Mode & Beauty alle pijlers

No-poo, geen shampoo.

15-06-2022 09:53 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic waarin tips werd gevraagd voor een shampoo ontstond bij mij het idee om een topic te openen over het gebruik van geen shampoo oftewel, no-poo. Even een verhaaltje vooraf.

Ik had/heb slag en wat krullend haar. Een paar jaar geleden heb ik de overstap gemaakt van normale haarverzorging naar de CG methode (geen siliconen of sulfaten). Daarna een stapje verder gegaan naar eco CG, omdat het idee erachter me wel aansprak. Duurzamere en meer natuurlijke haarverzorging. Best prijzig als je deze route wilt volgen en eerlijk, ik vond de resultaten niet tegen de prijs opwegen. Want het idee erachter is leuk, maar je wilt ook wat resultaat zien. Op een gegeven moment raakte ik in verwachting en daar werd mijn haar niet blij van. Niks mee aan te vangen. Ik wilde op dat moment er niet zoveel geld meer in steken en ben overgestapt naar cheapo kruidvat spullen en die heb ik tot een paar weken geleden gebruikt.

Nu: mijn haar begint weer een beetje zijn oude vorm te krijgen en ik heb de kruidvatproducten geditcht en ben wederom op zoek gegaan naar meer natuurlijke haarproducten. Eco CG gaat 'm niet meer worden, dus zocht ik naar wat anders. Ik kwam bij no-poo terecht en het idee sprak me wel aan. No-poo kan betekenen dat je je haar alleen nog maar met water wast, maar dat hoeft zeker niet. Je kan het ook met bepaalde zeep wassen, zolang het geen shampoo is.

Ik gebruik momenteel ter vervanging van shampoo castille zeep (wel aanlengen met water!) en als conditioner spoel ik het haar met verdunde appelazijn. Niet alle appelazijn is ok om te gebruiken hiervoor, het moet sowieso troebel zijn.

Het begin was.... lastig. Je haar moet wennen aan de nieuwe verzorging en mijnes oogde vrij vettig. Naar verloop van tijd wordt dit beter en ik heb er vertrouwen in dat het nog mooier wordt. Mocht dit goed bevallen maak ik misschien de overstap naar alleen wassen met water, maar voor nu is die brug nog een beetje te ver.

Zijn er hier meer dames die deze methode volgen? Ik ben benieuwd!
Nog niet maar ik zou dit wel graag willen. Ik heb heel sluik en stijl haar, wel veel. Maar het lijkt zo snel vet. Tot ik moeder werd (1,5 jaar geleden), waste ik elke dag mijn haar. En nu doe ik dat om de dag en de andere dag gebruik ik droog shampoo en draag ik het vast. Maar ik zou zo graag willen dat ik het maar 1x per week kon wassen, ook omdat ik mijn haar kleur.
Ik heb het geprobeerd, maar na 2 maanden was mijn haar nog één en al vettige slierten en ben ik maar weer terug gegaan naar de CG methode. Soms denk ik erover om het nog eens te proberen voor een langere tijd, maar destijds schreef ik thuis mijn scriptie. Inmiddels wat ouder en wil ik er ook graag netjes en verzorgd bijlopen op werk... dus ik heb het maar gelaten.

Edit: ik was het ongeveer eens in de 3, 4 dagen nu. Met een milde shampoo.
No poo vind ik te lastig, ben nooit lang genoeg vrij om de overgangsfase te doorstaan :-D
Ik was mijn haar met lava-aarde (ghassoul) en dan de poeder variant. Je kan het ook als kant en klare shampoo kopen maar ik vind dit fijner want echt weinig ingrediënten. Ik maak het in porties aan met water. Gebruik is hetzelfde als met shampoo.
Heb trouwens ook slag/krul. Als ik mijn haar hier mee was dan hoef ik geen stylingproducten te gebruiken, erg fijn!
Ik heb er wel eens over gelezen en het klinkt mooi maar wat doe je al die tijd met je vette haar dan? Je moet toch ook werken enzo? dat ziet er bij mij echt niet uit. en mijn werk vraagt wel enige representativiteit.
Don't cry, buy a bag and move on.
Mijn vriend gebruikt eens in de paar maanden een keer shampoo (en conditioner). Hij spoelt zijn haar iedere dag. Hij kamt of borstelt het niet, en gebruikt verder geen enkel product. Met een goed geknipt kapsel is dat geen probleem, het zit prima. En hij heeft nu vrijwel geen last meer van roos, wat hij voorheen behoorlijk veel had.
Pipster schreef:
15-06-2022 10:42
No poo vind ik te lastig, ben nooit lang genoeg vrij om de overgangsfase te doorstaan :-D
Ik was mijn haar met lava-aarde (ghassoul) en dan de poeder variant. Je kan het ook als kant en klare shampoo kopen maar ik vind dit fijner want echt weinig ingrediënten. Ik maak het in porties aan met water. Gebruik is hetzelfde als met shampoo.
Heb trouwens ook slag/krul. Als ik mijn haar hier mee was dan hoef ik geen stylingproducten te gebruiken, erg fijn!
Dat klinkt ook goed! Ook eens iets om te onderzoeken :biggrin: Ik ben echt niet overdreven ijdel, maar met het haar bezig zijn vind ik echt leuk. Leerzaam ook.

Wie reddit heeft, kan ook eens kijken op de subpagina no-poo. Heel veel voor en na foto's en nuttige info.

Wat betreft vettig haar icm werk, mijn haar moet vast zitten. Dus voor mij is dat geen probleem.

Nog even een toevoeging over de castillezeep. Ik heb bij dille&kamille een fles gekocht en op zich is hij ok om te gebruiken, alleen doordat er geen olie is toegevoegd schuimt het helemaal niet. Ik vond dat toch wat lastig, haren wassen zonder enige vorm van schuim, dus heb ik andere gekocht nl. die van Dr. Bronner's. Daar is wel olie aan toegevoegd waardoor het wat schuimt. Het schuim is trouwens niet te vergelijken met het schuim wat je krijgt met shampoo.
Ik heb dit ook wel eens geprobeerd maar vind het erg onprettig. Ik volg de CG methode dus mijn haar kan ik prima uitspoelen met water maar voor mijn hoofdhuid vind ik een milde shampoo zonder SLS etc. echt wel een must.
Lady_Day schreef:
15-06-2022 11:49
Ik heb dit ook wel eens geprobeerd maar vind het erg onprettig. Ik volg de CG methode dus mijn haar kan ik prima uitspoelen met water maar voor mijn hoofdhuid vind ik een milde shampoo zonder SLS etc. echt wel een must.
Het is inderdaad iets wat bij je haar en hoofdhuid moet passen. Het is geen garantie voor weelderige lokken.
Ik heb psoriasis op mijn hoofdhuid, eigenlijk altijd wel wat plekken. En ik heb heeeeel lang haar (tot halverwege mijn billen). Ik was het sowieso niet vaak, eens in de vijf dagen meestal. Verder borstel ik regelmatig met een varkenshaarborstel om het vet te verdelen, bijkomend voordeel is dat de borstel ook de schilfers van de psoriasis goed eruit haalt.
Als ik het was doe ik het met een papje van kikkererwtenmeel, of met een shampoobar zonder SLS als ik geen zin heb in gedoe :)
Soms doe ik een azijnspoeling, vaak ook niet. Nu hebben we zacht water dus dat scheelt.
Ik gebruik verder ook geen stylingproducten, en dat scheelt een hoop.
ik heb het ook ooit geprobeerd maar mijn krullend haar is vrij stug en het wordt gewoon vies, alleen spoelen met water werkte echt niet voor mij
Ik gebruik nu meestal de zeepbar van Soopie, heel goedkoop en fijn in gebruik
Je kunt ook eens kijken op de pagina ‘ natuurlijke haarverzorging’ daar staan ook bijv. kruiden op waar je je haar mee kan wassen
En wat betreft eco cg: als je shampoo, conditioner, leave-in en gel gebruikt ben je meestal een vermogen kwijt …
zangeres schreef:
16-06-2022 23:03
ik heb het ook ooit geprobeerd maar mijn krullend haar is vrij stug en het wordt gewoon vies, alleen spoelen met water werkte echt niet voor mij
Ik gebruik nu meestal de zeepbar van Soopie, heel goedkoop en fijn in gebruik
Je kunt ook eens kijken op de pagina ‘ natuurlijke haarverzorging’ daar staan ook bijv. kruiden op waar je je haar mee kan wassen
En wat betreft eco cg: als je shampoo, conditioner, leave-in en gel gebruikt ben je meestal een vermogen kwijt …
Dat laatste klopt zeker. Voor een fles shampoo ben je al zo'n 25 euro kwijt en dan heb je geen conditioner of eventueel stylingproduct. Je bent zo minimaal 50 euro verder.
claudine1982 schreef:
17-06-2022 00:42
Dat laatste klopt zeker. Voor een fles shampoo ben je al zo'n 25 euro kwijt en dan heb je geen conditioner of eventueel stylingproduct. Je bent zo minimaal 50 euro verder.
Klopt maar ik doe zo'n anderhalf jaar met een fles shampoo en iets van 9 tot 12 maanden met een conditioner. Als je goed spul hebt heb je maar heel weinig nodig.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven