Advies bruiloftfeest

27-01-2020 00:22 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben op zoek naar wat advies, aangezien ik zelf nog niet zo vaak op bruiloften ben geweest, maar wij in september zelf gaan trouwen.

Wij hebben nu twee aanbiedingen gekregen: één een all in prijs voor een feest van 5 uur (20.30-01.30) voor 120 gasten en één ook voor 120 gasten, maar waarbij we alleen de eerste 3 uur (dus tot 23.30 uur) incl alle dranken hebben en de laatste 2 uur op nacalculatie. Deze laatste optie is goedkoper bij de grens dat die laatste 2 uur gemiddeld 100 gasten 5 drankjes afnemen, dus dat 20 gasten eerder vertrekken.

Mijn vraag, aangezien ik amper bruiloftsfeesten heb meegemaakt, wat is wijsheid? Qua kosten durf ik het beiden aan, maar het zou natuurlijk mooi zijn als van tevoren enigszins in te schatten is wat de goedkoopste optie is.

Ik snap dat dit afhankelijk is van onze eigen groep, maar wat zijn jullie ervaringen? Blijven mensen over het algemeen tot het eind, omdat het een bruiloft is en geen normaal verjaardagsfeest? En zijn 5 drankjes gemiddeld voor 2 uur (zitten ook wat oudere mensen en natuurlijk bob's bij) te weinig om als inschatting mee te nemen? Zo ja kan ik beter voor de all in optie gaan.

Ik hoor het heel graag!! Bedankt!
Anneloor
Alle reacties Link kopieren
Zwartgroen schreef:
27-01-2020 10:23
En dit! Eten aan het eind :-D
minstens koffie
ik was op een feest, waar de dj aankondigde dat het het laatste nummer was
Direct er na ging het licht aan. Geen koffie meer, bar was potdicht
Zelfs geen glaasje water kon er meer af en ik moest 1,5 uur terugrijden. Beetje een domper na een leuke avond
Ik werkte bij een trouwlocatie en deden altijd alles op na-calculatie.

Afkopen wordt (logisch natuurlijk) altijd hoog ingezet door de locatie omdat die geen verlies willen draaien. Het kwam vrijwel nooit voor dat ze over de ‘afkoop’ prijs heen kwamen. Soms bij Britten. Dus ik zou als het kan helemaal nacalculatie doen en anders die tweede optie.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt aan de gasten. De gasten die wij hebben op feesten dan redden we het echt niet met 5 drankjes in 2 uur tijd. Toen wij onze 25 jarige bruiloft vierden bleven bijna alle gasten tot 2 uur. Er waren er maar een paar die eerder weg zijn gegaan maar die moesten nog naar een ander feest. Zoals ik al zei het ligt echt aan de gasten die je hebt.
Moonnn schreef:
27-01-2020 08:02
Ik heb alles inclusief gedaan en die laatste uurtjes gingen bij ons heel hard met drinken. Als je op basis van nacalculatie doet ben je vaak alsnog duurder uit, want wie controleert die laatste 2 uurtjes hoeveel er nog gedronken is? Als je 1 biertje besteld worden er soms 2 of meer opgeschreven.
Dit is echt onzin. Denk je nou echt dat bedrijven extra drank gaan opschrijven. De meeste locaties tellen ook gewoon de volgende dag wat er uit de koelkasten is gedronken en de fusten worden gewogen.

Afkoop zijn gewoon verkooptrucs. Mensen denken dat hun gasten heel veel drinken maar dat valt heel erg mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk echt dat wij je hierin niet kunnen adviseren.
Wat zit er bij de drankjes? Ook speciaal bieren en sterke drank (baco of zo?)?
En schenken ze fluitjes of vaasjes?
Wanneer trouw je? Kan dat een hele warme dag worden?
Weekend of door de week?

Zelf zou ik het afkopen. Dan kun je de dag gewoon relaxed zonder verrassingen ingaan.

En ik zou inderdaad voor iets te eten aan het eind zorgen, en mogelijkheid voor koffie en thee.
Hier blijft het merendeel tot het einde (muv bijvoorbeeld wat oudere ooms en tantes die er al de hele dag zijn).
lilalinda schreef:
27-01-2020 10:18
moet zeggen, dat de puntzak friet er ook inglijd!!
Oh ja. Ik heb een paar keer mee gemaakt dat gasten can 8 tot 00.00 uur op een feest waren en dat ze 1 rondje bitterballen deden. En dan pakken sommige mensen er 2 of 3 en dan krijgt de helft dus niets. De hele avond.
Alle reacties Link kopieren
Kezia schreef:
27-01-2020 10:39
Oh ja. Ik heb een paar keer mee gemaakt dat gasten can 8 tot 00.00 uur op een feest waren en dat ze 1 rondje bitterballen deden. En dan pakken sommige mensen er 2 of 3 en dan krijgt de helft dus niets. De hele avond.
ongelooflijk dat mensen op zo'n manier een feest durven geven.

op de feesten waar ik kom, inclusief mijn eigen bruiloft, is het: nog een bodempje in het glas? nieuw drankje tót gast zegt dat niet te willen, 5 hapjes op een avond (paar koud, blokje kaas/worst en een paar keer warm) en aan het einde koffie met eten.

in mijn omgeving kost dat voor 5 uur ongeveer 25 euro pp. en dat vind ik een nette prijs. vooral omdat ik weet hoeveel er gedronken wordt.
En doooooor!
Kezia schreef:
27-01-2020 10:39
Oh ja. Ik heb een paar keer mee gemaakt dat gasten can 8 tot 00.00 uur op een feest waren en dat ze 1 rondje bitterballen deden. En dan pakken sommige mensen er 2 of 3 en dan krijgt de helft dus niets. De hele avond.
Wat een karigheid.. Volgens mij is 1 van de meest terugkerende punten in het 'afschuwelijke bruiloften en andere partijen'-topic: hongerlijdende gasten op bruiloften.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt echt aan de bruiloft. De bruiloften die ik heb meegemaakt gingen tot de late uurtjes door en er werd flink gedronken (en gedanst). Niet perse de oudjes maar de rest wel. Die dronken wel wat meer dan 5 drankjes in 2 uur :)
Alle reacties Link kopieren
de horecagelegenheid is niet achterlijk en heeft er meer verstand van dan TO
als Afkopen voor deze zaal/bar onvoordelig was, boden ze het niet aan. TO koopt een duurder stuk zekerheid
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
27-01-2020 10:44

op de feesten waar ik kom, inclusief mijn eigen bruiloft, is het: nog een bodempje in het glas? nieuw drankje tót gast zegt dat niet te willen, 5 hapjes op een avond (paar koud, blokje kaas/worst en een paar keer warm) en aan het einde koffie met eten.

in mijn omgeving kost dat voor 5 uur ongeveer 25 euro pp. en dat vind ik een nette prijs. vooral omdat ik weet hoeveel er gedronken wordt.
Hier is dat ongeveer hetzelfde. En wat betreft het verschil tussen afkoop en op nacalculatie: daar zit weinig verschil in. Mijn ouders hebben het eens op nacalculatie gedaan en daarna omgerekend naar prijs pp. Kwam ook op die 25 euro pp uit.

En idd, sluit je feest af. Ik vind je feest ook rijkelijk lang van 20.30-1.30 is 5 uur. Bij ons is 4 uur gebruikelijk, bij ons was het dus van 20-24 uur. Om 24.00 de koffie met broodjes erin en vervolgens gaat iedereen afscheid nemen. Dan is om 0.30 iedereen weg behalve de insiders. Wij zijn toen naar huis gegaan en hebben daar ook nog weer koffie gedronken (met de insiders) en uiteindelijk lagen we er om half 4 of zo.
Alle reacties Link kopieren
Op de bruiloften waar ik ben geweest en dat waren er niet heel veel werd geschonken tot ongeveer half 12.

Daarna kwamen er koffie en broodjes op tafel. Om 12 uur was het feest dan afgelopen.

Er was dan 's ochtends tegen half 11 / 11 uur getrouwd in het gemeentehuis. Daarna lunch, kerk, receptie en avondfeest. Dus tegen die tijd was iedereen ook wel weer blij dat de dag afgelopen was.
lilalinda schreef:
27-01-2020 12:24
de horecagelegenheid is niet achterlijk en heeft er meer verstand van dan TO
als Afkopen voor deze zaal/bar onvoordelig was, boden ze het niet aan. TO koopt een duurder stuk zekerheid

Ik moet beter lezen!

Dit dus ;)
anoniem_63970887729c7 wijzigde dit bericht op 27-01-2020 12:43
50.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kezia schreef:
27-01-2020 12:40
Nou, ik heb bij veel horecazaken gewerkt met onder andere veel bruiloften. En ze denken voornamelijk aan hun eigen budget natuurlijk.

Mensen hebben nou eenmaal veel over voor een stukje zekerheid. En als de kans erg groot was dat de horecagelegenheid te kort zal komen aan t afkopen van drank, dan doen ze het natuurlijk niet. En ook niet als het precies zou passen. Want dan zouden die keren dat er echt veel gedronken wordt niet uit kunnen. Dus gaan er vanuit dat ze op 8 van de 10 feesten meer overhouden dan er gedronken wordt en dan kunnen ze op die 2 vd 10 feesten hun verlies nemen.
dat zeg ik dus
lilalinda schreef:
27-01-2020 12:40
dat zeg ik dus
Ja sorry wilde het net aanpassen.

Ik moet beter lezen! :-?
Alle reacties Link kopieren
Toch denk ik dat veel mensen (ook hier) zich echt verkijken op wat hun gasten drinken en dat is waar die horecabedrijven vervolgens dankbaar gebruik van maken. Stel, de laatste twee uur zou je 5 drankjes drinken, zoals dit bedrijf voorstelt. Dan zou je de - zeg - 2 uur daarvoor nog meer dan 5 drankjes drinken. Ruim 10 drankjes in 4 uur dus. Dat betekent dus dat je dan p.p. makkelijk twee flessen wijn zou drinken (dan reken ik 5 glazen per fles) en dan ook nog wat fris er bij. Ik geloof er echt niks van dat dat gemiddeld is op een bruiloft. En tuurlijk, bierdrinkers zullen misschien meer drinken, maar dan nog moet je als wijn - of frisdrinker (2 liter cola, echt?) behoorlijk wat drinken om zo'n afkoop positief te laten uitpakken voor het bruidspaar. In de jaren dat ik in de horeca werkte heb ik nog nooit meegemaakt dat afkoop loonde, terwijl iedereen er van overtuigd was dat wij toevallig gasten hadden die heel veel drinken.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier van alles over koffie. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er koffie wordt geschonken aan het einde van een bruiloft.
Nu zit ik te twijfelen of ik dat zou moeten toevoegen aan de onze :proud:
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
27-01-2020 13:03
Ik lees hier van alles over koffie. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er koffie wordt geschonken aan het einde van een bruiloft.
Nu zit ik te twijfelen of ik dat zou moeten toevoegen aan de onze :proud:
Volgens mij is dat iets uit bepaalde delen van het land. Ik ken het ook totaal niet (in de randstad). Ik zou zelf ook niet zitten te wachten op een kop koffie om 12 uur 's avonds, maar ik ben sowieso niet echt een koffieleut.
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
27-01-2020 12:55
Toch denk ik dat veel mensen (ook hier) zich echt verkijken op wat hun gasten drinken en dat is waar die horecabedrijven vervolgens dankbaar gebruik van maken. Stel, de laatste twee uur zou je 5 drankjes drinken, zoals dit bedrijf voorstelt. Dan zou je de - zeg - 2 uur daarvoor nog meer dan 5 drankjes drinken. Ruim 10 drankjes in 4 uur dus. Dat betekent dus dat je dan p.p. makkelijk twee flessen wijn zou drinken (dan reken ik 5 glazen per fles) en dan ook nog wat fris er bij. Ik geloof er echt niks van dat dat gemiddeld is op een bruiloft. En tuurlijk, bierdrinkers zullen misschien meer drinken, maar dan nog moet je als wijn - of frisdrinker (2 liter cola, echt?) behoorlijk wat drinken om zo'n afkoop positief te laten uitpakken voor het bruidspaar. In de jaren dat ik in de horeca werkte heb ik nog nooit meegemaakt dat afkoop loonde, terwijl iedereen er van overtuigd was dat wij toevallig gasten hadden die heel veel drinken.

Ja dat dacht een vriendin van mij ook. Die had voor nacalculatie gekozen ipv afkopen. Heeft haar € 1.000 meer gekost....
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er ook maar net aan wat voor drank je allemaal schenkt. Je hebt van die mensen die bier drinken als ze het zelf zouden moeten betalen maar aan de sterke drank gaan als het voor hen gratis is.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
27-01-2020 13:03
Ik lees hier van alles over koffie. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er koffie wordt geschonken aan het einde van een bruiloft.
Nu zit ik te twijfelen of ik dat zou moeten toevoegen aan de onze :proud:
ik vind het heel fijn, als het gebeurt
Helemaal als je nog 1,5 uur terug moet rijden. Even beetje oppeppen
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
27-01-2020 13:07
Ja dat dacht een vriendin van mij ook. Die had voor nacalculatie gekozen ipv afkopen. Heeft haar € 1.000 meer gekost....
Tja, er zijn altijd voorbeelden waarin het ongunstig uitpakt voor de feestgevers. Maar voor het overgrote deel geldt natuurlijk dat het voordelig uitpakt voor het horecabedrijf, anders zouden ze, zoals al vaker aangegeven in dit topic, natuurlijk geen afkoop meer aanbieden. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen.
Of de sterke drank niet als optie nemen.
meisje85 schreef:
27-01-2020 13:16
Tja, er zijn altijd voorbeelden waarin het ongunstig uitpakt voor de feestgevers. Maar voor het overgrote deel geldt natuurlijk dat het voordelig uitpakt voor het horecabedrijf, anders zouden ze, zoals al vaker aangegeven in dit topic, natuurlijk geen afkoop meer aanbieden. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen
Indd! De locatie waar ik werkte bleven de meeste gasten ook nog eens slapen. Dus mensen dronken ook wel echt. Ik ga dan wel alleen uit van bier, fris, wijn.

Om 1 uur snachts stopte het personeel en zette we altijd nog 2 kratten bier en wat wijn neer (Max 120 gasten op t feest) ging echt nooit op.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-01-2020 13:10
ik vind het heel fijn, als het gebeurt
Helemaal als je nog 1,5 uur terug moet rijden. Even beetje oppeppen
Ik ga het nog even checken maar volgens mij kan je bij onze locatie gewoon de hele avond door koffie bestellen aan de bar, dus dan zouden gasten dat ook voor het einde nog kunnen doen.

Lekker koffie bij de pizza :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven