Morbide obees (130 kg) en afvallen....ervaringen?
vrijdag 22 september 2017 om 09:45
Waar zal ik eens beginnen. Het is een lang verhaal. Maar voor mezelf en wellicht dat er mensen zijn die het herkennen noteer ik het. Wellicht zie ik dingen over het hoofd.
Ik ben al jaren bezig met een proces van afvallen - aankomen - afvallen - aankomen - afvallen. Ik zit nu op 130 kilo.
Dit gaat niet langer. Ik ben 33 maar voel me 83.
Na mijn zwangerschappen ben ik aangekomen, en flink ook. Niet tijdens de zwangerschappen. Erna.
Ik heb na mijn eerste kindje een dietiste bezocht. Zij gaf mij een voedingsschema en ik heb dit exact opgevolgd. Alles afgemeten. Alles genoteerd. Echt elke hap die ik nam noteerde ik. Bij de eerste weging (na 2 weken) bleek dat ik 1 kilo was aangekomen. Van haar moest ik doorzetten. Na een maand was ik weer 1.5 kilo zwaarder geworden. En zo ging het verder. Totdat ik +10 kilo zat na een half jaar.
Ik was dit zo zat dat ik contact heb opgenomen met de huisarts en heb overlegd. Die adviseerde mij een andere dietiste. Zij gaf aan dat ik te veel at, en ik moest minder eten. Ik kreeg een 1200 kcal dieet. Ik viel ongeveer 5 kilo af in 3 maanden maar ik voelde me na 3 maanden zo zwak. Mijn haar begon uit te vallen, ik had geen energie meer, voelde me enorm futloos. Het ging niet meer, dit ook aangegeven aan deze dietiste. Ik moest doorzetten want ik was toch al 5 kilo afgevallen. Gewoon zo doorgaan werd me gezegd. Maar bewegen lukte echt nauwelijks meer, ik lag wanneer ik niet werkte (kantoorbaan) alleen maar op de bank/bed. Ik had geen energie. Naar huisarts gegaan en bloed laten meten. Ik had een tekort aan ijzer en vitamine D, hier supplementen voor gekregen en het ging weer redelijk.
In de tussentijd gingen wij verhuizen. In de nieuwe woonplaats kwam ik in aanmerking met shakes. Met de 800 shakes ging ik als een speer. Ik viel wekelijks 1,5 kilo af en was -15 kilo afgevallen en raakte zwanger van ons tweede kindje. Natuurlijk direct gestopt tijdens de zwangerschap en gewoon gegeten. Tijdens de zwangerschap kwam ik niks aan. En een dag van de bevalling woog ik -10. Om daarna weer aan te komen.
Ik kreeg van allerlei mensen te horen dat shakes toch niet goed was en na de periode van borstvoeding ben weer naar een dietiste gegaan. Ook hier kreeg ik na een intake een schema die ik volgde en weer kwam ik aan, ik moest meer eten dan wat ik normaal deed want volgens dietiste at ik te weinig. Voor mijn gewicht/lengte moest ik 1800 kcal eten en kreeg een lijst met voedingsmiddelen wat ik wel/niet kon eten.
Ik ben daarna gestopt met alle dietisten e.d. en zit nu op een gewicht van 130 kilo. Ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen om gewoon gezond te eten samen met bewegen. Ik beweeg dagelijks ruim 1.5 uur. En toch val ik niks af.
Dit frustreert enorm. Ik heb vorig jaar mij aangemeld voor een maagverkleining, maar ik ben bang dat ik daarna - na het afvallen - toch weer gewoon ga aankomen en dan ook nog eens een operatie heb gehad, van alles heb laten "sleutelen" van binnen, en dat ik nog meer complicaties zal krijgen.
Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren en toch afgevallen zijn (niet met GBP maar echt zelf)? En hoe dan?
Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan....
Ik ben al jaren bezig met een proces van afvallen - aankomen - afvallen - aankomen - afvallen. Ik zit nu op 130 kilo.
Dit gaat niet langer. Ik ben 33 maar voel me 83.
Na mijn zwangerschappen ben ik aangekomen, en flink ook. Niet tijdens de zwangerschappen. Erna.
Ik heb na mijn eerste kindje een dietiste bezocht. Zij gaf mij een voedingsschema en ik heb dit exact opgevolgd. Alles afgemeten. Alles genoteerd. Echt elke hap die ik nam noteerde ik. Bij de eerste weging (na 2 weken) bleek dat ik 1 kilo was aangekomen. Van haar moest ik doorzetten. Na een maand was ik weer 1.5 kilo zwaarder geworden. En zo ging het verder. Totdat ik +10 kilo zat na een half jaar.
Ik was dit zo zat dat ik contact heb opgenomen met de huisarts en heb overlegd. Die adviseerde mij een andere dietiste. Zij gaf aan dat ik te veel at, en ik moest minder eten. Ik kreeg een 1200 kcal dieet. Ik viel ongeveer 5 kilo af in 3 maanden maar ik voelde me na 3 maanden zo zwak. Mijn haar begon uit te vallen, ik had geen energie meer, voelde me enorm futloos. Het ging niet meer, dit ook aangegeven aan deze dietiste. Ik moest doorzetten want ik was toch al 5 kilo afgevallen. Gewoon zo doorgaan werd me gezegd. Maar bewegen lukte echt nauwelijks meer, ik lag wanneer ik niet werkte (kantoorbaan) alleen maar op de bank/bed. Ik had geen energie. Naar huisarts gegaan en bloed laten meten. Ik had een tekort aan ijzer en vitamine D, hier supplementen voor gekregen en het ging weer redelijk.
In de tussentijd gingen wij verhuizen. In de nieuwe woonplaats kwam ik in aanmerking met shakes. Met de 800 shakes ging ik als een speer. Ik viel wekelijks 1,5 kilo af en was -15 kilo afgevallen en raakte zwanger van ons tweede kindje. Natuurlijk direct gestopt tijdens de zwangerschap en gewoon gegeten. Tijdens de zwangerschap kwam ik niks aan. En een dag van de bevalling woog ik -10. Om daarna weer aan te komen.
Ik kreeg van allerlei mensen te horen dat shakes toch niet goed was en na de periode van borstvoeding ben weer naar een dietiste gegaan. Ook hier kreeg ik na een intake een schema die ik volgde en weer kwam ik aan, ik moest meer eten dan wat ik normaal deed want volgens dietiste at ik te weinig. Voor mijn gewicht/lengte moest ik 1800 kcal eten en kreeg een lijst met voedingsmiddelen wat ik wel/niet kon eten.
Ik ben daarna gestopt met alle dietisten e.d. en zit nu op een gewicht van 130 kilo. Ik weet het gewoon niet meer. Ik weet niet meer wat ik moet doen om gewoon gezond te eten samen met bewegen. Ik beweeg dagelijks ruim 1.5 uur. En toch val ik niks af.
Dit frustreert enorm. Ik heb vorig jaar mij aangemeld voor een maagverkleining, maar ik ben bang dat ik daarna - na het afvallen - toch weer gewoon ga aankomen en dan ook nog eens een operatie heb gehad, van alles heb laten "sleutelen" van binnen, en dat ik nog meer complicaties zal krijgen.
Zijn er mensen die dit ook hebben ervaren en toch afgevallen zijn (niet met GBP maar echt zelf)? En hoe dan?
Mensen die mij zien en samen met mij bijv. op vakantie vragen zich af hoe het kan dat ik zoveel aankom zonder dat ik zoveel eet. Ik ben niet het type van frisdrank, snackbar, etc. Eet gezond en gevarieerd. Maar toch kom ik aan....
dinsdag 3 oktober 2017 om 17:00
Dat het voor jou niet werkt, wil toch niet zeggen dat niet werkt?Solomio schreef: ↑29-09-2017 07:02In aanloop naar mijn gbp ben ik op advies van de diëtiste koolhydraatarm gaan eten. Ik heb nog nooit zo veel honger gehad als toen.
Ook na een gbp wordt geadviseerd om eiwitrijk en koolhydraatarm te eten. Zodra ik dat doe gaat het afvallen moeizamer. Ga ik vervolgens weer over op brood en pasta heb ik veel minder honger en gaat het qua gewicht ook beter.
En heel eerlijk begrijp ik ook niets van die koolhydraatarm-hype: jaren-en-jarenlang moesten we aan de volkorenproducten, omdat die langer een verzadigingsgevoel gaven en ineens krijgen we er honger van.
Een mooier voorbeeld van massahysterie krijg je niet.
Ik woog meer dan TO en ben er op een rustig tempo al meer dan 20 kilo mee afgevallen. Ik heb nooit honger eigenlijk, eet gezond en val af. Het is ook niet dat je tijdelijk doet om af te vallen, maar het is een aanpassing van je eetpatroon die je gewoon aanhoudt.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!

dinsdag 3 oktober 2017 om 17:02
TO: als je mijn ervaring met 140+ wegen en 20 kilo afvallen via koolhydraatarm wil weten , mag je me PB'en. Ik merk namelijk dat velen het nog wegzetten als onzin en een hype en heb daarom niet zoveel zin om in dit topic er verder veel over te vertellen. Het is niet dé manier voor íedereen, ook geen tijdelijk dieet, maar als het bij je past wel een goede manier.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!

dinsdag 3 oktober 2017 om 17:26
De aanleiding van deze hele discussie was een linkje naar een artikel waarin staat dat sporten weinig bijdraagt als je wilt afvallen. Minder eten levert sneller effect op.
Dus het gaat er niet om of het voor mij wel of niet werkt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 3 oktober 2017 om 18:27

Ik heb helemaal die quote niet gelezen.
Blijft wat mij betreft dat het feit dat het voor mij niet werkt bij mij niet leidt tot de conclusie dat het dan dús niet werkt. Ik ben slimmer dan dat.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 3 oktober 2017 om 18:58
Nou, ik vind het vrij schrikbarend, dat als je nog relatief jong bent en volkomen gezond verder, je geen muizenstukje van slechts anderhalve kilometer kunt lopen. Wandelen he. Geen marathon lopen. En dan moet je lijf nog een jaar of dertig, veertig mee.
Maar zoals ik al eerder zei, ieder zijn ding.
dinsdag 3 oktober 2017 om 20:51
Ondanks dat ik het qua afvallen helemaal eens ben met het feit dat bewegen te weinig invloed heeft op het afvalproces, ben ik er wel mee eens dat je je lichaam echt tekort doet als je nog geen 1,5 km kunt wandelen. En dan heb ik het niet over mensen die dit om gezondheidsredenen niet kunnen, maar mensen bij wie de conditie zo slecht is. Voor het afvallen hoef je het niet te doen, maar voor alle andere processen in je lichaam is matig bewegen toch wel erg belangrijk.mienbillekesjeuken schreef: ↑03-10-2017 18:58Nou, ik vind het vrij schrikbarend, dat als je nog relatief jong bent en volkomen gezond verder, je geen muizenstukje van slechts anderhalve kilometer kunt lopen. Wandelen he. Geen marathon lopen. En dan moet je lijf nog een jaar of dertig, veertig mee.
Maar zoals ik al eerder zei, ieder zijn ding.
dinsdag 3 oktober 2017 om 21:26
Ik vraag me echt af wat daar dan zo erg aan is.jules schreef: ↑03-10-2017 20:51Ondanks dat ik het qua afvallen helemaal eens ben met het feit dat bewegen te weinig invloed heeft op het afvalproces, ben ik er wel mee eens dat je je lichaam echt tekort doet als je nog geen 1,5 km kunt wandelen. En dan heb ik het niet over mensen die dit om gezondheidsredenen niet kunnen, maar mensen bij wie de conditie zo slecht is. Voor het afvallen hoef je het niet te doen, maar voor alle andere processen in je lichaam is matig bewegen toch wel erg belangrijk.
Ga je eerder dood?
Want uiteindelijk is het dat natuurlijk: doodsangst. Zo gezond mogelijk leven houdt die dood op afstand. Denken we.
Geen idee hoe veel langer je leeft als je 3x per week sport, maar wat mij betreft is het dat niet waard.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 3 oktober 2017 om 21:50
Tja, ik kende een vrouw die altijd riep dat 10 jaar eerder sterven door roken voor haar het wel waard was. Ze is overleden rond haar 50e, een jaar of 30 te vroeg dus. Niet helemaal wat ze voor ogen had...
Je kunt niet zeker weten hoeveel gezondheidswinst je boekt door te sporten. Het is wel duidelijk dat je door flink af te vallen bij morbide obesitas je een enorme gezondheidswinst behaald. Persoonlijk geloof ik wel dat je een beetje gemakkelijk kunnen bewegen bijdraagt aan je gezondheid.
Je kunt niet zeker weten hoeveel gezondheidswinst je boekt door te sporten. Het is wel duidelijk dat je door flink af te vallen bij morbide obesitas je een enorme gezondheidswinst behaald. Persoonlijk geloof ik wel dat je een beetje gemakkelijk kunnen bewegen bijdraagt aan je gezondheid.
dinsdag 3 oktober 2017 om 21:51
Je hebt eerder kans op bepaalde ziekten die je leven niet per definitie verkorten, maar wel zwaarder maken. Je lijf heeft zuurstof nodig om zich te 'herstellen', bloed moet goed rondgepompt worden. Dit wordt bewerkstelligd door matig intensief bewegen. Ik heb het dus niet over sporten, maar wandelen, fietsen, tuinieren, huishouden, dat soort dingen.Solomio schreef: ↑03-10-2017 21:26Ik vraag me echt af wat daar dan zo erg aan is.
Ga je eerder dood?
Want uiteindelijk is het dat natuurlijk: doodsangst. Zo gezond mogelijk leven houdt die dood op afstand. Denken we.
Geen idee hoe veel langer je leeft als je 3x per week sport, maar wat mij betreft is het dat niet waard.
En dat lijkt me erg, om nog amper te kunnen bewegen, mijn vitaliteit kwijt te raken omdat ik niet beweeg.
dinsdag 3 oktober 2017 om 21:54
Niet sporten is toch iets anders dan niet bewegen.jules schreef: ↑03-10-2017 21:51Je hebt eerder kans op bepaalde ziekten die je leven niet per definitie verkorten, maar wel zwaarder maken. Je lijf heeft zuurstof nodig om zich te 'herstellen', bloed moet goed rondgepompt worden. Dit wordt bewerkstelligd door matig intensief bewegen. Ik heb het dus niet over sporten, maar wandelen, fietsen, tuinieren, huishouden, dat soort dingen.
En dat lijkt me erg, om nog amper te kunnen bewegen, mijn vitaliteit kwijt te raken omdat ik niet beweeg.
Ik beweeg gewoon, maar mijn vitaliteit zit in mijn hoofd, niet in mijn lijf.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 3 oktober 2017 om 21:56
Ik loop geen 1,5 km. Ik zou het wel kunnen, maar ik pak dan de fiets, of de bus bij slecht weer.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 3 oktober 2017 om 22:07
Vraagje aan TO. Het lijkt of ik in je posts lees dat je liever voor de gbp wilt gaan dan andere lifestyle, klopt dat?
Op zich ook dapper, ik heb ook op punt gestaan en op intake geweest, maar ik ben bang dat ik tot de grote groep zou horen die dan afvalt wegens het hulpmiddel en nog steeds niet door aanpassing levensstijl en na verloop van jaren door teveel of te slecht eten toch weer aankom of ernstiger complicaties krijg. Ben wel benieuwd naar je uiteindelijke keuze en het verloop daarvan.
Op zich ook dapper, ik heb ook op punt gestaan en op intake geweest, maar ik ben bang dat ik tot de grote groep zou horen die dan afvalt wegens het hulpmiddel en nog steeds niet door aanpassing levensstijl en na verloop van jaren door teveel of te slecht eten toch weer aankom of ernstiger complicaties krijg. Ben wel benieuwd naar je uiteindelijke keuze en het verloop daarvan.
dinsdag 3 oktober 2017 om 22:15
Maar ik heb het ook over bewegen en niet over sporten. Als je geen 1,5 km kunt wandelen, dan kun je niet voldoende bewegen. En dat is niet goed voor je lijf. En een vitaal lichaam is niet gelijk aan een sportief lichaam. Een vitaal lichaam is een lichaam dat zich een half uur aan een stuk kan voortbewegen, bv 1,5 km wandelen.
dinsdag 3 oktober 2017 om 22:25
Maar serieus: wat levert je dat dan op?jules schreef: ↑03-10-2017 22:15Maar ik heb het ook over bewegen en niet over sporten. Als je geen 1,5 km kunt wandelen, dan kun je niet voldoende bewegen. En dat is niet goed voor je lijf. En een vitaal lichaam is niet gelijk aan een sportief lichaam. Een vitaal lichaam is een lichaam dat zich een half uur aan een stuk kan voortbewegen, bv 1,5 km wandelen.
Een vitaal lichaam? Is mijn lichaam niet vitaal? En wat mis ik dan? Hoe erg is het dat ik geen vitaal lichaam heb?
Ik vind mijn lichaam best vitaal, maar blijkbaar mis ik iets.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 3 oktober 2017 om 22:41
Jij hoeft er ook niets mee. Als jij je prima voelt bij een inactief leven, dan moet je daar ook niets aan veranderen.
Maar bv botontkalking kun je verminderen door bewegen, je longinhoud kun je vergroten door bewegen, je bloeddruk wordt geregeld in je kuiten en door te bewegen stimuleer je dit.
Je kunt je toch wel voorstellen dat dit iets doet voor je in positieve zin? Wetenschappers zijn het er over eens: zitten is het nieuwe roken.
dinsdag 3 oktober 2017 om 23:01
Degene die die laatste uitspraak gedaan heeft, heeft daar alweer spijt van.jules schreef: ↑03-10-2017 22:41Jij hoeft er ook niets mee. Als jij je prima voelt bij een inactief leven, dan moet je daar ook niets aan veranderen.
Maar bv botontkalking kun je verminderen door bewegen, je longinhoud kun je vergroten door bewegen, je bloeddruk wordt geregeld in je kuiten en door te bewegen stimuleer je dit.
Je kunt je toch wel voorstellen dat dit iets doet voor je in positieve zin? Wetenschappers zijn het er over eens: zitten is het nieuwe roken.
Maar ik denk dat je duidelijk de clou van mijn vraag niet begrijpt: je noemt voorbeelden van nadelen van een inactief leven. Maar die nadelen, wat is daarvan het probleem? Botontkalking? Meer kans op breuken. Kleinere longinhoud? Bloeddruk? Wat merk ik daarvan?
Je kunt wel van alles roepen, maar hoe ongezond is mijn niet-sport-leven nou eigenlijk? Nogmaals: ik beweeg wel, uiteraard, maar nooit als doel, altijd als middel: om ergens te komen, om iets gedaan te krijgen.
Ik begrijp die 'angst' voor al die ellende gewoon niet.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 3 oktober 2017 om 23:11
Ik zou zeggen, bij interesse moet je maar eens lezen wat voor een ellende botontkalking met zich meebrengt. En ik begrijp jouw clou wel, maar ik snap er niets van, want je geeft uiteindelijk zelf ook aan dat je beweegt. En bewegen hoeft ook niet altijd het doel te zijn, liever juist het middel, dan is de kans op herhaling groter.
Wat ik niet snap is dat je zo 'tegen' reageert als het over sport/bewegen gaat. Het lijkt wel alsof je niet wil dat het goed voor je is.
Ik ben overigens wel benieuwd wanneer de uitspraak over zitten is het nieuwe roken is teruggedraaid. Ik kan hier wetenschappelijk niets over vinden, maar vind het wel interessant.
Ik kwam trouwens ook nog dit artikel tegen op nu.nl. Dat bracht mij bij nog een goede reden om te bewegen. Sommige mensen met een depressie zijn geneigd niet goed voor zichzelf te zorgen en gaan te veel, te ongezond eten.
'Een uur beweging per week kan helpen bij voorkomen depressie' http://nu.nl/gezondheid/4947992/een-uur ... essie.html
Wat ik niet snap is dat je zo 'tegen' reageert als het over sport/bewegen gaat. Het lijkt wel alsof je niet wil dat het goed voor je is.
Ik ben overigens wel benieuwd wanneer de uitspraak over zitten is het nieuwe roken is teruggedraaid. Ik kan hier wetenschappelijk niets over vinden, maar vind het wel interessant.
Ik kwam trouwens ook nog dit artikel tegen op nu.nl. Dat bracht mij bij nog een goede reden om te bewegen. Sommige mensen met een depressie zijn geneigd niet goed voor zichzelf te zorgen en gaan te veel, te ongezond eten.
'Een uur beweging per week kan helpen bij voorkomen depressie' http://nu.nl/gezondheid/4947992/een-uur ... essie.html
anoniem_8858 wijzigde dit bericht op 03-10-2017 23:15
0.44% gewijzigd
dinsdag 3 oktober 2017 om 23:13
Je hebt hier een punt, alleen is to al geruime tijd niet meer geweest. Zelf heb ik ook wat dingen geopperd.
Overigens vind ik het wel interessant waarom iemand die obees is/was, bewegen niet belangrijk vind. En geldt dat voor alle mensen met obesitas?
dinsdag 3 oktober 2017 om 23:27
Nee dat geldt voor mij niet. Ik ben ook obese en ervaar zelf dat ik in een cirkeltje zit. Hoe zwaarder ik word hoe minder zin ik heb om te bewegen, zit minder lekker in m'n vel, ga daardoor zitten snaaien en ga zo maar door.
Afvallen werkt voor mij door te sporten en je calorie inname aan te passen of anders te eten. Helaas houd ik het nooit lang vol.
Afgelopen week Naar de huisarts geweest dat ik hulp nodig heb want ik groei dicht. Ga nu Via de obesitas poli een BEWEEGTRAJECT van een jaar in onder begeleiding van fysio, diëtist en psycholoog. Die begeleiding heb ik nodig. Mocht het niet lukken om zo af te vallen dan wil ik mss toch een operatie.
Afvallen werkt voor mij door te sporten en je calorie inname aan te passen of anders te eten. Helaas houd ik het nooit lang vol.
Afgelopen week Naar de huisarts geweest dat ik hulp nodig heb want ik groei dicht. Ga nu Via de obesitas poli een BEWEEGTRAJECT van een jaar in onder begeleiding van fysio, diëtist en psycholoog. Die begeleiding heb ik nodig. Mocht het niet lukken om zo af te vallen dan wil ik mss toch een operatie.
dinsdag 3 oktober 2017 om 23:28
Nogmaals: het begon er in dit topic mee dat sport niet onmisbaar is als je wilt afvallen. Dat vind ik nog steeds heel belangrijk om te herhalen, omdat ik idd ook denk dat als dat sporten niet lukt mensen gedemotiveerd raken en denken dat afvallen niet gaat lukken.jules schreef: ↑03-10-2017 23:11Ik zou zeggen, bij interesse moet je maar eens lezen wat voor een ellende botontkalking met zich meebrengt. En ik begrijp jouw clou wel, maar ik snap er niets van, want je geeft uiteindelijk zelf ook aan dat je beweegt. En bewegen hoeft ook niet altijd het doel te zijn, liever juist het middel, dan is de kans op herhaling groter.
Wat je link betreft: dat is niet nieuw, ook al is dit weer een nieuw onderzoek.
Alleen moet je uitkijken met dit soort artikelen: ja, bewegen kan helpen bij een depressie, het kan zelfs helpen bij het voorkomen van een depressie, maar dan moet iemand er wel een beetje plezier aan beleven. Anders gaat het niet werken. Om nog maar te zwijgen over of het een oorzakelijk verband betteft.
Als je geen enkel plezier beleeft aan sporten doe je het lekker niet. Ik denk dat we daar wat minder spastisch over zouden moeten doen.
Sport vooral, maar doe niet net alsof dat voor iedereen het beste zou zijn.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 3 oktober 2017 om 23:30
Voordat ik obees werd was ik slank. En sportte ik ook niet.
Dus voor hetzelfde geld kun je je afvragen hoe iemand die ooit slank was bewegen niet belangrijk vindt.
Mijn obesitas heeft daar namelijk weinig invloed op gehad.
David Dunning
David Dunning