Mode & Beauty alle pijlers

Gellak en de nieuwsberichten

08-12-2023 17:51 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag dat er in een ander topic ook wat over werd gezegd, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken.
Afgelopen maand kwam in het nieuws dat gelnagellak niet zo onschuldig is als het lijkt. Als je een allergie ontwikkelt, kan dat grote gevolgen hebben

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... e-gevolgen

Ik gebruik al jarenlang Pink Gellac.
Soms oude potjes, soms nieuwe kleuren (las ergens dat dat ook verschilt?)
Iedere twee weken doe ik een nieuwe kleur op en laat het uitharden onder de lamp. Ik gebruik de Base Extend als basis en na 2 weken kan ik na een douchebeurt gewoon alles eraf peuteren.

Maar nu twijfel ik of ik een nieuwe kleur op moet doen. Het is fijn verzorgde nagels te hebben, maar niet ten koste van alles.

Wat doe jij? Stop je er helemaal mee? Heb je een alternatief?
Alle reacties Link kopieren Quote
Noodgedwongen gestopt.

Ik heb alles verkocht. Lamp, heel veel toebehoren incl iets van 40 kleuren lak.

Daarna nog een keer laten verleiden door iets wat hypoallergeen zou zijn maar ook die (starter)set weer verkocht.
Wederom puntbloedingen/bloedende vingertoppen, wegrottend vlees onder mijn nagels en uitslag over mijn hele lijf.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
08-12-2023 18:14
Noodgedwongen gestopt.

Ik heb alles verkocht. Lamp, heel veel toebehoren incl iets van 40 kleuren lak.

Daarna nog een keer laten verleiden door iets wat hypoallergeen zou zijn maar ook die (starter)set weer verkocht.
Wederom puntbloedingen/bloedende vingertoppen, wegrottend vlees onder mijn nagels en uitslag over mijn hele lijf.
Nou jaa, wat een ellende!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
ik ben zelf (partime) nagelstyliste,
en dit klink misschien hard maar:

mensen moeten ophouden met zelf te gaan lopen kutten met producten omdat ze geen geduld/tijd/geld hebben om het door een prof te laten doen.
nagels zijn een luxe product en het is niet voor iedereen weggelegd.

en vooral geen zooi van bol.com/alie-express bestellen, meeste producten van alie zijn niet EU gekeurd en kunnen schade opleveren.
ook als je niet weet wat je doet kan het blijvende schade opleveren zoals nu bekend is geworden.

Correct gebruik van kunstnagelproducten
Om te begrijpen wat het correcte gebruik van de producten inhoudt, is een gedegen
opleiding tot nagelstylist belangrijk. Een goede opleiding leert je hoe je jezelf en jouw
klanten tegen de risico’s van een acrylaatallergie beschermt. Daarnaast geeft de inlay, die
bij het product geleverd wordt, aan hoe je de producten op een juiste manier gebruikt en
welke voorzorgsmaatregelen je daarbij moet nemen.
Het allerbelangrijkste is daarbij dat de, niet uitgeharde, acrylaten in nagelproducten de
huid niet raken. De producten zijn ontwikkeld om veilig op de natuurlijke nagel te worden
aangebracht en zijn niet geschikt voor huidcontact. Ook bij het verwijderen van de kleeflaag
moet contact met de huid vermeden worden

Het onjuist, veelal zonder voldoende (theoretische) kennis, toepassen van
kunstnagelproducten is de voornaamste reden van het ontstaan van een contactallergie.
In Europa moeten kunstnagelproducten voldoen aan de ”European Cosmetic Regulation”,
dienen alle chemische/cosmetische producten veilig te zijn en voorzien te zijn van de
waarschuwing “for professional use only”. Wie die professional is? De handhaving daarvan
ligt niet alleen bij de autoriteiten, maar ook bij de “verantwoordelijke” leverancier
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren Quote
Na het lezen van dit artikel heb ik besloten er per direct mee te stoppen om gellak op mijn nagels te laten aanbrengen. Ik heb een knieprothese en moet er niet aan denken dat mijn mooie nagels ervoor zouden kunnen zorgen dat ie eruit moet en ik nooit meer kan lopen. Dat heb ik er niet voor over. Ik ga wel weer oud-school gewoon nagels lakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag hier idd ook een ander topic een beetje over gekaapt worden, en het zette me ook aan het denken. Heb het item van Kassa erover ook gezien. Ik ga soms tijden zonder iets op m’n nagels, maar de laatste tijd gebruik ik weer dippoeder en gellak. Gewone nagellak heb ik geen geduld mee, drogen duurt te lang, chipt te snel.

Ik weet nog niet wat ik ga doen, kans dat je een allergie krijgt is niet heel groot, maar ergens voelt ook niet goed om het te riskeren voor zoiets frivools, zeker als er andere opties zijn. Er zijn ook producten zonder HEMA, maar helemaal acrylaat-vrij bestaat geloof ik niet. Ik zat te denken om over te stappen naar nagelstickers (normaal of van semi-cured gel) en dan maar normale transparante lak erover. Misschien bij lange nagels de topjes even inkapselen met gellak voor de houdbaarheid, zolang het de nagelriemen niet raakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruikte wel eens Pink gellak, maar al een paar jaar niet meer. Wel voornamelijk omdat ik vind dat mijn eigen nagels er teveel onder lijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wilde het eens proberen en had bijna zo'n speciale lamp gekocht maar toen ik berichten las dacht ik laat maar zitten. De eventuele ellende die je er van kan krijgen is het mij niet waard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog erger is de verhoogde kans op melanoom, dodelijke huidkanker, door de UV lamp.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
08-12-2023 20:35
Nog erger is de verhoogde kans op melanoom, dodelijke huidkanker, door de UV lamp.
Ik gebruik een LED lamp. Maar nu ik dit artikel lees heb ik meteen even mijn zelf gezette gellak er afgehaald. Ik lak netjes maar er komt toch regelmatig een beetje op mijn nagelriemen, wat ik dan uiteraard verwijder.

Ik ga me er maar even in verdiepen denk ik. Zo’n allergie lijkt me verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb die zooi de deur uitgedaan na die uitzending van Kassa. Better safe than sorry.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zo’n stumperd die zelf zat te klooien met een lampje en lakset. Ook nog best duur spul via de webshop van Douglas. Dus eens met Rouge, door schade en schande wijs geworden. Als ik het vooraf had geweten dan was ik er niet aan begonnen.
Maar nu heb ik die allergie en da’s mooi kut. Vind ik dan. Ik heb nog geen protheses maar ik zou liever een kunstknie/heup/gebitsprothese kunnen proberen dan voortijdig eindigen in een rolstoel of met een tandeloze bek.

Ik laat nu af en toe van die nail wraps zetten door een professional. Dat wordt dan afgelakt met een gewoon hypoallergeen doorzichtig lakje. En als ik er echt op let, dan is dat een hele week netjes. Ze zijn er met warm water (handbadje) af te weken want zelfs acetonvrije nagellakremover verdraag ik niet meer. Mijn nagels zijn nu ultrakort gevijld en meerdere keren per dag ‘ingevet’. Omdat mijn huid rondom de nagels nog steeds ‘versteend’ sinds die allergie en dan na vier dagen barst. Ik heb er meer werk dan ooit aan, alleen om als hoogst haalbare ‘net niet om je dood te schamen’ handen te bereiken. Ik heb weer nagels maar ze hebben nu een extreem kort nagelbed. Het ‘witte randje’ is zo’n beetje de helft van de nagel en dan zijn ze ook nog eens super kort (komen net gelijk met het vingertopje)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
08-12-2023 20:35
Nog erger is de verhoogde kans op melanoom, dodelijke huidkanker, door de UV lamp.
niet dat gelul weer.... bijna niemand gebruikt nog UV-lampen alles is tegenwoordig led

@Lemoos :hug: je weet het weer leuk te brengen :$
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag die uitzending ook op Kassa, zelf gebruik ik oldschool nagellak. Wel ooit van die gelnagellak zonder uv-lamp gebruikt. Zou daar ook HEMA in zitten? Sally Hansen heet het merk.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
08-12-2023 21:47
Ik zag die uitzending ook op Kassa, zelf gebruik ik oldschool nagellak. Wel ooit van die gelnagellak zonder uv-lamp gebruikt. Zou daar ook HEMA in zitten? Sally Hansen heet het merk.
Nee, het gaat juist om de stoffen die zorgen dat het kan uitharden onder een lamp. Nagellak zonder lamp is per definitie geen gellak maar een trend die inspeelt op het woord gellak.
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
08-12-2023 21:47
Ik zag die uitzending ook op Kassa, zelf gebruik ik oldschool nagellak. Wel ooit van die gelnagellak zonder uv-lamp gebruikt. Zou daar ook HEMA in zitten? Sally Hansen heet het merk.


Sally Hansen miracle nog iets gebruik ik nog steeds en daar krijg ik niks van.
Is ook geen gellak.

Als er iets van die troep in zou zitten had ik na een uur al brandende vingers gehad.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah okay gelukkig :) dan kan ik die ook blijven gebruiken. Nagellak is het enige qua make-up wat ik gebruik, anders voel ik mij zo kaal :-D
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een pink gellak set uit een beautybox met lamp. Geen goed idee dus?
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
08-12-2023 22:35
Ik heb een pink gellak set uit een beautybox met lamp. Geen goed idee dus?
Nee. Geen goed idee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rouge__ schreef:
08-12-2023 21:36
niet dat gelul weer.... bijna niemand gebruikt nog UV-lampen alles is tegenwoordig led
En China/aliexpress weet dit ook?
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
08-12-2023 22:50
En China/aliexpress weet dit ook?
Het is sowieso niet slim om daar lakjes te bestellen. Ik begrijp niet zo goed wat dat met LED of UV te maken heeft.
Rouge__ schreef:
08-12-2023 21:36
niet dat gelul weer.... bijna niemand gebruikt nog UV-lampen alles is tegenwoordig led

@Lemoos :hug: je weet het weer leuk te brengen :$


Dat is geen gelul. UVlicht is erg schadelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Belle-helene schreef:
08-12-2023 23:36
Het is sowieso niet slim om daar lakjes te bestellen. Ik begrijp niet zo goed wat dat met LED of UV te maken heeft.
Omdat Rouge beweerd dat bijna niemand meer uv lampen gebruikt.
Terwijl ik zomaar vermoed dat dat juist veel gebruikt wordt door mensen die de gellac benodigdheden goedkoop via aliexpress enz bestellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Want mensen zonder gellak hebben geen verzorgde nagels?
In tegendeel, er is een reden waarom ze in de zorg en voedingindustrie verboden zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geldt dit ook voor stickernails, waarbij je een uv of ledlamp gebruikt?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven