Mode & Beauty alle pijlers

Zonnebrand zonder schadelijke stoffen

29-05-2020 14:30 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al eerder een topic over zonnebrand geopend maar na wat rond lezen kan ik nog wel wat nieuwe tips gebruiken. Dus even een nieuw topic omdat die andere minder specifiek was.

Ik zoek een zonnebrand:

-zonder nanodeeltjes
-zonder witte waas
-zonder chemische filters
-makkelijk smeerbaar
-spf 30 of 50
-ook geschikt voor kinderen

Bonus voor:
-een lekker geurtje
-vegan
-niet schadelijk voor zee/zeeleven/milieu

Ik heb er geen problemen mee als er alcohol oid inzit. Vegan is mooi maar geen harde eis.

Zoek ik iets onmogelijks?

Wat gebruiken degenen die een bewuste zonnebrandkeuze maken?
Ja, want die witte waas is juist typisch voor zonnebrandcreme met een mineraal UV-filter.

Wat is er trouwens volgens jou mis met een chemisch UV-filter?
Alle reacties Link kopieren
Naïf!

Kun je bij de Etos kopen!
Hier was gister een soortgelijk topic over.
Alle reacties Link kopieren
mode-beauty/milieuvriendelijke-zonnebra ... ges/463072
Alle reacties Link kopieren
Toevallig deze maand een artikel hierover in de consumentengids. Milieuvriendelijk werden alleen Naif en Jetske Ultee genoemd.
Alle reacties Link kopieren
dweedledee schreef:
29-05-2020 15:11
Naïf!

Kun je bij de Etos kopen!
Die heb ik nu en voldoet idd aan alle eisen. Ik vind hem alleen zo rot smeren.
Alle reacties Link kopieren

Bedankt voor de link! Ik zie daar goede tips.
Alle reacties Link kopieren
Naif baby zonnebrand vonden wij verschrikkelijk smeren.
Wij gebruiken nu die van Jetske Ultee: suncover factor 30. Alleen geen lekker geurtje helaas. Maar smeert heel fijn.
Is een non profit onderdeel van haar merk. Zit nu ook een smeer diploma bij voor de kinderen. Is wel grappig.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
29-05-2020 15:03
Ja, want die witte waas is juist typisch voor zonnebrandcreme met een mineraal UV-filter.

Wat is er trouwens volgens jou mis met een chemisch UV-filter?
Voor zover ik het weet, maar ik ben geen expert: minerale filter = witte waas. Nano technologie vermindert dat witte waas, dus als je geen nano wil, is dat lastig te combineren. Sommige minerale spf heeft een kleurtje tegen de witte waas. Het kleurt dus niet zozeer op je huid, maar het neutraliseert het wit.

Qua bescherming tegen de zon is er niets mis met een chemische filter. Relatief veel mensen verdragen minerale filter beter, zeker in het gezicht en rond de ogen. Maar qua bescherming maakt het niet uit.
Wel zijn chemische filters belastender voor het milieu, koraalriffen en zo.
Maar van het vorige topic heb ik geleerd dat minerale filters niet zozeer goed zijn voor het milieu, alleen minder slecht.
Alle reacties Link kopieren
Chemische filters en nano zou in je bloedbaan terecht komen, dus een fijn idee is dat niet. Wil je dat niet dan moet je als een geisha erbij lopen.

Jetske ultee gebruikt ook nano, valt me erg van haar tegen.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er precies mis met nano-deeltjes in zonnebrandcrème? Heb je een link naar schadelijke gevolgen in een wetenschappelijk artikel?

En wat is er mis met een chemisch filter?
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rivm.nl/nanodeeltjes-kunnen ... echt-komen

https://blog.greenjump.nl/post/2019/05/ ... dbaan.aspx

En je kunt nog veel meer op internet vinden, dus als je het echt interessant vindt zul je zelf moeten zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Miss_Bean schreef:
30-05-2020 21:10
Naif baby zonnebrand vonden wij verschrikkelijk smeren.
Wij gebruiken nu die van Jetske Ultee: suncover factor 30. Alleen geen lekker geurtje helaas. Maar smeert heel fijn.
Is een non profit onderdeel van haar merk. Zit nu ook een smeer diploma bij voor de kinderen. Is wel grappig.
Ik heb die ook gekocht onlangs, maar ik vind hem dus echt stinken! Ik had gedacht dat hij geurloos zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
31-05-2020 00:47
Chemische filters en nano zou in je bloedbaan terecht komen, dus een fijn idee is dat niet. Wil je dat niet dan moet je als een geisha erbij lopen.

Jetske ultee gebruikt ook nano, valt me erg van haar tegen.
Je huid is een zeer goede barriere en er zijn weinig stoffen die door je huid heen komen. Ik zou dat niet snel aannemen als mensen dat beweren. Is er peer reviewed literatuur die die bewering onderbouwt?
Alle reacties Link kopieren
De eerste link gaat over het inademen van nanodeeltjes, die vervolgens in je bloed komen. Dat is een hele andere route dan via je huid en geen logische route als je zonnebrand normaal gebruikt, want dan zul je het niet inademen.

De bewering voor chemische filters heeft in ieder geval 1 ok uitziend onderzoek als onderbouwing, daar zou wat in kunnen zitten.
Alle reacties Link kopieren
Leuk bedacht, maar dit gaat over het bewust inademen van "nano-deeltjes".
Ik weet niet wat je precies doet met zonnebrandcrème? Je zit bewust te misleiden met je link.
Ook hier geen concrete bevestiging dat ingrediënten in zonnebrandcrème gezondheidsrisico's zorgen.
En je kunt nog veel meer op internet vinden, dus als je het echt interessant vindt zul je zelf moeten zoeken.
Zoals je vast weet is alles op internet te vinden. Maar de links die je geeft, geven geen enkel bevestiging van je hypothese. Integendeel, je komt met niks.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
31-05-2020 21:58
Leuk bedacht, maar dit gaat over het bewust inademen van "nano-deeltjes".
Ik weet niet wat je precies doet met zonnebrandcrème? Je zit bewust te misleiden met je link.


Ook hier geen concrete bevestiging dat ingrediënten in zonnebrandcrème gezondheidsrisico's zorgen.


Zoals je vast weet is alles op internet te vinden. Maar de links die je geeft, geven geen enkel bevestiging van je hypothese. Integendeel, je komt met niks.

Je hebt niet goed gelezen, waarschijnlijk problemen met begrijpend lezen.

Er staat dat je via de longen nanodeeltes inademt en dat het via de huid ook waarschijnlijk is.

“ De studie beschrijft niet in hoeverre nanodeeltjes die via andere opnameroutes (huid of maag-darmkanaal) in het bloed terecht komen, bijdragen aan het beschreven mechanisme. Dit is echter wel aannemelijk, omdat het effect is gerelateerd is aan de concentratie in het bloed en niet afhankelijk is van de opnameroute. ”


Op de website van jetske ultee heeft ze een lijst gemaakt met goede, twijfelachtige en te vermijden zonnefilters. Bij de groep te vermijden zonnefilters staat er altijd bij dat het in de bloedbaan terecht komt zoals oa oxybenzone. Deze filter is ook in moedermelk teruggevonden.

Dus nee, het gaat niet alleen via inademen, maar als jij door wilt gaan met alle filters op je huid te smeren omdat het geen kwaad kan dan ga je je gang maar. Iedereen bepaald dat voor zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
31-05-2020 22:13
Je hebt niet goed gelezen, waarschijnlijk problemen met begrijpend lezen.

Er staat dat je via de longen nanodeeltes inademt en dat het via de huid ook waarschijnlijk is.

“ De studie beschrijft niet in hoeverre nanodeeltjes die via andere opnameroutes (huid of maag-darmkanaal) in het bloed terecht komen, bijdragen aan het beschreven mechanisme. Dit is echter wel aannemelijk, omdat het effect is gerelateerd is aan de concentratie in het bloed en niet afhankelijk is van de opnameroute. “
Er staat opde RIVM website dat in die studie is aangetoond dat ingeademde nanodeeltjes (gouddeeltjes in dit geval) in het bloed zijn aangetroffen, dat ze na lange tijd nog aantoonbaar waren en dat ze een voorkeur hadden voor locaties in de aderen met aderverkalking.
De studie heeft NIET gekeken naar opname van nanodeeltjes via je mond of je huid. Ze denken dat daarbij hetzelfde mechanisme kan optreden, dus dat deeltjes in het bloed komen, nog lang aantoonbaar zijn en een voorkeur hebben voor aderverkalkingsplekken, aangezien er geen redenen zijn om te verwachten dat het anders is.
Het artikel bewijst dus niet dat je deze nanodeeltjes binnen kan krijgen via je huid, want dat is niet onderzocht. Je kunt op basis van deze resultaten dus absoluut niet beweren dat nanodeeltjes in zonnebrand via je huid opgenomen worden en in je bloed terecht komen en problemen veroorzaken. Je kunt hoogstens concluderen dat het interessant is om te onderzoeken. Maar het zijn andere stoffen en een andere opnameroute, dus ja, daar zal echt een ander onderzoek voor uitgevoerd moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
En bij heel even verder zoeken geeft het RIVM aan dat TiO2 en ZnO2 namodeeltjes niet door de huid heen gaan en veilig in gebruik zijn bij zonnebrandcreme.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven