Oekraïne herovert gebied.

10-09-2022 15:43 134 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou het huidige Oekraïnse offensief, dat tot nu toe redelijk succesvol is, doorgezet gaan worden? Volgens het bericht zijn Russische soldaten op de vlucht. Het kan ook weer tot een nieuwe patstelling komen

Oekraïners bevrijden Kupiansk en bereiken belangrijke stad Izyum, Russen op de vlucht

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... lucht.html
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop het. Maar ik ben bang dat deze ellende nog lang niet voorbij is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee denk het niet

Rusland gaat gewoon op een gegeven moment zwaardere wapens inzetten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop het van ganse harte! Hoe kan het toch dat anno 2022 nog een oorlog kan woeden over grondgebied...
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
Alle reacties Link kopieren Quote
Nolanollie schreef:
10-09-2022 15:58
Ik hoop het van ganse harte! Hoe kan het toch dat anno 2022 nog een oorlog kan woeden over grondgebied...
Waarom kan dat niet? In 2021 en alle jaren daarvoor was er ook wel ergens oorlog.

Het zou mooi zijn als Oekraïne succesvol gaat zijn. Maar ik lees vooral dat het nog vele jaren gaat duren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben blij dat ze winnen. Ik denk dat Rusland wel snel opgeeft want er komen steeds meer kritische geluiden naar buiten over de oorlog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klusjesvrouw schreef:
10-09-2022 16:44
Ik ben blij dat ze winnen. Ik denk dat Rusland wel snel opgeeft want er komen steeds meer kritische geluiden naar buiten over de oorlog.
Zonder verandering van regime gaat die oorlog niet stoppen. Putin kan en mag geen gezichtsverlies lijden. We moeten maar hopen dat het niet verder escaleert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Adamus schreef:
10-09-2022 17:02
Zonder verandering van regime gaat die oorlog niet stoppen. Putin kan en mag geen gezichtsverlies lijden. We moeten maar hopen dat het niet verder escaleert.
Dit inderdaad maar ik zie het somber in.
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat hebben wij burgers daar aan? Rusland gaat echt niet zomaar stoppen, duurt gewoon nog jaren.
Ondertussen is een groot gedeelte gewoon veilig gebied en toch krijgen velen nu een huurwoning.
Daarnaast stijgen de vaste lasten voor de burgers hard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me vooral af in hoeverre Poetin steun blijft behouden van de Russen. Er komen ook vanuit de Russische legers wel erg veel nare verhalen naar buiten, de Russen gaan er erg op achteruit momenteel en er zijn maar weinig Russische bondgenoten die zware wapens willen leveren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
10-09-2022 15:53
Nee denk het niet

Rusland gaat gewoon op een gegeven moment zwaardere wapens inzetten
ehm... tenzij je denkt dat ze kernwapens gaan inzetten vraag ik me af welke zwaardere wapens ze hebben, die ze tot nu toe niet ingezet hebben.
Ze hebben ongeveer alles in de strijd gegooid wat ze hebben, er staat echt niet ergens een loods met een bordje in het Russisch 'Dit Zijn De Zware Wapens, Niet Openmaken vóór november'
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
10-09-2022 18:54
Ik vraag me vooral af in hoeverre Poetin steun blijft behouden van de Russen. Er komen ook vanuit de Russische legers wel erg veel nare verhalen naar buiten, de Russen gaan er erg op achteruit momenteel en er zijn maar weinig Russische bondgenoten die zware wapens willen leveren.
Ik zie Iran er wel voor aan om Rusland de verre afstandsraket te schenken die zij op hun beurt destijds van Noord-Korea hebben gekregen. Daarbij is Putin bevriend met Nasralla van Hezbolla en Hezbolla heeft een groot terroristen netwerk, google maar eens op Argentinië jaren 90.
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren Quote
Blossom schreef:
10-09-2022 18:41
Wat hebben wij burgers daar aan? Rusland gaat echt niet zomaar stoppen, duurt gewoon nog jaren.
Ondertussen is een groot gedeelte gewoon veilig gebied en toch krijgen velen nu een huurwoning.
Daarnaast stijgen de vaste lasten voor de burgers hard.
Als de oorlog stopt en de industrie opgang komt zullen de prijzen weer dalen. Daarnaast gaan denk ik de meeste oekraieners gewoon terug naar hun eigen land. Het zijn geen gelukzoekers die hier komen voor het geld. Ze komen hier voor veiligheid. Daarnaast komt het te kort aan sociale huurwoningen niet door de vluchtelingen, maar door de VVD. Dankzij hun kopen particulieren en bedrijven sociale huurwoningen op. Als je echt iemand de schuld wilt geven, geef dan wel de goede mensen de schuld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klusjesvrouw schreef:
10-09-2022 19:20
Als de oorlog stopt en de industrie opgang komt zullen de prijzen weer dalen. Daarnaast gaan denk ik de meeste oekraieners gewoon terug naar hun eigen land. Het zijn geen gelukzoekers die hier komen voor het geld. Ze komen hier voor veiligheid. Daarnaast komt het te kort aan sociale huurwoningen niet door de vluchtelingen, maar door de VVD. Dankzij hun kopen particulieren en bedrijven sociale huurwoningen op. Als je echt iemand de schuld wilt geven, geef dan wel de goede mensen de schuld.
Heb ik ergens gezegd dat het gelukzoekers zijn? Ze blijven straks ivm werk, hechting kids etc …
Alle reacties Link kopieren Quote
Blossom schreef:
10-09-2022 19:31
Heb ik ergens gezegd dat het gelukzoekers zijn? Ze blijven straks ivm werk, hechting kids etc …
En als dat zo is dan zijn ze belasting betalende Nederlanders, die hun eigen huis kunnen kopen. Ik zie het probleem niet.

Als de oorlog voorbij gaan de meeste gewoon terug naar huis. Ze missen hun land, hun cultuur en er is niets dat ze in Nederland houdt. Als ze geld wilde waren ze wel eerder naar Nederland toegekomen. Daarnaast vechten alle mannen daar voor het volk en vaderland. Als de oorlog voorbij is geven ze dat echt niet op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wauw. Die Oekraïners. Petje af!

Ik ben positief gestemd. Ik denk dat dit het begin van het einde is. Van de oorlog, en van Poetin.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Dit zeggen de experts:
https://nos.nl/l/2444136
Alle reacties Link kopieren Quote
Uit het NOS artikel: Hij (Poetin) zal eerst woedend zijn op zijn militaire leiding. Mensen zullen er flink van langs krijgen, misschien rollen er koppen. Maar hij zal ook met een militaire strategie willen komen om dit te vergelden."

Tot dusver is de "militaire strategie" van Poetin nog geen doorslaand succes gebleken. ;-)
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Poetin houdt denk ik pas op zodra hij zich alle beoogde grondstoffen in het Oekraïnse grondgebied heeft toegeëigend, inclusief een enorme gasvoorraad.

Zolang Poetin de gebieden nog in handen heeft waar wat te halen valt, betwijfel ik dat het hem veel boeit of zijn manschappen (of is 'slaven' een beter woord?) zich terugtrekken. Terwijl de wereld zich drukmaakt over zijn reactie, pland hij smirkend verder hoe het gebied officieel op naam van Rusland te zetten.

Ik denk ook niet dat er ineens hele andere wapens ingezet gaan worden door Rusland, maar wel dat de mogelijkheid, of beter gezegd het risico, bestaat dat andere landen Poetin gaan bijvallen.
I bet we could go explore the galaxy if we could stop being dicks for like five minutes
Alle reacties Link kopieren Quote
EnglishmaninNY schreef:
11-09-2022 12:31
Poetin houdt denk ik pas op zodra hij zich alle beoogde grondstoffen in het Oekraïnse grondgebied heeft toegeëigend, inclusief een enorme gasvoorraad.
Dat denk ik niet. Rusland is waanzinnig groot en heeft best veel grondstoffen.

Het toe-eigenen van grondstoffen gaat ook niet lukken omdat je daar heel veel infrastructuur voor moet bouwen. Dat kan niet als Oekraïne rustig afwacht tot het af is en het dan doodleuk kapot schiet. Rusland kan dus niet de grondstoffen uit die twee provincies halen als Oekraïne het daar niet mee eens is.

Dit gaat om gebied, om status, het herstellen van de oude Sovjet-Unie - en heel belangrijk - een dam tegen het westen.
Als Oekraïne over lange tijd lid zou worden van de EU en de Navo, dan grenst de Navo aan Rusland zonder enige buffer ertussen. Dat is nog nooit gebeurd, er zaten altijd landen tussen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Ik vind het zo knap dat de Oekraïners stand houden tegen de Russische agressor. Ze bewaken werkelijk de democratie in Europa voor ons. En ik hoop dat Europa en de VS Oekraïne blijft steunen.

Ik ben echter bang dat Poetin een sterke en harde vergelding gaat laten zien. Hopelijk is het waar dat de Russische bevolking steeds minder achter deze oorlog staat.
Alle reacties Link kopieren Quote
KooktMetKnoflook schreef:
11-09-2022 12:43
Dat denk ik niet. Rusland is waanzinnig groot en heeft best veel grondstoffen.

Het toe-eigenen van grondstoffen gaat ook niet lukken omdat je daar heel veel infrastructuur voor moet bouwen. Dat kan niet als Oekraïne rustig afwacht tot het af is en het dan doodleuk kapot schiet. Rusland kan dus niet de grondstoffen uit die twee provincies halen als Oekraïne het daar niet mee eens is.

Dit gaat om gebied, om status, het herstellen van de oude Sovjet-Unie - en heel belangrijk - een dam tegen het westen.
Als Oekraïne over lange tijd lid zou worden van de EU en de Navo, dan grenst de Navo aan Rusland zonder enige buffer ertussen. Dat is nog nooit gebeurd, er zaten altijd landen tussen.
Dat Poetin een dam tegen het westen wil denk ik ook. Ik denk alleen dat het hem minder om status en herstel gaat en meer om het voorkomen van uitbreiding van de EU dan wordt aangenomen.

En zolang de wereld het beeld voor ogen houdt dat Poetin terug wil in de tijd, zal de strategie daarop gebaseerd worden.

Als Poetins intentie in werkelijkheid echter net wat anders is, dan heeft hij ruimte gecreëerd om zijn plannen zo onverhinderd mogelijk uit te voeren. Terwijl 2 honden vechten om 1 been, gaat de 3e ermee heen. Afleiding.

Zoals ik het zie probeert Poetin te voorkomen dat waardevolle grondstoffen als o.a. gas in handen van de EU komen. Rusland heeft zelf genoeg, het gaat niet zozeer om vermeerdering van eigen voorraad, maar om het voorkomen dat Oekraïne / EU in de toekomst andere opties creëeren dan afhankelijk blijven van Rusland.

Door als Europese Unie met Oekraïne in zee te gaan en samen verder ontwikkelen loopt Rusland o.a. het risico dat gasafname van Rusland in de toekomst verminderd/stopgezet wordt en inlevert op macht en inkomsten.
I bet we could go explore the galaxy if we could stop being dicks for like five minutes
Alle reacties Link kopieren Quote
enthousiasteling schreef:
11-09-2022 13:16
Hopelijk is het waar dat de Russische bevolking steeds minder achter deze oorlog staat.
Ik las ergens dat er al partijen hebben gevraagd om aftreden van Poetin. De onvrede in het land is echt wel groeiende, en dat heeft een direct effect op de manschappen in de oorlog.
Alle reacties Link kopieren Quote
KooktMetKnoflook schreef:
10-09-2022 19:02
ehm... tenzij je denkt dat ze kernwapens gaan inzetten vraag ik me af welke zwaardere wapens ze hebben, die ze tot nu toe niet ingezet hebben.
Ze hebben ongeveer alles in de strijd gegooid wat ze hebben, er staat echt niet ergens een loods met een bordje in het Russisch 'Dit Zijn De Zware Wapens, Niet Openmaken vóór november'
Ja dat denk ik inderdaad
Alle reacties Link kopieren Quote
Oekraine zet de opmars van afgelopen dagen met succes voort.
En het lijkt alsof een deel van het Russische leger als een kaartenhuis in elkaar aan het storten is. Ook buitenlandse kranten melden nu dat Russische troepen massaal op de vlucht slaan.Mss nog te vroeg om van een echt kantelpunt te spreken.Maar dat ze nu ook in Moskou en op de staatstelevisie hun toon matigen,geeft iig wel te denken.Quotes:
"Russische troepen, die een groot gebrek hebben aan getrainde soldaten, verlaten massaal hun posities. Videobeelden uit heroverde stadjes en dorpen tonen tonnen aan achtergelaten wapentuig in Russische depots. Volgens de Daily Mail is de chaos compleet in sommige delen van het Russische bezettingsleger. De krant citeert experts die het hebben over een mogelijke grote omslag in de oorlog en een dreigende ’vernedering’ van de Russen."

"In de Russische hoofdstad wordt men steeds ongeruster. De gebruikelijke propagandisten klonken vrijdagavond op de televisie plotseling een stuk minder stoer. „Wie nerveus is, moet gewoon het standpunt van ons ministerie van Defensie afwachten”, zei de bekende talkshowhost Vladimir Solovjev. Om daar dreigend aan toe te voegen: „en laat me jullie eraan herinneren dat Jozef Stalin ooit beval om iedereen die in paniek raakt, dood te schieten.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4786442 ... -de-vlucht
https://www.ad.nl/buitenland/poetin-lij ... ~abc6f8f9/
nighttripper wijzigde dit bericht op 11-09-2022 17:22
9.00% gewijzigd
Vraag blijft,why is the rum gone?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven