Mode & Beauty alle pijlers

Hoeveel kleding is genoeg?

07-02-2020 09:54 48 berichten
Ik lees hier wel eens op het topic over een jaar geen kleding kopen. En ik verbaas me dan, dat mensen dat kunnen. Ik word m'n eigen kleding na een tijdje beu en dan wil ik weer wat nieuws. Of er komen gaten in, het ziet er verwassen uit. Niet alles tegelijk, maar stukje bij beetje.

Ik werk vijf dagen per week en als ik een schatting maak kan ik ongeveer twee werkweken met moeite (zo in de winter) voor elke dag een verschillende (werk)outfit verzinnen waarin ik me representatief en comfortabel voel. Maar dan begint de cyclus weer opnieuw en vaak al eerder wegens lievelingskleding. In het weekend is het zo moeilijk niet, tenzij ik 's avonds ook weer wegga, dan komt diezelfde stapel kleren weer in het vizier die ik op het werk ook aan heb. Anders is het een spijkerbroek en trui.

Dus toen raakte ik wel benieuwd. Hoe lang zouden jullie je afwisselend kunnen kleden met je huidige kledingstapel, als je geen wasjes tussendoor doet?
En hoe lang duurt het voor die ene (leuke?) blouse of trui weer in de roulatie komt?
En hoeveel kleding is dan uiteindelijk genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijd gereisd met man en kind en 2 koffers.
Wat daarin paste was in principe een prima hoeveelheid kleding. Genoeg om een week niet te hoeven wassen als het niet lukte, genoeg om steeds wat leuks aan te hebben. Kleding slijt wel sneller gevoelsmatig omdat de roulatie sneller gaat.

Ergens was het ook wel rustgevend, want je weet al snel leuke verschillende combi's en hoeft minder lang na te denken want minder keuze.
Maar ja, nu we weer ergens zijn gesetteld toch weer een hele hoop meer kleding...
ook wel leuk, want ik heb best veel dingen die ik graag aan heb die toch wat minder travel proof zijn.

Hoe ik nu woon (off grid) wil ik genoeg hebben om even niet te hoeven wassen, want omdat ik afhankelijk ben van zonnepanelen voor mijn wasmachine (en geen droger) komt het in de winter wel eens voor dat wasjes wat langer duren.
Als je reist vind ik het ook weer anders. Dan zie je elke paar dagen weer nieuwe mensen, zo niet elke dag.

Op m'n werk denk ik wel eens 'oh daar ga ik weer in m'n lievelingstrui'. Terwijl ik bij anderen daar helemaal niet zo mee bezig ben, natuurlijk. Maar ik heb wel een paar opvallende kledingstukken en die kun je ook niet te vaak aanhebben.
Heb tijdens een reis van 8 maanden ook maar twee keer een nieuwe broek gekocht (uit noodzaak). En verder in dezelfde kleren. Dat went ook wel weer. Maar verder deed ik toen ik thuis was net als Rory Gilmore toen ze terug kwam uit Europa: al m'n kleren knuffelen en roepen dat ik ze gemist had en dat ik blij was dat ik ze weer aan kon.

Afbeelding
Ik ben er wel achter dat ik toekom met een trend aankoop, dus heb een trui met pofmouwen waar ik heel gelukkig van ben en ook een blouse voor feestjes in die stijl.
Verder heb ik veel geëxperimenteerd maar kom toch uit op elk jaar een paar Adidas en nikes en laarsjes, en in de zomer een paar sandalen en wat slippers. Ik heb nog voor net wat lekker zittende nette schoenen die ik er weleens ingooi.
Heerlijk om alleen maar zaken in de kast te hebben die ik draag.

Je merkt wel dat je door het verschillende weer veel verschillende soorten kleding hebt, ik heb alleen al twee regenjassen bijvoorbeeld.
Zelfde geldt voor wandelschoenen, sneeuwlaarzen, uggs, ik ben er altijd weer blij mee als ik ze tevoorschijn tover. Heb ook een hele la open schoenen en slippers.
Feestjurken idem, typische zomerspullen ook een bak vol, eveneens als badkleding.
Winterspullen vind ik niet zo leuk en ik heb daar een aantal zaken van die zeker al 7 jaar meegaan, zijn leuk en warm en ik vind het toch niet heel leuk om te kopen.
Daarnaast draag ik thuis graag 's avonds een joggingbroek met vest dus heb ook een la pyjama' s.
Bh's ook een verhaal, heb weekend BH's, Bh's waarin alles er prachtig uitziet maar die niet zo lekker zitten, Bh's voor iedere dag, Bh's voor speciale outfits....
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
07-02-2020 13:40
Als je reist vind ik het ook weer anders. Dan zie je elke paar dagen weer nieuwe mensen, zo niet elke dag.

Op m'n werk denk ik wel eens 'oh daar ga ik weer in m'n lievelingstrui'. Terwijl ik bij anderen daar helemaal niet zo mee bezig ben, natuurlijk. Maar ik heb wel een paar opvallende kledingstukken en die kun je ook niet te vaak aanhebben.
Ik doe thuis elke dag wat anders aan en als ik op vakantie ben dan doe ik dat ook. Ik doe dat voor mezelf en niet voor andere mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb denk ik hooguit voor 5 dagen in de week een verschillende outfit als ik zou willen. Maar meestal val ik terug op dezelfde items. Ik kan kledingstukken combineren maar heb geen kledingkast met de laatste mode erin hangen, sterker nog, niet, nu ik het bedenk. Mijn werk vereist ook geen kledingvoorschrift. Een tijdje terug een mooie trui gezien, mooie kleur en helaas pofmouwen. Die staan mij niet. Drukke motieven, bloemetjesprint, voile-achtige stoffen, het staat mij gewoon niet. Ben er geen type voor.

In het weekend, als ik verder nergens meer naartoe hoef, heb ik gewoon een t-shirt aan, slofsokken en een veloursachtige huisbroek.
iceteapeach wijzigde dit bericht op 08-02-2020 18:22
18.38% gewijzigd
wij slapen nooit.
Doen jullie kleding altijd na 1x dragen in de was dan?

Ik draag broeken en in de winter ook rokken zeker 3 of 4 dagen voor ze de wasmachine in gaan (niet achter elkaar, meer verspreid over 2 weken of zo). Truien, vesten, winterjurken en jasjes draag ik altijd t-shirts of longsleeves onder. Die shirts gaan dagelijks in de was, de truien, vesten en jasjes niet. Die draag ik ook gerust een keer of vier, verspreid over 3-4 weken. Ik onthou van anderen ook niet of ze iets dragen wat ze eerder in die week ook al aan hadden, dus waarom zouden anderen dat wel bij mij onthouden?


Ik heb veel kleding vind ik. Ik draag op zich niet graag en niet vaak broeken maar ik heb er zeker 15. Vier gecoate zwarte broeken, 2 blauwe spijkerbroeken, 1 zwarte spijkerbroek, 4 taupe-kleurige, 2 witte broeken, en dan vergeet ik er vast nog een paar.
Ik heb ook minstens 10 rokken en minstens 15 jurken. En een flinke stapel t-shirts en longsleeves. En dan nog tops, tunieken, truien, vesten en jasjes. Dus ja, ik vond dat ik wel een topic 'een jaar geen kleding kopen' kon openen. Overigens heb ik mijn streven op voorlopig een half jaar niets kopen gezet.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-02-2020 18:19
Doen jullie kleding altijd na 1x dragen in de was dan?

Ik draag broeken en in de winter ook rokken zeker 3 of 4 dagen voor ze de wasmachine in gaan (niet achter elkaar, meer verspreid over 2 weken of zo). Truien, vesten, winterjurken en jasjes draag ik altijd t-shirts of longsleeves onder. Die shirts gaan dagelijks in de was, de truien, vesten en jasjes niet. Die draag ik ook gerust een keer of vier, verspreid over 3-4 weken. Ik onthou van anderen ook niet of ze iets dragen wat ze eerder in die week ook al aan hadden, dus waarom zouden anderen dat wel bij mij onthouden?

T-shirts wel. Jurken 1x in de week. Dikkere panties 1x in de week. Colberts niet. Als ik die een beetje muf vind beginnen te ruiken dan maak ik 'm in de douche doornat, spray 'm in met verdund wasmiddel en laat ik 'm aan de douchegordijnstang drogen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijke vraag. Ik denk dat ik zeker een week of 4, 5, misschien wel 6 uit kan zingen zonder te wassen. Dan tel ik voor het gemak mijn sportkleding even niet mee (ik sport 5 keer per week dus dat is ook een berg was, die op een gegeven moment wel gaat stinken natuurlijk...).

Op een gegeven moment ben je toch wel door dingen zoals pantys en ondergoed heen. Ook aan basics (simpele witte shirtjes voor ergens onder) kom je dan toch tekort, al eerder dan die 4 weken overigens. Qua werkkleding heb ik zoveel dat het moeilijk uit te drukken is. Kleding voor vrije tijd minder, want die draag ik toch alleen s avonds of in het weekend.

Over schoenen moeten we het misschien maar niet hebben ;-). Heb een voorliefde voor high heels.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
konijnmetbril wijzigde dit bericht op 09-02-2020 15:41
99.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ha, een modetopic, leuk.

Ik ben net met een nieuwe baan begonnen dus ga eens uitvinden hoe lang ik het red met elke dag een nieuwe outfit.

Qua winteroutfits tel ik zo al 21 jurken (waarvan er een stuk of 4 niet zo favoriet zijn) en dan nog zo'n 6 nette outfits met broek.

Ik heb 7 paar hoge laarzen voor onder die jurken (zwart leer, zwart suède, donkerbruin, cognac, beige blokhak, beige naaldhak, wit). Mijn schoenencollectie is echt een uitgebreide verzameling.

Tel ook 7 winterjassen die ik afwisselend draag.

Sinds ik Trinny volg op instagram vind ik niet meer dat ik zoveel kleding heb. Ik heb zelden miskopen, en als ik er al een had verkocht ik het door op MP (helaas verkoopt MP nu nauwelijks meer, de economie gaat te goed). Met de meeste kleding doe ik minimaal 2 seizoenen en meestal veel langer.

Bij mijn sollicitatie had ik een jasje aan van 12 jaar oud en schoenen van 10 jaar oud. Klassiekers die -omdat ik ze niet zo vaak draag- heel lang mooi blijven.

Ook combineer ik duur met goedkoop. Ik heb jurken (met nieuwprijs- ik shop bijna alles in de sale) van ver boven de 200,- euro maar ook een aantal van H&M van 30,- (en mijn laatste kwam daar uit de sale en was 15,-).
Ik heb ook zeker 30 verschillende ceinturen om te combineren.
Ha Konijn, fijn dat je weer terug bent, had je nog niet gespot na je anonimisering, gelukkig ben je goed herkenbaar :proud:

Je schreef eerder ooit over Trinny en riemen, en ik ben dat ook meer gaan doen, goeie tip was dat. Mijn streven is eigenlijk net zo'n garderobe als jij denk ik. Kleding waar je meerdere seizoenen plezier van hebt, geen miskopen, veel jurken. Klinkt goed. Succes in je nieuwe baan!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik volg Trinny ook, Konijn. En inderdaad... haar kledingkast, niet normaal. En die badkamer dan met volgens mij wel duizenden tubes, potjes skincare en makeup.
Alle reacties Link kopieren
Dag konijn, leuk je weer te zien!

Ik zou het een redelijke tijd uit kunnen zingen zonder wassen denk ik. Jurken was ik wel na 1 x dragen, en tops ook. Rokken niet. Ãls ik zo in mijn kledingkast kijk, heb ik iets van 15 jurken die geschikt zijn voor de winter. Qua schoenen heb ik nog veeeeel meer (die passen immers altijd!).

Ik vind het alleen veel te leuk om af te wisselen qua kleding. Dus ik wil helemaal niet een jaar geen kleding kopen.
Alle reacties Link kopieren
Yes, 't konijn is back :proud:

Ik was trouwens niet zoveel/vaak hoor. Draag meestal t-shirt of hemdjes onder mijn jurken. Denk dat ik een jurk toch wel 3 a 4 x draag voordat -ie- in de wolwas gaat.

Zodra ik moet bezuinigen of echt even snel wil sparen doe ik een no-buy jaar. Dat zou me makkelijk moeten lukken en toch al snel een twee-drie duizend euro schelen.

Trinny had trouwens juist een leuk filmpje. Over duurzame kleding en dat dat ook gewoon high street kan zijn. Het gaat erom hoe je ermee om gaat en hoe lang je ermee doet. Zij heeft echt super toffe items van Zara die jaren en jaren meegaan:

https://www.youtube.com/watch?v=2rck-mpSiRo
Alle reacties Link kopieren
Ik ken dat filmpje! Maarrrr, Trinny heeft ook last van de 'multiple disease'. Zij heeft van best veel items meerdere exemplaren.

Zelf slijt ik trouwens ook heel weinig kleding. Ik draag in de winter graag die hele dunne truitjes van American Vintage onder mijn kleding. Had er 3 en na een jaar of 5 begonnen er in allemaal gaten te vallen. Maar goed, dat zijn van die dingen die ik een paar keer per week was.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Ik heb voor ongeveer 3 weken aan werkkleding in m’n kast hangen. Ik draag ongeveer de helft van de tijd jurkjes, de andere helft skinny jeans met een shirt of blouse en een colbert. Ik heb zo’n 5 paar duurdere pumps die ik daar afwisselend onder draag.

Ik heb de afgelopen jaren echt wel geïnvesteerd in fijne outfits, omdat ik het gewoon fijn vind om iedere dag iets aan te hebben waar ik blij van word. Recentelijk heb ik m’n thuis-outfits weer aangevuld (paar lekkere truien, wollen jurkje). Ik geef gemiddeld zo’n 100-150 euro in de maand uit aan kleding, gok ik (incl. schoenen, ondergoed).
Alle reacties Link kopieren
Als je kledingkast vol zit..
Liefste blog
Ik heb minder. Zonder wassen red ik het een week, schat ik. Nu ben ik ook al jaren op zoek naar een nette broek die niet dozig en niet donkerblauw is, maar die blijkt een speld in een hooiberg. Ik heb vier jurken, twee spijkerbroeken, 3 bloesjes, en twee truien die alleen geschikt zijn voor thuis/vrije tijd.
Mijn grootste probleem is eigenlijk dat ik niet veel leuk vind. Ik kan 300 jurken op Zalando afkeuren vanwege stom, rare stofjes, gekke pasvorm, mouwtjes met inkijk. Of bloesjes met 1 zak erop, midden op een borst, wie wil dat nou?
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic, ik heb toevallig vd week mijn kledingkast op- en weer ingeruimd met mijn normale kleding. Ik zit wel weer op mijn oude gewicht van voor de zwangerschap, maar mijn figuur (buik) is nog niet de oude en ik geef nog borstvoeding (en ben thuis met de kinderen) en mijn oude garderobe past eigenlijk niet meer bij mijn huidige leefstijl. Dus een hoop kleding draag ik alsnog niet, omdat het niet praktisch is. Ik heb dus vooral bovenkleding nodig die geschikt is voor borstvoeding.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-02-2020 17:33
Ik heb minder. Zonder wassen red ik het een week, schat ik. Nu ben ik ook al jaren op zoek naar een nette broek die niet dozig en niet donkerblauw is, maar die blijkt een speld in een hooiberg. Ik heb vier jurken, twee spijkerbroeken, 3 bloesjes, en twee truien die alleen geschikt zijn voor thuis/vrije tijd.
Mijn grootste probleem is eigenlijk dat ik niet veel leuk vind. Ik kan 300 jurken op Zalando afkeuren vanwege stom, rare stofjes, gekke pasvorm, mouwtjes met inkijk. Of bloesjes met 1 zak erop, midden op een borst, wie wil dat nou?
Dit heb ik ook. Ik erger me vaak rot aan moderne mode. Bloezen zijn tegenwoordig van die vormeloze naar beneden hangende zakken. Ik snap niet dat dat goed verkocht wordt. En rokken worden zelden gevoerd, ook zo irritant. En ik vind ook bijna alles of goedkoop ogen, of juist te degelijk/tuttig.
Maar goed, ik ben er inmiddels achter dat ik meer van de mode van vroeger hou (jaren '60 en interbellum). Dus tegenwoordig weet ik online in elk geval wel de weg naar die kleding te vinden.
Wow zeven winterjassen!

Bij mij gaan ze zo ongeveer tot het draadje en dan koop ik weer een nieuwe. Vind het al heel wat dat ik nu een winterjas, een tussenjas en een regenjas heb....

Ik ben verder ook wel kieskeurig wat kleding betreft. Ik verzucht vaak dat er geen 'MarvelousMrsMaisel-winkel' is, waar gewoon alles hangt wat ik leuk vind.

Zelf kleding maken helpt ook wel. En de mogelijkheid om kleding die je koopt zelf aan te passen.

Heb gisteren maar weer eens een Knip gekocht omdat er best leuke patronen instaan voor de verandering.
Alle reacties Link kopieren
Ik draag kleding ook meerdere dagen, broeken een dag of 3-4, truien en vesten ook. T-shirts en longsleeves meestal 2-3 keer. Ik laat het tussendoor luchten. Bij vlekken of niet meer fris gaat het de was in.
Dus ik kan weken doen met wat ik heb qua bovenkleding. Sokken en onderbroeken zijn na 2 weken wel op. Want die doe ik wel elke dag schoon aan. En dan heb ik ook al zeker een aantal dagen niet zo fijne onderbroeken gedragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven