Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
*nvt*
Vraagje. Ik ga binnenkort naar de sauna.

1) Gaat chloor eruit met BS?

2) Staan jullie dan daar gewoon onder de publieke douche BS in je haar te smeren? Om nog maar niet te spreken over azijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasa schreef op 01 mei 2014 @ 19:19:

Vraagje. Ik ga binnenkort naar de sauna.

1) Gaat chloor eruit met BS?

2) Staan jullie dan daar gewoon onder de publieke douche BS in je haar te smeren? Om nog maar niet te spreken over azijn?

1) Weet ik nog niet, ben benieuwd naar de ervaringen hierover.

2) Ik heb een gewoon reisflesje waar de bs in zit en zou niet weten waarom ik daar niet gewoon mijn haar mee zou kunnen wassen. Azijn doe ik niet elke keer en zou dat nou niet zo snel in een publieke douche doen omdat niet iedereen het even lekker vindt ruiken. (ikzelf ook niet!)
quote:manmar schreef op 01 mei 2014 @ 07:52:

[...]

Ik had amandelolie gekocht bij de toko, mijn haar mag flink wat vetter en ik wilde het ook lekker later ruiken, maar die ruikt helemaal niet naar amandelen. Waar kan ik die olie nu voor gebruiken? Iemand tips? En waar koop ik etherische oliën?

Ik heb het nu gedaan met een geurolie die ik nog had voor mijn woonkamer. Kan je een kaarsje onder zetten, daarboven water met iets van die olie en dan ruikt je huis heerlijk.

Ik heb dat in een flesje gedaan die nevelsprayt en natuurlijk heel veel water. Spuit het na het douchen op mijn natte haar, ga föhnen e.d. en mijn haar ruikt heerlijk...

Zo fijn, om weer lekker te ruiken en niet het idee te hebben dat mijn haar of naar azijn ruikt of wat muf. Nu ben ik rond! Top
Wat fijn, Eva! Nu ben ik benieuwd of de geur nog blijft hangen of dat deze snel vervlogen is.
Eva, ik heb gewoon lavendelolie in het azijnmengsel gedaan, stuk of 6 druppels.. Helpt ook wel enigszins, stinkt niet meer zo in de douche tenminste!

Ik ben overigens nog steeds in twijfel, bijna 6 maanden no poo nu en de resultaten zijn steeds wisselend; het ene moment zit het goed en wil ik nooit meer terug naar shampoo maar er zijn ook veel momenten dat het niet wil zitten, het maar vet blijft voelen aan de hoofdhuid en mijn lange lengte's op stro lijken..

Ook ruik ik soms echt de azijn lucht, wat ik echt vreselijk vind....

En ik mis echt de glans, die is verdwenen sinds ik no poo ben.

Ik denk vaak dat no poo meer geschikt is voor korter haar, ipv voor lang haar...
quote:NYC schreef op 02 mei 2014 @ 10:03:

Wat fijn, Eva! Nu ben ik benieuwd of de geur nog blijft hangen of dat deze snel vervlogen is.

Gisteren ochtend voor het eerst gedaan na het douchen en ik ruik het nog steeds

Ik douche elke dag, was niet mijn haar elke dag uiteraard, maar ben wel van plan na het douchen dat geurtje er elke dag op te sprayen.

Lekker fris, voelt fijn en blijft dus minstens een dag hangen
Nog maar net gestopt met shampoo en het gaat lekker hier met mijn haar! Maandag de laatste keer met shampoo gewassen (ik waste mijn haar om de dag), woensdag met BS en azijn, zaterdag weer met BS en azijn. Het zit en voelt prima!
Niet waar Kopstoot, je hebt alleen wel meer werk om het te wassen. Dat je haar wisselend zit heeft ook alles met hormonen te maken: tegen de tijd dat ik ongesteld moet worden is het drama maar was het ook al toen ik nog wel shampoo gebruikte.

Als geurtje kan je ook rozenwater gebruiken. En gisteren zag ik bij Dille en Kamille lavendelwater, geen flauw idee waar dat voor bedoeld is (weet iemand dat?) maar misschien kan je dat ook gebruiken?
http://www.pit-pit.com/nl/lavendelwater ... tml?ref=gk

Iets voor jou Kopstoot?
Potverdorie, kende ik dit hele topic nog niet!!

Ik doe inmiddels ruim 1,5 jaar zonder shampoo en ga never nooit meer terug!

Heb het een hele tijd met alleen conditioner gedaan en dat beviel prima. Helaas werd mijn kruin op een gegeven moment vettig en toen heb ik het één keer met een gewone shampoo gewassen. Bah, wat had ik toen slierterig haar en het jeukte als een gek! Heb toen een paar weken mijn haar gewassen met een SLS vrije shampoo van dr. Organics maar toch, shampoo lijkt niet geschikt voor mijn haar. Ik heb héél fijn haar, 10 cm onder mijn schouders, met alleen van onderen krul / slag.

Sinds een paar weken gebruik ik ook Baking Soda. Een kleine eetlepel BS oplossen in kokend water en daar afgekoeld kokend water bijdoen, ongeveer 200ml. Dat doe ik onder de douche in mijn haar en masseer ik goed in, vervolgens goed uitspoelen.

Als finishing in mijn onderste 20cm siliconen vrije conditioner van dr. Organics en klaar! Zodra mijn haar droog is verdeel ik 1 druppel amandelolie in mijn handen en ga daarmee door de lengte van mijn haar. Voilá, superschoon en fluffy haar. (Pam, je haar danst!)

Nou, vroeger had ik een zielig bosje niks dat al 's avonds vet was. Nu was ik pas na 4/5 dagen. De eerste dag is het dus mega fluffy en zacht, dan draag ik het los. De dagen erna gaat het steeds beter zitten. Wel wat vetter bovenop maar met veel glans en stevig. Dan draag ik het in een hoge staart. (elastieken blijven eindelijk gewoon zitten!)

Met azijn heb ik nog nooit gespoeld eigenlijk, zal ik binnenkort eens doen en dan meld ik mij hier wel weer.

Sterk verdunde appelciderazijn gebruik ik overigens als tonic op mijn huid, iedere ochtend. (vervolgens dagcreme van Uncover) Heb nooit meer een vet gezicht. Op mijn werk fris ik mijn gezicht er altijd mee op. Mijn gezicht wordt er weer wakker van. Mijn huid is veel rustiger dan voorheen.

Als deo gebruik ik de appelcider ook wel eens. Gewoon met een wattenschijfje deppen en klaar. Verder gebruik ik helemaal geen deo.

Voor mijn lijf gebruik ik onder de douche een willekeurig spul van de Tuinen zonder SLS weer. Dat is gewoon rotzooi.

Dus.
quote:tantejo schreef op 05 mei 2014 @ 22:33:

Dus.

Wat een leuke reactie Tantejo, vooral die laatste toevoeging.

Ik doe nu ook amandelolie in mijn haar, heb heel droog haar dus gebruik iets meer olie, maar hoef het daardoor echt niet vaker met bs te wassen. Hoe ruikt jouw haar als je bent gaan zwemmen? Had de vraag al voorbij zien komen, maar niemand heeft gereageerd. Geen zwemmers hier? Ben zo benieuwd of de chloorlucht eruit gaat met allee bs.
Dag allemaal, ik heb het meeste van dit topic gelezen en zou graag minder of geen shampoo meer gebruiken. Ik heb alleen wat vragen en vroeg me af of ik hiervoor bij jullie terecht kan.

Mijn haar is extreem snel vet. Ik was het elke ochtend en kom er dan een dag mee door. Als ik het 's avonds was, dan is het de hele dag daarna vet. Ik heb redelijk kort en dun haar, dus je ziet het ook meteen en ik kan het niet vast dragen. Verder heb ik een heel gevoelige huid; Veel jeuk op mn hoofdhuid en snel eczeem.

Daarom is mijn meest prangende vraag: is er een max aantal keer dat je baking soda kan gebruiken? Is het slecht om het (in het begin) elke dag te doen? Ik las namelijk op internet dat het een base is en daarom helemaal niet zo goed voor je huid. Wat is jullie ervaring hiermee?

Verder vroeg ik me af of je ook alleen bakingsoda kan gebruiken en geen appelazijn, of gaat het echt niet zonder azijn?

Dank jullie wel voor het meedenken!
quote:stje schreef op 07 mei 2014 @ 17:54:

Dag allemaal, ik heb het meeste van dit topic gelezen en zou graag minder of geen shampoo meer gebruiken. Ik heb alleen wat vragen en vroeg me af of ik hiervoor bij jullie terecht kan.

Mijn haar is extreem snel vet. Ik was het elke ochtend en kom er dan een dag mee door. Als ik het 's avonds was, dan is het de hele dag daarna vet. Ik heb redelijk kort en dun haar, dus je ziet het ook meteen en ik kan het niet vast dragen. Verder heb ik een heel gevoelige huid; Veel jeuk op mn hoofdhuid en snel eczeem.

Daarom is mijn meest prangende vraag: is er een max aantal keer dat je baking soda kan gebruiken? Is het slecht om het (in het begin) elke dag te doen? Ik las namelijk op internet dat het een base is en daarom helemaal niet zo goed voor je huid. Wat is jullie ervaring hiermee?

Verder vroeg ik me af of je ook alleen bakingsoda kan gebruiken en geen appelazijn, of gaat het echt niet zonder azijn?

Dank jullie wel voor het meedenken!

Waarom probeer je het niet gewoon uit? Zo'n doosje baking soda kost gelukkig niet zoveel en als je het niet voor je haar wil gebruiken, dan staan in dit topic nog legio voorbeelden waaraan je het op kan maken.

Je kan je haar er dagelijks mee wassen, maar waarom wil je het elke dag wassen? Ik kijk liever naar hoe mijn haar er in de ochtend uitziet en beslis dan of ik het ga wassen of niet.

Ik denk niet dat het verstandig is of af en toe shampoo te gebruiken. Geef de BS een kans en als het niet bevalt, dan werkt het blijkbaar niet voor jou.

Ik heb zelf een hele droge huid, met eczeem. Voor mijn werkt het perfect om BS als shampoo te gebruiken. Dat niet alleen, ik doe ook BS op mijn washand ipv zeep en was mij er dus mee. Na het wassen doe ik met een poederkwast nog wat BS onder mijn oksels als deodorant en dat werkt bij mij echt beter dan welke zeep en deodorant ooit hebben gedaan. Appelazijn doe ik niet altijd in mijn haar. Ik voel na het wassen of ik mijn haar zacht genoeg vind, is dit niet zo, dan gebruik ik appelazijn.

Succes met uitproberen wat voor jou prettig werkt en waar jouw lichaam goed op reageert.
Eens met Manmar. Azijn werkt als antiklit, dus als je daar geen last van hebt is dat ook niet nodig.
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal het morgenochtend nog eens proberen. Had het gister ook al gedaan, maar toen was m'n haar daarna nog steeds vet, dus moet denk ik beter in masseren.

Ben ook nog niet overtuigd dat het goed is voor je haar. Lees toch wel zorgelijke verhalen van mensen van wie het haar verpest is (na lang gebruik). Het is denk ik toch het beste als je snel af kan bouwen en zonder baking soda kan, maar ik moet van ver komen met m'n vette haar.

Las trouwens dat de ACazijn is bedoeld om de hoge pH waarde van baking soda wat te neutraliseren. Lijkt me dan toch wel erg belangrijk.

Zijn er ook mensen hier die honing water gebruiken?
Bs is bedoeld om van de shampoo af te komen. Je haar wordt zo snel vet omdat je shampoo gebruikt, dat ontvet zo sterk dat je huid nog meer talg gaat produceren. Geleidelijk aan afbouwen, ik had 4 maanden nodig om van shampoo naar alleen water te gaan. Als mijn haar vies is was ik het, zo'n 2 keer per week en het wordt echt schoon met alleen water.

Azijn als tegenhanger voor de bs weet ik niet, je moet het goed uitspoelen uiteraard. Met je nagels flink over de hoofdhuid schrobben. Zonder azijn heb ik veels te veel klitten (had ik ook met shampoo, toen gebruikte ik ook azijn als antiklit)
Mag ik vragen waar je die zorgelijke verhalen dan leest?

Kan me niet voorstellen dan BS en azijn schade kunnen aanbrengen aan je haar...

quote:stjerna schreef op 08 mei 2014 @ 19:20:

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal het morgenochtend nog eens proberen. Had het gister ook al gedaan, maar toen was m'n haar daarna nog steeds vet, dus moet denk ik beter in masseren.

Ben ook nog niet overtuigd dat het goed is voor je haar. Lees toch wel zorgelijke verhalen van mensen van wie het haar verpest is (na lang gebruik). Het is denk ik toch het beste als je snel af kan bouwen en zonder baking soda kan, maar ik moet van ver komen met m'n vette haar.

Las trouwens dat de ACazijn is bedoeld om de hoge pH waarde van baking soda wat te neutraliseren. Lijkt me dan toch wel erg belangrijk.

Zijn er ook mensen hier die honing water gebruiken?
Ja hoor.

Hier bijvoorbeeld:

http://blog.kanelstrand.c ... estroyed-my-hair.html?m=1

Ik kan het me wel voorstellen van BS, het is namelijk een zware base. Dat is de reden dat ik twijfel. Het staat goed uitgelegd in de blog hierboven.
Ik denk dat ik het trouwens ga proberen zoals Phips het beschrijft: om van de shampoo af te komen. Niet langer dan een bepaalde periode en niet te vaak.
Wat ik trouwens interessant vindt is dat zij schrijft dat de PH waarde pas lager wordt als je het zeeeer sterk verdund, dus helemaal niet met een theelepel in een glas water. (Een argument dat ik tegen kwam)

Verder betwijfel ik of het ACV echt helpt te neutraliseren als je het na elkaar gebruikt. (Een ander argument dat ik tegen kwam).
Hee allemaal,

Heb onder een andere naam een paar maanden geleden op dit topic meegeschreven. Nu nog steeds no-poo, bevalt goed, geen gekke lucht, naspoelen met verdunde azijn (wel ca2 a 3x week wat BS gebruiken, maar is ok).

Alleen... sinds een week stinkt mijn haar als het opdroogt!! Bah, zo`n bedorven regen lucht Weet iemand waar het aan kan liggen?
@Stjerna: wow... interessante link.. klinkt best wel aannemelijk dat het haar niet goed bestand is tegen die extreme base en dan zuren..

De pH waarde daalt pas langzaam omdat pH een logaritmische functie van de concentratie is

pH=-log [H+]

Dus zo`n lijn: http://nl.wikipedia.org/w ... Logaritmische_functie.png

Ik was niet meer zo bezig met afbouwen, vond het allang goed dat m`n haar met BS kan wassen, maar na dit artikel ga ik `t wassen weer eens vaker wat proberen uit te stellen..
Stjerna, ik gebruikt 15 gram bs op 225 ml water. Na verloop van tojd 10 en daarna 5 gram bs op 225 ml water en tot slot niets. Teveel bs zorgt ervoor dat je touwhaar krijgt. In de slotfase waste ik 1 keer per week nog met bs en 1 keer alleen water, tot slot alleen.water. In totaal was ik in 4 maanden van alles af.
Ik heb net een chloortest gedaan. Haar gewassen met BS na de sauna. Haar is wel weer schoon (niet meer vet tenminste), maar er blijft een lichte chloorlucht hangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven