Mode & Beauty alle pijlers

Witte blouse en bruiloft

15-09-2025 14:50 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet dat er diverse topics zijn over bruiloft en wit.
Op één of andere manier doet de zoekfunctie het niet dus toch maar even zelf een topic starten.

Aanstaande Zaterdag een bruiloft in het zuiden van het land, had mooi donkerpak gekocht maar het gaat daar bijna 30 graden worden O_O .
Ik heb eventueel een leuk wat luchtiger alternatief maar dat is een mooie roze pantalon met een witte blouse met roze accenten. ( het wit overheerst )

Ik weet dat een witte jurk not done is op een bruiloft maar hoe zit dat met een witte blouse met ietwat kleuraccent ?
Het zal voornamelijk voor het avondfeest zijn..

Heel graag jullie mening.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Google als bron... Google is niet meer dan een napraatmachine van wat mensen zeggen he.

Mag hier wel wat minder fel allemaal.
Van 5 verschillende sites:

Nee, je kunt geen wit (of wit-achtige tinten zoals crème of ivoor) dragen naar een bruiloft, omdat deze kleur traditioneel is gereserveerd voor de bruid. Tenzij er een specifieke dresscode is afgesproken, of je toestemming hebt van het bruidspaar, is het dragen van wit een "no go"

Tenzij de uitnodiging het nadrukkelijk vraagt, is witte kleding voor bruiloftsgasten een absolute no-go. Laat die kleur over aan de bruid.

Regel 1: Gij zult geen wit dragen op een bruiloft (behalve die van jezelf) Vermijd wit, créme of welke andere tint wit je maar kunt bedenken. Hebben de bruid en bruidegom een bruiloft met een zwart/wit thema of hebben ze uitdrukkelijk op de save the date kaart vermeld dat de gasten in het crème of wit moeten komen? Dan is dit natuurlijk geen outfit don't, maar anders is het zeker een no go om in een crème-, ivoor- of vanillekleurige outfit te verschijnen op de bruiloft!

1. Draag geen wit
De bruid draagt hoogstwaarschijnlijk wit, dus is het netjes om alle créme-, lichtblauw- en wit- kleuren te vermijden.

Wit is traditioneel weggelegd voor de bruid. In de modernere tijd is wit weggelegd voor het bruidspaar. Het bruidspaar (of bruid) moet het middelpunt zijn van de trouwdag, zij moet(en) in de schijnwerpers staan. Kom je toch in het wit? Dan trek je de aandacht naar jezelf toe door de opvallende, lichte kleur. Dan sta jij dus in de schijnwerpers naast het bruidspaar of bruid. In de schijnwerpers staan is deze dag alleen voor het bruidspaar/de bruid en is voor hen/haar ook niet leuk als je die plaats in de schijnwerpers inneemt door de kleur van je kleding. Ook kleuren die lijken op wit worden afgeraden, denk aan gebroken wit, champagnewit, ivoorwit enzovoort.
toulouse_74 schreef:
17-09-2025 17:23
Google als bron... Google is niet meer dan een napraatmachine van wat mensen zeggen he.

Het gaat niet om wat mensen zeggen. Via Google kom je op diverse (mode)sites die allemaal aangeven dat regel 1 is: draag geen wit naar een bruiloft. Dus Google is niet de bron, maar een zoekmachine.

En dat felle valt toch wel mee?
Het is gewoon etiquette. Daar kun je rekening mee houden of niet.
TO heeft besloten er wel rekening mee te houden. Het is tenslotte een kleine moeite.
Soms wordt er juist gevraagd om in het wit te komen (meestal wat kleinere bruiloften) dan kom je toch ook niet in een blauwe jurk aanzetten?
toulouse_74 schreef:
17-09-2025 17:23

En juist dat is toch wat je wil?
Een bron die vertelt wat mensen hier van vinden?
Pelle schreef:
17-09-2025 17:20
Ik heb meerdere citaten geplaatst. Het gaat erom dat alle aandacht naar de bruid/het bruidspaar gaat.

Ik zie niet in waarom er met een witte bloes meer aandacht naar TO dan naar het bruidspaar zou gaan. Ik kan me daarentegen heel veel andere outfits voorstellen (bijvoorbeeld een knalrode hele blote jurk) waarbij er wel veel aandacht bij het bruidspaar weg zou worden getrokken. Anyway, het is etiquette dus, zonder bijzonder goede reden. Dat kan gewoon, dat geldt voor wel meer etiquette regels.
Charlotta schreef:
17-09-2025 17:43
Ik kan me daarentegen heel veel andere outfits voorstellen (bijvoorbeeld een knalrode hele blote jurk) waarbij er wel veel aandacht bij het bruidspaar weg zou worden getrokken.
Eens. Wit is in principe not done op een bruiloft, maar dat wil zeker niet zeggen dat al het andere wel gepast is.
Charlotta schreef:
Ik zie niet in waarom er met een witte bloes meer aandacht naar TO dan naar het bruidspaar zou gaan. Ik kan me daarentegen heel veel andere outfits voorstellen (bijvoorbeeld een knalrode hele blote jurk) waarbij er wel veel aandacht bij het bruidspaar weg zou worden getrokken. Anyway, het is etiquette dus, zonder bijzonder goede reden. Dat kan gewoon, dat geldt voor wel meer etiquette regels.
Waar staat meer dan? Iemand in het wit trekt aandacht op een bruiloft, omdat de rest geen wit draagt, buiten de bruid. Jij vindt het geen goede reden. Dat is een mening. Ik vind het een plausibele reden.

Buiten het geen dragen van wit, zijn er nog meer ongeschreven regels. Niet te uitbundig bijvoorbeeld. Die kunnen gewoon naast elkaar bestaan.
En als je wel wit draagt, heb je in ieder geval de hele bruiloft volle aandacht om mensen je komen vragen of je wist dat wit niet hoort
Komen vertellen dat wit niet kan
Of smiespellen: nou jaaaa, je doet toch geen wit aan?

Misschien bedoelen ze dat met aandacht van het bruidspaar stelen?
Charlotta schreef:
Daar dacht ik ook nog aan, een vrouw in Rood valt altijd op zeggen ze en vind ik ook kloppen. Ik denk dat je in Rode jurk meer de aandacht trekt dan wit als het daarom gaat. Een witte blouse vind ik zelfs dodelijk saai en degelijk. Zou zelf nooit voor witte blouse op rok of broek kiezen. Komt wat zakelijk en stijfjes over. Maar soms moet je er wel voor kiezen bij een gekleurde roze broek of rok omdat niet zo veilig matcht als wit.
Echt. Hou op met me.
Ik heb echt al zó vaak witte kledingstukken gezien op een bruiloft.
Een witte jurk is inderdaad not done maar wat denk je van al die mannen? De helft draagt een wit overhemd hoor.
Het was een fantastische bruiloft, het weer was smiddags slecht maar wel warm.
Ik was blij met mijn roze broek, gouden top en riem maar wat waren er veel mensen met wit aan..
Witte blazer, een ander zelfs witte jurk met kant , witte blouse etc.
Ik was echt niet opgevallen met mijn witte blouse met roze accenten.
En dit was dan echt een klassieke bruiloft in een kasteel achtige setting !
Ik*ben*ik schreef:
21-09-2025 21:52
Het was een fantastische bruiloft, het weer was smiddags slecht maar wel warm.
Ik was blij met mijn roze broek, gouden top en riem maar wat waren er veel mensen met wit aan..
Witte blazer, een ander zelfs witte jurk met kant , witte blouse etc.
Ik was echt niet opgevallen met mijn witte blouse met roze accenten.
En dit was dan echt een klassieke bruiloft in een kasteel achtige setting !
Mag ik nu zeggen 'I told you so' :-D

Fijn dat het allemaal naar wens is gegaan TO!
toulouse_74 schreef:
21-09-2025 22:12
Mag ik nu zeggen 'I told you so' :-D

Fijn dat het allemaal naar wens is gegaan TO!
😁

Ik ben zelf ook wel wat klassieker op een bruiloft, wist van de witte jurk maar opende een topic omdat ik geen flauw idee had of het eigenlijk allemaal niet hopeloos ouderwets was tegenwoordig om geen wit aan te mogen.Het is leuk dat het allemaal op Google te vinden is maar denkt de gemiddelde Nederlander dat nu nog steeds ?
Uit dit topic blijkt de meeste toch wel..

Ik was blij met mijn keuze al had ik met gemak mijn wit/roze blouse aan kunnen hebben maar Ojee die witte jurk met kant, dat kon echt niet, leek wel een bruid :facepalm:
Ik*ben*ik schreef:
21-09-2025 22:31
😁

Ik ben zelf ook wel wat klassieker op een bruiloft, wist van de witte jurk maar opende een topic omdat ik geen flauw idee had of het eigenlijk allemaal niet hopeloos ouderwets was tegenwoordig om geen wit aan te mogen.Het is leuk dat het allemaal op Google te vinden is maar denkt de gemiddelde Nederlander dat nu nog steeds ?
Uit dit topic blijkt de meeste toch wel..

Ik was blij met mijn keuze al had ik met gemak mijn wit/roze blouse aan kunnen hebben maar Ojee die witte jurk met kant, dat kon echt niet, leek wel een bruid :facepalm:

Fijn dat het een leuke dag was!
Het lijkt me duidelijk dat de gemiddelde Nederlander die op die bruiloft was dus niet wist dat geen enkele variant van witte kleding kon, zoals ik al vermoedde.
Charlotta schreef:
22-09-2025 07:24
Fijn dat het een leuke dag was!
Het lijkt me duidelijk dat de gemiddelde Nederlander die op die bruiloft was dus niet wist dat geen enkele variant van witte kleding kon, zoals ik al vermoedde.
Dit was een bruiloft in het segment hoger dan gemiddeld. Vandaar mijn twijfel over mijn blouse.
Zo zie je maar dat zelfs in het hoger segment men de regels niet kent.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven