1 koekje maar???

07-01-2011 22:02 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit met een vraag, wellicht kunnen jullie het e.e.a. uitleggen?

Ik woon hier nu bijna 7 jaar en er zijn veel dingen die mij opvallen, maar waar ik niet van weet of het nou typisch NL is of dat het heel erg kan verschillen per persoon etc.

Een voorbeeldje:

1 koekje bij de thee en de koektrommel gaat dicht.

Ik heb dit nu al een aantal malen meegemaakt maar kan er moeilijk aan wennen.

Zijn er nog meer dingen die typisch Nederlands zijn?

(Ik kom uit Frankrijk trouwens)
Haha idd.

Toastjes (wel met brie)

kaas, komkommer, tomaat, gevuld eitje, ham met asperge, ham met augurk, zelfgemaakte eiersalade.
Liefde is als sinterklaas, je moet erin geloven, anders word het niks!
quote:Chardonnay schreef op 07 januari 2011 @ 22:50:

Ik krijg nooit mensen op de koffie of thee. Bij mij komen ze altijd wijn drinken En ja, dan krijgen ze gewoon meer dan 1 glas.Met mijn vriendin gaat ook altijd gelijk de prosecco of wijn open. Of we nu 's middags of 's avonds afspreken.
quote:moppetoet schreef op 07 januari 2011 @ 22:56:

Moppeman en ik spreken de Franse taal gelukkig behoorlijk, Moppeman wordt op de camping zelfs uitgenodigd om bij de Fransen in de caravan voetbal te komen kijken.

Kijk, dan heb je geen inburgeringscursus meer nodig.

De boel verkopen, en naar Frankrijk verkassen, waarom doen we dat nog steeds niet ?

Verkassen naar Frankrijk moet je alleen doen als je goed bij kas zit of zelf iets kan beginnen daar waarvan je weet dat je een goed pensioen zou kunnen opbouwen. Ook moet je er goed tegen kunnen dat alles heel traag gaat en de regeltjes hier heel anders zijn dan daar.

Ook de sociale zekerheid is heel wat anders daar dan hier, maar als je al die dingen aankunt dan zou je vandaag nog moeten vertrekken. Het leven kan heel mooi zijn daar en een stuk minder gejaagd.
Nederlanders zijn juist leuk. Ik zie de fransen nog niet met stuivers rummicuppen. Laatst was er een onderzoek waaruit bleek dat fransozen het meest depressieve volk ter wereld was.
infofrankrijk.com

Somberheid troef bij de Fransen over de economie

De Fransen zijn het meest pessimistische volk ter wereld als het gaat om de economische vooruitzichten voor 2011. Landen als Vietnam, China en Afghanistan staan in de top-tien van de landen die het meest optimistisch zijn. Het Franse BVA Opinion en Gallup hebben dat onderzocht. 61% van de Franse bevolking meent dat het een jaar met economische problemen zal worden. Wereldwijd gezien ligt dit percentage op 28. Het sombere oordeel van de Fransen valt vooral te verklaren uit een al enkele jaren voortdurende daling van het vertrouwen in de staat. Men heeft het gevoel dat de staat niet meer voldoende opkomt voor de belangen van de burger. Men spreekt over het failliet van het Franse onderwijssysteem, maar ook over de structurele overheidstekorten en het pensioensysteem. De staat die overal voor zorgt, is verworden tot een staat die het erbij laat zitten. In Duitsland is het percentage pessimisten 22. In dat land is het beter gesteld met de werkgelegenheid, maar ook het gevoel dat de Duitse overheid zijn sociale taken kent, zorgt voor veel meer vertrouwen. De onderzoekers noemen het opmerkelijk dat er een verschil bestaat tussen de gevoelens over de staat en de persoonlijke situatie. 37% van de Fransen meent dat hun persoonlijke omstandigheden in 2011 minder gunstig zullen zijn. Ook in andere onderzochte landen bestaat er meer vertrouwen in de eigen toekomst. Het percentage van 37 steekt nogal af bij dat over de verwachtingen die vorig jaar over 2011 werden uitgesproken; toen gaf 24% van de Fransen aan dat het voor hen persoonlijk minder goed zou gaan. Nu is het beeld voor 2011 wat zwarter: er heerst zorg over de werkgelegenheid en over de koopkracht. De lonen blijven steken op hetzelfde niveau van vorig jaar en de prijzen beginnen weer te stijgen.

In de westerse landen is de economisch crisis harder gevoeld dan in landen met opkomende markten. Tal van westerse landen zijn verarmd, terwijl in de opkomende landen de economische groei, ondanks de crisis, steeds is doorgegaan. Brazilië, India, China en Vietnam worden nu als economische wonderbaarlijkheden gezien. Zo is 70% van de Vietnamezen optimistisch; het land staat hierin op de eerste plaats.
quote:milobiyu schreef op 07 januari 2011 @ 22:59:

In een kring zitten met een verjaardag en dan kaas wortels en komkommer uitdelen met n vlaggetje erin.Maak jij dat echt mee? Bij mensen onder de 70?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:meds schreef op 07 januari 2011 @ 23:07:

Nederlanders zijn juist leuk. Ik zie de fransen nog niet met stuivers rummicuppen. Laatst was er een onderzoek waaruit bleek dat fransozen het meest depressieve volk ter wereld was.Echt waar? Hebben ze dat onderzoek gedaan tijdens alle stakingen die er altijd gehouden worden?
vorig jaar waren ze ook al het meest sikkeneurig

Geen enkel volk ziet meer tegen de toekomst op dan... de Fransen

dinsdag 29 dec 2009987

Nergens ter wereld lijken burgers pessimistischer over het volgende decennium dan in Frankrijk. 44 van elke 100 Fransen zegt ronduit pessimistisch te zijn over de toekomst. Eenzelfde percentage Fransen zegt dat ze vandaag slechter af zijn dan 10 jaar geleden. 3 op elke 4 Fransen denken dat hun levensstandaard de volgende tien jaar verder zal afnemen; ook van de staat verwachten ze dan nog weinig hulp te krijgen Dat blijkt uit een poll van het onderzoeksbureau Harris in opdracht van de Financial Times, waarbij burgers in het VK, de VS, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië werden ondervraagd. Uit de bevraging blijkt ook dat ondanks de recessie Amerikanen meer optimistisch gestemd zijn dan Europeanen. Amerikanen vinden ook -in tegenstelling tot de Europeanen- dat hun levensstandaard vandaag hoger is dan 10 jaar geleden.

Slechts op één vraag scoort niet Frankrijk, maar Italië het slechtst. Op de vraag of ze zich vandaag minder veilig voelen dan 10 jaar geleden antwoordden 46% van de Italianen positief, tegen ‘slechts' 44% van de Fransen. Uit de eindresultaten blijkt dat het Verenigd Koninkrijk na Frankrijk de meest pessimistische burgers heeft.

Werd de verkiezing van Nicolas Sarkozy in mei 2007 met enthousiasme onthaald; dan vrezen de Fransen vandaag dat zijn hervormingen en zijn pogingen om de overheidsfinanciën op orde te krijgen diep in de gezondheids- en bijstandsbudgetten zullen snijden. Opmerkelijk genoeg heeft Frankrijk in 2009 minder te lijden gehad onder de recessie dan andere ontwikkelde landen.
Hamvraag is: komt dat door die Sarkozy? of zit het in de franse inborst en moeten ze daarom zoveel zuipen?
Ik weet wel waar ik niet meer op vakantie ga.
@meds

Ik begrijp het echt volkomen,daarom gaf ik al bij moppetoet aan dat het zorgstaatprincipe heel anders is dan hier.

Het is behoorlijk verhard daar allemaal, hoor het nog wekelijks van mijn ouders.
quote:dubbeldrop schreef op 07 januari 2011 @ 23:00:

[...]

Fransen zijn wel een beetje op zichzelf hoor, gaan vaak voor het bekende en zoeken niet graag mensen of situaties op die ze niet kennen(als ze buiten Frankrijk zijn dan). Althans dat is mijn eigen ervaring.

Misschien heb ik dan hele schuwe buren.

Toch blijf ik het een beetje vreemd vinden dat ze niet even een geboortekaartje in de bus gooien.

`T zijn toch je buren..........
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Oranje gekte heb ik nog niet voorbij zien komen. Of het nou voetbal is of Koninginnedag het kan niet gek genoeg.
Het gras aan de overkant is niet groen.
quote:meds schreef op 07 januari 2011 @ 23:11:

Hamvraag is: komt dat door die Sarkozy? of zit het in de franse inborst en moeten ze daarom zoveel zuipen?

Ik denk het laatste, oorzaak gevolg..het zit in de aard van het Franse beestje om veel te zeiken en te klagen, vervolgens willen ze dat gezeik wegdrinken en onder invloed van de drank maken ze de keuze om voor Sarkozy te stemmen

Mijn moeder noemt het trouwens het Napoleonsyndroom...ze denken nog steeds dat kleine mannen garant staan voor grote daden.
Ik heb een tijdje in de Franse hoofdstad gewoond en ik kreeg vaak complimenten over mijn taalbeheersing (zowel Frans als Engels). Veel Fransen zeiden dat de Nederlanders die ze tot dan toe waren tegengekomen allemaal goed hun talen spraken.

Wat al eerder genoemd is; hiërarchie. In Nederland is het in veel gevallen mogelijk om je baas met 'je' aan te spreken. (Daar hoef je in Frankrijk niet mee aan te komen.)

Brood in een plastic zakje mee naar je werk/universiteit/school meenemen. (Uberhaupt plastic zakjes.)

Slechte smaak qua kleding. Zuidelijker lopen de mensen er toch vaak wat verzorgder/netter bij.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik hier generaliseer natuurlijk. Als ik weet dat er iemand 'op de koffie komt' (gebeurt bijna nooit, vaak komen mensen op de boorel) dan haal ik taart of iets anders lekkers. Heb voor het laatst mijn brood in een boterhamzakje gedaan toen ik op de middelbare school zat. En daarbij hoop ik dat mensen wel zien dat ik wat aan mijn uiterlijk heb gedaan.
pepsicoooooooooola!
quote:Kampen86 schreef op 07 januari 2011 @ 23:17:

Oranje gekte heb ik nog niet voorbij zien komen. Of het nou voetbal is of Koninginnedag het kan niet gek genoeg.Ach, vlak de Fransen niet uit als er voetbal is, hoor.
quote:dubbeldrop schreef op 07 januari 2011 @ 23:18:

[...]

Ik denk het laatste, oorzaak gevolg..het zit in de aard van het Franse beestje om veel te zeiken en te klagen, vervolgens willen ze dat gezeik wegdrinken en onder invloed van de drank maken ze de keuze om voor Sarkozy te stemmen

Mijn moeder noemt het trouwens het Napoleonsyndroom...ze denken nog steeds dat kleine mannen garant staan voor grote daden.dat is een interessante analyse. Maar ja, ze kunnen wel koken
quote:Kampen86 schreef op 07 januari 2011 @ 23:17:

Oranje gekte heb ik nog niet voorbij zien komen. Of het nou voetbal is of Koninginnedag het kan niet gek genoeg.nou dat beschouw in niet bepaald als iets om trots op te zien die randdebiliteit
quote:dubbeldrop schreef op 07 januari 2011 @ 23:18:

[...]

Ik denk het laatste, oorzaak gevolg..het zit in de aard van het Franse beestje om veel te zeiken en te klagen, vervolgens willen ze dat gezeik wegdrinken en onder invloed van de drank maken ze de keuze om voor Sarkozy te stemmen Misschien ook voor een deel door de gevolgen van de economische crisis?

Mijn moeder noemt het trouwens het Napoleonsyndroom...ze denken nog steeds dat kleine mannen garant staan voor grote daden.
pepsicoooooooooola!
ja, die liefde voor eten zit de Nederlanders niet echt ingebakken vrees ik.
pepsicoooooooooola!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 januari 2011 @ 22:52:

[...]

Ik denk dat het naweeën waren van barre tijden. Er was gewoon geen geld om mensen mee te laten eten en voor zoveel koekjes etc.

Ik ben opgegroeid met ; een keer in de week in bad, frisdrank in het weekend, etc. Maar zodra mijn ouders het beter hadden veranderden bepaalde gewoontes.Ach, u is van 1920?
Ik snap niet dat Hollandse bakkers niet eens bij benadering een " echt " croissantje kunnen bakken. Hoe moeilijk is dat?
@Ewelina, ik las net in het stukje van Meds:

Opmerkelijk genoeg heeft Frankrijk in 2009 minder te lijden gehad onder de recessie dan andere ontwikkelde landen.

Fransen klagen gewoon graag, we houden graag stakingen,kunnen vervelend zijn tegen toeristen die de taal niet beheersen en zijn nogal chauvinistisch..;-)

Niets mis mee, ieder land heeft zijn "trekjes" en dat maakt het weer een stuk interessanter.

Ik heb wel veel geleerd van jullie, bedankt!

Ik heb binnenkort een verjaardag, ik moet dus eigenlijk iedereen in die kamer feliciteren met de verjaardag van die persoon, ik moet in een kringetje zitten, ik mag niet meer dan 1 toastje pakken als de schaal rondgaat,daarna wel als die schaal op tafel staat. Kan ik nog wel vragen om mijn wijnglas bij te vullen of is dat asociaal?
quote:Sauerkraut schreef op 07 januari 2011 @ 22:25:

[...]

Wist ik als echte Hollandse eerst ook niet.. totdat ik bij schoonfamilie kwam. Vind dit echt zo'n rare gewoonte! Is schoonpa jarig, word ík gefeliciteerd. Mijn eerste reactie was dan ook: huh? waarmee dat dan?? Ik weet ook nooit wat ik terug moet zeggen als ik met de verjaardag van een ander word gefeliciteerd. "dank je wel", of "jij ook" (als ik geen flauw idee heb wie die ander is) Ik heb ook wel eens mijn naam gezegd omdat ik dacht dat diegene zich aan iedereen voorstelde. (ik hoor niet zo goed)
Dat '1 koekje' gebeuren ken ik niet, nooit meegemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven