Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Dat soort dingen zijn/worden toch ook besproken in een van de andere topics? Lijkt me een herhaling van zetten worden.
Op een respectvolle manier met elkaar omgaan, zowel binnen als buiten de politiek. We zijn met 18 miljoen, laten we met elkaar er wat van maken in plaats van continu elkaar na te wijzen. Een beetje waar Rob Jetten de Algemene Beschouwingen mee begon. Ik stem D66.

Ik moet trouwens zeggen dat ik Mirjam Bikker ook fijn vind debatteren, maar ik ben het op zoveel onderwerpen niet met CU eens dat ik daar nooit op zou stemmen.
Star⁴ schreef:
28-09-2025 10:31
Dat soort dingen zijn/worden toch ook besproken in een van de andere topics? Lijkt me een herhaling van zetten worden.
Versnippering van het politieke spectrum, versnippering van het forum blijkbaar.
Maar inderdaad, waarom nog een topic? Ook dit topic komt na zestien pagina's toch weer op hetzelfde neer, met dezelfde zes forummers die nooit dichter bij elkaar komen.
Si abra la puerta hay lobos.
Aangezien ik een kleine ondernemer ben, en waar de koopkracht het afgelopen jaar bij veel mensen is toegenomen, is die bij mij juist afgenomen. Ik begin het nu ook echt te merken, dus voor mij zal het thema ondernemers wel een van de belangrijkste zijn.

En dat is nou precies waar mijn "probleem" grotendeels zit, of ik kan niet lezen of het staat er allemaal onduidelijk, in de toch wel behoorlijk uitgebreide programma's. Maar, zoals gebruikelijk, zit je bij een VVD/CDA als ondernemer beter dan bij GL/PvdA. Ik denk dat SP voor ondernemers beter zou zijn dan GL/PvdA. Maar daarvan vind ik weer veel andere punten niks. Gl/PvdA heeft in het programma staan de fiscale voordelen voor ondernemers te beperken/verminderen. Maar weer niet welke dit dan precies zijn. Ik weet van hun vorige programma dat hier de MKB vrijstelling en zelfstandigenaftrek ook mee bedoelt werd.

Daarnaast veiligheid, zowel binnen Nederland als bijvoorbeeld de EU. Zeker met de oorlog in Oekraïne in mijn achterhoofd, maar ook de oorlog in Gaza en Soedan bijvoorbeeld. En die laatste 2, of zeker toch in Gaza, daar zit ook nogal wat verdeeldheid in de partijen op links en op rechts. Ik zou voor dat onderwerp dus liever een linkse partij willen kiezen.

Betaalbare zorg. Dat vind ik ook wel een belangrijk punt. Maar ook toegankelijke zorg. Ik vind het centreren van bepaalde zorg geen goede ontwikkeling. Mensen die afhankelijk zijn van anderen om ergens te komen, maak je het daarmee wel moeilijker. Al begrijp ik de kostenoverweging. Overigens ben ik dan weer wel helemaal voor de zgn "knarrenhofjes". Ik denk dat SP op dit punt ook het beste scoort voor mij?

Milieu/klimaat, ja belangrijk maar zorg ervoor dat er eerst goede en betaalbare alternatieven zijn en ga dan beleid maken op de vervuilers. Nu lijkt het andersom te gebeuren waardoor je mensen in de problemen brengt. Bijvoorbeeld met de elektrische voertuigen tov elektrsiche voertuigen. Leuk dat er besloten is dat vanaf 2035 geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren verkocht mogen worden binnen de EU, maar voorlopig wordt er nog maar weinig tot niks gedaan aan de code 78 op het rijbewijs (automaatcode) waardoor mijn sector bijvoorbeeld in de problemen kan komen. Daarom liever een VVD/CDA/JA21 dan GL/PvdA, SP, DENK, of PvdD.

Met deze voorbeelden kom ik dus een beetje 50/50 uit. En als ik dan als laatste migratie er toch bij wil pakken, waarvan ik vind dat die strenger/anders moet, ook daar kom ik dan eerder uit bij een VVD/JA21/CDA, dan linkse partijen. En pak ik er dan ook nog eens bij dat werken moet lonen, dat het toeslagenstelsel op de schop moet en de participatie maatschappij, ook daar kom ik dan eerder uit bij rechts dan links, hoewel ik GL/PvdA daarin ook kan volgen.

Op de een of andere manier komt een D66 helemaal niet in beeld bij mij, maar dat geldt ook voor PVV/Fvd en DENK/PvdD en CU/SGP.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Tahini schreef:
28-09-2025 10:34
Op een respectvolle manier met elkaar omgaan, zowel binnen als buiten de politiek. We zijn met 18 miljoen, laten we met elkaar er wat van maken in plaats van continu elkaar na te wijzen. Een beetje waar Rob Jetten de Algemene Beschouwingen mee begon. Ik stem D66.

Ik moet trouwens zeggen dat ik Mirjam Bikker ook fijn vind debatteren, maar ik ben het op zoveel onderwerpen niet met CU eens dat ik daar nooit op zou stemmen.

Eens, ik vind Bikker als persoon heel fijn en respectvol overkomen. Helaas is de CU niet mijn partij. Maar ik zou wel heel graag meer Bikkers willen zien in de kamer voor eigenlijk alle partijen.

Het sneren en elkaar onderuit willen halen is iets wat mij bij bijna alle partijen tegenstaat.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Star⁴ schreef:
28-09-2025 10:31

Nou nee, want ieder topic verzand bijna altijd in asiel/migratie. En dat wil ik nou juist hier niet. Want er zijn nog zoveel andere punten die belangrijk zijn.

Zou jij bijvoorbeeld op een partij willen/kunnen stemmen waarbij je er met hun plannen financieel behoorlijk op achteruit gaat maar waarbij er wel meer woningen gebouwd worden? (Even 2 extremen natuurlijk, maar om aan te geven wie kiest er alleen voor het grote geheel en wie heeft ook meer zijn eigen belang in het achterhoofd.)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Rabarbara schreef:
28-09-2025 10:37
Versnippering van het politieke spectrum, versnippering van het forum blijkbaar.
Maar inderdaad, waarom nog een topic? Ook dit topic komt na zestien pagina's toch weer op hetzelfde neer, met dezelfde zes forummers die nooit dichter bij elkaar komen.

Tja, je hoeft natuurlijk niet te reageren he? Maar ikzelf zit in een spagaat met kiezen welke partij, en ik ben benieuwd of meer mensen in diezelfde spagaat zitten, en wat hun voornaamste overwegingen zijn om een partij te kiezen. Een die wellicht meer opkomt voor eigen persoonlijke belangen, of een die voornamelijk opkomt voor het algehele belang, ook al ga je er dan wellicht persoonlijk op achteruit.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
28-09-2025 10:50
Tja, je hoeft natuurlijk niet te reageren he? Maar ikzelf zit in een spagaat met kiezen welke partij, en ik ben benieuwd of meer mensen in diezelfde spagaat zitten, en wat hun voornaamste overwegingen zijn om een partij te kiezen. Een die wellicht meer opkomt voor eigen persoonlijke belangen, of een die voornamelijk opkomt voor het algehele belang, ook al ga je er dan wellicht persoonlijk op achteruit.
Dat valt echt in onder andere het topic van OudeBaas te lezen. Maar goed, ben al weg.
Star⁴ schreef:
28-09-2025 10:52
Dat valt echt in onder andere het topic van OudeBaas te lezen. Maar goed, ben al weg.

Dat topic gaat niet echt over welke punten mensen nou echt het belangrijkste vinden, wat de motivatie is om op een partij te stemmen.

Zet je je eigen belangen opzij voor het grotere doel? Vind je het belangrijker dat er betaalbare zorg is dan dat je zelf meer over houdt aan het einde van de maand bijvoorbeeld.

Mijn "probleem" is een beetje dat ik best voor veel punten van linkse partijen sympathie heb, ik vraag me alleen af waar ze die van willen gaan betalen? Dan moet ik idd het CPB afwachten, maar als werknemer (zover ik kan lezen) zit je eigenlijk bij alle linkse partijen wel goed behalve wanneer je een topinkomen hebt, dan kun je beter VVD stemmen denk ik.

Maar als kleine ondernemer met een middeninkomen, dan zijn linkse partijen niet de beste keuze, maar VVD ook niet. En CDA is er ook niet heel duidelijk in. En dan neem ik het feit dat de afgelopen jaren bijvoorbeeld mijn besteedbaar inkomen achteruit is gegaan (onder VVD beleid) ook mee. Naast de andere punten die ik belangrijk vindt.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik stem al jaren D66 en dat gaat deze keer waarschijnlijk ook weer gebeuren. Met name omdat ze zich focussen op zaken die ik belangrijk vind zoals onderwijs, klimaat en natuur, vrijheid en individuele keuze en omdat ze progressief zijn. Ze hebben in voorgaande kabinetten, wat mij betreft, laten zien dat ze een partij zijn prima kunnen samenwerken maar tegelijkertijd wel oog houdt voor hun eigen beloften.

Overigens snap ik nooit de haat zo op partijen zoals D66 en PVDA/Groenlinks. Ik hoor in bepaalde contreien continu dat deze partijen Nederland de vernieling in hebben geholpen, maar een goed argument ervoor ontbreekt. Ik heb het idee dat het vooral een erg succesvolle smeercampagne gaande is waarin "links" de schuld krijgt en waarbij, naar mijn mening, onterecht bepaalde thema's belangrijker gemaakt worden dan ze zijn, zoals bijvoorbeeld het asielprobleem.
MrsM schreef:
28-09-2025 10:50
Deze discussie heb ik al vaker voorbij zien komen, en ook hier zie ik constant hetzelfde. Maar goed, ik ben nettobelastingbetaler en ik stem toch links. Heb ik zelf in mijn eigen portemonnee wellicht niet veel profijt van, maar ik stem niet alleen voor mezelf. Jij hebt een ander standpunt hierin.

Maar goed, ik zal het hier maar bij laten dan.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik ben ondernemer en heb last van wat er gaande is met de wet DBA en de VBAR. Mijn stem zal dus waarschijnlijk naar JA21 gaan al ben ik het met een aantal punten echt niet eens. In mijn omgeving zijn er ook veel ondernemers /ZZP en dit is toch wel een reden om bijvoorbeeld op een JA21 te stemmen.
cats02 schreef:
28-09-2025 11:34
Ik ben ondernemer en heb last van wat er gaande is met de wet DBA en de VBAR. Mijn stem zal dus waarschijnlijk naar JA21 gaan al ben ik het met een aantal punten echt niet eens. In mijn omgeving zijn er ook veel ondernemers /ZZP en dit is toch wel een reden om bijvoorbeeld op een JA21 te stemmen.
Ik meende juist dat ze het Belgische model wilden maar dan wel zonder verplichting van AOV, waardoor je als ZZP'er in het algemeen kwetsbaarder bent. Bovendien hadden ze nog niet echt een heel helder stelsel geformuleerd, in tegenstelling tot een aantal andere partijen dus ik vind dit wel een interessante.
Eekhoorntje schreef:
28-09-2025 11:12
Ik stem al jaren D66 en dat gaat deze keer waarschijnlijk ook weer gebeuren. Met name omdat ze zich focussen op zaken die ik belangrijk vind zoals onderwijs, klimaat en natuur, vrijheid en individuele keuze en omdat ze progressief zijn. Ze hebben in voorgaande kabinetten, wat mij betreft, laten zien dat ze een partij zijn prima kunnen samenwerken maar tegelijkertijd wel oog houdt voor hun eigen beloften.

Overigens snap ik nooit de haat zo op partijen zoals D66 en PVDA/Groenlinks. Ik hoor in bepaalde contreien continu dat deze partijen Nederland de vernieling in hebben geholpen, maar een goed argument ervoor ontbreekt. Ik heb het idee dat het vooral een erg succesvolle smeercampagne gaande is waarin "links" de schuld krijgt en waarbij, naar mijn mening, onterecht bepaalde thema's belangrijker gemaakt worden dan ze zijn, zoals bijvoorbeeld het asielprobleem.

Bedankt voor je toelichting!

Vrijheid en individuele keuzes vind ik ook belangrijk overigens.

Maar ik lees bijvoorbeeld ook in het programma dat ze werken na AOW leeftijd mogelijk willen maken, en dit willen ze dan bereiken door de AOW netto niet meer zoveel mee te laten stijgen dan normaal met de minimumlonen. Dus, degenen die na hun 67e gewoon niet meer willen werken of kunnen werken, die hebben pech, degenen die besluiten nog 3 jaar langer te blijven werken, die kunnen genieten van een iets hogere AOW.
De AOW en dus besteedbaar inkomen, zal niet vooruitgaan zoals het nu is. Mensen die in zware sectoren werken worden dus extra gestraft met deze maatregel. Langer werken op kantoor is immers minder zwaar dan in de bouw.

Aan de andere kant wordt pensioenopbouw verplicht voor iedereen, waarmee ze zelf dus voldoende pensioen op kunnen bouwen om zelfstandig te kunnen leven. Dat maakt met de tijd de AOW dan overbodig voor werkenden omdat ze zelf al een volledig pensioen op moeten bouwen. Waarom zou je dan als werknemer ook nog de premie voor de AOW af moeten dragen? Dat vind ik een heel vreemd standpunt bijvoorbeeld.

Wel goed net zoals GL/PvdA, een onderzoek instellen om MDMA net als cannabis, te reguleren. En zelfs te kijken naar therapeutische mogelijkheden bij PTSS.

Kinderbijslag en kindgebonden budget willen ze samenvoegen en met de tijd KOT afschaffen omdat opvang gratis wordt. Volgens mij was al gebleken dat gratis opvang, net zoals afschaffen eigen risico niet echt te betalen is?

En hoewel ik helemaal voor baas in eigen buik ben, vind ik een wettelijke termijn van 24 weken voor abortus toch echt te lang. Ik ken mensen die met 22 weken geboren zijn, een foetus met 24 weken is al levensvatbaar. Die grens wil D66 dus los laten...

Wel goed, iedereen die minimaal 4 dagen per week werkt gaat minder belasting betalen, dat komt ten goede van de personeelstekorten.

En als laatste dan, de verplichte AOV (daar ben ik erg op tegen) en het verkleinen van de financiele prikkel o
Zelfstandig te zijn of in loondienst dmv loonsverhoging en eerlijke fiscale voordelen. Welke fiscale voordelen worden er bedoelt en wie is dan degene die erop achteruit zal gaan? Ik denk dat dat de zelfstandige zal zijn, wat dus de prikkel om te willen ondernemen nog meer weghaalt, terwijl juist het MKB zo hard nodig is, wat ook heel vaak eenmanszaken zijn.

Dit zijn voor mij belangrijke redenen om mee te nemen in mijn overwegingen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
cats02 schreef:
28-09-2025 11:34

Daar heb ik ook last van inderdaad. Want als ik voor langere tijd een werknemer zou moeten vervangen, mag ik niet kiezen voor een eenpitter/zzper maar moet ik die in loondienst nemen. En laat dat nou dus een probleem zijn, die zijn er niet of nauwelijks omdat deze sector in loondienst gewoon ruk betaald, kiezen de meesten voor zelfstandigheid.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat JA21 hierover zegt dus ga ik (nogmaals) even opzoeken. Ik vond hun programma onduidelijk met heel veel "JA21 wil..."
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
28-09-2025 12:06
Mensen die in zware sectoren werken worden dus extra gestraft met deze maatregel. Langer werken op kantoor is immers minder zwaar dan in de bouw.
Maar er werken steeds minder mensen in zware beroepen, en lichamelijk zware beroepen worden ook steeds meer mechanisch ondersteund (o.a. als gevolg van de ARBO-wet). En dat proces zal alleen maar doorgaan. Bepaalde regelingen blijven baseren op iets wat ooit was is nooit verstandig. En je moet nu gaan beginnen om te kijken hoe we dit over 10...15 jaar ingeregeld willen hebben.
Appletje schreef:
28-09-2025 12:15
Maar er werken steeds minder mensen in zware beroepen, en lichamelijk zware beroepen worden ook steeds meer mechanisch ondersteund (o.a. als gevolg van de ARBO-wet). En dat proces zal alleen maar doorgaan. Bepaalde regelingen blijven baseren op iets wat ooit was is nooit verstandig. En je moet nu gaan beginnen om te kijken hoe we dit over 10...15 jaar ingeregeld willen hebben.

Maar daarmee vind jij het okee om de AOW uitkering minder mee te laten stijgen om zo mensen te stimuleren langer door te werken?

Ik werk mijn gehele werkzame leeftijd (vanaf 18 jaar) fulltime. Als ik straks met 67 met pensioen kan, heb ik (als ik gezond blijf natuurlijk) straks 51 jaar fulltime gewerkt. En dan mag ik net pensioen, en word ik "bestraft" doordat mijn AOW niet gelijk mee stijgt zoals voorheen, behalve wanneer ik vrijwillig nog 3 jaar extra doorwerk want dan ga ik er netto wel iets op vooruit?

En, als werkende moet ik ook nog eens een verplichte pensioenopbouw regelen die in eigen levensonderhoud kan voorzien, buiten de AOW. Dan is D66 toch ergens al aan het voorsorteren op een volledige wijziging van het AOW stelsel? Want waarom zou je dan ook nog die premie moeten betalen?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Om een partij te kiezen is het denk ik het beste om naar de grote lijnen te kijken. Niet naar wat een potje appelmoes kost, maar hoe willen we ons geld over 10 jaar verdienen om een potje appelmoes te kunnen kopen. Wat gaan we doen om te zorgen dat we over 10 jaar met veel minder mensen voldoende zorg kunnen leveren. Hoe kunnen we voldoende huizen bouwen, waar willen we wel en waar willen we niet bouwen. Welke kant wil je op met het land en de wereld. Dus niet kijken naar relatief kleine problemen die tot megaproporties worden opgeblazen. Acute problemen moet je niet in de Tweede Kamer oplossen.
Appletje schreef:
28-09-2025 12:22
Om een partij te kiezen is het denk ik het beste om naar de grote lijnen te kijken. Niet naar wat een potje appelmoes kost, maar hoe willen we ons geld over 10 jaar verdienen om een potje appelmoes te kunnen kopen. Wat gaan we doen om te zorgen dat we over 10 jaar met veel minder mensen voldoende zorg kunnen leveren. Hoe kunnen we voldoende huizen bouwen, waar willen we wel en waar willen we niet bouwen. Welke kant wil je op met het land en de wereld. Dus niet kijken naar relatief kleine problemen die tot megaproporties worden opgeblazen. Acute problemen moet je niet in de Tweede Kamer oplossen.
Inderdaad, maar daarom is de technocraat dus de grootste vijand van de populist. Hij zoekt langetermijn oplossingen die werken in plaats kletspraatjes die de mensen graag willen geloven.
MrsM schreef:
Maar daarmee vind jij het okee om de AOW uitkering minder mee te laten stijgen om zo mensen te stimuleren langer door te werken?

Ik werk mijn gehele werkzame leeftijd (vanaf 18 jaar) fulltime. Als ik straks met 67 met pensioen kan, heb ik (als ik gezond blijf natuurlijk) straks 51 jaar fulltime gewerkt. En dan mag ik net pensioen, en word ik "bestraft" doordat mijn AOW niet gelijk mee stijgt zoals voorheen, behalve wanneer ik vrijwillig nog 3 jaar extra doorwerk want dan ga ik er netto wel iets op vooruit?

En, als werkende moet ik ook nog eens een verplichte pensioenopbouw regelen die in eigen levensonderhoud kan voorzien, buiten de AOW. Dan is D66 toch ergens al aan het voorsorteren op een volledige wijziging van het AOW stelsel? Want waarom zou je dan ook nog die premie moeten betalen?
Grappig, ik zie het juist andersom. Ik word beloond op het moment dat ik langer doorwerk.
Appletje schreef:

Ja dat klopt, dat ben ik helemaal met je eens. Echter dat potje appelmoes zal nu wel betaald moeten worden, en niet over 10 jaar. Dan lust ik misschien niet eens meer appelmoes. ;-)

En ik denk dat wat jij noemt hierboven heel belangrijk is overigens, maar dat dit ook betekent dat mensen genoegen moeten gaan nemen met minder financiele ruimte. En in het kader daarvan, wie wil dat?

Ik heb ooit eens een topic geopend over waarom mensen werken, en dat is voornamelijk natuurlijk het geld. Als een nuttige baan beter zou betalen dan wat mensen nu doen, dan zouden ze wel over willen stappen naar bijvoorbeeld de zorg. Vrijwel niemand kiest voor een minder betaalde baan uit altruïsme, maar als er verkiezingen zijn dan is dat voor veel mensen ineens wel een drijfveer. Terwijl de zorg en het onderwijs betaald worden uit het collectief, als mensen in die sectoren dus veel meer gaan verdienen, worden de premies uit het collectief hoger.

Ik ben heel eerlijk, ik kijk met stemmen ook naar mijn eigen portomonnee. Net zoals ik dat doe met werken, ik werk niet voor niks. Misschien een hele egoïstische motivatie, maar dat maakt hem voor mij niet minder waar. Ik vraag me af hoeveel mensen met kinderen op een partij zouden stemmen die zegt de kinderbijslag wordt alleen nog voor de lage inkomens, daarmee gaan we de stijgende kosten in de zorg betalen.

Even als voorbeeld dan he?

Dus ik neem mijn egoïstische belangen wel mee in mijn keuze welke partij.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Eekhoorntje schreef:
28-09-2025 12:32
Grappig, ik zie het juist andersom. Ik word beloond op het moment dat ik langer doorwerk.

Ja dat zou zo zijn wanneer de uitkomst alleen zou zijn dat je er daardoor netto wat op vooruit gaat, niet om aan de andere kant diegenen die dat niet willen te "bestraffen" met een lagere AOW.

Als je doorwerken wil stimuleren dan zorg je dat alleen dat aspect beloond wordt. Denk ik dan.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ondermijning van de democratie, dat is wat mij betreft een grote drijfveer bij het kiezen.
Zie ook;

https://www.linkedin.com/posts/tim-hofm ... =copy_link
Frizz schreef:
28-09-2025 12:49
Ondermijning van de democratie, dat is wat mij betreft een grote drijfveer bij het kiezen.
Zie ook;

https://www.linkedin.com/posts/tim-hofm ... =copy_link

Ik kan je link helaas niet openen...

Daarmee vallen voor jou PVV/FvD automatisch al af. Dan blijven er nog behoorlijk wat partijen over. Hoe maak je je keuze tussen die partijen, en welke motivatie is dan voor jou belangrijk?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven