Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!

Groetjes,
Bea
Ik eet nu sinds gisteren koolhydraatarm/beperkt en ik heb echt geen honger. Joepie!! En ook geen afterlunch of -diner dip. Nogmaals joepie!! Ik heb veel recepten van de dietdocter gebruikt en iedereen hier in huis vindt het heerlijk!
Sunny2017 schreef:
03-01-2018 18:41
Oh lekker ja alleen erge is ik heb momenteel geen vleesbeleg in huis en ook geen kruidenkaas en kan wel een ei gaan koken maar heb geen idee waarmee ik t zou moeten vullen..
Het eigeel loshalen, heel fijn verpulveren en mengen met een likje boter, beetje mayo en een druppel ketchup.
Of niet hard koken maar halfzacht met een snufje aromat en een lik mayo.
poeder schreef:
03-01-2018 18:50
Neem s avonds nog een appel geschild met een beetje kaneel
Appel is niet zo best. Hoge waarde op de gi en veel mensen krijgen daarna dus de vreteritis.
Sunny2017 schreef:
03-01-2018 18:22
Hah dat klopt ik bedoel met het '/' teken OF. Dus ik kies dan elke keer uit een van die tussendoortjes.

Overdag is het me vandaag heel goed afgegaan moet ik zeggen maar nu ik relaxt op de bank voor de tv zit krijg ik toch zin in te gaan snacken of een warme chocomel te drinken etc pfff avonden zijn voor mij altijd t lastigste. Wat eten jullie savonds nog na t acondeteten? Heb nu maar weer n Grieks yoghurt bakje gegeten omdat ik anders echt de fout in zou gaan maar heb nog steeds die vervelende eet drang...
Chocolademelk kan ook koolhydraatbeperkt: https://www.koolhydraatarmrecept.nl/cho ... ydraatarm/

Ik neem 's avonds na het eten ook Griekse yoghurt, soms nog een stukje kaas/worst of stukje stevia chocolade. En er staat nu pindakaasbrood in de oven.
eva-luna schreef:
03-01-2018 19:08
Eh, met niks? Een ei an sich is toch al lekker?

En eet je niet gewoon te weinig? Er staan geen hoeveelheden bij je lijst. Hoeveel gram groentes/kip/vis etc. eet je bij de lunch en het avondeten? Hoeveel gram havermout met hoeveel melk 's ochtends?
Havermout 8 eetlepels en denk 300 ml melk

Salade was zoeen 300 gram met kip erbij

Wokgroenten een volledig zakje en dan nog 1 kipfilet
nina1966 schreef:
03-01-2018 19:58
Appel is niet zo best. Hoge waarde op de gi en veel mensen krijgen daarna dus de vreteritis.
Kaneel voorkomt dat, dat verlaagt je bloedsuikerspiegel heel sterk.
Ik heb na die appel met kaneel gelukkig geen zin meer in wat anders
nina1966 schreef:
03-01-2018 18:36
Wat voor recept heb je gebruikt? Amandelcracker vind ik heel lekker namelijk. VOoral met brie er op.
Amandelmeel, geraspte kokos, lijnzaad, ei en boter.
Maar ik bedacht me later dat ik het zout vergeten was. Dat kan schelen.
De volgende batch beter.
poeder schreef:
03-01-2018 18:16
Ik voel me ook niet top, maar weet dat dit komt door het radicaal stoppen met ongezond eten. Gisteren was het erg, nu nog vage hoofdpijn maar ik krijg al meer energie.

Ik vind onrbijt lastig, ik eet graag havermout met amandelmelk maar ik lees dat dit okk niet goed is.

Havermout is echt niet slecht hoor!
Je moet wel best de biologische kiezen omdat ook havermout vaak sterk bewerkt is, en liefst de hele havervlokken ipv de ‘instant’ havermout.
Instant havermout wordt te snel verteerd en heeft dus een hoge GI, de hele havervlokken verteren trager waardoor de GI laag blijft.
Cateautje schreef:
03-01-2018 20:16
Kaneel voorkomt dat, dat verlaagt je bloedsuikerspiegel heel sterk.
Daar is het diabetes fonds nog niet zo zeker van.
Saoghail schreef:
03-01-2018 20:41
Amandelmeel, geraspte kokos, lijnzaad, ei en boter.
Maar ik bedacht me later dat ik het zout vergeten was. Dat kan schelen.
De volgende batch beter.
lijnzaad vind ik zelf niet zo lekker en word bij verhitting snel bitter.
Amandelmeel, hand sesamzaad en net zoveel eiwit als nodig om een plakkerige bal te maken. Dun uitrollen tussen plastic of siliconenmat
Dan met pizzasnijder lijnen in je deeg trekken ter grootte van de gewenste cracker en dan de boel afbakken op 180 graden, iets van 15 minuten.
Sunny2017 schreef:
03-01-2018 18:39
Ok en je hebt geen trek erin of dat je het psychisch nodig hebt om je fijn te voelen?
Wat doe je dan ipv eten?
Ik heb lichamelijk en geestelijk geen behoefte meer aan tussendoortjes ('vroeger' wel hoor, toen at ik me ongans aan tussendoortjes). Wat ik doe in plaats van eten? Sporten (3 of 4 keer CrossFit en 1 x zwemmen in de week), forummen ;-) , lezen, studeren (ik volg een opleiding voor mijn werk), soms spreek ik 's avonds af met vrienden of collega's.
Ik meld me hier ook even. Tot nu toe alleen meegelezen.

Volgens de berekeningen mag ik 1770 kcal per dag eten waarvan globaal 70 g eiwit, 150 vetten en 30 gram koolhydraten.

Ik doe dit nu 3 dagen en vul elke maaltijd mijn schema in op fitatu, maar het valt me op dat ik moeilijk aan de juiste hoeveelheid vetten kom en zelfs met alleen gezond eten al over de 130 g koolhydraten kom. ( nog steeds een verbetering ten opzichte van 1130 g koolhydraten, zoals mijn dagen er eerder uitzagen).

Iemand nog een idee hoe ik de koolhydraten nog lager krijg en de vetten omhoog?
pussywillow schreef:
03-01-2018 21:32
Iemand nog een idee hoe ik de koolhydraten nog lager krijg en de vetten omhoog?
Wil je eens vermelden wat je nu eet, zoals je dat in je app invult?

At je echt 1130 gram koolhydraten per dag? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen.
nina1966 schreef:
03-01-2018 20:57
lijnzaad vind ik zelf niet zo lekker en word bij verhitting snel bitter.
Amandelmeel, hand sesamzaad en net zoveel eiwit als nodig om een plakkerige bal te maken. Dun uitrollen tussen plastic of siliconenmat
Dan met pizzasnijder lijnen in je deeg trekken ter grootte van de gewenste cracker en dan de boel afbakken op 180 graden, iets van 15 minuten.
Kan ik ook eens proberen. Sesamzaad is lekker.
Op oudjaarsdag kwam ik met een paar oliebollen en kniepertjes wel aan zoveel koolhydraten, maar dat was vorig jaar :-D .

Ik heb vandaag gegeten:
Bakje roeryoghurt met 5 walnoten en een halve banaan.
Lunch, omelet met tomaat, prapika en 65 g spekjes.
Tussendoor een halve banaan. Avondeten: in totaal 400 gram mix vsn kapucijners, groenten, rundergehakt, spekjes. Toetje van 150 g griekse yoghurt. Over de hele dag drink ik koffie en water.
pussywillow schreef:
03-01-2018 21:45
Op oudjaarsdag kwam ik met een paar oliebollen en kniepertjes wel aan zoveel koolhydraten, maar dat was vorig jaar :-D .

Ik heb vandaag gegeten:
Bakje roeryoghurt met 5 walnoten en een halve banaan.
Lunch, omelet met tomaat, prapika en 65 g spekjes.
Tussendoor een halve banaan. Avondeten: in totaal 400 gram mix vsn kapucijners, groenten, rundergehakt, spekjes. Toetje van 150 g griekse yoghurt. Over de hele dag drink ik koffie en water.
Ik denk dat de yoghurt (2 x), banaan en de kapucijners de 'boosdoeners' zijn. Wat voor andere groenten heb je gegeten? Verder zie ik weinig koolhydraten. Weet je zeker dat de app die je gebruikt nauwkeurig is?
De groenten in het avondeten waren chinese soepgroenten. Kan heel goed dat de zuivel, bsnaan en kapucijners al voor de nodige koolhydraten zorgen maar daar meezit ik al over de dagelijkse toegestane koolhydraten.
pussywillow schreef:
03-01-2018 22:00
De groenten in het avondeten waren chinese soepgroenten. Kan heel goed dat de zuivel, bsnaan en kapucijners al voor de nodige koolhydraten zorgen maar daar meezit ik al over de dagelijkse toegestane koolhydraten.
Het begin hoeft niet meteen perfect te zijn. Je kunt de koolhydraten ook wat langzamer afbouwen.
Wat ik mij afvraag is of jullie (die net gestart zijn) je ook goed ingelezen hebben? Ik zie namelijk dingen voorbij komen die niet kha zijn. Dat is natuurlijk prima als het voor jullie werkt, maar niet passend in een kha-eetpatroon.

Dit bedoel ik zeker niet als aanval, integendeel. Maar omdat meerdere starters zelf al aangeven het lastig te vinden om te starten en soms de bomen door het bos niet meer zien, wordt het voor hen alleen lastiger als er niet kha adviezen gegeven worden.

Havermout, appel, banaan, bonen allemaal niet kha-arme voedingsmiddelen.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Ik denk dat er drie factoren van invloed zijn:
- het verschil tussen kh arm en kh beperkt (oftewel hoe streng iemand in de leer is)
- waar in je dieet pas je je kh arm/ beperkte product toe (oftewel hoe ziet de rest van je dag er uit qua eten)
- hoe werkt je nieuwe eetpatroon voor jou als uniek persoon?

Daarbij komen nog de verschillen in info die te vinden is op het internet, wat ik eerder aangaf.
anoniem_283719 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 22:59
17.76% gewijzigd
IBAOHI schreef:
03-01-2018 22:32
Havermout, appel, banaan, bonen allemaal niet kha-arme voedingsmiddelen.
Als je Grip op koolhydraten van Yvonne Lemmers volgt 'mag' je tijdens 1 maaltijd koolhydraten. Sommige mensen op het forum doen dat. Het gaat dan niet om snoep enzo, maar om bijvoorbeeld aardappelen, volkoren- of speltbrood, zilvervliesrijst en fruit in kleine hoeveelheden. Ik weet niet of er ook een maximum aan het aantal gram koolhydraten is tijdens het 'koolhydratenuur' van Grip op koolhydraten?
En om voor mezelf te spreken: ik ben me nu echt aan het inlezen. Maar ik wilde alvast van start, en dan onderweg mijn eetpatroon steeds meer finetunen. Die manier sprak mij meer aan dan eerst mezelf helemaal inlezen en daarna pas iets gaan doen.

Morgenochtend ga ik me wegen, ik ben dan ongeveer een week bezig. Ik ben benieuwd!
Dymphnatam schreef:
03-01-2018 22:58
Morgenochtend ga ik me wegen, ik ben dan ongeveer een week bezig. Ik ben benieuwd!
Ik ben benieuwd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven