Mode & Beauty alle pijlers

Thermo ondergoed

31-10-2025 14:47 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar even bij mode gedaan.

Ik wandel veel. En stevig. Sinds een paar maanden nog maar hoor, maar het moest er eens van komen. Dus voor ik start met werken of na het werken lekker met de koptelefoon stevig en hard doorlopen 7 km. Ook in de regen.

Ik heb dus waterdichte wandelkleding en nu met dit weer wandel ik me prima warm. Maar de kou komt er aan en dan wil ik toch wel lekker warm blijven dus wil ik Thermo ondergoed. Liefst met korte mouwen. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Heel superwarm hoeft niet van me, want ik krijg het niet snel ijskoud. Nu kom ik diverse materialen tegen en merken. Van polyester tot merino en alles wat daar tussen zit. Merino is uiteraard duurder maar ik ben bang dat dit gaat kriebelen en ik hou niet van kriebel. Maar is dat wel zo als het als ondergoed wordt verkocht?

En is Merino niet juist veel te warm!?

Enfin, wie kan deze Thermo leek op weg helpen? Welk niet al te warme thermo vind jij fijn. Ik hoef er dus niet mee op wintersport of achter een paar sledehonden mee te hangen. Oh en ik hou er niet van als hij net als panties en maillots zo lekker knelt in mijn taille. Kortom nogal wat eisen
Als je een decathlon een beetje in de buurt hebt, kan ik je echt aanraden daar eens heen te gaan. Zowel bij de wandelafdeling als de ski-afdeling hebben ze daar thermo onderkleding, ook merino, en veel goedkoper dan andere merken. Ter vergelijking: een decathlon merino t-shirt is zo'n 35 euro, van andere merken vind je ze eigenlijk niet onder de 70 euro.

Ik zweer echt bij merino, maar vooral omdat dat niet gaat stinken. En het is ook fijn als je eerst flink zweet en daarna weer afkoelt, het voelt niet zo nat. Maar ik wandel vooral in de bergen en meerdaags (in hetzelfde vieze t-shirt..) dus mijn behoeftes zijn misschien anders dan de jouwe. Kriebelen doet merino in ieder geval helemaal niet bij mij. Maar ik zou het zeker eens gaan proberen in de winkel.
Merino kriebelt niet, ik vind alles kriebelen behalve merino ondergoed. Maar het is bijna altijd te warm. Ik draag het alleen ‘s winters op de waddeneilanden bij een wandeling van meer dan 7 km. Of bij het kamperen als het onder de 12 graden is.

Polyester of katoen dat is meestal warm genoeg. Polyester ruikt wat sneller zweterig.

En denk ook aan een muts in plaats van warme onderkleding. Meeste warmte verlies je via je hoofd.
Je kunt ook nog aan het milieu denken en aan het dierenleed. Merino is niet altijd even schaap-vriendelijk. Niet dat dure merken altijd beter zijn, maar er zijn er wel bij die open zijn over hoe het geproduceerd wordt en wie daar de dupe van is.
Dank alvast dames! Ik ga ook zeker meenemen hoe het geproduceerd wordt. Maar dat merino niet kriebelt en snel droogt is ook heel fijn. In Amsterdam zit een Decathlon en is maar een minuut of 20 rijden dus ga ik daar zeker eens langs!
jorchugh_jor schreef:
31-10-2025 15:05
Merino kriebelt niet, ik vind alles kriebelen behalve merino ondergoed. Maar het is bijna altijd te warm. Ik draag het alleen ‘s winters op de waddeneilanden bij een wandeling van meer dan 7 km. Of bij het kamperen als het onder de 12 graden is.

Polyester of katoen dat is meestal warm genoeg. Polyester ruikt wat sneller zweterig.

En denk ook aan een muts in plaats van warme onderkleding. Meeste warmte verlies je via je hoofd.
Het is voor mij ook echt voor in de winterkou. Nu heb ik het echt nog niet nodig,
Ik heb wat heattech longsleeves en fleece truitje van Uniqlo, Een longsleeve en thermo legging van Decathlon en Hema en ook nog thermoleggings van Action en een thermo maillot van Zeeman.

Het fijnst vind ik heattech en de set van Decathlon. Qua thermoleggings van Action en maillot van Zeeman vind ik die velvet plush leggings van Primark veel warmer, vind die dingen veel warmer dan een spijkerbroek. Draag in de winter graag gebreide winter jurken met laarzen en dan zo'n legging van de Primark. Lekker warm, soms een beetje te warm dus dan wissel ik met een andere thermo legging.

Die van Primark is officieel dus geen thermo legging. Hebben wel specifiek thermo leggings maar die heb ik nog niet geprobeerd.
Waarom neem je geen softshell wandelbroek? Is lekker warm en waterafstotend.
noa wijzigde dit bericht op 31-10-2025 19:33
2.63% gewijzigd
Cum non tum age
Dilling. Kriebelt niet.
Ik zweer bij heattech van uniqlo. Niet duur, niet zweterig, blijft mooi in de was, ook na honderden keren wassen. Superdun, toch heel warm, maar nooit te warm.

Het enige andere wat ik ken dat net zo fijn draagt is pure zijde, maar dat is erg duur en slijt snel.
Als je flink doorwandelt heb je in de winterkou in Nederland toch geen thermo-ondergoed nodig? Hooguit een softshell broek misschien? Om de wind tegen te houden?

Ik wandel veel, het hele jaar door, maar heb het nog nooit koud gehad tijdens het wandelen... Misschien eerst maar eens afwachten of je het daadwerkelijk nodig gaat hebben voordat je het aanschaft?
Ik ben een enorme koukleum en heb heel veel shirtjes van Dilling, maar helemaal kriebelvrij zijn deze shirtjes niet. Het thermo-ondergoed van Danish endurance is dit wel, 80% merino en 20% polyamide, duurzaam en zo zacht dat ik het bij koud weer ook als comfortabele pyjama gebruik. Een setje kost iets van 90 euro maar met goed zoeken kun je wel een aanbieding vinden (o.a. bij Bol)
Hier een enorme koukleum en fervent wandelaar. Met wandelen, en juist ook bij een flink tempo, heb je het eerder te warm dan te koud.
Ik zou met laagjes gaan werken. Hemd, shirt, trui. Liefst katoen, lekker ademend.
Als ik ergens ga zitten voor een broodje of drinken (buiten), dan doe ikvaak een muts op en sjaal om, zodat ik niet afkoel.
Niet iedereen die ronddwaalt is de weg kwijt
Maar in Nederland heb ik met wandelen echt nog nooit thermo gedragen….
smorre schreef:
01-11-2025 07:58
Maar in Nederland heb ik met wandelen echt nog nooit thermo gedragen….
Dat zeg ik: ik alleen op een waddeneiland in de winter. Als je 20 km in de sneeuw loopt.
Een softshell broek kan ook nog inderdaad. Ik heb wel een softshell jas trouwens. Dan heb ik alleen voor de echte kou wel een thermoshirtje nodig, maar het liefst dus met korte mouwen en niet Te warm. Ik heb liever een shirtje en iets erover met dan de softshelljas omdat als ik het echt te warm krijg iets uit wil kunnen doen en in de rugtas kan doen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven