Lijf & Lijn alle pijlers

Praattopic over dik zijn

31-03-2021 19:58 314 berichten
:hello:
Ik merk dat ik behoefte heb om met anderen te praten over dik zijn. Waar anderen tegenaan lopen zoals de eeuwige strijd tegen de kilo's of de lange weg naar acceptatie. Hoe reageren anderen op jou? Voel je weleens gediscrimineerd met sollicitatiegesprekken of in het daten? Hoe beleef jij de maatschappelijke stigma's: dikke mensen zijn stom en lui. Hebben geen wilskracht. Iedereen kan afvallen, je moet alleen die knop omzetten (waar is die knop dan?!)

Verder ben ik benieuwd naar verhalen, van anderen mbt het wel/niet afvallen, je lichaamsbeeld en eigenwaarde. Hoe is dat in de loop van de jaren ontwikkeld? Wat heeft jou goed geholpen? Wie weet hebben anderen er wat aan :)

Mijn verhaal.
Ik ben altijd dik geweest en heb issues met kilo's en voeding. Ik kom uit een gezin waar eten een centrale rol speelt in ons leven. Mijn brusjes zijn allemaal Bourgondiërs. Mijn ouders waren afwezig en hadden weinig pedagogische vaardigheden en kennis wat betreft voeding. Ik heb niet al een te beste jeugd gehad, waarbij ik soms niet wist wanneer er wel eten was. Ik heb vaak met mijn broertje in huis lopen zoeken naar eten (ouders waren niet thuis). Ik weet niet wat oorzaak-gevolg is, want ik denk dat niet alles terug te leiden is naar opvoeding en slechte jeugd. Maar hoe het nu is dat ik overeet. Zeker als het eten lekker is. Het komt bij mij uit denk ik voort uit een angst dat het straks niet meer is en ook wanneer er wel eten is.

Ik heb een extraverte persoonlijkheid en hou van prikkels. Eten is wat dat betreft ook echt iets waar ik plezier aan beleef. Aan het bedenken van maaltijden, koken en samen eten. Met name koken vind ik heerlijk therapeutisch. Tafelen met vrienden en familie :heart: Geur, smaak en textuur van eten kan ik echt van genieten.

Wat betreft het afvallen was ik jongsaf aan bezig. Als kind was ik bezig met minder snoepen, minder eten. Minder van alles wat slecht was. Heb ook periodes gehad dat ik er niet zo bezig was. Ik denk dat het eerste dieet wat ik probeerde is van Atkins, koolhydraatarm. Ik werd er hangry van, omdat ik onwijs brood, aardappels en rijst miste. Heeft het geholpen, geen idee. Door de jaren heen heb ik wel mijzelf aangeleerd om minder koolhydraten (dus niet volledig schrappen, maar beperken) te eten en vervangen door groenten, proteïnen (eieren, gezonde keuzes vlees, bonen) en groenten.

Ik ben naar 2 diëtistes geweest. Daar heb ik inzicht gekregen in hoeveel voeding ik nodig heb, gezonde keuzes maken. Ik heb periodes gehad dat ik op mijn voeding lette en ging sporten. Of alleen op voeding of alleen sporten. Ik kwam niet aan, verloor soms wat. Maar niets duurzaams.

Op een gegeven moment merkte ik dat ik mijzelf saboteerde. En dat er wellicht meer dingen speelde en problemen moet je bij de wortels aanpakken. Ik ben toen naar een eetstoornissen kliniek gegaan. Ik had niet een specifieke eetstoornis. Multidisciplinair aan de slag gegaan. Met name de EMDR en de gesprekken hebben mij geholpen. Ik ben denk ik 5 a 10 kg afgevallen. Heb hier veel dingen geleerd, maar het heeft niet geleid dat ik structureel ben afgevallen,

Jaren later, vorig jaar ben ik weer naar een GZ-psycholoog gegaan. Ik had last van de strijd die ik jarenlang voer tegen het dik zijn, afvallen, stigma's. Heeft mij zeker geholpen, maar niet bij die knop omzetten of dat er kg's ervan af zijn. Ik kan zeggen dat ik, los van ongelukkig voelen over het dik zijn, gelukkig ben met mijzelf :)

Ik heb altijd interesse gehad in het dik zijn, oorzaak, oplossingen, verhalen en onderzoeken. Mogelijk spelen bij mij ook andere factoren die het psychisch en fysiek het afvallen lastiger maken. Ik gebruik al jarenlang medicatie tegen allergieën. Ik heb slaapapneu. Ik heb gelezen dat als je op een bepaald overgewicht komt, je vethuishouding hormonaal een rol gaan spelen. Het afvallen is niet zo eenvoudig meer.
Ik heb mij laten doorverwijzen naar een internist. Om te kijken naar medische, fysieke
factoren. Wie weet geeft dit een aantal inzichten. Ik hoop iemand te treffen die het wat meer holistischer kan kijken. Dus niet alleen leefstijladviezen, psychische problematiek aanpakken of alleen de fysieke.
Lang verhaal :)

Ik heb een moeizame relatie met mijn lijf, zelfbeeld en acceptatie. Soms accepteer ik het en soms ook niet. De hele tijd bezig zijn met (niet) eten en mijn zelfbeeld is zwaar. Ik dacht vaak dat ik beter de energie kon stoppen in acceptatie. En dat gaat wisselend. Ik heb lang gedacht dat ik moest afvallen, want dan ben ik leuker. Op dik zijn heersen stigma's zoals dom, lui zijn en geen wilskracht. Dus als ik niet bezig was met afvallen, dan was ik dat. Ik snap dat hele afvallen en wilskracht niet. Hoe houden mensen dat toch vol? Ik hou het gezonde leefstijl voor maximaal 2 weken vol en dan kruipen langzamerhand dingen weer bij in. Weer een beetje overeten, minder gaan bewegen. En dan ben ik weer terug bij af. Overigens zit ik al een tijdje op hetzelfde gewicht, misschien een paar kg meer door de Corona :)

Ik denk dat dit het wellicht is voor mij. Ik ga nog naar de internist, ik blijf mijn best te doen om een gezonde levensstijl te hanteren. Ik heb weleens gedacht aan een maagverkleining oid. Ik heb alleen de risico's en de mate van impact op mijn geluk niet voor over. Dik zijn is ook geen pretje en zeker niet gezond. Misschien ben ik er nog niet in het beslisproces.

Ik ben benieuwd naar de verhalen van anderen. Wat is jouw proces? Heb je het geaccepteerd of is het je gelukt om af te vallen en op gewicht te blijven? Wat hoor je zoal van anderen over dik zijn. Wat voor vragen en opmerkingen krijg je zoal?

Iedereen die een gewicht heeft is welkom :D Graag respectvol naar elkaar toe blijven en aan dooddoeners hebben we niet zoveel aan :)
anoniem_82224 wijzigde dit bericht op 31-03-2021 21:26
1.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, het is een beetje een afknapper op haar als persoon proef ik uit jouw reacties en ik begrijp dat heel goed. Hopelijk is ze voor de rest leuk genoeg om dit te laten gaan idd.

Irritant vind ik ook altijd die mensen die zeggen ‘Ja ik veroordeel XYZ maar niet bij jou (terwijl je aan XYZ voldoet) want jij bent anders’. Oké, euhm, hoe dan precies?!
gaultier schreef:
02-06-2021 12:34
Wie kan mij in dit topic een goed advies geven over hoe ik mijn dochter van 15 het beste kan helpen in haar strijd tegen de kilo's? Ik wil zo graag dat ze zich prettig voelt en dat ze niet meer aankomt omdat het op een gegeven moment invloed gaat hebben op haar gezondheid. Soms heb ik slapeloze nachten omdat ik denk dat ze steeds ongelukkiger gaat worden.
Wellicht dat je al wat adviezen heb gekregen.

Ze is 15, dus haar mening en wat ze hiermee wil is belangrijker dan wat jij als ouder vindt. Ik zou met haar bespreken wat ze zou willen en daarmee naar de huisarts en/of POH gaan. Ook om te kijken wat er evt lichamelijk/medisch iets kan zijn. Het aankomen, gevecht tegen de kilo's etc kan verschillende oorzaken en daarom verschillende oplossing passend zijn. Een (kinder)diëtist, leefstijlcoach, individuele begeleiding of behandeling.

Verder is mijn ervaring dat kinderen in deze leeftijd met name steun nodig hebben van hun ouders dan 'kritiek'. Ondersteuning waar jullie als ouders betrokken worden is dus zeker verstandig.
dianaf schreef:
08-06-2021 10:35
In de OP staat dat iedereen welkom is. :hyper:
Ik denk dat jouw worsteling voor veel mensen herkenbaar is, in dit topic (en andere topics) lees je veel dat men last heeft van het hongergevoel of eten te lekker vinden om echt te laten staan.
Ik kan mij voorstellen dat je zwangerschap het nog iets lastiger maakt, omdat je routines nu wegvallen omdat je toch anders moet/gaat eten.
Dit inderdaad. Dus ook de vragen van Jempo over voeding :) Op een gegeven moment stopt een onderwerp vanzelf of als het echt te gortig is, komen er vanzelf meer berichten hierover om weer 'on topic' te gaan.

Ik denk dat lekker eten tegenwoordig een steeds groter probleem is. Kijk naar gemakseten en op veel plekken eten. Niet zo erg als in Amerika, maar wel problematisch veel vind ik.

Ben je wellicht te kritisch naar jezelf? Voel je je slecht als je veel en slecht eet?
HobbeltVerder schreef:
17-06-2021 10:25
Met deze hitte baal ik wel dat ik overgewicht heb. M’n lijf kan er minder goed tegen dan toen ik slank was. Het kan de hitte minder goed kwijt ofzo. En je hebt natuurlijk meer plekken waar je flink gaat zweten, waar de huid tegen elkaar komt.
Ben blij als het afkoelt.
Dat idee heb ik ook. Dat dikke mensen meer moeite hebben met de warmte. En inderdaad de ongemak

Een ander ongemak is voor mij leuk eruit zien in zomerkleding en dat ik mij er prettig bij voel :|
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
03-06-2021 18:16
Overigens heb ik 2 jaar geleden in 6 dagen 150 km gelopen door Schotland mét flink volle rugzak, maar ik kwam dikker terug. Is dus heel persoonlijk! Ook wel afhankelijk van wat je lijf gewend is aan beweging... moet wel zeggen dat ik toen m'n kcal niet heb bijgehouden, dus geen idee. Die repen zoals EatNatural zijn ook beste caloriebommen.
Ik zie net pas dat je wel info wilde, helemaal naast gekeken.

Zelfs met training is dit ontzettend stressvol voor je lichaam. Dat gaat als een gek cortisol aanmaken en als je er gevoelig voor bent dan zet dat vet vast. Ben je toen ook zwaarder geworden?

Overigens het artikel over het zwaarder zijn na sporten, is ook veels te kort door de bocht. Het doet het menselijk lichaam veel flexibiliteit echt ernstig tekort.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Spell, ik was na Schotland inderdaad zwaarder dan daarvoor. Sowieso heb ik dat altijd met sporten, stom genoeg. Ik ben nog nooit zo zwaar geweest als in de tijd dat ik hardliep. 3 keer in de week, en kon zo 15 km lopen, m'n conditie was fantastisch, ik voelde me top, maar ik bleef maar aankomen.

Ik merk ook, wat je zegt, dat ik in stressvolle periodes behoorlijk aankom, terwijl ik dan écht niet anders eet. Sterker nog, als ik stress heb heb ik vaak geen trek.

Ik sport nu flink minder (m.n. nog krachttraining, minder cardio), slaap véél meer, en val langzaam af.

En wat je zegt over het artikel, ben ik het mee eens hoor. Dat vind ik dus heel vaak met wat ik op internet vind. Het is echt moeilijk om goede onderbouwde bronnen te vinden rondom overgewicht / afvallen.
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
25-06-2021 19:04
Dankjewel Spell, ik was na Schotland inderdaad zwaarder dan daarvoor. Sowieso heb ik dat altijd met sporten, stom genoeg. Ik ben nog nooit zo zwaar geweest als in de tijd dat ik hardliep. 3 keer in de week, en kon zo 15 km lopen, m'n conditie was fantastisch, ik voelde me top, maar ik bleef maar aankomen.

Ik merk ook, wat je zegt, dat ik in stressvolle periodes behoorlijk aankom, terwijl ik dan écht niet anders eet. Sterker nog, als ik stress heb heb ik vaak geen trek.

Ik sport nu flink minder (m.n. nog krachttraining, minder cardio), slaap véél meer, en val langzaam af.

En wat je zegt over het artikel, ben ik het mee eens hoor. Dat vind ik dus heel vaak met wat ik op internet vind. Het is echt moeilijk om goede onderbouwde bronnen te vinden rondom overgewicht / afvallen.
Als je chronisch stresst heb je vaak geen honger, omdat je lichaam glucagon gaat produceren, om glycogeen zo snel mogelijk om te zetten in glucose en het maakt ook vetzuren vrij, zodat het lichaam meteen kan reageren. Het lichaam ziet niet dat er eigenlijk niks aan de hand is. Als die glucose vervolgens niet gebruikt wordt dan wordt een deel ervan in vet omgezet en ook de vrije vetzuren worden weer opgeslagen en laat dat door de cortisol nou precies op de buik zijn. Dus je transporteert eigenlijk zelfs vetten van de ene plaats naar de andere plaats.

Je vindt weinig goede bronnen, omdat het vaak artikelen over afgebakende gebieden zijn. Maar alles heeft invloed op elkaar. Als je het gehele plaatje kent en gevolgen kunt anticiperen dan is het allemaal niet zo onlogisch, maar ik geen enkel PT' er die daar maar bij in de buurt komt.

En daarnaast is er nog een heel belangrijk ding. Het is gewoon niet voor iedereen weggelegd om een modellenlichaam te krijgen. Dat zal een personal trainer je niet vertellen (als ze het überhaupt al weten), want dat kost business.

Als je lichaamstype niet in je voordeel is, is het beter om een realistisch doel te stellen, dat scheelt veel teleurstellingen en frustratie, dat heb ik uit eigen ervaring wel gezien.
Alle reacties Link kopieren
Heel interessant Spell, klinkt zo logisch. Ik heb nu een PT en ben met hulp van hem ook bezig met stressreducering en ben nu 8 kilo kwijt, dus het kan echt inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
04-07-2021 18:25
Heel interessant Spell, klinkt zo logisch. Ik heb nu een PT en ben met hulp van hem ook bezig met stressreducering en ben nu 8 kilo kwijt, dus het kan echt inderdaad!
Goed bezig hoor! En volhouden hè!
Alle reacties Link kopieren
Dat is de kunst inderdaad... en daar ga ik voor! :)
Alle reacties Link kopieren
Lekker bezig hoor Jempo!

Spell68, dat is het natuurlijk ook. Niet iedereen is geschikt voor een modellenlichaam. Zeker niet als je ouder dan 24 bent. Want zeg nu zelf, de meeste van die modellen zijn echt nog jonge meiden, die nog niet uitgegroeid zijn.

Ook als je als vrouw kinderen hebt gehad, dan veranderd je bouw nogal eens. Puur omdat je spieren van je buik zoveel te verduren hebben gehad. Los van dat sommigen tijdens de zwangerschap 30 kg aankomen.

Ik zal nooit het lichaam van een model krijgen, die had ik niet eens toen ik onder de 20 was. Mijn lijf is er niet voor gemaakt, maar dat hoeft voor mij ook niet. Ik ben erg blij met hoe mijn bouw is, niet alleen met de look, maar vooral met hoe het functioneert. Het is toch wel tof om te merken wat het kan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Hoi! Ik denk dat ik gezellig kom meekletsen hier! Ik heb ook nog heel veel moeite met zelfacceptatie en ben al jaren veel te zwaar. Hele moeilijke jeugd met trauma's en PTSS, wat leidde tot een eetstoornis. Deze heb ik ondertussen overwonnen, maar mijn hele familie legde alleen de focus op afvallen, terwijl ik heel graag gewoon beter in mijn vel wou zitten.

Ik ben nu na jaren gestopt met heel veel steroïde medicijnen en ben nu zo'n 15 kilo afgevallen. Ik hoop dat het door kan zetten, ik heb veel minder eetlust nu, maar ik vrees dat de onzekerheid hetzelfde zal blijven, of ik nou dik of dun ben
Alle reacties Link kopieren
Ik kan de podcast van Marjena Moll van harte aanbevelen @corvidae
Dankjewel Jempo! Ik zal hem gaan opzoeken :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven