Lijf & Lijn alle pijlers

Verzadigingsgevoel

13-04-2025 11:25 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik eet te veel. Over het algemeen doe ik geen gekke dingen. Ik kook 6 dagen per week, zonder pakjes en zakjes. Met volkoren pasta/zilvervliesrijst, 200 gram groente etc. Ik ontbijt met kwark en havermout, eet tussen een normale lunch, drink zelden alcohol. Drink geen frisdrank en sap. Doe rustig aan met koffie.
Maar zodra ik thuis kom van werk plunder ik ook de koelkast, schep na het avondeten gerust nog een paar keer op, stop zo 10 paaseitjes in m’n mond. Ik begrijp alle normale adviezen (drink water, haal het niet in huis, loop een ommetje, eet overdag genoeg etc). Working on it. Maar ik ben benieuwd of mensen het volgende herkennen: het maakt niet uit hoeveel ik eet, ik heb altijd al snel weer trek. Maag-trek. Als ik uit eten ga, en daar bijna uit elkaar plof, kan ik bij thuiskomst al snel weer denken: ik heb nog wel trek in iets. Bij het ontbijt een grote bak kwark met havermout, zaadjes, fruit: een uur later voelt het in m’n maag alsof ik weer honger heb. Ik kan dan zo weer 2 boterhammen kwijt. En na een uur weer. Wie herkent dit? En heb jij al ontdekt waar dit vandaan komt? Ik ga nu maar weer een glas water drinken, voor ik weer wat anders naar binnen schuif…
Ik heb dit ook.... maar ik heb echt geen "maag honger" zoals jij zegt. Ik heb hoofdhonger of mondhonger. Maar echt trek dat mn maag rammelt.. nee zelden ( omdat ik dus veel te veel en te vaak eet)

Bij mij is het behoefte aan dopamine. Of beloning voor whatever.
Doe je aan krachttraining?
En doe je aan cardio?
Wat voor bouw heeft je lijf?

Heb je in het verleden heel streng gelijnd? Met shakes oid
Ik kan ook altijd wel eten eigenlijk. En snacken zeker! Dus tja, ik moet mezelf wel in de gaten houden.
Herkenbaar. Op een vrije dag nam ik als ontbijt wat crackers, maar dan kon er daarna prima een hele chocoladereep, een zak chips en wat koekjes in en dan had ik alsnog honger voor het avondeten op tafel kwam. Na het avondeten had ik dan rond een uur of 8 alweer honger, weer wat koekjes en uiteindelijk woog ik 105kg.
Afgelopen januari heb ik de knop om gezet. Ik ga 3 keer per week naar de sportschool en heb mijn eetgewoontes aangepast. Ik eet chocolade in stukjes, dus 3 stukjes en de rest leg ik weg. Chips nog maar eens per week op zaterdag en dan in een bakje ipv uit de zak. Inmiddels eet ik echt niet meer elke week chocolade en gisteren ook geen chips ofzo gepakt. Als ik overdag honger voel, pak ik een kop bouillon. Op het werk pak ik af en toe een koekje, maar dat is het wel. Ik heb een stuk minder vaak honger inmiddels, die suikerverslaving is weg. Er ligt hier al maanden een chocoladereep in de kast die ik nog niet heb aangebroken. En de zak Lindor balletjes van een kilo die normaal binnen maximaal 2 weken op was, ligt er nu ook al maanden. Af en toe pak ik 3 balletjes en dan weer tijden niks. Ik heb af en toe nog wel een knorrende maag, maar daar doe ik niks mee. Ik pak ook regelmatig een geschilde appel, in kleine stukjes, beetje kaneel erover en even in de magnetron. Voor de lekkere trek :) en op verjaardagen neem ik echt nog wel gewoon een stukje taart en een kaasje en worstje, maar veel minder dan voorheen. Dan bleef ik gewoon snaaien die hele verjaardag door. Inmiddels ben ik 6 kilo kwijt en zit ik eindelijk weer onder de 100! En nu moet ik volhouden.
Het is bij mij dus echt gewoon de knop omzetten. En dat is heel moeilijk, dat weet ik.
Slaap je goed? Ik lees regelmatig dat slaap (en stress) ook veel invloed kan hebben op je hongergevoel/eetpatroon.
Ik ben bang dat het ook een stuk gewenning is. Tenminste, zo werkt het bij mij. Hoe meer ik snoep/snaai/snack tussendoor hoe meer en vaker ik honger krijg. Minder zoete dingen eten werkt na een tijd ook erg goed op mijn behoefte aan zoet. En ik ben dus echt een zoetekauw!
Het gaat denk ik echt om een aanpassing van je gedrag, en dat kun je alleen maar zelf doen. Misschien onder begeleiding van een diëtist.
Zeker niet makkelijk, succes TO!

@Irregular Choice, goed bezig!
Verjaardagen vind ik wel echt lastig. Ik heb er geen problemen mee om taart af te slaan en water te drinken, maar op een gegeven moment komen de worst en chips op tafel. Vooral een lekkere salami of andere harde worst eet ik zo weg, maar daar zitten echt onwijs veel calorieën in. Vroeger gooide ik dat ook door mijn pastasalade, 100 gram of zo (= 400 calorieën), en dan de rest gedurende de week onder een gebakken eitje. Tegenwoordig is het ook in om M&M’s op tafel te zetten en ongemerkt schuif je dan in een paar uur je hele dagbehoefte naar binnen. Op dat soort dagen sla ik mijn lunch over, dan kan ik tenminste wel wat nemen.
Hedera schreef:
13-04-2025 13:46
Op werkdagen gaat het overdag prima. Op vrije dagen ben ik de hele dag in strijd tegen het eten.
Ook herkenbaar!
Ik heb dit ook en bij mij is het enige wat helpt koolhydraatarm eten. Dat wil ik helemaal niet, ik wil op een normale gezonde manier eten zoals ik dat ken, gewoon een leuk recept klaar kunnen maken, maar zelfs als ik alle suiker weglaat en alleen volkorenproducten eet, blijft mijn lichaam om meer schreeuwen.

Dus koolhydraatarm nu. Niet keto, maar ongeveer 100 gram koolhydraten op een dag, zo min mogelijk bewerkte producten en zoveel mogelijk gezonde vetten (ik gebruik heel veel olijfolie) en veel groente.

Dit is het enige dieet dat ik met het grootste gemak volhoud en waarbij ik geen honger heb (natuurlijk door de eiwitten en vetten). Maar ik heb ook rust in mijn hoofd en ben niet meer continue aan het nagaan wat er nog in de koelkast ligt.
Ik heb ook vaak honger. De oplossing voor mij is: veel volkorenbrood (als ontbijt of lunch) en veel havermout met melk, blauwe bes en noten (als ontbijt of lunch). Tot aan het avondeten wortel, komkommer en tomaat, dat vult best wel. Eventueel een volkoren crackertje met hummus of huttenkase als tussendoortje. En ook met het avondeten zoveel mogelijk volkoren producten.

Zo heb ik het minst last van een hongergevoel.
Geen motto
KamilleT schreef:
13-04-2025 14:07
Ik was ook zo’n grazer en noteer tegenwoordig alles in mijn voedingsmeter app. Voordat ik iets lekkers aanneem (kopen doe ik het weinig tegenwoordig), zoek ik op wat dat aan calorieën oplevert en denk ik na over of het me waard is. Indien nodig kan ik dan de volgende dag balansen of bijv mijn lunch wat kleiner houden. Groente kun je straffeloos grazen. Je moet echt wel een pond tomaten naar binnen schuiven voor noemenswaardige calorieën, en dat doe je dan weer niet voor je lol (ik niet). Ik heb in huis wel een variatie aan tussendoortjes met pakweg 100 calorieën of minder, rijstwafels met een zoutige smaak of pure chocolade (stukje van 7 gram is 33 calorieën).
In het begin had ik wel de hele dag honger. Logisch want ik ging van pakweg 2000 calorieën naar 1300 per dag (ik heb er maar zo’n 1700 nodig, dus gaandeweg groei je dan toch dicht ondanks dat je geen hele zakken chips naar binnen werkt). Dat is nu een stuk minder.
1300? Wow, red je dat? Hoe lang ga je dat doen?
SEM72 schreef:
13-04-2025 12:20
Nou ja ik denk dat we dit allemaal wel willen maar niet doen. Dat is het verschil. Gewoon niet doen en ga iets anders doen ter afleiding of pak een kauwgompje.
Nou, dat ben ik niet met je eens. Ik heb het beide meegemaakt. Vroeger kon ik ook snel weer honger hebben. En ik heb dat gevoel al jaren niet meer. Het verschil zat 'm in de eerste situatie in jezelf constant beheersen en in de tweede situatie in het hebben van rust en er niet over hoeven denken. Ik bedoel, ik kan nu ook wel eens van die dagen hebben dat ik onverzadigbaar voel. Maar eigenlijk komt het er dan altijd op neer dat ik een paar dagen niet genoeg gegeten heb en dat tot een climax komt.
Maar nu kan eten me echt tegenstaan, omdat ik gewoonweg genoeg heb gehad.

Waar het 'm precies in zat weet ik niet als ik zo naar jouw lijst kijk. Bij mij is het ontstaan, doordat ik juist meer zo ben gaan eten zoals jij beschrijft. En ook omdat ik denk ik meer vlees ben gaan eten. vegetarisch eten vult bij mij toch minder of is sneller verbrand.
Zolang ik goede vullende voeding tussendoor eet, heb ik geen last meer. Maar ik lees dat jij dit al heel lang doet. Ik zou dan misschien toch met een dieetist overleggen.
Zou je ongemerkt toch een suikerverslaving kunnen hebben, ook al eet je het overdag niet. Maar elke avond ga je los op o.a. ook veel suiker (al die paaseitjes zijn ten slotte ook suiker). Wat denk je zelf wat het zou kunnen zijn?

Heb je ook overgewicht?
Wat goed zeg, al
Jullie ervaringen. Gek zeg, ze
komen veel meer binnen dan als ik ze uit een boek, van een sportcoach, een podcast of van internet ofzo haal. Omdat jullie herkennen wat ik schrijf denk ik, en er wel een oplossing voor hebben. Ervaringsdeskundigen (zonder commercieel belang ;-) )

Mbt slaap: Ik slaap slecht (apneu). Dat maakt het wel lastiger om af te vallen heb ik begrepen. Een vicieuze cirkel, want ik denk dat mijn apneu door m’n overgewicht komt. Ik heb hier een apneubeugel voor, maar die helpt niet. Ik ben ervan overtuigd dat afvallen hier wel bij gaat helpen. Alleen het een staat het ander dus wel in de weg.
Interessant dat dit ook iets met je hongergevoel kan doen, ga ik me in verdiepen.
Mbt sport: ik doe 2 keer per week krachttraining. Ik heb een zittend beroep en ben ook bezig met mijn beweeggewoontes aan te passen (meer lopen en staan ). Ik ben geen energiek, beweeglijk persoon. Een diëtist heeft ooit voor me berekend dat ik 1700-1800 calorieën per dag kan hebben zonder aankomen/afvallen.
Ik heb niet veel echt gedieet. Eigenlijk vooral weer opletten, calorieën tellen. Maar helaas val ik daar ook niet meer mee af. Dat is vast leeftijdgebonden.

Al met al behoorlijk wat elementen die bijdragen aan overgewicht, en het in stand houden:
Te veel eten om verschillende redenen, apneu, weinig energie, lengte/lichaamsbouw, levensstijl (beroep, weinig bewegen), leeftijd. Hier moeten echt mijn tanden in (grapje), want ik wil me beter voelen, en graag gezond oud worden.

Ik ga de aankomende periode dat hongergevoel te lijf met de info die ik hier kreeg:
3 keer (flink) eten, geen tussendoortjes. Ik ga wat ik normaal tussendoor (de verantwoorde dingen) bij mn ontbijt, lunch en avondeten nemen. Misschien gaat dat voor mij ook wel werken. Tegen mijn maag praten vind ik ook een goeie!
En meer proteïne (de eiwitlimo).
En als dit niet genoeg helpt , dan probeer ik wat anders van wat ik hier heb gelezen.
Speculaastaart schreef:
13-04-2025 12:26
Dit!
Makkelijker gezegd dan gedaan, snap ik. Als je kunt beredeneren dat je zeker genoeg hebt gegeten dan pak je niks meer.
En verder is dit ook wel waar. Je kunt ook luisteren naar je hoofd. Mocht ik toch nog een vlaag trek voelen en ik ga terug tellen en kom erachter dat ik eigenlijk voldoende heb gehad, kan ik ook meer rust vinden. Mijn hoofd weet dan dat het genoeg was en dan kan ik me daar makkelijker bij neerleggen.
Nomennescio, inderdaad, ik heb continue het gevoel dat ik mezelf moet beheersen. Ik verlang ernaar dat ik er gewoon niet meer mee bezig ben.
Ik heb zeker een suikerverslaving (als dat iets is). Ik noem het zelf een suikermonster. Ik heb het 2,5 maand volgehouden om geen toegevoegde suikers en zoetstoffen te eten. En nu worden er hier thuis steeds paaseitjes in huis gehaald , en die gaan eraan! Ik moet weer terug naar af.
Ik heb flink overgewicht. Het lukt me wel nu zo’n 1,5 jaar om niet steeds nog meer aan te komen. Het schommelt steeds een beetje met 2 kilo. Ik kom aan, het lukt me weer een week of drie om me te beheersen, langzaamaan ga ik weer steeds meer eten, kom aan en repeat.
NomenNesci0 schreef:
13-04-2025 19:27
En verder is dit ook wel waar. Je kunt ook luisteren naar je hoofd. Mocht ik toch nog een vlaag trek voelen en ik ga terug tellen en kom erachter dat ik eigenlijk voldoende heb gehad, kan ik ook meer rust vinden. Mijn hoofd weet dan dat het genoeg was en dan kan ik me daar makkelijker bij neerleggen.
Ik ga dat eens proberen. Kijken of ik mezelf dat ook kan aanleren.
En weer alles trouw invullen in de app, begin dit jaar heb ik een paar keer met een voedingscoach gezeten en ik eet overdag vaak te weinig waardoor ik ga snaaien.
Als ik jou was zou ik denk ik toch ook advies gaan inwinnen bij een goede diëtist. Want het lijkt erop dat je best al wat hebt geprobeerd, maar ook wel problemen ervaart rondom afvallen, overgewicht en slaapapneu.
Verder, mocht je het leuk vinden, ben je welkom om mee te schrijven in het topic Gezond afvallen 2025.
Poespas schreef:
13-04-2025 18:52
1300? Wow, red je dat? Hoe lang ga je dat doen?
Als het afvallen in dit tempo blijft lukken, hoop ik over twee maanden op streefgewicht te zijn. Daarna moet ik nog bekijken wat ik doe. Mijn gewicht van voor mijn veertigste ligt nog vijf kilo lager, maar dat betekent nog minstens twee maanden langer. En het is best lastig. Met die 1300 blijft er weinig ruimte voor echte traktaties en ik ben nog niet zover dat ik een rijstwafel net zo genieten vind als chips :)
Ik heb juist altijd trek in wat hartigs, chips en kaas en worst enzo zijn mijn zwakte. Chocola of koekjes doen me minder. Ik loop bijvoorbeeld hard en doe mee aan runs, dan krijg je vaak na de finish een energyreep, vind het altijd jammer dat die dingen altijd zoet zijn.

Ben vooral iemand die veel eet met de avondmaaltijd, dat merk ik ook altijd als je met een groep tapas of mezze ofzo deelt. Dan heb ik eigenlijk gewoon nooit genoeg, want daar speelt de beleefdheid ook mee, je kunt niet gaan zitten graaien en graaien. En dan is er altijd iemand die al snel zegt; ik zit vol, en iedereen stemt in, en dan ga je weer niet nog een ronde bestellen. Eigenlijk heb ik liever gewoon mijn eigen bord eten. Ik eet dan vaak ‘s avonds thuis nog wat.

Al dat volkorenbrood dat ik hier lees heb ik ook weinig mee. Dat vult mij niet zoals een warme maaltijd mij vult. Als ik een avond tosti’s en soep eet blijf ik de hele avond snaaien.

Ik heb overigens helemaal geen overgewicht, maar ik als ik niet oplet heb ik wel de neiging van nature teveel te willen eten. Dus dat herken ik wel.
KamilleT schreef:
13-04-2025 20:20
Als het afvallen in dit tempo blijft lukken, hoop ik over twee maanden op streefgewicht te zijn. Daarna moet ik nog bekijken wat ik doe. Mijn gewicht van voor mijn veertigste ligt nog vijf kilo lager, maar dat betekent nog minstens twee maanden langer. En het is best lastig. Met die 1300 blijft er weinig ruimte voor echte traktaties en ik ben nog niet zover dat ik een rijstwafel net zo genieten vind als chips :)
Ben je dan niet bang dat de kilo’s er straks weer aanvliegen? Lijkt me moeilijk om vol te houden!
Eet je overdag wel genoeg?
Heb je dat weleens berekend?
Ik herken het, ik ben helaas een bodemloze put. Maakt niet uit hoe veel en voedzaam ik eet, er kan altijd iets bij. Daarom is alles wat ik eet zo licht mogelijk, dan tikt het ten minste niet zo aan. Dat en afleiding zijn de enige dingen die werken voor mij.
Ontzettend herkenbaar, wij kwamen vroeger 'tekort' en ik met een groot gezin viel ik altijd aan als er wat lekkers stond, want..niet verzadigd.

Nu hoogzwanger en ik word elke nacht misselijk wakker, omdat ik nog steeds dezelfde hoeveelheden eet als in eerste trimester.

Het is helaas bij mij van uit het verleden en ook zeker wel een snelle vertering in de pubertijd. Altijd ondergewicht, ik at ontzettend veel en nooit echt verzadigd.

Maar nu moet ik echt minderen met eten, want het past gewoon niet meer. En dat vind ik persoonlijk heel moeilijk, want hier is het echt iets mentaals. Ik eet nu sinds een week niet meer na het avondeten en ik merk ook dat dit prima is qua verzadiging.

Het is bij mij een knop omzetten. En er komen zelfs gedachten voorbij als: oh nee er ligt nog brood wat oud wordt of ander eten wat op moet. Want ik koop vaak ook teveel in als het om lekker eten gaat.

Na de zwangerschap wil ik die knop omzetten.
Hedera schreef:
13-04-2025 19:37
Nomennescio, inderdaad, ik heb continue het gevoel dat ik mezelf moet beheersen. Ik verlang ernaar dat ik er gewoon niet meer mee bezig ben.
Ik heb zeker een suikerverslaving (als dat iets is). Ik noem het zelf een suikermonster. Ik heb het 2,5 maand volgehouden om geen toegevoegde suikers en zoetstoffen te eten. En nu worden er hier thuis steeds paaseitjes in huis gehaald , en die gaan eraan! Ik moet weer terug naar af.
Ik heb flink overgewicht. Het lukt me wel nu zo’n 1,5 jaar om niet steeds nog meer aan te komen. Het schommelt steeds een beetje met 2 kilo. Ik kom aan, het lukt me weer een week of drie om me te beheersen, langzaamaan ga ik weer steeds meer eten, kom aan en repeat.
Als je denkt dat je een suikerverslaving hebt, zou dat best wel eens de bron van je onrust kunnen zijn. Toen ik heel erg hard ging snoeien in de onbewuste suikers (fruit en sapjes en meelproducten die niet volkoren waren) én ging opletten op snoepen, kreeg ik zo'n andere verhouding aan voedingsstoffen binnen (veel meer eiwitten wat anderen al schreven, meer vetten en stukken minder koolhydraten) en dat bracht na verloop van tijd echt heel veel rust.
Maar dat gebeurt niet binnen een week. En idd, als die gewoonte er weer terug in sluipt, omdat het in huis is of overal om je heen wordt aangeboden, dan is dat best moeilijk.
Ik heb de indruk dat er wel duidelijk 1 tip naar voren komt bij iedereen die die onrust vroeger ook had en nu niet meer: veel minder suiker en veel meer eiwitten/vetten. Daar zou je toch eens op in kunnen zetten. En als dat een constante strijd is, waarom zou je geen hulp inschakelen? Misschien zitten er in jouw dieet zwakke plekken waarop je juist terugvalt en heb je goede tips en alternatieven nodig (én support!) om deze te tackelen.

Je bent iig al deels op de goede weg: je weet wat gezonde voeding is en blijkbaar lust je het ook :D
VR25 schreef:
13-04-2025 20:40
Ben je dan niet bang dat de kilo’s er straks weer aanvliegen? Lijkt me moeilijk om vol te houden!
Als het goed is gebeurt dat niet. Het is geen crashdieet, 2 kilo per maand eraf, dus als ik daarna naar 1700 calorieën per dag ga, zou ik op gewicht moeten blijven. Dan kan ik alleen niet meer, zoals voorheen, de hele dag van alles eten.
Herkenbaar. Door het thuiswerken van de afgelopen jaren + overgang ben ik wel een aantal kilo aangekomen waar ik enorm van baalde. Ben vorig jaar weer begonnen met sporten en pas mijn voeding daar ook op aan. Ik eet veel meer proteine nu en een stuk minder koolhydraten en ik merk dat ik daardoor langer een verzadigd gevoel heb.

Ook snaai ik een stuk minder want het voelt niet goed om na een yogales even langs de Jamin te gaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven