Ben ik nou een rotmens? Niet iemand binnen willen laten

19-09-2025 09:33 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed, ik wist even geen goede titel te bedenken.

Momenteel ben ik alleen thuis (vriend is even een weekje naar het buitenland voor werk). Gisteravond werd er aan de deur gebeld door een stel (Man en vrouw). Die hebben blijkbaar in onze straat een huis gekocht zoals die van ons. Kan prima kloppen want er stond er een te koop. Enfin, ze belden dus aan om 20:00. De bewoners van het huis wat zij hebben gekocht zijn momenteel op vakantie en ze vroegen mij of ze bij mij binnen mochten komen om alvast wat maten op te nemen. Immers, precies hetzelfde huis. Ik wilde dat dus absoluut niet. Het is donker, ik ben alleen thuis, ik ken die hele mensen niet en ik wil gewoon geen vreemden door mijn huis heen hebben. Het stel vond dat dus absoluut belachelijk (nou ja, dat zeiden ze niet, maar bleek uit de lichaamstaal). Dus toen ik zei dat ik dat liever niet wilde begrepen ze dat en vroegen dan of het overdag kon. Maar nee, ik wil dat gewoon echt niet. Ook niet als mijn vriend wel thuis was. Het worden geen directe buren, gewoon ergens in de straat en de huidige bewoners ken ik ook niet eens.

Ik voelde me eigenlijk best lullig achteraf, maar mijn gevoel sprak gewoon alles tegen.

Zouden jullie dat doen en ben ik een rotmens of zouden jullie dat ook niet doen?
Nogevendit schreef:
19-09-2025 10:45
Niemand komt hier mijn huis in als ik daar zelf niet naar gevraagd heb. Een tijdje geleden kreeg ik meerdere kaartjes door de brievenbus om een afspraak in te plannen om glasvezel aan te komen sluiten. Ik hoef geen glasvezel dus daar heb ik niet op gereageerd.
Onlangs stond er ineens iemand voor de deur om alsnog die afspraak te maken. Hij stond heel gek te kijken toen ik aangaf dat niet te willen en probeerde me alsnog over te halen.
Als dat lui waren van Open Dutch Fiber, kijk de komende tijd maar uit als ze beginnen met aanleggen in de straat naar de huizen. Ik ben op mijn werk gebeld door de buurvrouw die toevallig thuis was met de mededeling dat twee kerels de oprit aan het slopen waren. Ik had ze al vijf keer (!) aan de deur een ‘nee’ verkocht. Ik naar huis, staan daar twee kerels mijn oprit open te breken. In de enige taal die enigszins bruikbaar was voor beide partijen werd mij verteld dat ‘mijn man’ akkoord had gegeven. Was nog een heel gedoe, ik heb uiteindelijk die ploegleider (of hoe het ook heet) gezegd direct de politie te bellen als ze niet onmiddellijk de stenen terug zouden leggen.

Kijk maar eens op Google reviews en Trustpilot. Ik was zeker niet de enige met een dergelijke ervaring. Ik hoef die zooi ook niet. Dus nu zo’n paars kabeltje dat voor mijn oprit uit de grond steekt (na twee weken een opengebroken stoep te hebben gehad).
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Je hebt verstandig gehandeld hoor en nee je bent geen rotmens. Ik had precies hetzelfde gedaan. Vreemd verhaal en zelfs als het wel waar zou zijn dan vind ik het erg brutaal van die mensen.
Hoi, kom binnen en fijn dat je er bent.
Alles goed? Wat zit je haar leuk!
Wil je koffie?

LemoosGaatDoor schreef:
19-09-2025 14:18
Als dat lui waren van Open Dutch Fiber, kijk de komende tijd maar uit als ze beginnen met aanleggen in de straat naar de huizen. Ik ben op mijn werk gebeld door de buurvrouw die toevallig thuis was met de mededeling dat twee kerels de oprit aan het slopen waren. Ik had ze al vijf keer (!) aan de deur een ‘nee’ verkocht. Ik naar huis, staan daar twee kerels mijn oprit open te breken. In de enige taal die enigszins bruikbaar was voor beide partijen werd mij verteld dat ‘mijn man’ akkoord had gegeven. Was nog een heel gedoe, ik heb uiteindelijk die ploegleider (of hoe het ook heet) gezegd direct de politie te bellen als ze niet onmiddellijk de stenen terug zouden leggen.

Kijk maar eens op Google reviews en Trustpilot. Ik was zeker niet de enige met een dergelijke ervaring. Ik hoef die zooi ook niet. Dus nu zo’n paars kabeltje dat voor mijn oprit uit de grond steekt (na twee weken een opengebroken stoep te hebben gehad).
Daar was het idd van.
Wat een raar verzoek... Normaal gesproken kun je dit toch prima regelen met de verkopende partij en anders met de makelaar (bij langere afwezigheid). Nee hoor TO, je bent geen rotmens en je hebt goed gehandeld.
Je bent geen rotmens en ik vind het ook wel wat vreemd om 's avonds aan te bellen en dan verwacht dat mensen je dan binnenlaten. Ik zou dan zelf hebben aangebeld met de vraag of ik op een ander tijdstip iets op zou mogen meten. Hoewel het niet in me op is gekomen om dat te doen, zelfs niet toen de verkoopster van ons huidige huis een gestoord mens bleek die nergens aan mee wilde werken (en daarom de verbouwing 2 maanden langer dreigde te duren omdat de keuken niet ingemeten kon worden, jippie).

Maar al die mensen die hier oplichting oplichting roepen... Pffff, beetje overdreven. Ja het kán. Maar ik acht het niet erg aannemelijk.
karrota wijzigde dit bericht op 19-09-2025 15:43
0.63% gewijzigd
Ik vind het echt ronduit brutaal van die mensen om dit te vragen to. Ik zou ze ook niet binnen hebben gelaten.
Karrota schreef:
19-09-2025 15:42
Je bent geen rotmens en ik vind het ook wel wat vreemd om 's avonds aan te bellen en dan verwacht dat mensen je dan binnenlaten. Ik zou dan zelf hebben aangebeld met de vraag of ik op een ander tijdstip iets op zou mogen meten. Hoewel het niet in me op is gekomen om dat te doen, zelfs niet toen de verkoopster van ons huidige huis een gestoord mens bleek die nergens aan mee wilde werken (en daarom de verbouwing 2 maanden langer dreigde te duren omdat de keuken niet ingemeten kon worden, jippie).

Maar al die mensen die hier oplichting oplichting roepen... Pffff, beetje overdreven. Ja het kán. Maar ik acht het niet erg aannemelijk.
Het lijkt mij toch echt ergens op oneigenlijke gronden binnen willen komen óf die mensen zijn sociaal niet erg vaardig en niet zo snugger.

Hoe kun je nu verwachten dat je bij een vreemde zomaar even een heel huis aan kozijnen kunt komen opmeten? Daarnaast: ze kunnen er helemaal niet vanuit gaan dat de afmetingen identiek zijn aan het aangekochte huis, ook niet als het dezelfde woningen lijken, dus wat hebben ze dan aan dat hele meten? Helemaal niets.
Where is my mind?
Toen we ons eerste huurappartement toegewezen kregen waren we ook mega nieuwsgierig. Hebben we bij de buren aangebeld of we mochten kijken. Super aardige mensen die ons binnen lieten en we mochten tot in de slaapkamer rondkijken😂
Ik zou dus ook niet perse argwanend zijn maar wel zeggen kom maar overdag een keer terug ofzo
Karrota schreef:

Nogmaals, dit is een veelgebruikte babbeltruc, dus het is wél aannemelijk dat het oplichters zijn. Het kan natuurlijk dat het echt nieuwe buren zijn, maar TO heeft wel degelijk verstandig gehandeld.
Molly schreef:
19-09-2025 16:08
Nogmaals, dit is een veelgebruikte babbeltruc, dus het is wél aannemelijk dat het oplichters zijn. Het kan natuurlijk dat het echt nieuwe buren zijn, maar TO heeft wel degelijk verstandig gehandeld.
Precies. Zelfs als deze mensen dit wel met de oprechte bedoelingen deden. Stel een TO zou een post hier op het forum plaatsen met: we hebben pas een nieuw huis gekocht en bij vier vergelijkbare woningen in de straat aangebeld maar niemand wil ons binnenlaten. We willen alleen maar maten opnemen en hebben geen slechte bedoelingen dan nog zou iedereen zeggen: regel het met de makelaar en verkopende partij. Lukt dat niet, pech gehad en wachten tot de sleuteloverdracht...
Gryla schreef:
19-09-2025 14:14
Ik ook!

Ik zou wel alerter worden als ze vervelend zouden reageren op een ‘nee’. Toen wij gingen verhuizen hebben we ook wel eens aangebeld bij nieuwe buren, maar altijd geheel vrijblijvend. Als ze nie wilden, ook helemaal goed natuurlijk. Wij waren ons wel bewust van de ‘brutale’ vraag en respect voor hun eventuele grenzen.

Je bent niet gek TO, goed gehandeld.
Maar je vindt het zelf brutaal en je deed het toch? Waarom dan? Wat leverde het je precies op?

Misschien hebben die buren wel een verbouwing gedaan. Dan heb je niks aan meten.
NomenNescio schreef:
19-09-2025 12:48
Geen sorry hoor. Afhankelijk van hoe wakker ik nog ben als ik de deur opendoe, zou ik waarschijnlijk ook meteen teruggezegd hebben dat ik dat een nogal ongepaste vraag vind. Zeker als ik zou merken dat mensen dit mijn probleem proberen te maken. Ik zou snel terugkaatsen. Maar goed, ik voel me dan ook niet op de wereld gezet om met iedereen vriendjes te zijn. Dat helpt : D
Natuurlijk. Maar de sorry moet je niet zo letterlijk nemen, het is een verzachtende opvulling voor mensen die niet te bot willen overkomen. Je moet dat niet zien als een letterlijke verontschuldiging.
Karrota schreef:

Aannemelijk is het wellicht niet, maar ik vind het naïef om de mogelijkheid niet in overweging te nemen.
Itsnojoke schreef:
19-09-2025 16:28
Aannemelijk is het wellicht niet, maar ik vind het naïef om de mogelijkheid niet in overweging te nemen.
Ik ook.
Karrota schreef:

Als je iets precies moet opmeten, zoals gordijnen, ga je dat toch sowieso al niet in een ander huis doen? Buiten dat het gewoon echt debiel is om aan een wildvreemde te vragen.
Daar is nou die makelaar voor, en anders wacht je tot de verkoper terug is van vakantie.

Bel je dan die aan bij wildvreemde mensen, dan is er sowieso al iets niet lekker met je.
En iets kwaads in de zin.. dit is precies hoe ze binnen komen.
Nee, je bent geen rotmens.
Je hebt juist heel goed gereageerd.
Het is een heel vreemd verzoek, zou zomaar een babbeltruc kunnen zijn.
LemoosGaatDoor schreef:
19-09-2025 14:18

Damn, wat ongelooflijk brutaal.
Tuurlijk laat je ze niet binnen. Als je geluk hebt meten ze je huis op en als je pech hebt hadden ze andere plannen. Ik kan er zat bedenken, maar lees dan ook te veel thrillers :-D
nerdopviva schreef:
19-09-2025 11:07
En hoe gaan ze dan vanaf de stoep jouw huis in? Daarvoor moeten ze toch weer onder de grond en moet de straat weer (deels) open. Dat kan nog steeds hoor, je moet het dan alleen zelf betalen.

Ontopic: ik had ze ook niet binnengelaten. Sowieso niet 's avonds, maar ook niet overdag. Ik hou niet van vreemden in mijn huis en al helemaal niet boven.
Natuurlijk betaal je daar niet voor.

De aanleg van glasvezel gaat meestal zo;

1) straat open
2) spriet tot bij de voordeur of oprit
3) bellen of je het wil en zoja;
4) ze schieten die spriet richting de fundering en halen hem daar binnen

Voor dat laatste stuk hoeft de straat niet meer open.

Ik heb ook zo’n spriet bij de voordeur. Voorlopig hoef ik nog geen glasvezel namelijk. Maar mocht ik het ooit wel willen dan brengen ze dat ding kosteloos binnen.

Ik heb overigens bij Open Dutch Fiber aangegeven dat ze het best naar binnen mochten brengen en afmonteren. Maar dat kon alleen met een abbo.. Laat dan maar..

Ik ga in de toekomst in ieder geval niks betalen mocht ik ooit wel interesse hebben. Dan bekijken ze het maar… Ziggo werkt namelijk ook prima, zeker nu al die schapen in de buurt op glasvezel zitten…
mbree wijzigde dit bericht op 19-09-2025 17:15
17.13% gewijzigd
Ik vind het geen gezicht, al die oranje sprieten tussen de (antieke) klinkers omhoog hier in de stad.
Moiren schreef:
19-09-2025 17:02
Als je iets precies moet opmeten, zoals gordijnen, ga je dat toch sowieso al niet in een ander huis doen? Buiten dat het gewoon echt debiel is om aan een wildvreemde te vragen.
Daar is nou die makelaar voor, en anders wacht je tot de verkoper terug is van vakantie.

Bel je dan die aan bij wildvreemde mensen, dan is er sowieso al iets niet lekker met je.
En iets kwaads in de zin.. dit is precies hoe ze binnen komen.
Dit ja.
Raar verzoek, het zou niet eens in me opkomen om zomaar aan te bellen voor zoiets onbenulligs. Al helemaal niet in de avond. Dan maar een rotmens.
There is always something happening, and it's usually right now
Eens, ik heb die van mij dan ook tussen twee klinkers weggewerkt (ff 1 klinker opwippen en tussen de gleuf gepropt en de klinker weer laten zakken).
Grobbekuiken_ schreef:
19-09-2025 17:16
Dit ja.
Raar verzoek, het zou niet eens in me opkomen om zomaar aan te bellen voor zoiets onbenulligs. Al helemaal niet in de avond. Dan maar een rotmens.
Precies dit. Wat een onzin, je nieuwe huis is all yours na de sleuteloverdracht. Er zal nog wel meer zijn wat je graag wil regelen en opmeten en bestellen, maar zolang er geen sleutel is overgedragen wacht je gewoon lekker af. Ik zou er niet eens aan denken om dan maar bij een ander adres aan te bellen, al helemaal niet in de avond.
Mijn tante is zo beroofd van al haar sieraden. Wel al jaren geleden.
Stel vroeg of ze de maten van het slaapkamerraam mochten opmeten. Hadden flatje boven haar gekocht en verkopende partij was niet thuis.
Tante laat dat doen, bleek na vertrek haar slaapkamer overhoop gehaald en alle sieraden weg, en een heel klein radiootje.
Kan er nog nijdig om worden, zo misselijk.
Was toen (10jr geleden), volgens de politie een bekende oplichters truc.
Mbree schreef:
19-09-2025 17:17
Eens, ik heb die van mij dan ook tussen twee klinkers weggewerkt (ff 1 klinker opwippen en tussen de gleuf gepropt en de klinker weer laten zakken).
Zou fijn zijn als iedereen dat even doet :hihi:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven