Russische oorlogsmisdaden

03-04-2022 07:33 147 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vooropgesteld dat het altijd heel lastig is te achterhalen wat er precies gebeurd is beginnen nu de berichten wel binnen te druppelen dat Russische soldaten zich schuldig maken aan plunderingen, verkrachting en moord met als dieptepunt dit bericht.

Afbeelding

Beelden (schokkend) zijn hier te vinden.
https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... d-oekraine


TO trapt af:

Of het er echt 300 zijn of minder zullen we op een later tijdstip horen maar na het zien van deze beelden en het lezen van de verlagen vind ik dat landen als China en India minimaal in actie moeten komen en hun afkeer kenbaar moeten maken, je kan niet langs de zijlijn blijven staan.




Voor de forummers die het over Oekraïense oorlogsmisdaden willen hebben (zijn er ook) s.v.p. een eigen draad openen om te voorkomen dat er hier tegen elkaar opgeboden wordt in menselijk leed :nerd:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alles in het kader van denazificatie

En jullie weten net zo goed als ik dat er nooit een onafhankelijk onderzoek gaat komen naar de vermoorde mensen in Buchta. Bovendien was dat het gebied waar Tsjetsjeense "troepen" actief waren. Kun je echt vergeten
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
03-04-2022 16:19


En wat ik feitelijk zeg is: wacht nou maar eerst eens onderzoek af. Daar heb ik heel vaak last van, aangezien mij dat als jurist is geleerd.



Het heeft al een eigen Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Bucha_massacre

Uiteraard blunderen de Russen weer rustig verder.
I.p.v. direct een onderzoek aan te kondigen zwijgen ze .
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
03-04-2022 07:52
Het zal altijd heel lastig blijven om vast te stellen wat er is gebeurd nu Oekraïne wapens aan burgers uit hebben gedeeld.

Natuurlijk zijn er misstanden, dat is in iedere oorlog zo helaas.

Het enige wat echt helpt is beëindigen van het conflict.
Zelfs dit nog relativeren :bonk: :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Lollypop04 schreef:
03-04-2022 09:27
Het is jouw topic natuurlijk dus dat staat je vrij. Maar ik begrijp de opdeling daarin niet zo goed. Het nadeel van labelen als een Russische misdaad of 1 door Oekraïne gepleegd geeft de indruk alsof er een ander gewicht aanhangt. Juridisch is dat wellicht zo, maar in ervaren leed, denk ik, niet. Voor een ouder die zijn kind gedood ziet worden, of een kind die dat ziet bij een ouder, iemand die overreden wordt in de auto door een tank, een vrouw die verkracht wordt, enzv, de pijn en de doodsangst zal niet meer of minder zijn in dat moment afhankelijk van of de dader Russisch of Oekraiens is. Daarmee ontken ik zeker niet dat de Russen, omdat zij binnengevallen zijn en dus de Oekraiense burgers getroffen hebben, vele malen meer misdaden gepleegd zullen hebben. Maar dat de ene misdaad waaronder mensen geleden hebben wel besproken mag worden maar de andere niet, dat snap ik niet.
Maar bij de Russen staan nagegoeg alleen de binnenvallende soldaten op het spel en bij Oekraïne ook de burgerbevolking; ouderen, kinderen, vrouwen die niet meevechten, ziekenhuizen, scholen, bejaarden die angstig met hun hond schuilen, invaliden die geen kant op kunnen.

Dat is wel even heel wat anders.
Thing1 schreef:
03-04-2022 16:52
Alles in het kader van denazificatie

En jullie weten net zo goed als ik dat er nooit een onafhankelijk onderzoek gaat komen naar de vermoorde mensen in Buchta. Bovendien was dat het gebied waar Tsjetsjeense "troepen" actief waren. Kun je echt vergeten
Dat is toch wel een vereiste als je zoals de kamer wil Putin hiervoor wil gaan vervolgen.

Al snap ik ook dat dit vooral voor de bühne is en niemand ook werkelijk gelooft dat hij echt ooit terecht gaat staan.
Zonmuis schreef:
03-04-2022 17:09
Zelfs dit nog relativeren :bonk: :facepalm:
Het heeft niets met relativeren te maken.

Gewoon uit de krant:

In Boetsja zijn volgens burgemeester Anatoli Fjodoroek al zeker 280 lijken aangetroffen. Het zou volgens de regering in Kiev gaan om burgers die door de Russische bezetters zouden zijn vermoord. Het is niet te verifiëren hoe de slachtoffers zijn omgekomen en of het allemaal burgers zijn geweest. Om de plaats, die naast een strategisch vliegveld ligt, is vanaf de eerste dag van de Russische aanval hevig gevochten. Rusland heeft nog niet op de beschuldiging gereageerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonmuis schreef:
03-04-2022 17:14
Maar bij de Russen staan nagegoeg alleen de binnenvallende soldaten op het spel en bij Oekraïne ook de burgerbevolking; ouderen, kinderen, vrouwen die niet meevechten, ziekenhuizen, scholen, bejaarden die angstig met hun hond schuilen, invaliden die geen kant op kunnen.

Dat is wel even heel wat anders.
Ik denk dat DS bedoelt dat we net niet zo zwart-wit moeten kijken en dat die burgerbevolking evengoed het slachtoffer kan zijn van Oekraïnse oorlogsmisdaden. In hoeverre dat realiteit is laat ik in het midden, maar in elke oorlog gebeuren die dingen.

(Om maar weer eens in de tijd terug te keren: het zwaarste bombardement in de België tijdens WO2 qua slachtoffers was dat op Mortsel, uitgevoerd door de Amerikanen... foutje moet kunnen vonden zij en Mortsel heeft nooit excuses gekregen.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonmuis schreef:
03-04-2022 17:14
Maar bij de Russen staan nagegoeg alleen de binnenvallende soldaten op het spel en bij Oekraïne ook de burgerbevolking; ouderen, kinderen, vrouwen die niet meevechten, ziekenhuizen, scholen, bejaarden die angstig met hun hond schuilen, invaliden die geen kant op kunnen.

Dat is wel even heel wat anders.
Dat ben ik helemaal met je eens, wat ik ook schrijf, omdat de Russen binnenvallen treffen ze de Oekraiense bevolking. Maar waar het me meer om ging is dat aangeven dat de ene misdaad (moord, marteling, verkrachting,..) wel benoemd mag worden maar de andere niet is het net alsof je een waardeoordeel geeft over die daad tov de andere. Terwijl al die daden vanuit het punt van het slachtoffer vreselijk moeten zijn. En ik weet niet hoe het zit met de omgang van Oekraiense militairen met pro Russische burgers, geen idee. Maar als er iets is wat letterlijk alle oorlogen uit de geschiedenis ons wel vertellen is dat iets zelden zwart wit is.
Lollypop04 schreef:
03-04-2022 17:28
Dat ben ik helemaal met je eens, wat ik ook schrijf, omdat de Russen binnenvallen treffen ze de Oekraiense bevolking. Maar waar het me meer om ging is dat aangeven dat de ene misdaad (moord, marteling, verkrachting,..) wel benoemd mag worden maar de andere niet is het net alsof je een waardeoordeel geeft over die daad tov de andere. Terwijl al die daden vanuit het punt van het slachtoffer vreselijk moeten zijn. En ik weet niet hoe het zit met de omgang van Oekraiense militairen met pro Russische burgers, geen idee. Maar als er iets is wat letterlijk alle oorlogen uit de geschiedenis ons wel vertellen is dat iets zelden zwart wit is.
Ik hoorde vandaag dat er in Nederland vluchtelingen zijn uit Oekraïne die naar Rusland wilden vluchten, maar dat niet mochten. Nu in Nederland worden ze overigens ook redelijk aan hun lot overgelaten.

Het regime was ook gewoon anti Russisch. Dat sentiment zie je de laatste 10 jaar kennelijk heel sterk opkomen in landen die onderdeel waren van de SU en ook Polen.

Staat in geen verhouding tot wat we nu zien natuurlijk, maar het zijn eigenlijk twee volken in een land. Dat gaat nergens echt goed (althans, ik ken geen voorbeeld van waar het wel goed gaat).
Alle reacties Link kopieren Quote
DS1971 schreef:
03-04-2022 17:37
Ik hoorde vandaag dat er in Nederland vluchtelingen zijn uit Oekraïne die naar Rusland wilden vluchten, maar dat niet mochten. Nu in Nederland worden ze overigens ook redelijk aan hun lot overgelaten.

Het regime was ook gewoon anti Russisch. Dat sentiment zie je de laatste 10 jaar kennelijk heel sterk opkomen in landen die onderdeel waren van de SU en ook Polen.

Staat in geen verhouding tot wat we nu zien natuurlijk, maar het zijn eigenlijk twee volken in een land. Dat gaat nergens echt goed (althans, ik ken geen voorbeeld van waar het wel goed gaat).
Bij jullie zuiderburen ;) laat je niks wijsmaken, we slaan elkaar de kop niet in en we kunnen met zijn allen door 1 deur. Ok politiek gezien draait het vierkant, maar eerlijk waar niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Thing1 schreef:
03-04-2022 16:52
Alles in het kader van denazificatie

En jullie weten net zo goed als ik dat er nooit een onafhankelijk onderzoek gaat komen naar de vermoorde mensen in Buchta. Bovendien was dat het gebied waar Tsjetsjeense "troepen" actief waren. Kun je echt vergeten

Bellingcat is bezig:
Along with our colleagues from @CITeam_en are collecting evidence on who were responsible for the massacres. There's evidence that 76th and 98th airborne assault divisions, as well as Kadyrov's Rosgvardia units were located there. We are looking for more evidence now.
https://twitter.com/christogrozev/statu ... Ha4_YpAAAA
nounou
Alle reacties Link kopieren Quote
Thing1 schreef:
03-04-2022 16:52
Alles in het kader van denazificatie

En jullie weten net zo goed als ik dat er nooit een onafhankelijk onderzoek gaat komen naar de vermoorde mensen in Buchta. Bovendien was dat het gebied waar Tsjetsjeense "troepen" actief waren. Kun je echt vergeten
Zelfs honden en katten zijn door de Russen (of Tsjetjenen die nog erger zijn) doodgeschoten in het kader van de "denazificatie".
Natuurlijk komt er geen onderzoek idd, en wordt er niemand vervolgd.
Alle reacties Link kopieren Quote
merano schreef:
03-04-2022 12:32
Is die hele inval niet één grote oorlogsmisdaad?
Ja, voor iets dergelijks zijn Keitel en Jodl opgehangen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
Joelle1980 schreef:
03-04-2022 19:09
Zelfs honden en katten zijn door de Russen (of Tsjetjenen die nog erger zijn) doodgeschoten in het kader van de "denazificatie".
Natuurlijk komt er geen onderzoek idd, en wordt er niemand vervolgd.
Niet op korte termijn ben ik bang. Maar wie weet, als er wel een keer een regime verandering komt, over een tijd heen. Als er wel een revolutie zou komen ooit kan er besloten worden schoon schip te maken. Als een land niet veroverd wordt dan kan het een tijd duren voor oorlogsmisdaden bestraft worden. Maar Poetin heeft niet het eeuwige leven.. ze hebben daar betere, meer rechtvaardige en progressievere staatshoofden gehad dus het kan misschien alsnog een keer gebeuren. Ik hoop het iig wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelfs Nederland heeft er 70 jaar over gedaan om oorlogsmisdaden in Indonesië te erkennen.

Vanuit Rusland is de kans op erkenning hiervan gelijk aan nul.

En op internationaal vlak kun je mensen willen vervolgen, maar dat is een jarenlang proces, kijk maar naar het proces rond de MH17.
De kans dat iemand hier levend voor een rechtbank ter verantwoording voor wordt geroepen is zeer klein.

Het enige dat we kunnen doen is zo goed mogelijk documenteren wat daar precies gebeurd is, uit respect voor de slachtoffers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rusland zegt nu dat de beelden van de slachting door de Oekraïners in scene zijn gezet. Het moet toch niet gekker worden zeg. Schaamteloos.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoorde net nog wat meer details. Het is echt meer dan verschrikkelijk.

En als het leger weg is, blijven er verwoeste steden en getraumatiseerde mensen achter. Die zogenaamd door de Russen 'bevrijd' hadden moeten worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding


https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... de-ijsberg
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
In oorlogstijd komen verkrachtingen in bezette gebieden historisch gezien relatief vaak voor. Niettemin is het toch een nieuw dieptepunt wat hier aan het licht komt. Hoe verschrikkelijk ook, laten we hopen dat er zoveel mogelijk bewijsmateriaal wordt verzameld. Dat is het enige dat we voor de slachtoffers kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor wie Russisch spreekt: op het youtube kanaal van "Postmen" staan 186 onderschepte telefoongesprekken van russische soldaten met hun vrouwen/moeders waarin deels misdaden worden toegegeven maar ook over het lage moraal in het Russische leger, over de onophoudelijke stroom raketten en drones van het Oekraïnse leger. Geeft ook een mooi inzicht in de propaganda op tv (opa Biden heeft alleen maar T34 tanks uit WO 2 tot zijn beschikking) en de weinige verzorging van het Russische leger
Alle reacties Link kopieren Quote
Amerika zegt dat ze satelietbeelden hebben als bewijs dat de doden al voor de terugtrekking van het Russische leger in de straten lagen. Rusland liegt dus.

En kan iemand die lul van een Baudet laten stoppen met tweeten dat het allemaal niet waar is? Opsluiten die mongool! Vrijheid van meningsuiting heeft wat mij betreft wel een grens bereikt bij hem.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren Quote
Vaak hebben verhalen twee kanten en zijn er grijstinten wat betreft goed en slecht. Maar soms is zwart gewoon zwart. Hier is sprake geweest van een geweldsorgie die op geen enkele manier te ontkennen is, noch goed te praten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
05-04-2022 08:57
Vaak hebben verhalen twee kanten en zijn er grijstinten wat betreft goed en slecht. Maar soms is zwart gewoon zwart. Hier is sprake geweest van een geweldsorgie die op geen enkele manier te ontkennen is, noch goed te praten.
Eens, in deze kwestie is een "Ja, maar zij..." gewoon ongepast en schofterig.
Alle reacties Link kopieren Quote
tanteslankie schreef:
05-04-2022 08:51
Amerika zegt dat ze satelietbeelden hebben als bewijs dat de doden al voor de terugtrekking van het Russische leger in de straten lagen. Rusland liegt dus.

En kan iemand die lul van een Baudet laten stoppen met tweeten dat het allemaal niet waar is? Opsluiten die mongool! Vrijheid van meningsuiting heeft wat mij betreft wel een grens bereikt bij hem.


Hij kan dit toch niet blijven goedpraten.



Afbeelding
.
Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven