Lijf & Lijn alle pijlers

Intermittent fasting, ervaringen?

27-06-2017 16:49 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste maanden heb ik er door een depressie, die nog steeds voortduurt, zo'n 6 kilo aangegeten die ik graag weer kwijt wil. Ik lees veel over intermittent fasting. Aan de ene kant lijkt het me makkelijk, want de regels zijn duidelijk; behalve gedurende de uren wanneer je mag eten, mag je gewoon helemaal niks behalve water. Ik hoef dus niet in discussie met mijn buik of ik nou wel een koekje mag of niet, of twee koekjes, of over een uur. Ik mag niks, punt uit. Niks eten is dan misschien wel makkelijker dan een klein beetje eten. En ik kan mijn eetmomenten zo plannen dat ik niet met honger naar bed ga, erg belangrijk voor mij. Aan de andere kant is het grootste deel van de dag altijd maar honger hebben ook niet fijn.

Steeds maar hongergevoel hebben is juist mijn zwakke punt op eetgebied. En veel water drinken en veel vezels en eiwitten eten zorgen er niet voor dat dat gevoel weggaat. Verder ben ik nog steeds flink depressief en kan ik het niet opbrengen om allerlei bijzondere en tijdrovende gerechten te gaan koken die bij allerlei diëten horen, of zelfs alleen maar 'gewoon' gezond te koken. Door de depressie is het de laatste tijd al veel te vaak afhaal of de hele dag door snaaien ipv zelfs maar enigszins normaal eten, de reden voor de 6 kilo extra.

Heeft iemand ervaring met intermittent fasting?
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Dus gewoon 3 maaltijden per dag en verder niks? Nouja ik lees en hoor altijd dat je maag aan de gang moet blijven om af te vallen. Dus het lijkt me dan niet heel handig om telkens 3 grote maaltijden naar binnen te werken ipv gedoseerd. Mijn danslerares vast iedere week 1 dag. Dat is dus sochtends iets eten en daarna 16 uur lang helemaal niks (dus eigenlijk gewoon tot de volgende dag). Je mag alleen water. Zij vindt het goed werken, ik moet er niet aan denken om jezelf zoveel honger te laten lijden :proud:

Is het een idee om de maaltijden wel gezond te houden maar heel simpel? Weet je wat het vaak is met die snelle afvalmethodes, zodra je je normale patroon weer volgt vliegen die kilos er weer mooi aan. Mijn schoonzus doet nu voor de 3e keer een shake-dieet, tsja het is niet voor niets al de 3e keer zegmaar.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
merlineke schreef:
27-06-2017 16:49
De laatste maanden heb ik er door een depressie, die nog steeds voortduurt, zo'n 6 kilo aangegeten die ik graag weer kwijt wil. Ik lees veel over intermittent fasting. Aan de ene kant lijkt het me makkelijk, want de regels zijn duidelijk; behalve gedurende de uren wanneer je mag eten, mag je gewoon helemaal niks behalve water. Ik hoef dus niet in discussie met mijn buik of ik nou wel een koekje mag of niet, of twee koekjes, of over een uur. Ik mag niks, punt uit. Niks eten is dan misschien wel makkelijker dan een klein beetje eten. En ik kan mijn eetmomenten zo plannen dat ik niet met honger naar bed ga, erg belangrijk voor mij. Aan de andere kant is het grootste deel van de dag altijd maar honger hebben ook niet fijn.

Steeds maar hongergevoel hebben is juist mijn zwakke punt op eetgebied. En veel water drinken en veel vezels en eiwitten eten zorgen er niet voor dat dat gevoel weggaat. Verder ben ik nog steeds flink depressief en kan ik het niet opbrengen om allerlei bijzondere en tijdrovende gerechten te gaan koken die bij allerlei diëten horen, of zelfs alleen maar 'gewoon' gezond te koken. Door de depressie is het de laatste tijd al veel te vaak afhaal of de hele dag door snaaien ipv zelfs maar enigszins normaal eten, de reden voor de 6 kilo extra.

Heeft iemand ervaring met intermittent fasting?

Geen ervaring mee, maar als je dit kan kan je ook gewoon ALTIJD kiezen voor gezond. Punt uit.
Geen eetraam nodig, geen honger, nieuwe levensstijl. Succes!
lijf-lijn/intermittent-fasting/list_messages/227509
lijf-lijn/5-2-vastendieet-iemand-bezig- ... /199730/99

Dit waren 2 topics op het forum waar het over intermittent-fasting ging.

Zelf doe ik het al jaren. Niet om af te vallen maar oa om mijn lichaam rust te gunnen en niet de hele dag bezig hoeft te zijn met het verteren van voedsel.
Honger haal je niet weg met koekjes. Honger haal je weg door eiwitten en vetten te eten en in jouw geval zo min mogelijk suiker. Verse groenten, fruit, noten, eieren vullen en geven jouw lijf voedingsstoffen. Koekjes niet.
JustcallmeTuT schreef:
27-06-2017 17:33

Zelf doe ik het al jaren. Niet om af te vallen maar oa om mijn lichaam rust te gunnen en niet de hele dag bezig hoeft te zijn met het verteren van voedsel.

Krijgt het dan geen rust als je slaapt?
Jouw probleem zal niet overgaan, je zal tijdens de uren dat je wel mag eten ook aan de afhaalmaaltijden en koekjes gaan. En aangezien je dan echt honger hebt, zul je er ook nog eens teveel van eten.

No way dus dat ik dat zou doen. Gezond eten kán tijdrovend zijn, maar dat hoeft niet. Zo heb ik vandaag veel gezonde dingen gegeten die zo klaar waren: een zakje veldsla met gewoon wat dingen er doorheen gegooid (avocado, wat cherrytomaatjes, paprika, beetje feta en walnoten), een gekookt eitje tussendoor, rijst met een hoop gewokte groente, allemaal zo klaar. Daar kun je beter aan beginnen dan zo'n raar dieet als wat jij wil.
JustcallmeTuT schreef:
27-06-2017 17:36
Honger haal je niet weg met koekjes. Honger haal je weg door eiwitten en vetten te eten en in jouw geval zo min mogelijk suiker. Verse groenten, fruit, noten, eieren vullen en geven jouw lijf voedingsstoffen. Koekjes niet.
Eens.
En met zo'n eetpatroon voel ik me mentaal ook veel beter.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
JustcallmeTuT schreef:

En dat is nodig omdat?

En zolang je dan nog gezond eet, oké. Maar dat lukt TO niet, dus verplaatst ze het probleem alleen maar.
Ik snap prima dat ik natuurlijk mezelf een gewoon en gezond eetpatroon moet aanmeten en drie gezonde maaltijden per dag moet eten, maar dat lukt dus niet. Als ik dat kon, was ik in de eerste plaats niet zoveel te zwaar geworden als ik ben. Ik vindt het niet lekker en heb geen zelfdiscipline om een normaal eetpatroon vol te houden. En dat klinkt misschien raar, of slap, of wat dan ook, maar zo is het. Dus dan maar af en toe proberen er op hoe dan ook een paar kilo af te krijgen.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
merlineke schreef:
27-06-2017 18:18
Ik snap prima dat ik natuurlijk mezelf een gewoon en gezond eetpatroon moet aanmeten en drie gezonde maaltijden per dag moet eten, maar dat lukt dus niet. Als ik dat kon, was ik in de eerste plaats niet zoveel te zwaar geworden als ik ben. Ik vindt het niet lekker en heb geen zelfdiscipline om een normaal eetpatroon vol te houden. En dat klinkt misschien raar, of slap, of wat dan ook, maar zo is het. Dus dan maar af en toe proberen er op hoe dan ook een paar kilo af te krijgen.
Maar dit ga je hoe dan ook niet volhouden. Als je alleen maar rotzooi eet, zal je lijf blijven hunkeren naar écht voedsel. Je houdt dus honger en zal het niet volhouden óf je propt je tijdens de uren waarin je wel mag eten vol met rotzooi. Daar val je echt niet van af.
merlineke schreef:
27-06-2017 18:18
Dus je wilt ook niet beter worden? Gezond of juist heel ongezond eten heeft ook heel veel impact op je mentale gesteldheid hè. Doe daar dan wat mee.
Als je geen zelfdiscipline ontwikkelt, heeft het geen zin om het aantal uren in te korten waarop je eet.
Ik heb het ook een tijdje geprobeerd. Maar ik werd er vooral heel erg futloos van. Ik had gedurende de dag geen energie meer en dat vond ik echt niet haalbaar met twee kleine kinderen. Ik ben er dus na een aantal weken mee gestopt want het was geen doen.

Nu ben ik aan mijn zelfvertrouwen bezig. Als kind was mijn moeder altijd aan het lijnen en heb ik altijd proberen te voldoen aan 'de norm'. Dat lukte niet, dus: eten. Sinds ik daar achter ben gekomen, dat ik dus lijn voor anderen, eet ik wanneer ik honger heb en ontzeg ik me ook niets als ik er zin in heb. Maar ik blijf me niets ontzeggen om dan vervolgens te snaaien omdat ik het niet vol kan houden. Vooralsnog zie ik het nog niet op de weegschaal maar merk het wel al aan mijn broeken. Daarnaast heb ik, te zwaar of niet, nu een fijn beeld over mezelf en dat maakt me ook veel vrolijker!

Misschien kan je daar wat mee?
Probeer suikervrij (geen koek, snoep, jam ijs etc). Ben je in 1x van je eetbuien af. Knop om het kost geen eens moeite. Suiker is zo verslavend.
Ik was altijd boos op mezelf (dat ik te dik was, dat ik geen zelfdiscipline heb, me als kind gedraag). Suikervrij is voor mij een positieve keuze geweest waardoor ik geen verslaving meer heb.

Trouwens ook bizar hoeveel je wel kunt eten als je geen suiker eet. Ik eet namelijk nog steeds best wat, geniet ervan en heb ook nooit honger

Opeens zijn eenvoudige dingen zoals vis, bessen, een goede cappucino een stuk lekkerder.

Voor mij is dit echt een bevrijding

Idealiter had ik alles met mate gedaan maar dat zat er niet in dus dan is dit een hele goede oplossing
https://www.youtube.com/watch?v=9r8OpT11RjE

Kijk dit maar eens.
Toevallig net naar dit filmpje gekeken:
https://youtu.be/APZCfmgzoS0

Gewoon vasten dus, niet intermittent.
Heel kort gezegd: je valt meer af, hebt minder honger, verliest minder spiermassa en je hebt meer energie als je afvalt dmv vasten dan door een caloriebeperkend dieet. Of het inderdaad zo is, is een tweede.
JustcallmeTuT schreef:
27-06-2017 19:22
https://www.youtube.com/watch?v=9r8OpT11RjE

Kijk dit maar eens.
Oké, duidelijk. En ook best aannemelijk. Maar in het geval van TO heeft het geen enkele zin. De man in het filmpje eet gezond, maar als je afhaalmaaltijden, koek en snoep eet, kun je er net zo goed niet mee beginnen. Zeker ook omdat je alleen maar meer trek krijgt van die troep.
Daar heb je gelijk in en dat haalde ik in een eerder bericht ook aan.
JustcallmeTuT schreef:

Deze hoort er ook nog bij
viewtopic.php?f=10&t=246401&start=#p17107896

Ik doe het nu ruim een jaar, ik vind het makkelijk vol te houden. Ik ben de eerste maanden zo'n 10 kg afgevallen, ben er nu zo'n 12 kwijt al meer dan een half jaar.
TO, laat je niet ontmoedigen doordat je omgeving niet begrijpt waar je mee bezig bent. Informeer jezelf en als je denkt dat het bij jou past probeer je het een paar weken. Overigens, ook met periodiek vasten is het belangrijk dat je gezond eet, en niet abnormaal snoept. Succes!
Je kunt ook na 's avonds zeven uur tot 's ochtends circa 10 uur niets eten. Dan doe je ook al behoorlijk aan intermittent fasting en is het ook wel aardig vol te houden. Erbij sporten helpt natuurlijk ook.
En dan nóg een andere optie: het vastendieet. Dat houdt in dat je 2 dagen per week vast (al mag je op die dagen 500 calorieën eten) en 5 dagen gewoon eet. Je hebt er volgens mij meerdere varianten van, het 5:2 dieet is zoals ik hierboven beschrijf, maar je hebt ook het 5:3 dieet, waarbij je dus 3 dagen vast.

Mijn zus is met 5:2 in zes maanden tijd 10 kilo afgevallen en dat gewicht is er nu, ruim anderhalf jaar later, nog steeds af. Zij vond die twee dagen - en je mag zelf kiezen welke dagen je vast, al is het geloof ik niet de bedoeling dat je het twee opeenvolgende dagen doet - heel goed te doen, juist omdat je de dag erna weer normaal mag eten. Bovendien, en dat is denk ik het belangrijkste, merkte zij dat ze steeds bewuster, gezonder en minder ging eten op de 'normale' dagen, omdat het vasten haar bewuster maakte van haar keuzes, en ze ontdekte dat ze eigenlijk best met wat minder eten toe kon.

Het enige belangrijke is dat je wél een beetje lol hebt in koken, want 500 calorieën is heel weinig, en om het vol te houden is het raadzaam om even de tijd te nemen om 's avonds een lekkere salade te maken of iets anders waar je toch een beetje blij van wordt. Een vriendin van mijn zus hield het bijvoorbeeld niet vol, omdat zij op haar vastendagen half depressief een blik bruine bonen opentrok, bij gebrek aan inspiratie. Dan haak je snel af, natuurlijk.

Maar goed, dit is dus een goed dieet om A) af te vallen, en B een bewuster en gezonder eetpatroon te krijgen.
Ik heb 5:2 geprobeerd en het was niets voor mij. Teveel honger en ik voelde me er niet fijn/goed bij op die 2 dagen.

Ik ben ook depressief geweest en toen de heftigste tijd achter de rug was, maar ik nog lang niet de oude was, ben ik zelfs afgevallen door heel verstandig en gezond te eten.

Een van de belangrijke dingen tijdens depressie is een goede zelfzorg. Dat is moeilijk maar wel een belangrijk onderdeel van de weg omhoog. Dus goed en gezond en regelmatig eten en (niet te heftig) bewegen. Rust, reinheid en regelmaat, daar vaar je als mens in tijden van nood, toch het beste bij.

Hoef je trouwens niet voor te koken, tegenwoordig kun je alle groenten en fruit en salades bijna kant en klaar kopen en ben je hooguit 3 minuten kwijt om dat bij elkaar te mieteren in een soort salade. Als je al geen kant en klaar maaltijdsalade hebt gekocht.

Jezelf de helft van de tijd uithongeren (wat je depressieve klachten op dat moment zeker zal verergeren) en de andere helft vies, vet en snel en ongezond eten, lijkt mij niet echt de beste weg.
samarinde schreef:
28-06-2017 13:53
Mijn zus is met 5:2 in zes maanden tijd 10 kilo afgevallen en dat gewicht is er nu, ruim anderhalf jaar later, nog steeds af.
Ik ben met 5:2 14 kilo afgevallen. Dat gewicht is er nu ruim een jaar later nog steeds af. Gelijk met 5:2 stopte ik ook met suiker eten. Ik at veel snoep en snacks en had last van eetbuien. Dat is nu helemaal over. Ik heb van 5:2 in combinatie met suikervrij eten heel veel energie gekregen. Ben met een nieuwe sport begonnen en een opleiding voor mijn werk. Door mijn overgewicht, de eetbuien en de onvrede die ik over mezelf had voelde ik me vaak futloos en negatief over mezelf.

Ik had ook een ongezond eetpatroon toen ik begon. Dat is snel veranderd. Laat je niet tegenhouden door reacties uit je omgeving. Kies voor waar jij je goed bij voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven