Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!
donderdag 28 december 2017 om 11:52
Hoi allen,
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea

woensdag 3 januari 2018 om 19:57
Het eigeel loshalen, heel fijn verpulveren en mengen met een likje boter, beetje mayo en een druppel ketchup.
Of niet hard koken maar halfzacht met een snufje aromat en een lik mayo.
woensdag 3 januari 2018 om 20:00
Chocolademelk kan ook koolhydraatbeperkt: https://www.koolhydraatarmrecept.nl/cho ... ydraatarm/Sunny2017 schreef: ↑03-01-2018 18:22Hah dat klopt ik bedoel met het '/' teken OF. Dus ik kies dan elke keer uit een van die tussendoortjes.
Overdag is het me vandaag heel goed afgegaan moet ik zeggen maar nu ik relaxt op de bank voor de tv zit krijg ik toch zin in te gaan snacken of een warme chocomel te drinken etc pfff avonden zijn voor mij altijd t lastigste. Wat eten jullie savonds nog na t acondeteten? Heb nu maar weer n Grieks yoghurt bakje gegeten omdat ik anders echt de fout in zou gaan maar heb nog steeds die vervelende eet drang...
Ik neem 's avonds na het eten ook Griekse yoghurt, soms nog een stukje kaas/worst of stukje stevia chocolade. En er staat nu pindakaasbrood in de oven.
woensdag 3 januari 2018 om 20:11
Havermout 8 eetlepels en denk 300 ml melk
Salade was zoeen 300 gram met kip erbij
Wokgroenten een volledig zakje en dan nog 1 kipfilet

woensdag 3 januari 2018 om 20:41
woensdag 3 januari 2018 om 20:51
poeder schreef: ↑03-01-2018 18:16Ik voel me ook niet top, maar weet dat dit komt door het radicaal stoppen met ongezond eten. Gisteren was het erg, nu nog vage hoofdpijn maar ik krijg al meer energie.
Ik vind onrbijt lastig, ik eet graag havermout met amandelmelk maar ik lees dat dit okk niet goed is.
Havermout is echt niet slecht hoor!
Je moet wel best de biologische kiezen omdat ook havermout vaak sterk bewerkt is, en liefst de hele havervlokken ipv de ‘instant’ havermout.
Instant havermout wordt te snel verteerd en heeft dus een hoge GI, de hele havervlokken verteren trager waardoor de GI laag blijft.
woensdag 3 januari 2018 om 20:57
lijnzaad vind ik zelf niet zo lekker en word bij verhitting snel bitter.
Amandelmeel, hand sesamzaad en net zoveel eiwit als nodig om een plakkerige bal te maken. Dun uitrollen tussen plastic of siliconenmat
Dan met pizzasnijder lijnen in je deeg trekken ter grootte van de gewenste cracker en dan de boel afbakken op 180 graden, iets van 15 minuten.

woensdag 3 januari 2018 om 21:19
Ik heb lichamelijk en geestelijk geen behoefte meer aan tussendoortjes ('vroeger' wel hoor, toen at ik me ongans aan tussendoortjes). Wat ik doe in plaats van eten? Sporten (3 of 4 keer CrossFit en 1 x zwemmen in de week), forummen

woensdag 3 januari 2018 om 21:32
Ik meld me hier ook even. Tot nu toe alleen meegelezen.
Volgens de berekeningen mag ik 1770 kcal per dag eten waarvan globaal 70 g eiwit, 150 vetten en 30 gram koolhydraten.
Ik doe dit nu 3 dagen en vul elke maaltijd mijn schema in op fitatu, maar het valt me op dat ik moeilijk aan de juiste hoeveelheid vetten kom en zelfs met alleen gezond eten al over de 130 g koolhydraten kom. ( nog steeds een verbetering ten opzichte van 1130 g koolhydraten, zoals mijn dagen er eerder uitzagen).
Iemand nog een idee hoe ik de koolhydraten nog lager krijg en de vetten omhoog?
Volgens de berekeningen mag ik 1770 kcal per dag eten waarvan globaal 70 g eiwit, 150 vetten en 30 gram koolhydraten.
Ik doe dit nu 3 dagen en vul elke maaltijd mijn schema in op fitatu, maar het valt me op dat ik moeilijk aan de juiste hoeveelheid vetten kom en zelfs met alleen gezond eten al over de 130 g koolhydraten kom. ( nog steeds een verbetering ten opzichte van 1130 g koolhydraten, zoals mijn dagen er eerder uitzagen).
Iemand nog een idee hoe ik de koolhydraten nog lager krijg en de vetten omhoog?

woensdag 3 januari 2018 om 21:33
Wil je eens vermelden wat je nu eet, zoals je dat in je app invult?pussywillow schreef: ↑03-01-2018 21:32Iemand nog een idee hoe ik de koolhydraten nog lager krijg en de vetten omhoog?
At je echt 1130 gram koolhydraten per dag? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen.

woensdag 3 januari 2018 om 21:42
Kan ik ook eens proberen. Sesamzaad is lekker.nina1966 schreef: ↑03-01-2018 20:57lijnzaad vind ik zelf niet zo lekker en word bij verhitting snel bitter.
Amandelmeel, hand sesamzaad en net zoveel eiwit als nodig om een plakkerige bal te maken. Dun uitrollen tussen plastic of siliconenmat
Dan met pizzasnijder lijnen in je deeg trekken ter grootte van de gewenste cracker en dan de boel afbakken op 180 graden, iets van 15 minuten.

woensdag 3 januari 2018 om 21:45
Op oudjaarsdag kwam ik met een paar oliebollen en kniepertjes wel aan zoveel koolhydraten, maar dat was vorig jaar
.
Ik heb vandaag gegeten:
Bakje roeryoghurt met 5 walnoten en een halve banaan.
Lunch, omelet met tomaat, prapika en 65 g spekjes.
Tussendoor een halve banaan. Avondeten: in totaal 400 gram mix vsn kapucijners, groenten, rundergehakt, spekjes. Toetje van 150 g griekse yoghurt. Over de hele dag drink ik koffie en water.

Ik heb vandaag gegeten:
Tussendoor een halve banaan. Avondeten: in totaal 400 gram mix vsn kapucijners, groenten, rundergehakt, spekjes. Toetje van 150 g griekse yoghurt. Over de hele dag drink ik koffie en water.

woensdag 3 januari 2018 om 21:54
Ik denk dat de yoghurt (2 x), banaan en de kapucijners de 'boosdoeners' zijn. Wat voor andere groenten heb je gegeten? Verder zie ik weinig koolhydraten. Weet je zeker dat de app die je gebruikt nauwkeurig is?pussywillow schreef: ↑03-01-2018 21:45Op oudjaarsdag kwam ik met een paar oliebollen en kniepertjes wel aan zoveel koolhydraten, maar dat was vorig jaar.
Ik heb vandaag gegeten:

woensdag 3 januari 2018 om 22:03
Het begin hoeft niet meteen perfect te zijn. Je kunt de koolhydraten ook wat langzamer afbouwen.pussywillow schreef: ↑03-01-2018 22:00De groenten in het avondeten waren chinese soepgroenten. Kan heel goed dat de zuivel, bsnaan en kapucijners al voor de nodige koolhydraten zorgen maar daar meezit ik al over de dagelijkse toegestane koolhydraten.

woensdag 3 januari 2018 om 22:32
Wat ik mij afvraag is of jullie (die net gestart zijn) je ook goed ingelezen hebben? Ik zie namelijk dingen voorbij komen die niet kha zijn. Dat is natuurlijk prima als het voor jullie werkt, maar niet passend in een kha-eetpatroon.
Dit bedoel ik zeker niet als aanval, integendeel. Maar omdat meerdere starters zelf al aangeven het lastig te vinden om te starten en soms de bomen door het bos niet meer zien, wordt het voor hen alleen lastiger als er niet kha adviezen gegeven worden.
Havermout, appel, banaan, bonen allemaal niet kha-arme voedingsmiddelen.
Dit bedoel ik zeker niet als aanval, integendeel. Maar omdat meerdere starters zelf al aangeven het lastig te vinden om te starten en soms de bomen door het bos niet meer zien, wordt het voor hen alleen lastiger als er niet kha adviezen gegeven worden.
Havermout, appel, banaan, bonen allemaal niet kha-arme voedingsmiddelen.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!

woensdag 3 januari 2018 om 22:51
Ik denk dat er drie factoren van invloed zijn:
- het verschil tussen kh arm en kh beperkt (oftewel hoe streng iemand in de leer is)
- waar in je dieet pas je je kh arm/ beperkte product toe (oftewel hoe ziet de rest van je dag er uit qua eten)
- hoe werkt je nieuwe eetpatroon voor jou als uniek persoon?
Daarbij komen nog de verschillen in info die te vinden is op het internet, wat ik eerder aangaf.
- het verschil tussen kh arm en kh beperkt (oftewel hoe streng iemand in de leer is)
- waar in je dieet pas je je kh arm/ beperkte product toe (oftewel hoe ziet de rest van je dag er uit qua eten)
- hoe werkt je nieuwe eetpatroon voor jou als uniek persoon?
Daarbij komen nog de verschillen in info die te vinden is op het internet, wat ik eerder aangaf.
anoniem_283719 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 22:59
17.76% gewijzigd

woensdag 3 januari 2018 om 22:58
Als je Grip op koolhydraten van Yvonne Lemmers volgt 'mag' je tijdens 1 maaltijd koolhydraten. Sommige mensen op het forum doen dat. Het gaat dan niet om snoep enzo, maar om bijvoorbeeld aardappelen, volkoren- of speltbrood, zilvervliesrijst en fruit in kleine hoeveelheden. Ik weet niet of er ook een maximum aan het aantal gram koolhydraten is tijdens het 'koolhydratenuur' van Grip op koolhydraten?

woensdag 3 januari 2018 om 22:58
En om voor mezelf te spreken: ik ben me nu echt aan het inlezen. Maar ik wilde alvast van start, en dan onderweg mijn eetpatroon steeds meer finetunen. Die manier sprak mij meer aan dan eerst mezelf helemaal inlezen en daarna pas iets gaan doen.
Morgenochtend ga ik me wegen, ik ben dan ongeveer een week bezig. Ik ben benieuwd!
Morgenochtend ga ik me wegen, ik ben dan ongeveer een week bezig. Ik ben benieuwd!

woensdag 3 januari 2018 om 22:59
Ik ben benieuwd!Dymphnatam schreef: ↑03-01-2018 22:58Morgenochtend ga ik me wegen, ik ben dan ongeveer een week bezig. Ik ben benieuwd!