Uitwasbare inlegkruisjes

zaterdag 26 augustus 2017 om 21:42
Omdat ik wat minder aan de afvalberg wil bijdragen, wil ik kijken naar uitwasbare inlegkruisjes.
Voor mijn menstruatie gebruik ik een cup, dat was even wennen maar bevalt erg goed. Nu nog die rottige inlegkruisjes de deur uit die ik ongeveer 2x per week gebruik.
Maar, wat zijn fijne?
Welke zijn aan te raden?
En weet iemand of ze ook via de Chinese site (geen spam) te krijgen zijn? Want als ik daar op zoek, zie ik volgens mij alleen maar maandverband...
(mijn portemonnee is niet zo dik)
Voor mijn menstruatie gebruik ik een cup, dat was even wennen maar bevalt erg goed. Nu nog die rottige inlegkruisjes de deur uit die ik ongeveer 2x per week gebruik.
Maar, wat zijn fijne?
Welke zijn aan te raden?
En weet iemand of ze ook via de Chinese site (geen spam) te krijgen zijn? Want als ik daar op zoek, zie ik volgens mij alleen maar maandverband...
(mijn portemonnee is niet zo dik)

zaterdag 26 augustus 2017 om 21:47
Mee eens hoor, maar de laatste lichte menstruatiedag vind ik het wel zo fijn voor die ene druppel.
En als ik een eind ga fietsen heb ik ze wel nodig...
Verder gebruik ik ze niet.

zaterdag 26 augustus 2017 om 21:48
Dat hangt helemaal af van waar ze van zijn gemaakt. Met katoenen inlegkruisjes krijg je geen extra afscheiding.
TO, ik weet dat ze bestaan. Ik weet alleen niet meer waar ze te vinden.

zaterdag 26 augustus 2017 om 21:51
Haha, ik snap je wel!Kwartel123 schreef: ↑26-08-2017 21:48Het zal milieutechnisch wel niet verantwoord zijn dat ik dit vind, maar... Gètver!![]()
Uitwasbaar maandverband zie ik bv echt niet zitten. Een cup bevalt mij prima. Maar een inlegkruisje, ach, die worden veel minder vies.

zaterdag 26 augustus 2017 om 21:52
Het vinden is het probleem niet, lang leve Google, maar welke zijn fijn & betaalbaar?
En, via de Chinese site, welke zijn fine inlegkruisjes en géén maandverband?
Dat zijn de vragen waar ik mee rondloop

zaterdag 26 augustus 2017 om 21:56
Ik heb deze (zonder plastic laagje) en die bevallen erg goed: http://www.cutecotton.nl/wasbaar-maandv ... -2338.html
Er staan ook nog andere soorten op deze site. Ik heb ooit een proefpakket met drie of vier verschillende merken besteld en ben uiteindelijk bij deze blijven hangen.
Er staan ook nog andere soorten op deze site. Ik heb ooit een proefpakket met drie of vier verschillende merken besteld en ben uiteindelijk bij deze blijven hangen.
zaterdag 26 augustus 2017 om 21:57
Als je niet gelijk teveel geld kwijt wilt zijn zou ik eerst 2 inlegkruisjes kopen. Kun je eerst eveb kijken hoe het bevalt. Die van ImseVimse vind ik prettigst omdat ze relatief dun zijn, niet te smal en een lekvrije laag hebben. Plus je kan ze op 60 graden wassen. Na gebruik beste om ze gelijk in emmertje watrr met scheut azijn te laten weken totdat je de wasmachine aanzet.
zaterdag 26 augustus 2017 om 21:59

zaterdag 26 augustus 2017 om 22:19

zaterdag 26 augustus 2017 om 22:33

zaterdag 26 augustus 2017 om 22:33

zaterdag 26 augustus 2017 om 22:44
Blijmetmij, TO heeft al een cup, en hoeft daardoor geen maandverband te gebruiken.
Samosa, die dingen nemen amper plek in en gaan hier thuis gewoon bij de handdoekenwas in. Die ik toch al moet wassen. Water wordt door zuivering weer schoon, je plastic afval uit het prullenbakje blijft eeuwen bestaan....
Samosa, die dingen nemen amper plek in en gaan hier thuis gewoon bij de handdoekenwas in. Die ik toch al moet wassen. Water wordt door zuivering weer schoon, je plastic afval uit het prullenbakje blijft eeuwen bestaan....

zaterdag 26 augustus 2017 om 22:53
Die rotdingen, dat zijn de wegwerpgevallen met plastic erin die het probleem in stand houden. Dat heb je dus niet als je katoen/bamboe gebruikt.stofzuiger123 schreef: ↑26-08-2017 22:19Ik snap het niet geloof ik, je legt er dus een extra laagje stof in, wat je dus ook weer moet uitwassen, dus dan kan je toch net zo goed je onderbroeken vaker wisselen en wassen?
Maar ik gebruik die rotdingen dan ook niet. Houdt namelijk het probleem in stand.
En ik neem dus aan dat jij bij een menstruatie (in de laatste dagen) ook gewoon elke paar uur een schone onderbroek aan doet i.p.v. een maandverbandje gebruikt?
zaterdag 26 augustus 2017 om 22:53
rozegeranium schreef: ↑26-08-2017 22:44Blijmetmij, TO heeft al een cup, en hoeft daardoor geen maandverband te gebruiken.
Een pakje maandverband neemt ook weinig plek in, maar dat is de discussie niet. Het gaat niet om het water alleen, een wasmachine verbruikt ook! Nog maar niet te spreken over zuiveringsinstallaties. Maandverband hoeft niet met plastic onderkant en dat plastic afval kun je recyclen, maandverband van katoen is trouwens een prima alternatief. Restafval wordt verband dus zolang je je maandverband niet in de zee gooit blijft het niet tot in de lengte der dagen op aarde rondzwerven.
Er was ooit iemand die had uitgezocht of wasbare luiers beter zou zijn voor het mileu. Dat viel vies tegen kijkende naar het verbruik van de wasmachine en de inlegpads die ook gemiddeld 6 x per dag vervangen moeten worden en die gemaakt worden in stinkende fabrieken. Het lijkt me altijd zinvol kritisch te blijven kijken.

zaterdag 26 augustus 2017 om 22:54
Helaas blijk ik niet tegen een Mirena te kunnen... dat kan ook nog, snap je.blijmetmij schreef: ↑26-08-2017 22:33Nog veel milieuvriendelijker en goedkoper: als je een mirena neemt, blijft je menstruatie vaak helemaal weg. Ik heb helemaal geen maandverband meer in huis en vind het maar raar dat zoveel vrouwen het normaal vinden om iedere paar weken weer te lopen bloeden en kliederen.
En, het is ook best normaal om te menstrueren, voor (bijna) de helft van de wereldbevolking. Het is normaal en ik loop nergens te kliederen.
zaterdag 26 augustus 2017 om 22:58
rozegeranium schreef: ↑26-08-2017 22:33Ik leg ze overigens in een waterdicht, ademend zakje en doe ze met de 60 graden was mee.
Verder geen nuttige bijdrage (implanon, niet meer ongesteld), maar hoe kan een zakje waterdicht zijn en tegelijkertijd ademen? Als er lucht uit kan (ademen) kan er toch ook water ín?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje