Mode & Beauty alle pijlers

Advies trui

07-12-2016 02:13 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Laatst had ik een trui gekocht dat gemaakt is van acryl en nylon. Bij het onderhoudsadvies staat dat die alleen gewassen mag worden d.m.v. koude handwas. Nu vroeg ik mij af of ik hierbij wel gewone wasmiddel zoals Vanish kan gebruiken en of die trui ook mooi blijft op deze manier. Zijn er misschien mensen hier die ervaring hebben met zulke stof? Dit is het linkje naar de trui: http://www.forever21.com/ ... tID=2000250387&VariantID=

Ik hoop dat iemand mij hierover kan adviseren.

Alvast dank!
Vanish is toch geen normaal wasmiddel, dat is toch een vlekverwijderaar die je toevoegt aan je normale wasmiddel?

In elk geval, ik zou deze trui inderdaad koud op de hand wassen met een beetje robijn wol&fijn.
quote:Miss-Colorado schreef op 07 december 2016 @ 02:16:

Vanish is toch geen normaal wasmiddel, dat is toch een vlekverwijderaar die je toevoegt aan je normale wasmiddel?

In elk geval, ik zou deze trui inderdaad koud op de hand wassen met een beetje robijn wol&fijn.Ja Vanish voor als er vlekken in zitten. Het lijkt me zo lastig vlekker er uit te krijgen met koude handwas
Ja maar je hebt toch niet iedere dag vlekken in je trui dat je met vanish moet wassen? Fijne wolwasmiddel zou ik pakken en mijn wasmachine kan ook op wolwas en laagste temperatuur doe ik hem in. Had vorig jaar zon trui lang model en hij ging wasmachine en droger heb geen plek voor een lang wasrek en het is ook niet kat proof dan ligt alles op de grond.
quote:Sophie95 schreef op 07 december 2016 @ 02:28:

[...]

Ja Vanish voor als er vlekken in zitten. Het lijkt me zo lastig vlekker er uit te krijgen met koude handwasNou, dat zal wel meevallen hoor. Hele volksstammen deden het zonder Vanish, dat nog maar een aantal jaren bestaat.
Sja, het is een 100% kunststof trui (ik krijg er op afstand al de rillingen van), geen wol, dus waarschijnlijk kan er niet veel mis gaan als je het niet warmer dan 30 graden wast op een voorzichtig wasprogramma.

Wit is lastig natuurlijk.

Ik zou indien nodig, voorzichtig, witwasmiddel proberen bij verkleuring. En vlekken eerst plaatselijk behandelen.
Zweet je je niet te pletter in zo'n plastic trui?
Gewoon in de wasmachine op een 30 graden programma voor wol of fijne was. Je normale wasmiddel gebruiken en niet te hard centrifugeren.

Wolwasmiddel is speciaal voor wol en zijde, vezels die wat vettig moeten blijven. Dat is niet geschikt voor synthetische vezels, elastan beschadigt er juist van.
En bleekmiddelen als vanish beschadigen je stof ook, dus die zou ik ook in de kast laten staan bij zo'n trui. Als je al vlekken maakt, zou ik gewoon een voorwas doen met good old Biotex.
Heel eerlijk? Ik zou deze trui op 30 graden met heel weinig wasmiddel en heel kort in de machine wassen. En dan op een kledinghaak hangend laten drogen. Ik ben niet zo van de speciale programma's voor 1 kledingstuk, tenzij het een kostuum, galajurk etc betreft.
Lang of kort is meestal het probleem niet. Wel kan de mate van wrijving invloed hebben. Die beïnvloed je meer met de hoeveelheid water (hoe meer water, hoe minder de vezels tegen elkaar wrijven) en de snelheid van centrifugeren. Wolwasprogramma geeft de minste wrijving (wol vervilt anders) en daarna het kreukherstellend en/of fijnwasprogramma.
Vanish is een agressief goedje. Ik had een beetje in een plastic flesje gedaan maar het spul heeft zich dwars door de bodem van het flesje heen een weg gevreten naar buiten. Heel de kast onder de roze drap.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Vanish zit in de winkel ook in een kunststof fles. Zou die dan van iets anders gemaakt zijn?

Heb het staan en wist niet dat het zo agressief is. Schrik er beetje van.

Overigens verkoopt Action hetzelfde spul als non-merk. Weet iemand of dat net zo goed/sterk is tegen vlekken. De prijs scheelt enorm.
Je kunt toch ook gewoon wat afwasmiddel gebruiken bij ernstige vlekken? Ideaal tegen vetvlekken en de meeste andere vlekken gaan er ook mee weg.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Fleuril Actief & Sport!
Leuk truitje trouwens. alleen wel een beetje kort bij de armen bij het model! Had pas gekeken na het plaatsen mijn bericht. Als er echt geen wol of katoen inzit zou je dat wasmiddel kunnen gebruiken.
quote:Carabosse schreef op 07 december 2016 @ 10:20:

Leuk truitje trouwens. alleen wel een beetje kort bij de armen bij het model! Had pas gekeken na het plaatsen mijn bericht. Als er echt geen wol of katoen inzit zou je dat wasmiddel kunnen gebruiken.Ik vind die modellen er altijd een beetje lijzig en sloeberig uitzien, snap niet waarom ze niet iets mooier uitziende modellen kiezen die nog een beetje reclame maken voor de kleding. Ik geloof direct dat deze trui heel leuk kan staan bij een gewone vrouw, maar op dit model denk ik 'nee...'.
quote:VesperLynd schreef op 07 december 2016 @ 10:26:

[...]

Ik vind die modellen er altijd een beetje lijzig en sloeberig uitzien, snap niet waarom ze niet iets mooier uitziende modellen kiezen die nog een beetje reclame maken voor de kleding. Ik geloof direct dat deze trui heel leuk kan staan bij een gewone vrouw, maar op dit model denk ik 'nee...'. Sloeberig model? Wat vind jij dan normaal?
Ik doe dit soort truien altijd met klein beetje wolwasmiddel op 30 graden. Op een hanger laten drogen, en als hij zo goed als droog is heel even in de droger met koude lucht.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven