Lijf & Lijn alle pijlers

Morbide obees (130 kg) en afvallen....ervaringen?

22-09-2017 09:45 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar zal ik eens beginnen. Het is een lang verhaal. Maar voor mezelf en wellicht dat er mensen zijn die het herkennen noteer ik het. Wellicht zie ik dingen over het hoofd.

Ik ben al jaren bezig met een proces van afvallen - aankomen - afvallen - aankomen - afvallen. Ik zit nu op 130 kilo.
Dit gaat niet langer. Ik ben 33 maar voel me 83.

Na mijn zwangerschappen ben ik aangekomen, en flink ook. Niet tijdens de zwangerschappen. Erna.
Ik heb na mijn eerste kindje een dietiste bezocht. Zij gaf mij een voedingsschema en ik heb dit exact opgevolgd. Alles afgemeten. Alles genoteerd. Echt elke hap die ik nam noteerde ik. Bij de eerste weging (na 2 weken) bleek dat ik 1 kilo was aangekomen. Van haar moest ik doorzetten. Na een maand was ik weer 1.5 kilo zwaarder geworden. En zo ging het verder. Totdat ik +10 kilo zat na een half jaar.

Ik was dit zo zat dat ik contact heb opgenomen met de huisarts en heb overlegd. Die adviseerde mij een andere dietiste. Zij gaf aan dat ik te veel at, en ik moest minder eten. Ik kreeg een 1200 kcal dieet. Ik viel ongeveer 5 kilo af in 3 maanden maar ik voelde me na 3 maanden zo zwak. Mijn haar begon uit te vallen, ik had geen energie meer, voelde me enorm futloos. Het ging niet meer, dit ook aangegeven aan deze dietiste. Ik moest doorzetten want ik was toch al 5 kilo afgevallen. Gewoon zo doorgaan werd me gezegd. Maar bewegen lukte echt nauwelijks meer, ik lag wanneer ik niet werkte (kantoorbaan) alleen maar op de bank/bed. Ik had geen energie. Naar huisarts gegaan en bloed laten meten. Ik had een tekort aan ijzer en vitamine D, hier supplementen voor gekregen en het ging weer redelijk.

In de tussentijd gingen wij verhuizen. In de nieuwe woonplaats kwam ik in aanmerking met shakes. Met de 800 shakes ging ik als een speer. Ik viel wekelijks 1,5 kilo af en was -15 kilo afgevallen en raakte zwanger van ons tweede kindje. Natuurlijk direct gestopt tijdens de zwangerschap en gewoon gegeten. Tijdens de zwangerschap kwam ik niks aan. En een dag van de bevalling woog ik -10. Om daarna weer aan te komen.

Ik kreeg van allerlei mensen te horen dat shakes toch niet goed was en na de periode van borstvoeding ben weer naar een dietiste gegaan. Ook hier kreeg ik na een intake een schema die ik volgde en weer kwam ik aan, ik moest meer eten dan wat ik normaal deed want volgens dietiste at ik te weinig. Voor mijn gewicht/lengte moest ik 1800 kcal eten en kreeg een lijst met voedingsmiddelen wat ik wel/niet kon eten.

Ik ben daarna gestopt met alle dietisten e.d. en zit nu op een gewicht van 130 kilo. Ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen om gewoon gezond te eten samen met bewegen. Ik beweeg dagelijks ruim 1.5 uur. En toch val ik niks af.

Dit frustreert enorm. Ik heb vorig jaar mij aangemeld voor een maagverkleining, maar ik ben bang dat ik daarna - na het afvallen - toch weer gewoon ga aankomen en dan ook nog eens een operatie heb gehad, van alles heb laten "sleutelen" van binnen, en dat ik nog meer complicaties zal krijgen.

Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren en toch afgevallen zijn (niet met GBP maar echt zelf)? En hoe dan?

Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan....
Solomio schreef:
03-10-2017 07:51
Daarbij is een uur per dag fietsen voor jou blijkbaar niet intensief, voor mij zou het topsport zijn.
Een snel rondje Google leert mij dat dat uur fietsen per dag zo'n 350 kcal verbruikt. Dat is na 4 a 5 weken dus een kilo verschil. Als je verder je eten gelijk houdt.
Maar de meeste mensen moeten zo'n uur sporten ergens in hun vrije tijd gaan doen, waarin ook nog tig andere verplichtingen zitten, dus dagelijks lukt dan al helemaal niet.
Dan mag je blij zijn als dat 3x per week lukt. Moet je er ook nog een beetje plezier aan beleven, anders hou je het niet vol.
Komt dan neer op hooguit 1000 kcal per week. Wat dan weer zo'n 150 kcal per dag is.
Elke maaltijd een klein beetje minder eten heeft hetzelfde effect.
Ik vind een kilo in 4 à 5 weken best de moeite waard eigenlijk, in een half jaar zou je dan al 6 kilo kwijt zijn! Bovendien, als een uur fietsen voor jou intensief is, dan heb je je sport al makkelijk meegepakt en hoef je er geen extra uur aan te besteden. Dat zal op korte termijn in de calorieënsom misschien niet veel uitmaken, maar je gehele stofwisseling wordt efficiënter. Mensen die revalideren eten vaak veel minder in een revalidatiecentrum, maar ze komen toch aan door het gebrek aan beweging. Bewegen is ook bevorderlijk voor de stoelgang enzo. En je vervangt vet door spieren, dan val je misschien niet af, maar je wordt wel strakker.

Toen ik trainde voor de halve marathon ben ik ontzettend veel afgevallen én heb ik een veel kleinere maat gekregen, terwijl ik veel meer at (ook veel koolhydraten) door dat geren (hooguit 2x per week, want ik ben een luie loper). Maar goed, misschien is mijn stofwisseling dan anders ofzo. Iedereen in mijn loopgroepje was in een jaar tijd een broekmaat terug gegaan. Maar dat waren geen mensen met veel overgewicht, dus dan maakt een paar kilo veel meer uit natuurlijk.

Ik begreep juist altijd dat mensen het veel moeilijker vinden om eten te laten staan (ook in sociale settings) dan om wat extra te sporten. Juist mensen met veel overgewicht hebben vaak een hele lastige relatie met eten.

Het komt er bij jou gewoon op neer dat je niet van sporten houdt. Dat is prima, maar dat is de hoofdreden. Mensen die er wel van houden hebben wel tijd om een paar keer per week te sporten. Voor hun is dat geen belasting, voor jou wel, want je vindt het vervelend. Dat het bij jou daarnaast ook weinig oplevert is dan niet motiverend, dat snap ik wel. Maar iets minder eten en bewegen is dus dubbel winst. Dan kun je dus al eenvoudig 500 calorieën per dag schrappen.

Persoonlijk vind ik calorieën tellen heel moeilijk, want ik ken de getallen niet, dus voor mij zou dat moeilijker zijn. En het is niet zo dat ik elke dag hetzelfde eet en simpelweg kan zeggen dat ik alles door de helft doe. Maar misschien is dat voor jou juist eenvoudiger.
LizBon schreef:
03-10-2017 12:42
Mensen die er wel van houden hebben wel tijd om een paar keer per week te sporten.
Mensen die wel van sporten houden hebben niet zo vaak 50 of meer kilo overgewicht.
Mensen die wel morbide obees zijn zouden zomaar kunnen afhaken als er zo op gehamerd wordt dat ze naast het dieet ook 5x per week een uur moeten sporten.
_Marana_ schreef:
03-10-2017 12:52
Mensen die wel van sporten houden hebben niet zo vaak 50 of meer kilo overgewicht.
Mensen die wel morbide obees zijn zouden zomaar kunnen afhaken als er zo op gehamerd wordt dat ze naast het dieet ook 5x per week een uur moeten sporten.
Eigenlijk is dit alles wat ik wil zeggen.
Sporten kan geen kwaad, maar is ook geen must als je wilt afvallen.
Ik denk idd dat veel mensen idd afhaken omdat ze dat sporten niet volhouden en alleen maar horen dat je zonder sporten niet af kunt vallen.
Dat staat volledig los van wat ik van sporten vind.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik zal ook niet beweren dat sporten mijn hobby is, maar dat is werken ook niet en toch doe ik dat ook 5 dagen in de week.
Maandagavond, woensdagavond en vrijdagavond ga ik gewoon sporten, ik denk er niet eens meer over na.
Net zoals ik niet elke ochtend ga overpeinzen of ik wel zin heb om naar mijn werk te gaan, doe ik het met sporten ook niet.
Ik ga gewoon, want als ik mij van te voren af ga lopen vragen of ik wel zin heb kan ik voor mezelf wel 15 smoesjes verzinnen om niet te gaan.

Nu doe ik in de sportschool alleen groepslessen dus misschien dat dit scheelt, dat zijn vaste tijden.
Ik kan niet eerst op de bank ploffen en mezelf voornemen om over een half uur naar de sportschool te gaan en dit nog een keer uitstellen om vervolgens helemaal niet te gaan.

Maar heel vervelend vind ik het trouwens niet en ik ben ook altijd weer blij/voldaan dat ik het gedaan heb.
In het ziekenhuis waar ik geopereerd ben was het trouwens wel een dingetje, sporten is wel een must.
Ik moest bij de start van het traject, ongeveer een half voor de daadwerkelijke operatie beginnen met sporten (ik deed dit al)
Niet om af te vallen maar om zo fit mogelijk te zijn voor de operatie zelf, en ook om te laten zien dat je bereid bent aanpassingen in je levensstijl te maken omdat dit na de operatie ook belangrijk is.

Maar wat Solomio ook zegt, dat geldt natuurlijk ook voor actiever worden in het dagelijkse leven.
Maar ik heb een kantoorbaan van 40 uur in de week en behalve dat ik dagelijks op de fiets naar het werk ga (kwartier enkele reis) en wel iets heen en weer loop, zit ik hoofdzakelijk dus daar valt wat dat betreft geen winst te behalen.
Dus ik heb het sporten wel echt nodig.
Maar eigenlijk zeg jullie nu dus dat de drempel om af te vallen voor te zware mensen dus hoger wordt als ze erbij zouden moeten gaan sporten.
Dat kan, maar dat is iets anders dan beweren dat het geen zin heeft om te gaan sporten omdat het totaal geen verschil maakt, want daar ben ik het niet mee eens. Als je af wil vallen helpt elke kcal die je meer verbruikt dan je inneemt.
Solomio schreef:
03-10-2017 07:51
Daarbij is een uur per dag fietsen voor jou blijkbaar niet intensief, voor mij zou het topsport zijn.
Een snel rondje Google leert mij dat dat uur fietsen per dag zo'n 350 kcal verbruikt. Dat is na 4 a 5 weken dus een kilo verschil. Als je verder je eten gelijk houdt.
Maar de meeste mensen moeten zo'n uur sporten ergens in hun vrije tijd gaan doen, waarin ook nog tig andere verplichtingen zitten, dus dagelijks lukt dan al helemaal niet.
Dan mag je blij zijn als dat 3x per week lukt. Moet je er ook nog een beetje plezier aan beleven, anders hou je het niet vol.
Komt dan neer op hooguit 1000 kcal per week. Wat dan weer zo'n 150 kcal per dag is.
Elke maaltijd een klein beetje minder eten heeft hetzelfde effect.
Dit klopt helemaal. Het enige extra afvalvoordeel van sporten is krachttraining. Daarmee verhoog je je basis verbranding. Spieren zorgen voor een hogere verbranding van calorieën. Nog steeds staat dit niet in verhouding tot het verminderen van je calorien met eten.

Verder is sporten of bewegen vooral heel gezond voor je lichaam. Het is dus iets wat je niet moet schrappen, maar als je het doet om af te vallen, dan kun je beter kiezen voor minder calorien uit je eten.
Overigens deed ik aan korte intensieve trainingen thuis (HIIT) op dagen dat ik een feestje of etentje had. Dan sportte ik voor zo'n 250 kcal en die kon ik dan mooi weer opeten tijdens het feestje/etentje. Natuurlijk ging ik daar ook overheen, maar op de één of andere manier was dat een hele fijne insteek.
jules schreef:
03-10-2017 13:31
Dit klopt helemaal. Het enige extra afvalvoordeel van sporten is krachttraining. Daarmee verhoog je je basis verbranding. Spieren zorgen voor een hogere verbranding van calorieën. Nog steeds staat dit niet in verhouding tot het verminderen van je calorien met eten.

Verder is sporten of bewegen vooral heel gezond voor je lichaam. Het is dus iets wat je niet moet schrappen, maar als je het doet om af te vallen, dan kun je beter kiezen voor minder calorien uit je eten.
Maar het gaat toch niet om het kiezen, het gaan om de combinatie.
Minder kcal innemen door eetgedrag aan te passen, meer kcal verbruiken door meer te bewegen.
rosepudding schreef:
03-10-2017 13:40
Maar het gaat toch niet om het kiezen, het gaan om de combinatie.
Minder kcal innemen door eetgedrag aan te passen, meer kcal verbruiken door meer te bewegen.
Maar dan nog is het voor het afvalproces minder belangrijk om te bewegen dan wel om je eetpatroon aan te passen. Ik wil nergens zeggen dat iemand niet moet bewegen, ben zelf een enorme voorstander van meer bewegen, maar het moet wel effectief zijn. Sporten brengt vaak honger met zich mee. Mensen die sporten, eten vaak ook meer. De verbrande kcal eet je er zo weer aan.

Edit: het gaat vooral om het inzicht krijgen in je eetpatroon en om daar bewuste keuzes in te maken. Met sporten kun je dit ondersteunen, maar allereerst moet je weten wat je wel en niet moet eten. Ga je bv een uur sporten, dan heb je daarna honger. Wat kies je dan om je honger te stillen? Mensen met overgewicht zullen waarschijnlijk vaker een verkeerde keuze maken (dat deed ik ook), anders hadden ze geen overgewicht (mensen die om medische redenen overgewicht hebben buiten beschouwing gelaten). Dus dan ga je een uur sporten en dan eet je vervolgens iets wat veel meer kcal bevat dan dat je er net af gesport hebt. Je voelt je super goed over jezelf, maar de weegschaal geeft telkens een voor jou gevoel vertekend beeld.
anoniem_8858 wijzigde dit bericht op 03-10-2017 13:57
37.49% gewijzigd
rosepudding schreef:
03-10-2017 13:24
Maar eigenlijk zeg jullie nu dus dat de drempel om af te vallen voor te zware mensen dus hoger wordt als ze erbij zouden moeten gaan sporten.
Dat kan, maar dat is iets anders dan beweren dat het geen zin heeft om te gaan sporten omdat het totaal geen verschil maakt, want daar ben ik het niet mee eens. Als je af wil vallen helpt elke kcal die je meer verbruikt dan je inneemt.
Volgens mij heeft niemand gezegd dat sporten totaal geen zin heeft. Ook Solo zegt steeds dat sporten of bewegen wel kan helpen, maar dat het geen must is. Terwijl minder eten echt wel een must is, als je wilt afvallen.
TO, ik weet niet of je al begonnen bent, maar mocht dat niet het geval zijn, dan wil ik je het volgende aanraden.

Installeer een gratis app (fatsecret, myfitnesspal, etc).
Houd eens twee weken bij wat je allemaal eet, drinkt en beweegt. En dan echt heel secuur, dus afwegen, niet smokkelen, alles wat je in je mond stopt moet je opschrijven.
Bekijk dan eens hoeveel kcal je binnenkrijgt en probeer daar dan dagelijks zo'n 300-500 kcal onder te gaan zitten (met een minimum van zeker 1400 kcal per dag).
Probeer eens te kijken naar al je ontbijt, tussendoortjes, lunches en diners. Kijk eens welke ingrediënten je weg zou kunnen laten of vervangen door een variant met minder kcal. Hier kun je zo een hoop winst maken, zonder dat je extreem anders gaat eten.
Ik zou ook zeggen dat bewegen, en dan met name krachttraining zeker wel bijdraagt. En vooral de combinatie met eten.
Je zorgt voor meer spierweefsel, daardoor verbrand je in rust ook meer. Daarnaast verbrand je tijdens het sporten ook. Verder lijkt het me goed voor je algehele gezondheid. Ook met het oog op eventuele operaties. Een fit lijf kan meer hebben.

En misschien kan ik hier wel helemaal niet meepraten, want niet obees, maar uiteindelijk komt het wel neer op meer verbranden dan je binnenkrijgt. En bewegen helpt daar nu eenmaal nog extra bij.

Ik ben zelf jarenlang enorm lui geweest qua sporten. Sinds een jaar sport ik weer vaker, waarvan een half jaar echt intensief omdat ik aan een wedstrijd mee ging doen. En ja ik viel af en ik werd strakker. Terwijl ik net zoveel at als daarvoor, misschien zelfs wel meer. Bovendien merk ik dat als ik sport ik ook eerder geneigd ben om gezond te eten. Omdat mijn lijf die behoefte dan heeft en omdat ik het anders zonde vind.

TO raad ik aan om echt eens ergens te gaan praten waar ze verstand hebben van obesitas. Met shakes ga je niets blijvend veranderen. En misschien eet je wel te weinig en help je je stofwisseling wel om zeep. Als dat niet al het geval is na jarenlang jojo-en. Ook zou ik nog een keer vragen om een uitgebreide schildkliertest. Vaak testen ze hier in NL lang niet alles en testen ze maar 1 hormoon.
Verder ben ik ook van het minderen in KH kamp. Ja vroegah at men ook veel aardappels en brood. Maar toen werkten mensen vaak fysiek veel en veel harder. Bovendien aten ze niet tig tussendoortjes op een dag met alleen maar suiker. Je was waarschijnlijk blij met 1 mariakaakje bij de thee.
Ik zou dan ook zoveel mogelijk puur eten, en dan wel voedzaam. Dus geen optimelkwark, maar gewone kwark met wat noten als ontbijt. Geen snelle jelle maar een plak bananenbrood. Etc. Als je voedzaam eet, dan ben je minder geneigd te snaaien. En sta jezelf toe ook af en toe te zondigen. Niemand houd het vol om zijn hele leven lang altijd maar ubergezond te eten. Je moet jezelf een eetpatroon aanleren dat je tot je 80e kan volhouden. En daar hoort ook patat, gebak en chips bij. Maar wel met mate. En zorg dat je ook geniet van gezond eten, zodat die kroket geen beloning wordt. Daarnaast dus minimaal 2 keer per week krachttraining en wanneer je kan nog een paar keer wandelen. Al is het maar een halfuurtje na het eten/nadat de kinderen in bed liggen.

En ja ik heb makkelijk praten. Ik ben altijd redelijk slank geweest. Mensen denken ook vaak dat ik alles kan eten. Dat is niet zo, ik eet soms behoorlijk ongezond. Gisteren een hele zak truffelkruidnoten op bijvoorbeeld. Maar ik eet daarnaaast dan gezond en niet zo veel. Ik moet juist meer eten, ik vergeet het overdag vaak, waardoor ik s avonds ga snaaien. Ook niet heel gezond dus, want qua calorieen zit ik prima, alleen niet altijd even gezond. Daarnaast sport ik dus ook 2 a 3 keer per week. En nee dat vind ik niet altijd leuk, ik heb er zelfs best een beetje een hekel aan. Maar ik merk dat ik geestelijk veel beter in mijn vel zit als ik het doe.
http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/368-6- ... sport.html
Tot zover het idee dat je door krachtsport een hogere verbranding krijgt.

In het ziekenhuis waar ik geopereerd werd moest je voor de operatie afvallen, om de risico's van een operatie te minimaliseren en om te laten zien dat je idd gemotiveerd was.
Hoe je dat bereikte mocht je gelukkig zelf weten. Bewegen werd uiteraard wel genoemd, maar ze waren er iig realistisch over: het aanpassen van je eetpatroon was vele malen belangrijker.

David Dunning
rosepudding schreef:
03-10-2017 13:07
Ik zal ook niet beweren dat sporten mijn hobby is, maar dat is werken ook niet en toch doe ik dat ook 5 dagen in de week.
Maandagavond, woensdagavond en vrijdagavond ga ik gewoon sporten, ik denk er niet eens meer over na.
Net zoals ik niet elke ochtend ga overpeinzen of ik wel zin heb om naar mijn werk te gaan, doe ik het met sporten ook niet.
Ik ga gewoon, want als ik mij van te voren af ga lopen vragen of ik wel zin heb kan ik voor mezelf wel 15 smoesjes verzinnen om niet te gaan.
Tja, ik denk dat sporten weinig toevoegt en ik word er daadwerkelijk doodongelukkig van.
Als je op die manier naar je werk zou moeten zou je het niet volhouden.

Is het nou echt zo lastig om je voor te stellen dat er mensen zijn die zó ongelukkig worden van sport dat er geen enkel 'voordeel' tegenop weegt?

Iedereen die structureel sport beleeft daar iets positiefs aan, al is het maar dat je tevreden over jezelf bent omdat je gegaan bent, ook al had je geen zin.
Ik beleef er totaal niets positiefs aan, dus doe ik het niet.
En daarmee doe ik mijn lijf minder tekort dan ik hier meestal lees.

David Dunning
Solomio schreef:
03-10-2017 14:26
Is het nou echt zo lastig om je voor te stellen dat er mensen zijn die zó ongelukkig worden van sport dat er geen enkel 'voordeel' tegenop weegt?
Dat is helemaal niet lastig om voor te stellen, maar niet sporten omdat je er echt niets aan vindt en er ongelukkig van wordt is iets anders dan niet sporten omdat het niets oplevert. Dan zijn de 'lasten' groter dan de 'baten' maar dat betekent niet dat de 'baten' er niet zijn.
Ze zijn alleen voor jou niet genoeg en dat is verder prima.

Maar we hebben beide ons punt gemaakt denk ik ;)
En ik hoop dat TO haar eigen manier vindt die voor haar persoonlijk werkt.
Solomio schreef:
03-10-2017 14:26
Tja, ik denk dat sporten weinig toevoegt en ik word er daadwerkelijk doodongelukkig van.
Als je op die manier naar je werk zou moeten zou je het niet volhouden.

Iedereen die structureel sport beleeft daar iets positiefs aan, al is het maar dat je tevreden over jezelf bent omdat je gegaan bent, ook al had je geen zin.
Ik beleef er totaal niets positiefs aan, dus doe ik het niet.
En daarmee doe ik mijn lijf minder tekort dan ik hier meestal lees.

Ik vind sporten ook niet leuk. En ik doe het ook een stuk minder voor mijn lol als bijvoorbeeld mijn vriend die echt blij wordt als hij in het weekend tijd heeft om 100km te fietsen. Toch voel ik me beter en ik weet dat het gezond is voor mijn lijf. Net als dat ik weet dat roken slecht voor me is (ben aan het stoppen). Ik kan het wel heel ontspannend vinden om te doen, maar uiteindelijk is het gewoon slecht voor me. Zo vind ik sporten ook vaak klote, maar het is wel goed voor me. En daarmee zeg ik niet dat je moet gaan sporten. Maar omdat jij sporten niet leuk vindt, betekent dat niet dat sporten niet goed is of slechts 'een beetje goed'.

Hier nog een paar linkjes en samenvattingen van artikelen over krachttraining/HITT en gezondheidsvoordelen/afvallen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22777332

https://www.hindawi.com/journals/jobe/2011/482564/

En hier nog een die idd aangeeft dat beperking van inname van calorieën het beste werkt. En ook het waarom -> minder direct resultaat, dus minder morimtivatie. Maar er staat ook dat het nog beter om af te vallen door calorieeninname te beperken icm bewegen.

https://www.scientificamerican.com/arti ... ally-make/
anoniem_119974 wijzigde dit bericht op 03-10-2017 15:04
5.82% gewijzigd
Tja, het gaat ook niet om sporten. Maar wel om enigszins fit zijn.

Ik schrik echt van een paar kennissen van me, rond dezelfde leeftijd als ikzelf, (tegen de vijftig), hoe onfit ze zijn. 1,5 kilometer lopen naar een winkel samen. Zij volkomen uitgeput, echt een kippeneindje. Andere familie: nog geen 3 kilometer fietsen van hun naar ons huis, lukt niet. Terwijl je uithoudingsvermogen zo makkelijk op kunt bouwen, heeft niks met sportschool of topfit zijn te maken.

Dat wil je toch niet als je nog zo jong bent? Volgens mij groei je juist van binnen compleet dicht.
gemini2011 schreef:
03-10-2017 15:01
Maar omdat jij sporten niet leuk vindt, betekent dat niet dat sporten niet goed is of slechts 'een beetje goed'.
Maar dat zegt ze toch helemaal nergens? Ze zegt echt niet dat sporten niet goed is. Of dat sporten slecht is. Of dat sporten maar een beetje goed is. Het enige was Solo zegt is dat sporten geen must is om af te vallen.

Waarom lezen jullie haar allemaal zo slecht?
_Marana_ schreef:
03-10-2017 15:05
Maar dat zegt ze toch helemaal nergens? Ze zegt echt niet dat sporten niet goed is. Of dat sporten slecht is. Of dat sporten maar een beetje goed is. Het enige was Solo zegt is dat sporten geen must is om af te vallen.

Ok was wat zwart wit gesteld.
Maar dan kan je ook beweren dat je niet minder hoeft te eten als je maar genoeg sport.
Volgens mij willen we TO helpen. En als ik TO iets mag aanraden is het om een gezond leefpatroon aan te leren. En in mijn ogen hoort bewegen erbij. Alleen al omdat je algehele fitheid verbeterd. Kans op diabetes neemt bijvoorbeeld af.
Daarmee zeg ik niet dat TO moet bewegen. TO moet helemaal niks.
gemini2011 schreef:
03-10-2017 15:17
Maar dan kan je ook beweren dat je niet minder hoeft te eten als je maar genoeg sport.
Volgens mij willen we TO helpen. En als ik TO iets mag aanraden is het om een gezond leefpatroon aan te leren. En in mijn ogen hoort bewegen erbij. Alleen al omdat je algehele fitheid verbeterd. Kans op diabetes neemt bijvoorbeeld af.
Daarmee zeg ik niet dat TO moet bewegen. TO moet helemaal niks.
Als je hier op Viva tips vraagt om af te vallen wordt er massaal geroepen dat je vooral moet gaan sporten.
Dus één of twee mensen die het belang van sporten OM AF TE VALLEN een beetje relativeren kan geen kwaad.

David Dunning
mienbillekesjeuken schreef:
03-10-2017 15:03
Tja, het gaat ook niet om sporten. Maar wel om enigszins fit zijn.

Ik schrik echt van een paar kennissen van me, rond dezelfde leeftijd als ikzelf, (tegen de vijftig), hoe onfit ze zijn. 1,5 kilometer lopen naar een winkel samen. Zij volkomen uitgeput, echt een kippeneindje. Andere familie: nog geen 3 kilometer fietsen van hun naar ons huis, lukt niet. Terwijl je uithoudingsvermogen zo makkelijk op kunt bouwen, heeft niks met sportschool of topfit zijn te maken.

Dat wil je toch niet als je nog zo jong bent? Volgens mij groei je juist van binnen compleet dicht.
Maar goed, dan kun je geen 1,5e kilometer lopen, en dan?
Ik heb geen fantastisch uithoudingsvermogen en dat heb ik ook niet nodig.

David Dunning
_Marana_ schreef:
03-10-2017 15:05

Tis mijn lot. O_O
Gebeurt echt heel vaak. En in plaats van mijn schouders op te halen blijf ik doorgaan. Niet om mijn gelijk te halen, hoewel mensen dat vaak wel denken, maar om uit te leggen.
Door de reacties merk ik dat mensen niet (goed) lezen en dan reageren op iets wat ik niet geschreven heb.
Dan herhaal ik mezelf in de hoop dat mensen dan wel begrijpen wat ik bedoel.
En dan ben ik blij dat er iig eentje is die leest wat ik schrijf, want blijkbaar ben ik toch niet zo onduidelijk.

David Dunning
gemini2011 schreef:
03-10-2017 15:17
En dat zeg ik dan weer al een paar keer: je moet minder eten om af te vallen. Erbij sporten helpt. Maar je kunt niet afvallen door te gaan sporten. Je moet echt minder eten om af te vallen. Ook omdat men meestal geneigd is om iets meer te gaan eten als je gaat sporten.
Solomio schreef:
03-10-2017 16:25
Tis mijn lot. O_O
Gebeurt echt heel vaak. En in plaats van mijn schouders op te halen blijf ik doorgaan. Niet om mijn gelijk te halen, hoewel mensen dat vaak wel denken, maar om uit te leggen.
Door de reacties merk ik dat mensen niet (goed) lezen en dan reageren op iets wat ik niet geschreven heb.
Dan herhaal ik mezelf in de hoop dat mensen dan wel begrijpen wat ik bedoel.
En dan ben ik blij dat er iig eentje is die leest wat ik schrijf, want blijkbaar ben ik toch niet zo onduidelijk.
Je bent helemaal niet onduidelijk. Maar het lijkt wel of mensen zich aangevallen voelen als jij zegt dat sporten niet hoeft als je wilt afvallen. Het lijkt persoonlijk opgenomen te worden. En dat is helemaal niet de bedoeling, ik zie prima dat jij probeert om mensen die te zwaar zijn en niet willen sporten een hart onder de riem te steken door aan te geven dat je ook prima kunt afvallen zonder te sporten.
_Marana_ schreef:
03-10-2017 16:36
Je bent helemaal niet onduidelijk. Maar het lijkt wel of mensen zich aangevallen voelen als jij zegt dat sporten niet hoeft als je wilt afvallen. Het lijkt persoonlijk opgenomen te worden. En dat is helemaal niet de bedoeling, ik zie prima dat jij probeert om mensen die te zwaar zijn en niet willen sporten een hart onder de riem te steken door aan te geven dat je ook prima kunt afvallen zonder te sporten.
Ik hartje jou. :lol:

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven