Russische oorlogsmisdaden

03-04-2022 07:33 147 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vooropgesteld dat het altijd heel lastig is te achterhalen wat er precies gebeurd is beginnen nu de berichten wel binnen te druppelen dat Russische soldaten zich schuldig maken aan plunderingen, verkrachting en moord met als dieptepunt dit bericht.

Afbeelding

Beelden (schokkend) zijn hier te vinden.
https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... d-oekraine


TO trapt af:

Of het er echt 300 zijn of minder zullen we op een later tijdstip horen maar na het zien van deze beelden en het lezen van de verlagen vind ik dat landen als China en India minimaal in actie moeten komen en hun afkeer kenbaar moeten maken, je kan niet langs de zijlijn blijven staan.




Voor de forummers die het over Oekraïense oorlogsmisdaden willen hebben (zijn er ook) s.v.p. een eigen draad openen om te voorkomen dat er hier tegen elkaar opgeboden wordt in menselijk leed :nerd:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb al een bericht gestuurd om de schrijffout er uit te halen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Het zal altijd heel lastig blijven om vast te stellen wat er is gebeurd nu Oekraïne wapens aan burgers uit hebben gedeeld.

Natuurlijk zijn er misstanden, dat is in iedere oorlog zo helaas.

Het enige wat echt helpt is beëindigen van het conflict.
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
03-04-2022 07:52
Het zal altijd heel lastig blijven om vast te stellen wat er is gebeurd nu Oekraïne wapens aan burgers uit hebben gedeeld.

Natuurlijk zijn er misstanden, dat is in iedere oorlog zo helaas.

Het enige wat echt helpt is beëindigen van het conflict.



Altijd leuk het relativeren en waarom verbaasd het me niet dat jij het bent :-D


Als het waar is dat er ook vrouwen en kinderen zijn geëxecuteerd heeft dat niks te maken met het uitdelen van wapens.
En op diverse foto (te vinden op Twitter) is te zien dat er personen liggen met de handen op de rug gebonden, dan gaat het dus niet om mensen die in een gevecht zijn gesneuveld.


Inderdaad, Rusland moet het gevecht beëindigen, zich terug trekken, de schade betalen, de militairen die misdaden hebben begaan berechten en dan zijn we een heel eind.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rusland vecht niet met dezelfde spelregels maar ze maken hun eigen spelregels omdat zij vinden dat zij het voor het zeggen hebben in de wereld, en niet de democratieën die zij als slap, verdorven en immoreel zien. Is het niet nu dan in de nabije toekomst.

Je kan ze dus niet op hun gegeven erewoord vertrouwen. Voor hen is het liegen voor de goede zaak; een leugen om bestwil. En vergis je niet; de Russische bevolking staat voor het grootste deel achter het beleid. Velen verfoeien de westerse opvattingen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb van de weke bij Khalid en Sophie iemand gezien die voor Bellingcat werkt. Hij heeft uitgelegd hoe ze ze goed als mogelijk de authenticiteit van dit soort berichten onderzoeken. Met moderne technieken is veel mogelijk, erg interessant. De onderzoeken zijn erg complex.

Dit soort misdrijven zullen ze vast ook onderzoeken op authenticiteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn overgrootvader was in 1945 in Berlijn en vertelde precies hetzelfde over het Rode Leger. Precies nog niks veranderd.
hollebollegijs schreef:
03-04-2022 08:19
Altijd leuk het relativeren en waarom verbaasd het me niet dat jij het bent :-D


Als het waar is dat er ook vrouwen en kinderen zijn geëxecuteerd heeft dat niks te maken met het uitdelen van wapens.
En op diverse foto (te vinden op Twitter) is te zien dat er personen liggen met de handen op de rug gebonden, dan gaat het dus niet om mensen die in een gevecht zijn gesneuveld.


Inderdaad, Rusland moet het gevecht beëindigen, zich terug trekken, de schade betalen, de militairen die misdaden hebben begaan berechten en dan zijn we een heel eind.
Ik relativeer niets, ik geef alleen maar aan dat het helemaal niet vast te stellen is wat er is gebeurd.

Bijvoorbeeld zijn er vele beelden verspreid van Oekraïners die medeburgers mishandelden, waaronder vrouwen en kinderen. In de Nederlandse pers niet gezien, wel een fact check gezien daarvan op de BBC (conclusie was dat het inderdaad plaatsvond) en bij die mishandelingen waren ook handen op de rug vastgebonden.

Je weet gewoon niet waar je naar zit te kijken. Dat kun je toch moeilijk ontkennen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zo verdrietig en boos over alles. Waarom dan😢
Alle reacties Link kopieren Quote
Filmpje gemaakt met een drone, Russische militairen executeren een burger die op de vlucht is met zijn vrouw en kind.

https://www.zdf.de/nachrichten/politik/ ... s-100.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
03-04-2022 08:53


Bijvoorbeeld zijn er vele beelden verspreid van Oekraïners die medeburgers mishandelden, waaronder vrouwen en kinderen. In de Nederlandse pers niet gezien, wel een fact check gezien daarvan op de BBC (conclusie was dat het inderdaad plaatsvond) en bij die mishandelingen waren ook handen op de rug vastgebonden.
.


Ik heb in de OP gevraagd hier niet te doen aan whataboutism.
Dus open een eigen draad voor oorlogsmisdaden waar jij het over wilt hebben, dit gaat over Russische.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat een bepaald percentage van de Nederlanders, onder de juiste omstandigheden en als ze denken dat ze ermee weg kunnen komen, in staat is tot de vreselijkste dingen. De Nederlandse militairen hebben ook vreselijke misdaden gepleegd in Indonesië, toen dat land onder onze invloed uit wou. Zij vochten, zeker aanvankelijk, voor de goede zaak en toen de bereidheid om zich over te geven heel laag bleek te zijn en zij hard terug werden aangevallen, escaleerde dat tot wreedheden en vergeldingen.

In dit geval zullen de Russen zeer zeker achter hun militairen blijven staan.

En natuurlijk heb je momenteel het fenomeen nepnieuws en de Russen zullen hier heel goed in zijn. Ze hebben er driekwart eeuw de tijd voor gehad uit te vogelen hoe zij deze oorlogen kunnen winnen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
03-04-2022 08:53
Ik relativeer niets, ik geef alleen maar aan dat het helemaal niet vast te stellen is wat er is gebeurd.

Bijvoorbeeld zijn er vele beelden verspreid van Oekraïners die medeburgers mishandelden, waaronder vrouwen en kinderen. In de Nederlandse pers niet gezien, wel een fact check gezien daarvan op de BBC (conclusie was dat het inderdaad plaatsvond) en bij die mishandelingen waren ook handen op de rug vastgebonden.

Je weet gewoon niet waar je naar zit te kijken. Dat kun je toch moeilijk ontkennen.
Dat van de bbc was toch Russische soldaten die vastgebonden zaten? Ik ben het trouwens opgesnord via Nederlandse pers en was het niet vele beelden, maar 1 beeld.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 03-04-2022 09:19
3.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
retrostar schreef:
03-04-2022 09:13


In dit geval zullen de Russen zeer zeker achter hun militairen blijven staan.

En natuurlijk heb je momenteel het fenomeen nepnieuws en de Russen zullen hier heel goed in zijn. Ze hebben er driekwart eeuw de tijd voor gehad uit te vogelen hoe zij deze oorlogen kunnen winnen.

Dat zullen ze zeker proberen maar er is veel gedocumenteerd, veel gefotografeerd en gefilmd.


Overigens snap ik sommige dingen ook best wel, je zit in een eenheid en die rijd in een hinderlaag waardoor je kameraden gewond raken / sneuvelen en dat er dan in de emotie van het moment dingen gebeuren die niet mogen is niet goed te praten maar wel te begrijpen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het raar dat je naar China en India wijst, daar hebben we namelijk geen invloed op.
We moeten juist nu iets in Nederland doen want tot nu toe doen wij veel te weinig.
In de Rotterdamse haven worden nog steeds heel veel goederen van en voor Rusland verscheept.
Diverse grote Nederlandse bedrijven blijven zaken doen met deze moordenaars.

Nederland zou morgen van het Russisch gas af kunnen als we de kraan in Groningen opendraaien. Daar is dan wel voor nodig dat we alle betrokken Groningers gewoon heel veel geld geven zodat zij zelf hun problemen op kunnen lossen.

Er zijn nog steeds heel veel Russische bedrijven gevestigd hier in Nederland. Daar moet echt een einde aan komen.

Want de enige manier om dit te stoppen, zonder te vechten, is de Russische economie stilleggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 1x van mijn Oekrainse contact een bericht gekregen, zo’n 2 weken geleden, over inderdaad plunderingen, verkrachtingen, moorden. Hij was zo in shock en het bericht zo bizar dat ik bij iemand anders heb gecheckt of hij het wel was die dat bericht had gestuurd (ja, je weet het niet).
Alle reacties Link kopieren Quote
hollebollegijs schreef:
03-04-2022 09:00
Ik heb in de OP gevraagd hier niet te doen aan whataboutism.
Dus open een eigen draad voor oorlogsmisdaden waar jij het over wilt hebben, dit gaat over Russische.
Het is jouw topic natuurlijk dus dat staat je vrij. Maar ik begrijp de opdeling daarin niet zo goed. Het nadeel van labelen als een Russische misdaad of 1 door Oekraïne gepleegd geeft de indruk alsof er een ander gewicht aanhangt. Juridisch is dat wellicht zo, maar in ervaren leed, denk ik, niet. Voor een ouder die zijn kind gedood ziet worden, of een kind die dat ziet bij een ouder, iemand die overreden wordt in de auto door een tank, een vrouw die verkracht wordt, enzv, de pijn en de doodsangst zal niet meer of minder zijn in dat moment afhankelijk van of de dader Russisch of Oekraiens is. Daarmee ontken ik zeker niet dat de Russen, omdat zij binnengevallen zijn en dus de Oekraiense burgers getroffen hebben, vele malen meer misdaden gepleegd zullen hebben. Maar dat de ene misdaad waaronder mensen geleden hebben wel besproken mag worden maar de andere niet, dat snap ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw75 schreef:
03-04-2022 09:17
Dat van de bbc was toch Russische soldaten die vastgebonden zaten? Ik ben het trouwens opgesnord via Nederlandse pers en was het niet vele beelden, maar 1 beeld.
Bedoel je dat filmpje waarbij het lijkt alsof Oekraiense soldaten Russische krijgsgevangen in de benen schieten? Ik vond dat Zelensky daar geweldig op reageerde. Veel respect voor hoe hij met zaken omgaat.
retrostar schreef:
03-04-2022 08:29
Rusland vecht niet met dezelfde spelregels maar ze maken hun eigen spelregels omdat zij vinden dat zij het voor het zeggen hebben in de wereld, en niet de democratieën die zij als slap, verdorven en immoreel zien. Is het niet nu dan in de nabije toekomst.

Je kan ze dus niet op hun gegeven erewoord vertrouwen. Voor hen is het liegen voor de goede zaak; een leugen om bestwil. En vergis je niet; de Russische bevolking staat voor het grootste deel achter het beleid. Velen verfoeien de westerse opvattingen.
Dat laatste is niet waar. Het merendeel is pro-Putin, maar dat is omdat er geen fatsoenlijk alternatief is en ze een compleet ander verhaal voorgeschoteld krijgen.
hollebollegijs schreef:
03-04-2022 09:00
Ik heb in de OP gevraagd hier niet te doen aan whataboutism.
Dus open een eigen draad voor oorlogsmisdaden waar jij het over wilt hebben, dit gaat over Russische.
Dit heeft niets te maken met whataboutism. Ik geef slechts aan dat die beelden waarvan jij denkt dat het wel door het Russische leger gedaan moet zijn helemaal niet noodzakelijk door het Russische leger is gepleegd.

Nogmaals: ik geloof direct dat er oorlogsmisdaden worden gepleegd, aangezien dat helaas bij oorlog hoort, maar ik denk wel dat je je altijd moet realiseren dat beide partijen proberen om de waarheid te verdraaien. Weet je nog die bijna kernramp die 6x groter zou zijn dan Chernobyl en waarbij achteraf er geen enkele dreiging is geweest? Of dat kinderziekenhuis waar ik toch echt later van in de T. las dat overtuigend bewijs ontbrak?
Mevrouw75 schreef:
03-04-2022 09:17
Dat van de bbc was toch Russische soldaten die vastgebonden zaten? Ik ben het trouwens opgesnord via Nederlandse pers en was het niet vele beelden, maar 1 beeld.
Waar ik het over heb betrof gewone burgers die door andere burgers werden mishandeld. Dat zou zijn vanwege plunderen/stelen, maar ook etnisch Russisch zijn, of verdacht van sympathie voor het Russische leger.

De BBC gaf overigens aan de redenen niet te kunnen achterhalen, maar wel dat er bij sommigen op de kleren plunderaar was geschreven, dus dat dat in ieder geval een reden leek te zijn voor de mishandelingen.
jo12345 schreef:
03-04-2022 09:20
Ik vind het raar dat je naar China en India wijst, daar hebben we namelijk geen invloed op.
We moeten juist nu iets in Nederland doen want tot nu toe doen wij veel te weinig.
In de Rotterdamse haven worden nog steeds heel veel goederen van en voor Rusland verscheept.
Diverse grote Nederlandse bedrijven blijven zaken doen met deze moordenaars.

Nederland zou morgen van het Russisch gas af kunnen als we de kraan in Groningen opendraaien. Daar is dan wel voor nodig dat we alle betrokken Groningers gewoon heel veel geld geven zodat zij zelf hun problemen op kunnen lossen.

Er zijn nog steeds heel veel Russische bedrijven gevestigd hier in Nederland. Daar moet echt een einde aan komen.

Want de enige manier om dit te stoppen, zonder te vechten, is de Russische economie stilleggen.
Dan straf je niet het regime, maar de bevolking die er niets aan kan doen.

Daarnaast heeft Rusland zich voorbereid op isolatie en is China bereid om met Rusland te blijven handelen, omdat China tegen economische oorlogsvoering is.

De enige manier om dit te stoppen is diplomatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze oorlog is complete horror voor Oekraïnse burgers. Al is er maar een fractie van deze berichten waar.

Hoeveel mensen zullen er straks wel niet te kampen hebben met trauma's.
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
03-04-2022 09:58
Dan straf je niet het regime, maar de bevolking die er niets aan kan doen.

Daarnaast heeft Rusland zich voorbereid op isolatie en is China bereid om met Rusland te blijven handelen, omdat China tegen economische oorlogsvoering is.

De enige manier om dit te stoppen is diplomatie.
Het is raar om in dit geval een tweedeling te veronderstellen tussen het Russische regime en de Russische bevolking. Dat gebeur veel in de Nederlandse media.
De Russische bevolking staat namelijk echt massaal achter deze oorlog. Ruim 80% vind dat Poetin goed bezig is en meer dan 75% steunt deze oorlog.
Propaganda speelt wel degelijk een rol hier in. Maar iedere Rus weet daarnaast prima wat er aan de hand is.
Ze vinden het wel prima. Alles voor de glorie van het land.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lollypop04 schreef:
03-04-2022 09:27
Het is jouw topic natuurlijk dus dat staat je vrij. Maar ik begrijp de opdeling daarin niet zo goed. Het nadeel van labelen als een Russische misdaad of 1 door Oekraïne gepleegd geeft de indruk alsof er een ander gewicht aanhangt. Juridisch is dat wellicht zo, maar in ervaren leed, denk ik, niet. Voor een ouder die zijn kind gedood ziet worden, of een kind die dat ziet bij een ouder, iemand die overreden wordt in de auto door een tank, een vrouw die verkracht wordt, enzv, de pijn en de doodsangst zal niet meer of minder zijn in dat moment afhankelijk van of de dader Russisch of Oekraiens is. Daarmee ontken ik zeker niet dat de Russen, omdat zij binnengevallen zijn en dus de Oekraiense burgers getroffen hebben, vele malen meer misdaden gepleegd zullen hebben. Maar dat de ene misdaad waaronder mensen geleden hebben wel besproken mag worden maar de andere niet, dat snap ik niet.



Heel simpel wie het over Oekraïense misdaden wil hebben opent een eigen topic.
Om te voorkomen dat we onder iedere Russische misdaad een "ja maar" hebben, dat noemen ze "whataboutism" en vooral Russische trollen zijn daar goed in, dat zie je goed op Twitter, Facebook etc.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven