Mode & Beauty alle pijlers

Waarde die wordt gegeven aan 'mooi' zijn

11-04-2021 13:42 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
De waarde die wordt gegeven aan 'mooi' zijn.
Zag laatst het programma 'mooiste meisje van de klas'. Gepresenteerd door Jaap Jongbloed, leuk gedaan.
Halverwege het programma dacht ik ineens: maar waarom wordt een heel programma gewijd aan iemand die tijdens haar jeugd 'mooi' was? Wat is haar verdienste dat ze zo uitgebreid over haar leven mag vertellen? Waarom niet dat andere meisje in de klas die een beugel had en onder de acne zat? Wie zegt dat haar verhaal niet interessant is?

Ik kwam tot mijn eigen conclusie dat er zo ontzettend veel waarde wordt gegeven aan het uiterlijk. Ik vind zo een programma een heel verkeerd beeld geven.
In het introductiefilmpje zie je dat zo een leraar met een big smile 'het mooiste meisje van de klas' een 10 geeft voor haar proefwerk. In mijn ogen een verkeerde boodschap toe naar meisjes/vrouwen: als je mooi bent krijg je sneller hoge cijfers op school. Leraren die na 30 jaar nog kunnen vertellen wat voor karakter dat ene mooie meisje had. Really?
Heb er nu een paar gezien en uiteindelijk lijken de verhalen op elkaar. Mooi, veel vriendjes, modellenwerk buitenland, een dramaatje ertussen gegooid, en een slotstuk waarin ze mogen vertellen welke deuren er voor ze open zijn gegaan vanwege hun uiterlijk.

Ik snap het concept wel, maar vind de boodschap tov meisjes/vrouwen best raar. Als je mooi bent geweest ben je de moeite waard om een hele uitzending over je te maken, was je dat lelijke eendje in de klas dan zijn we niet geïnteresseerd in je verhaal.
Snap best dat jonge meiden/vrouwen met een minderwaardigheidscomplex hun beeld hiermee bevestigd zien worden.

Werkt zo een programma niet mee aan het idee dat alleen mooie mensen interessant zijn?
kaat123 wijzigde dit bericht op 11-04-2021 13:45
1.85% gewijzigd
Mee eens.

Het lijkt me vele malen interessanter om te weten wat er van de nerd van de klas terecht is gekomen.
redbulletje schreef:
11-04-2021 13:43
Mee eens.

Het lijkt me vele malen interessanter om te weten wat er van de nerd van de klas terecht is gekomen.
Eens. Lijkt mij ook vele malen interessanter om te zien wat er van de nerd of de stilste/meest verlegen persoon in de klas terecht is gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Kaat123 schreef:
11-04-2021 13:42

Werkt zo een programma niet mee aan het idee dat alleen mooie mensen interessant zijn?

Of meer nog: dat vrouwen alleen interessant zijn als ze mooi zijn? Het format 'De knapste jongen van de klas' heeft bij mijn weten de buis nog niet gehaald (of wel? correct me if I'm wrong).
Ik heb het programma nooit gezien maar ik vond het concept ook wat apart klinken; wel ooit Klasgenoten gekeken, dat lijkt me dan gevarieerder.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Het spreekt tot de verbeelding dus kassa voor de programmamakers.
Ik denk dat het vooral een ingang is om een human interest verhaal te maken. Ze moeten iets, qua invalshoek. Maar ik ben het wel met je eens dat dat ook anders kan. Kies elke keer een ander soort persoon uit dan alleen de 'mooiste'.
Alle reacties Link kopieren
Frappant is dat ze meestal, na ups en downs, succesvol eindigen. Er is er nog nooit een vroegtijdig overleden, na een leven vol drugs en/of drie huwelijken.
Als ik terugdenk kan ik me niet een buitengewoon mooie klasgenoot voor de geest halen. Er was er wel een fotomodel, maar zij was twee keer blijven zitten dus drie jaar ouder dan ik, en we hadden zo weinig raakvlakken dat ik alleen nog maar haar naam weet.
kamillet wijzigde dit bericht op 11-04-2021 13:55
45.07% gewijzigd
En ja, de waarde die wordt gegeven aan mooi zijn moet wat mij betreft ook helemaal eraf. Ik ben nota bene begin 30 maar heb nog altijd moeite met mijn eigen uiterlijk omdat ik me bewust/onbewust vergelijk met knappe mensen. Maar zolang er media bestaat en reclame gaat dat natuurlijk nooit verdwijnen. Kun je nog zoveel de aandacht willen leggen op intelligentie of aardigheid.
ChagrijnigPrinsesje schreef:
11-04-2021 13:55
En ja, de waarde die wordt gegeven aan mooi zijn moet wat mij betreft ook helemaal eraf. Ik ben nota bene begin 30 maar heb nog altijd moeite met mijn eigen uiterlijk omdat ik me bewust/onbewust vergelijk met knappe mensen. Maar zolang er media bestaat en reclame gaat dat natuurlijk nooit verdwijnen. Kun je nog zoveel de aandacht willen leggen op intelligentie of aardigheid.
Ook mooie mensen hebben die onzekerheid of geloven zelfs niet dat ze mooi zijn ook al hebben ze 100 x op de cover van een glossy gestaan.
Het is biologisch bepaald dat we mensen met ogen die dicht bij elkaar staan aantrekkelijker vinden dan wanneer de ogen verder uit elkaar staan. En ook dient het gezicht gespiegeld gelijk te zijn.
Zelfs dieren schijnen daar gevoelig voor te zijn.

En als je knap gevonden wordt is de kans natuurlijk groter dat je het beter voor elkaar weet te krijgen. Je hebt dan meer kans om voetbalvrouw oid te worden dan wanneer je buiten het knapheidsideaal valt tenslotte.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
11-04-2021 13:54
Frappant is dat ze meestal, na ups en downs, succesvol eindigen. Er is er nog nooit een vroegtijdig overleden, na een leven vol drugs en/of drie huwelijken.
Als ik terugdenk kan ik me niet een buitengewoon mooie klasgenoot voor de geest halen. Er was er wel een fotomodel, maar zij was twee keer blijven zitten dus drie jaar ouder dan ik, en we hadden zo weinig raakvlakken dat ik alleen nog maar haar naam weet.


Dat is niet helemaal waar. Niet lang nog was er een aflevering over iemand vanuit haar sterfbed. En echt niet iedereen eindigt succesvol. Tenminste, ik zou met weinig willen ruilen.

Ik ben het wel eens met de OP, maar "mooi" zijn brengt ook de nodige ellende met zich mee en dat zie je ook.
Henk-en-Roelie schreef:
11-04-2021 13:57
Ook mooie mensen hebben die onzekerheid of geloven zelfs niet dat ze mooi zijn ook al hebben ze 100 x op de cover van een glossy gestaan.
Ik denk dat dat maniertjes zijn om nóg meer complimenten te kunnen genereren.
Ik heb juist het idee dat het programma een beetje op het sentiment inspeelt dat mooi zijn ook niet alles is. Vaak hebben de voorbeelden namelijk een hoop ellende meegemaakt na hun schooltijd.
redbulletje schreef:
11-04-2021 13:59
Het is biologisch bepaald dat we mensen met ogen die dicht bij elkaar staan aantrekkelijker vinden dan wanneer de ogen verder uit elkaar staan. En ook dient het gezicht gespiegeld gelijk te zijn.
Zelfs dieren schijnen daar gevoelig voor te zijn.

En als je knap gevonden wordt is de kans natuurlijk groter dat je het beter voor elkaar weet te krijgen. Je hebt dan meer kans om voetbalvrouw oid te worden dan wanneer je buiten het knapheidsideaal valt tenslotte.
Ogen juist een fractie wijder uit elkaar en dan gelijkmatige trekken, iets mooier dan de norm.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
11-04-2021 14:01
Ik heb juist het idee dat het programma een beetje op het sentiment inspeelt dat mooi zijn ook niet alles is. Vaak hebben de voorbeelden namelijk een hoop ellende meegemaakt na hun schooltijd.
Zo zie ik het ook
botanietje schreef:
11-04-2021 13:47
Of meer nog: dat vrouwen alleen interessant zijn als ze mooi zijn? Het format 'De knapste jongen van de klas' heeft bij mijn weten de buis nog niet gehaald (of wel? correct me if I'm wrong).
Ik heb het programma nooit gezien maar ik vond het concept ook wat apart klinken; wel ooit Klasgenoten gekeken, dat lijkt me dan gevarieerder.

Ja er is een docu geweest, zijn klasgenoten kwamen als volwassenen bijelkaar om herinneringen op te halen over de knapste jongen van de klas. Hoe het toen ging bij hun in de buurt waar ze toen woonden etc. Knapste jongen leefde niet meer.


Edit: docu gevonden mooiste jongen van de klas https://www.npostart.nl/teledoc/27-05-2 ... ON_1196233
anoniem_376303 wijzigde dit bericht op 11-04-2021 14:09
Reden: Toevoeging
7.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het gaat me niet om welk verhaal de persoon te vertellen heeft maar dat het programma mee werkt aan het beeld dat alleen mooie mensen interessant genoeg zijn om een programma over te maken, herinnerd te worden, recht krijgen op zendtijd.

Ik vind ze mee werken aan het idee dat mooi zijn veel waarde heeft. Voor veel jonge meiden of vrouwen die het moeilijk vinden om hun uiterlijk te omarmen bevestigt het wel weer dat de verpakking heel belangrijk is en dat hun verhaal nooit interessant zal worden gevonden omdat ze niet 'mooi' genoeg zijn.

Dat slotstukje waarin ze nog eens mogen vertellen welke deuren gemakkelijk open zijn gegaan door hun uiterlijk is echt niet nodig.
redbulletje schreef:
11-04-2021 14:00
Ik denk dat dat maniertjes zijn om nóg meer complimenten te kunnen genereren.
Nee, waarom?
Mensen zijn geneigd om te focussen op de mindere trekjes in hun uiterlijk, dat kan soms zo ver gaan dat ze zich alleen daarom totaal afschrijven, dat gebeurt ook bij mensen die ( vreemd genoeg ) een beroep hebben waarin ze afhankelijk zijn van hun uiterlijk.
Het zijn ook gewoon mensen met hun tekortkomingen.
anoniem_210941 wijzigde dit bericht op 11-04-2021 14:05
0.74% gewijzigd
Henk-en-Roelie schreef:
11-04-2021 14:03
Ogen juist een fractie wijder uit elkaar en dan gelijkmatige trekken, iets mooier dan de norm.
Wijder uit elkaar vind ik juist enger (zag toevallig van de week de slechterik in 'n serie met wijd uit elkaar staande ogen ;-D)
redbulletje schreef:
11-04-2021 14:05
Wijder uit elkaar vind ik juist enger (zag toevallig van de week de slechterik in 'n serie met wijd uit elkaar staande ogen ;-D)
Even los van hoe hij er verder uitziet, hij heeft dicht bij elkaar staande ogen en dat vind ik niet bepaald extra mooi of aantrekkelijk:



Oh, ik kan blijkbaar geen plaatjes plakken, dan houdt het op.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
11-04-2021 14:01
Ik heb juist het idee dat het programma een beetje op het sentiment inspeelt dat mooi zijn ook niet alles is. Vaak hebben de voorbeelden namelijk een hoop ellende meegemaakt na hun schooltijd.
Dat vind ik niet. Ook de minder mooie mensen maken ellende mee, maar krijgen alweer het idee dat zij nooit gevraagd zullen worden op tv te komen om hun hele levensverhaal te mogen vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
11-04-2021 13:57
Ook mooie mensen hebben die onzekerheid of geloven zelfs niet dat ze mooi zijn ook al hebben ze 100 x op de cover van een glossy gestaan.
Dat kan zo zijn. Maar dan komen we weer op het punt dat uiterlijk teveel waarde wordt gegeven.
Er wordt bepaald wie wel en wie niet op de cover mag staan van een glossy en dat is vaak niet omdat zo iemand vrijwilligerswerk doet.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
11-04-2021 13:46
Eens. Lijkt mij ook vele malen interessanter om te zien wat er van de nerd of de stilste/meest verlegen persoon in de klas terecht is gekomen.
Die willen niet op tv komen ;)
En ik vermoed ook dat mensen die succesvol geëindigd zijn eerder op tv willen komen dan diegene die er een puinhoop van maken.
Kaat123 schreef:
11-04-2021 14:11
Dat kan zo zijn. Maar dan komen we weer op het punt dat uiterlijk teveel waarde wordt gegeven.
Er wordt bepaald wie wel en wie niet op de cover mag staan van een glossy en dat is vaak niet omdat zo iemand vrijwilligerswerk doet.
Mijn post over de cover was als antwoord op een andere post, dank u.
Ook het mooiste meisje van de klas doet gewoon de boodschappen in de ah.
Ik vind het een vreselijk programma.
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 11-04-2021 14:15
1.37% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven