt relatief gezien al minder op. Ik denk dat het in zonlicht wel op zou vallen, maar dan vooral als blonde haartjes. Is dat iets wat mannen er onverzorgd uit vinden zien? Het zijn geen dikke zwarte haren.
06-04-2018 22:37
Epileren op de benen heb ik wel eens geprobeerd, maar die haren zijn zo stug bij mij dat ze helaas ingroeien en voor lelijke en pijnlijke bultjes zorgen. Ik vind het daarnaast ook niet erg om m’n onderbenen vaker te scheren. m’n bovenbenen epileer ik wel, die haren zijn bij mij minder stug en groeien dus niet zo snel in.
Oh wat jammer is dat want als de haar eruit getrokken is, zeker als die nog in de groeifase was duurt het wel meer dan een maand voordat zich in de haarpapil een nieuwe haar gaat ontwikkelen. Dat gebeurt van nature met elke haar; nadat hij opgehouden is met groeien gaat hij in de rustfase en laat dan los. Daarna begint er een nieuwe te groeien.

Misschien groeien ze weer terug de porie in? Zelf nooit meegemaakt maar dat hoor je weleens. Voordeel van epileren vind ik dat er geen stoppels komen.

Met mij was het vroeger zo dat als ik met een vriendje naar het strand ging ik urenlang stond te tutten voor de spiegel; alles moest piekfijn in orde en ik nam het zekere voor het onzekere want in dat felle licht zag je alles. Later als je getrouwd bent wordt dat iets minder maar ik vraag wel af en toe of ik er nog goed uitzie en dan hoor ik het wel. Als hij zou vinden dat ik borstimplanten zou moeten nemen dan deed ik dat niet, overigens, :)

Maar in het begin van een contact kan je daar nog niet naar vragen vind ik.

Succes.
Ik heb ook veel donker haar op ongewenste plekken. Mijn hele benen onthaar ik rondom met de epilady, oksels en bikinilijn scheer ik, onder de navel en tussen en op de borsten epileer ik handmatig. Op mijn rug, verdere buik en armen heb ik gelukkig niet heel donker haar, en in de zomer lichten ze ook nog op, dus daar doe ik niks aan.

Ik heb mijn kin en bovenlip jarenlang geëpileerd en ben daar nu bezig met permante ontharing. Andere gebieden ga ik tzt ook doen.

Mijn ex-vriend heeft nooit een probleem gemaakt van haar. Ik hield het altijd wel goed bij (met name gezicht en borsten), maar altijd glad is gewoon niet mogelijk. Daar zou ik een dagtaak aan hebben. De haren op mijn armen vond hij juist altijd leuk. Daar plukte hij vaak aan en zei dan: die niet weghalen hoor, ik vind die mooi!
retrostar schreef:
06-04-2018 23:21
Oh wat jammer is dat want als de haar eruit getrokken is, zeker als die nog in de groeifase was duurt het wel meer dan een maand voordat zich in de haarpapil een nieuwe haar gaat ontwikkelen. Dat gebeurt van nature met elke haar; nadat hij opgehouden is met groeien gaat hij in de rustfase en laat dan los. Daarna begint er een nieuwe te groeien.

Misschien groeien ze weer terug de porie in? Zelf nooit meegemaakt maar dat hoor je weleens. Voordeel van epileren vind ik dat er geen stoppels komen.

Dit is de theorie, maar bij mij is de praktijk heel anders. Als ik de boel heb laten versloffen en dus alles er in 1 keer uittrek, heb ik binnen een week weer haren. Hou ik het netjes bij (en groeit dus niet alles even snel weer terug) dan epileer ik mijn benen 2-3 keer per week in het blote benen seizoen. En stoppels heb ik ook gewoon. Altijd, want er zijn altijd haartjes wel al te voelen, terwijl ze te kort zijn om te epileren.

Toch heeft epileren wel mijn voorkeur boven scheren, want dat moet nog vaker en geeft hardere stoppels.
Donahaartjes nooit waxen of epileren.

Je heb kans dat er grote dikke haren voor terugkomen en geloof me, dan ga je pas echt huilen.

Ik denk ook dat je het nu goed ziet door je lichte huid. Kijk aan het eind van de zomer hoe het er uit ziet met een gebruinde huid.
Kan je het aan je moeder vragen wat zij er van vindt?
06-04-2018 21:46
Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht, maar ik zit best wel met de prijs daarvan, vooral als je dat bij moet houden. Ik heb vorig jaar een epilady aangeschaft, komt dat een beetje overeen als ik het zelf dus epileer? Ik was altijd bang dat dat in zou gaan groeien zoals bij m’n benen en bikinilijn, maar dit zijn wel dunnere en minder stugge haartjes.
Laseren lijkt me een betere optie. Dan blijft het ook weg.
esther55 schreef:
07-04-2018 06:42

Je heb kans dat er grote dikke haren voor terugkomen
en geloof me, dan ga je pas echt huilen.

Ik denk ook dat je het nu goed ziet door je lichte huid. Kijk aan het eind van de zomer hoe het er uit ziet met een gebruinde huid.
Dit is echt allang achterhaalde onzin.
Ik ken een vrouw met lange, donkere vachten op haar witte onderarmen. We waren nog kinderen toen ik dat voor het eerst opmerkte. Ik schrok er echt een beetje van, want ik had nog nooit zoiets bij een vrouw gezien, dus ik reageerde een soort van: “Wat heb JIJ nou voor raars?” Maar zij reageerde heel relaxed: het hoorde nou eenmaal bij haar, ze kon er nou eenmaal niks aan doen, het zou nog raarder zijn om haar onderarmen kaal te scheren o.i.d.

Ik merkte toen, dat haar relaxtheid en acceptatie heel belangrijk waren voor hoe anderen (ik) er tegenaan keken. Door haar houding veranderde mijn schok (nogmaals, we waren kinderen) meteen in acceptatie en het ‘normaal vinden’.
Inmiddels zijn we lang en breed volwassen en het heeft haar nooit aan vriendjes/mannen ontbroken.

Ik vertel je dit verhaal om uit te leggen, dat als jij tegen een jongen onzeker gaat doen van: “Vind je het ECHT niet raar? Vind je het ECHT niet vies? Ik heb er zelf heel veel moeite mee”, dan zal hij inderdaad gaan denken dat hij er iets van moet vinden. Zelfs als hij er aanvankelijk niets van vond, stuur jij hem de richting in dat hij het blijkbaar raar of vies moet vinden, en dat het iets is waar jullie je voor moeten schamen en wat verborgen moet worden.

Kortom, probeer te accepteren dat beharing bij iedereen anders is, dat dit nu eenmaal bij jou hoort, dat je het nooit helemaal kunt veranderen (althans niet zonder heel veel gedoe, ongemak en risico’s).

Besef dat jouw eigen houding heel bepalend is voor hoe anderen er tegenaan kijken.
En jongens die er ondanks jouw eigen relaxtheid en acceptatie nog steeds raar over doen, zijn gewoon niet leuk dus die kun je sowieso maar beter kwijt zijn.
Je schrijft dat je een epilady hebt aangeschaft, maar je kunt beter het IPL apparaat van philips kopen (wel duur), maar daardoor zijn mijn haartjes echt een heel stuk minder geworden, en mijn zelfvertrouwen groter.
Als je echt heel onzeker hierover bent zou ik even langs de huisarts gaan. Die kan voor jou inschatten of het echt afwijkt en eventueel iets voorschrijven of advies geven.

https://www.gezondheidsnet.nl/ontharen/ ... erbeharing
Hoi, je zegt dat je last krijgt van ingegroeide haartjes als je epileert. Het schijnt dat het helpt om je lichaam te scrubben (om geen ingegroeide haartjes te krijgen), ik weet niet of je dat wel eens geprobeerd hebt
Paradise-girl schreef:
06-04-2018 23:52
Dit is de theorie, maar bij mij is de praktijk heel anders. Als ik de boel heb laten versloffen en dus alles er in 1 keer uittrek, heb ik binnen een week weer haren. Hou ik het netjes bij (en groeit dus niet alles even snel weer terug) dan epileer ik mijn benen 2-3 keer per week in het blote benen seizoen. En stoppels heb ik ook gewoon. Altijd, want er zijn altijd haartjes wel al te voelen, terwijl ze te kort zijn om te epileren.

Toch heeft epileren wel mijn voorkeur boven scheren, want dat moet nog vaker en geeft hardere stoppels.
Dat zijn andere haren (op andere plekken) dan die je eruit getrokken hebt. Heel korte haartjes "pakt" inderdaad hij niet dus die groeien door. Scheerstoppels vind ik persoonlijk heel vervelend aanvoelen. Ontharingscreme geeft ook stoppels.

Zelf bof ik wat lichaamsbeharing betreft maar ik zal wel weer andere problemen hebben die jullie niet hebben. Iedereen heeft die.

Ik zou wel mooier hoofdhaar willen zoals mijn moeder. Maar ik lijk wat dat betreft op mijn vader.

Voor echte problemen zie http://www.haarweb.nl/forum/
Jole schreef:
07-04-2018 10:00
Hoi, je zegt dat je last krijgt van ingegroeide haartjes als je epileert. Het schijnt dat het helpt om je lichaam te scrubben (om geen ingegroeide haartjes te krijgen), ik weet niet of je dat wel eens geprobeerd hebt
ja precies, ik stel voor je benen te wassen met de scrubhandschoen.
hoewel die opperhuid er niet voor niets zit.
esther55 schreef:
07-04-2018 06:42

Je heb kans dat er grote dikke haren voor terugkomen en geloof me, dan ga je pas echt huilen.

Hoihoi, daar was ik in eerste instantie ook heel bang voor, maar na veel research kwam ik erachter dat dat niet kan gebeuren.. omdat je de haartjes bij de wortel eruit haalt.

Ik heb het al eens bij m’n moeder aangegeven, maar die is heel anders dan ik, in die zin dat ze vindt dat ik teveel met uiterlijk bezig ben. Makkelijk voor haar om te zeggen denk ik maar dan; geen puistje of lichaamshaartje te zien..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven