'Verschuiving' van kledingmaten.....?
dinsdag 26 januari 2010 om 22:28
Wat me de laatste weken opvalt is dat ik steeds een maatje kleiner nodig heb als ik ga winkelen.
Ik ben niet afgevallen en weeg al jaren hetzelfde.
Toch heb ik steeds een kleiner kledingstuk nodig en volgens een vriendin komt dit omdat mensen steeds dikker worden.
Volgens haar geeft het dikkere mensen een goed gevoel dat ze in een kleinere maat passen.
Ik weet niet of dit waar is maar ik vind het wel opvallend de laatste tijd.
Zijn er meer vrouwen die dit ervaren tijdens het winkelen?
Ik ben niet afgevallen en weeg al jaren hetzelfde.
Toch heb ik steeds een kleiner kledingstuk nodig en volgens een vriendin komt dit omdat mensen steeds dikker worden.
Volgens haar geeft het dikkere mensen een goed gevoel dat ze in een kleinere maat passen.
Ik weet niet of dit waar is maar ik vind het wel opvallend de laatste tijd.
Zijn er meer vrouwen die dit ervaren tijdens het winkelen?
dinsdag 26 januari 2010 om 22:32
Heb jaren in een kledingzaak gewerkt, met merken als Vero Moda, Only en Miss Sixty. Daar werkte het zo:
Een maatbalk loop in NL van maat 34 t/m 42. Dat zijn de 'gemiddelde maten'. Als alle vrouwen in NL dikker worden, dan word de maatbalk niet ineens 34 t/m 44, maar laten ze maat 42 gewoon groter vallen. Dit alles uit commerciele overwegingen, het is fijner om gemiddeld te blijven, dan je te realiseren dat je, samen met miljoenen andere vrouwen, niet meer in de gemiddelde maten past.
Een maatbalk loop in NL van maat 34 t/m 42. Dat zijn de 'gemiddelde maten'. Als alle vrouwen in NL dikker worden, dan word de maatbalk niet ineens 34 t/m 44, maar laten ze maat 42 gewoon groter vallen. Dit alles uit commerciele overwegingen, het is fijner om gemiddeld te blijven, dan je te realiseren dat je, samen met miljoenen andere vrouwen, niet meer in de gemiddelde maten past.
dinsdag 26 januari 2010 om 22:40
Ik heb dus maat 36/s maar heb de laatste tijd overal xs nodig.
Nou ben ik best slank maar zo slank...dat klopt niet de maten zijn gewoon echt anders.
Bij new yorker was een topje in xs gewoon te groot!
Zou het echt zo zijn dat ze mensen een goed gevoel willen geven?
Straks kan ik geen kleren meer kopen omdat mijn maat niet meer bestaat!!!
Nou ben ik best slank maar zo slank...dat klopt niet de maten zijn gewoon echt anders.
Bij new yorker was een topje in xs gewoon te groot!
Zou het echt zo zijn dat ze mensen een goed gevoel willen geven?
Straks kan ik geen kleren meer kopen omdat mijn maat niet meer bestaat!!!
dinsdag 26 januari 2010 om 22:41
dinsdag 26 januari 2010 om 22:42
dinsdag 26 januari 2010 om 22:44
dinsdag 26 januari 2010 om 22:48
Dit valt zeker op wanneer je naar de laatste decennia kijkt. Ik heb prachtige bloes in de kast hangen die mijn oma in de jaren '70 droeg. In die tijd was mijn oma een gewone gemiddelde huisvrouw die toch ook 4 kinderen had gehad, niet enorm slank ofzo. Bloes was maat 42. Ik droeg dat bloesje toen ik maat 36/38 had.
Op zich is het natuurlijk logisch, wie wil er nu niet 'gemiddeld' zijn? Wie koopt er nu een jurkje als er XXL in staat? We willen allemaal maatje 38... dus dan maken we maatje 38 groter zodat iedereen er in past.
Op zich is het natuurlijk logisch, wie wil er nu niet 'gemiddeld' zijn? Wie koopt er nu een jurkje als er XXL in staat? We willen allemaal maatje 38... dus dan maken we maatje 38 groter zodat iedereen er in past.
dinsdag 26 januari 2010 om 23:03
quote:Immaculata schreef op 26 januari 2010 @ 22:48:
Op zich is het natuurlijk logisch, wie wil er nu niet 'gemiddeld' zijn? Wie koopt er nu een jurkje als er XXL in staat? We willen allemaal maatje 38... dus dan maken we maatje 38 groter zodat iedereen er in past.Prima, maar dan zou het ook fijn zijn als er wat meer maatjes 34, laat staan 32! in de winkel komen te hangen. Want mensen die eerder al maat 36 of 34 hadden, hebben het nu moeilijk om passende kleding te vinden.
Op zich is het natuurlijk logisch, wie wil er nu niet 'gemiddeld' zijn? Wie koopt er nu een jurkje als er XXL in staat? We willen allemaal maatje 38... dus dan maken we maatje 38 groter zodat iedereen er in past.Prima, maar dan zou het ook fijn zijn als er wat meer maatjes 34, laat staan 32! in de winkel komen te hangen. Want mensen die eerder al maat 36 of 34 hadden, hebben het nu moeilijk om passende kleding te vinden.
dinsdag 26 januari 2010 om 23:19
quote:Wentelteefje schreef op 26 januari 2010 @ 23:02:
Verschilt ook echt heel erg per merk, bij Mis Etam pas ik in een XS, bij de H&M in een M
Ook mijn idee, het verschilt vooral per merk. Bij italiaanse merken als Miss Sixty heb ik maat L, terwijl ik bij zweedse merken als H&M maatje XS pas. Omdat italiaanse vrouwen kleiner & smaller zijn dan zweedse. Nederlandse merken / vrouwen vallen er precies tuseen in.
In die gedachte is het dus niet raar dat, als de nederlandse vrouwen groter & breder worden, de nederlandse maten meegaan...
Verschilt ook echt heel erg per merk, bij Mis Etam pas ik in een XS, bij de H&M in een M
Ook mijn idee, het verschilt vooral per merk. Bij italiaanse merken als Miss Sixty heb ik maat L, terwijl ik bij zweedse merken als H&M maatje XS pas. Omdat italiaanse vrouwen kleiner & smaller zijn dan zweedse. Nederlandse merken / vrouwen vallen er precies tuseen in.
In die gedachte is het dus niet raar dat, als de nederlandse vrouwen groter & breder worden, de nederlandse maten meegaan...
dinsdag 26 januari 2010 om 23:20
dinsdag 26 januari 2010 om 23:37
Dat betekent dat ik dikker wordt want ik heb al jaren dezelfde maat 42. Degenen die hier op reageren hebben trouwens allemaal maat S of kleiner, misschien dat het alleen in deze maten goed merkbaar is? Wat ook een verklaring kan zijn, is dat je in de loop der jaren volwassener kleren bent gaan kopen. Een maat XL bij jongerenlijnen lijkt een M of S bij volwassenenlijnen. Dat vind ik nou een drama als ik eens een leuke trui zie die eigenlijk voor mensen onder de 21 is gemaakt.