Gaat de gaskraan echt dicht?

31-03-2022 17:29 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Poetin houdt voet bij stuk en eist toch echt dat er vanaf morgen in roebels betaald wordt. Zo niet….dan geen gas meer.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is jammer, maar het zijn ook vaak de grotere woningen waarin mensen wonen die meer inkomen hebben. En die dus iets aan energiebesparende maatregelen kunnen doen.

En de rest trekt maar een dikke trui aan. Doen ze nu waarschijnlijk al, want het gas is al veel te duur voor mensen met weinig inkomen.
Kun je beter de prijzen lager houden en rantsoeneren. Iedereen evenveel (of beter gezegd: even weinig)

Voor jullie vervelend want je hebt je best gedaan, maar als je per m2 moet gaan toewijzen wordt het een administratieve ramp.

(Dit gaat overigens niet gebeuren, maak je maar geen zorgen. Toch zou ik het een goed idee vinden.)
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
31-03-2022 19:54
Ja, dat is jammer, maar het zijn ook vaak de grotere woningen waarin mensen wonen die meer inkomen hebben. En die dus iets aan energiebesparende maatregelen kunnen doen.

En de rest trekt maar een dikke trui aan. Doen ze nu waarschijnlijk al, want het gas is al veel te duur voor mensen met weinig inkomen.
Kun je beter de prijzen lager houden en rantsoeneren. Iedereen evenveel (of beter gezegd: even weinig)

Voor jullie vervelend want je hebt je best gedaan, maar als je per m2 moet gaan toewijzen wordt het een administratieve ramp.

(Dit gaat overigens niet gebeuren, maak je maar geen zorgen. Toch zou ik het een goed idee vinden.)
Dit kun je dus echt niet zo zwart/wit stellen. Wij stoken al bewust op een veel lagere temperatuur dan de gemiddelde mens (gemiddeld 17,5 graden).
Mijn man heeft een fijn inkomen maar mijn inkomen is door ziekte tijdelijk weggevallen. In de toekomst hoop ik ook weer een fatsoenlijk steentje bij te kunnen dragen maar momenteel is mijn aandeel nihil.
Dus wij moeten ook opletten wat we doen nu. En zo zullen er, met ons, nog vele grote huizenbezitters zijn die in een soortgelijk pakket zitten. Je weet niet wat zich achter die mooie voordeur afspeelt…

Maar ik heb er vertrouwen in dat dit soort “leuk” bedachte maatregelen er nooit zullen komen.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
31-03-2022 19:05
Inderdaad verstandig. Het waterleidingbedrijf in Groningen heeft besloten om vanaf morgen de waterdruk omlaag te brengen nadat een huishouden tien minuten heeft gedoucht.

https://www.sikkom.nl/waterbedrijf-en-g ... waterdruk/

In de stad Groningen zijn dik 136.000 huishoudens. Doe dat keer 60 kuub en de besparing kan oplopen ruim 8.000.0000 kuub gas. Met de huidige gasprijs van 2,70 euro scheelt dat alleen in Stad al 22 miljoen euro aan gas. Of, omdat Poetin wil dat het Russische gas in roebels wordt gelapt, zo’n 2.153.848.320 roebels. Dat is serieus geld. Dat doet Poetin pijn. Zeker als dat breder wordt opgepakt.

1-4
Alle reacties Link kopieren
Even een zomaar opborrelende vraag:
Is het technisch mogelijk om per huishouden de gastoevoer te rantsoeneren? Dat je maximaal een x-aantal m3 kunt verbruiken en dat het daarna stopt?
Alle reacties Link kopieren
Nee.

En zelfs al doet ie dat, laat hem maar doen. Lang kan ie dat sowieso niet uitzingen.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
31-03-2022 20:10
Even een zomaar opborrelende vraag:
Is het technisch mogelijk om per huishouden de gastoevoer te rantsoeneren? Dat je maximaal een x-aantal m3 kunt verbruiken en dat het daarna stopt?
Volgens mij niet.

Ik weet wel dat er muntjessystemen zijn (geweest?) voor elektriciteit in Wales o.a. Dan moest je dus muntjes kopen die je thuis ergens in kon doen zodat je stroom had.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitspenning
Alle reacties Link kopieren
We hebben toch nog voorraad.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het prima. dan zijn we er meteen vanaf en kunnen we inventief worden. Nood maakt vindingrijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Elodea schreef:
31-03-2022 20:15
Volgens mij niet.

Ik weet wel dat er muntjessystemen zijn (geweest?) voor elektriciteit in Wales o.a. Dan moest je dus muntjes kopen die je thuis ergens in kon doen zodat je stroom had.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitspenning
Zo'n systeem is er in delen van Nederland ook geweest vroeger, de gaspenning.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het ook administratief doen. Door verbruik boven quotum idioot duur te maken.
Maar de energiemarkt is geprivatiseerd dus ik weet niet of je het rond zou krijgen als overheid. Met water zou dat waarschijnlijk wel kunnen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Nog een manier om te besparen: In overheidsgebouwen de verwarming op 16 graden max zetten. Dat werk ook thuis door want als ambtenaren daaraan gewend raken vinden ze thuis 22 graden veel te warm.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
31-03-2022 20:33
Je kunt het ook administratief doen. Door verbruik boven quotum idioot duur te maken.
Maar de energiemarkt is geprivatiseerd dus ik weet niet of je het rond zou krijgen als overheid. Met water zou dat waarschijnlijk wel kunnen.
Tuurlijk kan dat, maar komt dicht in de buurt van dictatuur.

Maar we zijn een democratie, dus de volgende verkiezingen, (als we die halen) worden partijen die daar anders naar kijken aan zeker (gezamenlijk) de grootste.
Alle reacties Link kopieren
We overleven het wel
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b896c4a1/
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
31-03-2022 20:33
Je kunt het ook administratief doen. Door verbruik boven quotum idioot duur te maken.
Maar de energiemarkt is geprivatiseerd dus ik weet niet of je het rond zou krijgen als overheid. Met water zou dat waarschijnlijk wel kunnen.
In feite hebben we dit systeem al. De prijzen zijn kunstmatig hoog gemaakt door belasting en in ruil daarvoor een vaste korting op de energiebelasting per huishouden, zodat het voor een gemiddeld gebruik kostenneutraal zou zijn. Doel was om huishoudens een prikkel te geven te besparen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Geef alle Groningers met scheuren in hun fundering een paar miljoen om een nieuwe villa te laten bouwen en ga daar gas pompen.

En die gas natuurlijk heel mondjesmaat distribueren. Het is niet de bedoeling dat dat weer in één jaar op is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Elodea schreef:
31-03-2022 20:15
Volgens mij niet.

Ik weet wel dat er muntjessystemen zijn (geweest?) voor elektriciteit in Wales o.a. Dan moest je dus muntjes kopen die je thuis ergens in kon doen zodat je stroom had.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitspenning
Ik had dat in een huurhuis. Gaat tegenwoordig met een soort USB stick die je op kan laden bij het postkantoor/avondwinkel.
Alle reacties Link kopieren
Als iedereen nu weer erg lang gaat wachten met alternatieve energievoorziening kan je er donder op zeggen dat de benodigde grondstoffen daarvoor, bijvoorbeeld voor zonne- of windenergie of het bouwen van kerncentrales, heel duur gaan worden want dan wil iedereen die hebben.

Je moet dan jarenlang in de rij gaan staan voor zonnepanelen of aluminium voor windenergie.

Rutte is nog steeds bezig om zijn kiezers niet te ontrieven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
01-04-2022 06:46
Geef alle Groningers met scheuren in hun fundering een paar miljoen om een nieuwe villa te laten bouwen en ga daar gas pompen.

En die gas natuurlijk heel mondjesmaat distribueren. Het is niet de bedoeling dat dat weer in één jaar op is.
Dat zitten er na een paar jaar weer scheuren in die villa’s
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
01-04-2022 06:46
Geef alle Groningers met scheuren in hun fundering een paar miljoen om een nieuwe villa te laten bouwen en ga daar gas pompen.

En die gas natuurlijk heel mondjesmaat distribueren. Het is niet de bedoeling dat dat weer in één jaar op is.
Dat zitten er na een paar jaar weer scheuren in die villa’s
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
01-04-2022 07:35
Dat zitten er na een paar jaar weer scheuren in die villa’s
Nou, ik neem aan dat je dat wil vermijden dus die kans in een bepaald gebied eerst laat doorrekenen.
Je moet je villa niet naast je oude huis laten zetten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als ik sinds vanochtend voor al míjn gas roebels had gekregen dan was ik inmiddels miljonair.
merano schreef:
31-03-2022 20:36
Nog een manier om te besparen: In overheidsgebouwen de verwarming op 16 graden max zetten. Dat werk ook thuis door want als ambtenaren daaraan gewend raken vinden ze thuis 22 graden veel te warm.
Nou werk ik in een overheidsgebouw maar ook daar wordt er gewerkt volgens arbo.
retrostar schreef:
01-04-2022 07:39
Nou, ik neem aan dat je dat wil vermijden dus die kans in een bepaald gebied eerst laat doorrekenen.
Je moet je villa niet naast je oude huis laten zetten.
Jij ziet er geen been in dat mensen door de gaswinning onder gevaarlijke condities moeten wonen en leven?
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
31-03-2022 20:36
Nog een manier om te besparen: In overheidsgebouwen de verwarming op 16 graden max zetten. Dat werk ook thuis door want als ambtenaren daaraan gewend raken vinden ze thuis 22 graden veel te warm.
Geweldig plan hoor. Doen we dan ook in alle gebouwen die (deels) uit overheidsgeld worden gefinancierd (scholen, veel sportaccomodaties, zwembaden, bibliotheken, gymzalen ziekenhuizen, consultatiebureau etc). Iedereen t lekker koud op werk/als klant/patiënt sporter). Gaat m vast worden.
Alle reacties Link kopieren
No pain, no gain.
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven