Mode & Beauty alle pijlers

De droevige kwaliteit van kleding

17-08-2022 16:45 60 berichten
Zojuist kom ik terug van een middagje winkelen. Ik wilde graag een nieuwe chique blouse, een nette trui en een jurk met lange mouwen. Helaas heb ik niets kunnen vinden. Ook in winkels en tussen merken die ik best hoog heb zitten, zat niets geschikts. Ik ben op zoek naar kwalitatieve kleding die lang meegaat, dus niet de fast fashion zoals bijvoorbeeld van de Vero Moda. Mijn ervaring daarmee is dat kleding na een aantal keer wassen al sterk in kwaliteit achteruit gaat.

Zo stond ik net, om maar een voorbeeld te noemen, in de Expresso. Bij mijn weten verkocht deze winkel mooie en kwalitatieve kleding, maar ik heb mijn mening bij moeten stellen. Dan zie ik jurken voor 150 euro, maar dan is de binnenzijde niet bedrukt (dus gewoon wit) en is de gehele jurk ongevoerd! En dan aan de onderkant ook nog zo'n lelijke, goedkope zoom. Waarom zou ik 150 euro willen betalen voor een doorschijnende flodder?

Wat is jullie ervaring met de kwaliteit van kleding die in winkels hangt? En hebben jullie nog tips waar ik wel mooie kleding kan vinden? De Bijenkorf vind ik vaak dan weer te duur en te truttig. Ik ben 35 overigens.
Vero Moda is niet eens echt fast fashion he?
LuciFee2022 schreef:
17-08-2022 16:47
Vero Moda is niet eens echt fast fashion he?

Haha eens! Ik las je bericht anders. VERO MODA is toch wel daar fashion? Het is goedkoop en gaat soms echt maar een paar keer wassen mee...
anoniem_64a07e9384330 wijzigde dit bericht op 17-08-2022 17:41
33.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaaa dat snap ik dus ook niet! Ik vind het zo lelijk als de binnenkant wit is. Geeft zo’n goedkoop karakter aan een kledingstuk.
Bij de Bij hangt genoeg in dezelfde prijsklasse als bij Expresso. Er hangt zelfs Expresso (tenminste bij die in M’tricht).
M.b.t. jurken: ik denk dat winkels nu massaal van die voorjaars- en zomerjurken af willen. Ik heb nog geen gevoerde jurk gezien behalve bij Ted Baker. Maar dat moet net je smaak zijn.

Ik ben overgegaan op meer kleding zelf maken (alle knitwear zoals truien en vesten). De laatste jaren was het allemaal net niet of veel te duur voor wat je kreeg.
Ik kan meeste de bijenkorf niet betalen. En vaak ook niet mijn smaak.

Maar ik merk ook dat de kwaliteit van middensegment flink achteruit is gegaan terwijl de prijzen omhoog blijven gaan.

Maak gewoon wat betere kleding en dan wil zelf ik er wat extra voor betalen, want hoef dan minder te kopen of ik verkoop of geeft het weg en kopp dan wat nieuws en zo kweek je weer een wat duurzamere cycle.

Maar goed, geld moet verdient worden. ;-)
Ik vind 4funkyflavours kwalitatief wel goed. Sowieso ben ik altijd al impressed als een kledingstuk figuurnaden heeft.
Blutsgeschwister ook prima. Je moet dan wel van kleur en prints houden.

Ik denk dat met de goedkopere merken het ook is of je de kwaliteit herkent. Ik heb ook lang meegaande kledingstukken van de Sting, WE en H&M. Niet dat ik zelf de kwaliteit zo goed kan herkennen, maar er blijft een selectie over in de kast ;).

Reiss is duurder en chiquer segment, geen kleding van, maar ziet er prachtig uit (ik eh... heb zelf al te veel kleding in mijn kast om 250 euro aan nog een kledingstuk te besteden).
Cavallaro Napoli zag er ook netjes uit.

En alle tere truien tegenwoordig in waszakken.
Ga op naailes en leer zelf je kleding maken. Serieus antwoord.
Ik heb een aantal basiskledingstukken zelf leren maken en kan nu zelf mijn materiaal kiezen en de manier van afwerking. En het past altijd, want op maat gemaakt.
Beste oplossing ooit.

Edit: tuinen en vesten (ook de fijngebreide) brei ik zelf. Die gaan echt 20+ jaar mee, dus is het de tijdsinvestering waard wat mij betreft.
stippensokken schreef:
17-08-2022 16:59
Ga op naailes en leer zelf je kleding maken. Serieus antwoord.
Ik heb een aantal basiskledingstukken zelf leren maken en kan nu zelf mijn materiaal kiezen en de manier van afwerking. En het past altijd, want op maat gemaakt.
Beste oplossing ooit.

Poe, dat vind ik nogal een intensief traject om eerlijk te zijn. Ik ben niet bepaald handig. En de investeringen in tijd en geld (naaimachine en materialen) spreken me ook niet echt aan. Dankjewel voor de tip, maar deze is niet voor mij weg gelegd helaas.

Hoe lang ben je ongeveer bezig met een kledingstuk? En oprechte vraag, ik hoop niet dat je hem vervelend vind: ziet het kledingstuk er écht goed uit? Mijn beeld van zelfgemaakte kleding is 'moeke-achtig' en oubollig, maar dat is absoluut een vooroordeel en nergens op gebaseerd.
IK draag graag kleding van LK Bennet, duur maar goede kwaliteit en tijdloos, ik doe jaren met die kleding en ik denk dat ik uiteindelijk een stuk goedkoper uit ben dan een kast vol kleding voor een derde van de prijs waarvan de stof snel slecht wordt.
Ik koop nog maar heel weinig, en als ik al wat koop dan bijna alleen nog maar dure (merk) dingen als ze 70% ofzo zijn afgeprijsd. En dan nog is het hit or miss als het om kwaliteit gaat. Ik probeer vooral materialen te kopen zoals linen, katoen, zijde, en cashmere. Met materialen zoals Tencel, Lyocel, Viscose, etc. weet je al gauw dat het na een paar keer wassen naar de klote is. Ben het met je eens dat er veel teveel troep in de winkels hangt. Ik hoef het ook niet, al die meuk.
Ik heb naailes gehad, niet mijn ding. En echt veel werk en kennis in waar ik geen zin en tidj voor heb, heb al andere hobby's.

Kan wel goed sjaals en mutsen haken, dure hobby als je dat met mooie en goede wol wil doen trouwens. Maar gan dan wel even mee.

Maar verder wil ik dan anderen mijn kleding maken en dan wel zo dat je voor een bepaald bedrag wel al spul krijgt dan na 2x wassen niet pluist of pilt, niet ineens trekt, alle knoopjes nog heeft en goed gestikt is. En past bij mijn stijl.
Was gister bij de Tommy Hilfinger en sommige dingen waren echt duidelijk van betere kwaliteit dan de Primark maar sommige basic shirts waren niet eens zo heel veel beter dan die van New Yorker of Only schuin tegenover. Allemaal heel dun doorschijnende stofjes qua shirts of een cropped hoodie met schreeuwerige lelijke print. Van Tommy verwacht ik meer stijl.
Graze schreef:
17-08-2022 17:12
Was gister bij de Tommy Hilfinger en sommige dingen waren echt duidelijk van betere kwaliteit dan de Primark maar sommige basic shirts waren niet eens zo heel veel beter dan die van New Yorker of Only schuin tegenover. Allemaal heel dun doorschijnende stofjes qua shirts of een cropped hoodie met schreeuwerige lelijke print. Van Tommy verwacht ik meer stijl.

Dat dus. Waarom zou ik er dan 3x zoveel voor willen betalen? En nog belangrijker: waar vind ik dan wél die hoogwaardige kwaliteit als ook de duurdere merken het niet aanbieden?
Een goedkope stof (polyester) kan zo 10 keer zo lang mee gaan, dan dure kwetsbare en kwalitatief mooie stoffen zoals zijde of kasjmier. Ook kan je dat plastic spul op 60 graden wassen en is je mooie mohair vest dan zeker naar de klote.

Belangrijkste is heel goed zorgen voor mooie spullen. Ik was chique kleding altijd in de wol-was (30 minuten op 30 graden) en vaak maar 1 of 2 stuks tegelijk. Ook de manier waarop je het ophangt en bewaart tijdens seizoen wissel (motten!!!) heeft veel invloed.

Het dure merk waar ik veel van koop (Caroline Biss, jurken tussen 220-280) heeft ook steeds vaker ongevoerde jurken/rokken en vermeldt dan 'om wille van souplesse ongevoerd' hahahahaha.

Ik draag losse onderjurken/onderrokken/slipdresses van Marks and Spencer en die vind ik eigenlijk fijner dan een vaste (vaak super synthetische) voering.

Mijn allerduurste kledingstuk, een wollen mantel van Marina Rinaldi van 2000 (vintage gekocht voor 120,-) is ook totaal niet gevoerd. Maarja, Italiaanse rijke dames voor wie die jassen bedoeld zijn fietsen ook niet door de regen en sneeuw.
vogelkip schreef:
17-08-2022 17:03
Poe, dat vind ik nogal een intensief traject om eerlijk te zijn. Ik ben niet bepaald handig. En de investeringen in tijd en geld (naaimachine en materialen) spreken me ook niet echt aan. Dankjewel voor de tip, maar deze is niet voor mij weg gelegd helaas.

Hoe lang ben je ongeveer bezig met een kledingstuk? En oprechte vraag, ik hoop niet dat je hem vervelend vind: ziet het kledingstuk er écht goed uit? Mijn beeld van zelfgemaakte kleding is 'moeke-achtig' en oubollig, maar dat is absoluut een vooroordeel en nergens op gebaseerd.
Dat ligt eraan:
- patronen van Burda en McCall blinken niet uit in originaliteit, maison Victor richt zich op wat jongere vrouwen met vrij basic patronen die je kunt opleuken door te kiezen voor een andere stof, je kunt ook patronen kopen van ontwerpers op Etsy. Of je bent heel cheap zoals ik en je haalt een kledingstuk dat fijn zit maar ‘afgedragen’ is voorzichtig uiteen en gebruikt dat als patroon.
- de stof die je gebruikt. Een coupon van vijf euro is natuurlijk net zo’n goedkoop katoentje als die katoenen jurk van de Zara of Only
- je eigen kledingstijl. Als je lang bent dan kom je makkelijk weg met vrij eenvoudige stukken van linnen met die Scandinavische/Japanse vibe. Dat ziet er sneller ‘clean’ en ‘fresh’ uit dan de hysterische Italiaanse/Franse dingen die ik ineen zet

Zelf kleding maken is duur. Als je bezuinigt op stof of fournituren dan oogt het inderdaad goedkoopjes. Maar het is wel duurzaam. Ik heb nu drie maanden zitten slaven op een Chanel jasje compleet met ketting en doorgestikte voering (handwerk). Die gaat echt zeker tien jaar mee (al was het maar vanwege het werk en geld dat erin zit). Een t-shirt maken is duurder dan er eentje kopen dus dat maak ik nooit zelf.
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 17-08-2022 17:26
0.16% gewijzigd
Graze schreef:
17-08-2022 17:12
Mijn exzwager en exschoonzus werken daar, ik vond altijd al te duur voor de kwaliteit, ik kocht alleen op sample sales wel eens wat.
Ik ben ook maar zelf dingen gaan maken, dan weet ik zeker dat ik kleding heb in mijn gewenste stijl en kleur. En dan vallen de dingen in de meeste winkels ineens ontzettend tegen :"-( .
Sorcha_ schreef:
17-08-2022 17:27
Ik ben ook maar zelf dingen gaan maken, dan weet ik zeker dat ik kleding heb in mijn gewenste stijl en kleur. En dan vallen de dingen in de meeste winkels ineens ontzettend tegen :"-( .
Dan zie je inderdaad ieder fout stiksel, scheve coupenaad en slecht ingezette ritsen :-)
vogelkip schreef:
17-08-2022 17:03

Ik zal niet ontkennen dat mijn eerste drie a vier kledingstukken een hoog zelfgemaakte-hobbezak-gehalte hadden :$
Maar gaandeweg leerde ik mijn eigen lichaamsmaten beter kennen, nauwkeuriger werken en technieken om het er nog netter uit te laten zien. En nu durf ik wel te zeggen dat je het echt niet kunt zien dat het zelfgemaakt is. Maar dat heeft dus oefening en tijd nodig gehad. En ik ben nu heel blij dat ik mezelf die tijd heb gegeven.
Het eindresultaat ligt ook aan je stof. Als je coupons van 5 euro gebruikt zie je soms dat het goedkoop materiaal is. Terwijl een mooie stof van 30 euro per meter al veel beter kan vallen.

Ik ben met een eenvoudige A-lijn jurk een kleine dag bezig, of 3x 2 uurtjes in de avond bijvoorbeeld. Een jurk met bijzonder kraagje, veel knopen of manchetten kost uiteraard iets meer tijd. Een rok is vaak sneller. Het ligt enorm aan het patroon en het kledingstuk.
Maar zijn jullie dan sowieso al handige types? Of hebben jullie dit echt vanaf 0 geleerd? @Lemoos, dat jasje wat je beschrijft, klinkt echt heel gaaf! Mag ik vragen wat het jou heeft gekost aan materialen?
Ik vind de kwaliteit van het middensegment ook steeds bedroevender. Paste laatst een jurkje van 130 euro van Fabienne Chapot. Model vuilniszak waarbij de ceintuur de boel nog wat moest laten lijken, zeer slordig afgewerkt, voering doen ze al helemaal niet aan en de stof moest doorgaan voor viscose maar ik voelde geen verschil met mijn polyester vero moda van 2 tientjes. Tsja, als ik dan per se een jurkje moet, dan toch maar vero moda. Of gewoon niks.
Claudia strater
lemoos2 schreef:
17-08-2022 17:26
Een t-shirt maken is duurder dan er eentje kopen dus dat maak ik nooit zelf.
Die maak ik dan toch wel zelf. Omdat ik dan zeker weet dat de naden goed vast zitten en dat er geen amper 16-jarige vrouw in Bangladesh voor mij heeft zitten werken.
Marelyse schreef:
17-08-2022 17:34
Ik vind de kwaliteit van het middensegment ook steeds bedroevender. Paste laatst een jurkje van 130 euro van Fabienne Chapot. Model vuilniszak waarbij de ceintuur de boel nog wat moest laten lijken, zeer slordig afgewerkt, voering doen ze al helemaal niet aan en de stof moest doorgaan voor viscose maar ik voelde geen verschil met mijn polyester vero moda van 2 tientjes. Tsja, als ik dan per se een jurkje moet, dan toch maar vero moda. Of gewoon niks.

Oeh ja, Fabienne Chapot! Daar heb ik ook zulke slechte ervaringen mee. Nooit een voering in de jurkjes en dat voor zo'n prijs :bonk:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven