Boeken en artikelen die je zijn bijgebleven uit je jeugd
dinsdag 17 juni 2025 om 16:38
TO trapt af:
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.
Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.
Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.
Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.
Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.
Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.
Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.
Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.
Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.
Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.
Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.
Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.
Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
dinsdag 17 juni 2025 om 18:45
https://www.scholieren.com/verslag/boek ... erty-47568-Matilda- schreef: ↑17-06-2025 18:15Bij Engels op de Havo hadden we een boek met korte verhalen waar je er een aantal uit kon halen voor op je lijst. Een van die verhalen ging over een sniper (een sluipschutter). Volgens mij heette het ook The sniper. Dat verhaal zou ik graag nog eens lezen. Het maakte nl indruk, maar ik heb echt géén idee meer hoe het precies ging. Maar ik weet ook niet meer hoe het lesboek heette, dus daar zal ik wel nooit meer achter komen (was begin jaren 90).
Dit verhaal ?
https://www.storytel.com/tv/books/the-sniper-2438236
https://www.amazon.nl/Sniper-English-Li ... B0C413LX7Z
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 17 juni 2025 om 18:51
Mooie afbeeldingen

dinsdag 17 juni 2025 om 18:53
dinsdag 17 juni 2025 om 18:58
Het dagboek van Floortje Peneder, zij overleed op haar vijftiende aan leukemie. Ik heb het niet zo lang geleden nog opnieuw gekocht voor mijn eigen dochter.
Christiane F maakte ook heel veel indruk. Ik heb de Duitse versie, Wir Kinder vom Bahnhof Zoo, nog gelezen voor mijn lijst. Ik had ook een Duitse docente die nog heel lang heeft gezocht naar de film om in de klas te laten zien, maar ze kon hem toen nergens vinden, ook niet in Duitsland. Ik heb hem uiteindelijk pas gezien toen ik ruim over de twintig was.
Christiane F maakte ook heel veel indruk. Ik heb de Duitse versie, Wir Kinder vom Bahnhof Zoo, nog gelezen voor mijn lijst. Ik had ook een Duitse docente die nog heel lang heeft gezocht naar de film om in de klas te laten zien, maar ze kon hem toen nergens vinden, ook niet in Duitsland. Ik heb hem uiteindelijk pas gezien toen ik ruim over de twintig was.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

dinsdag 17 juni 2025 om 19:02
De boeken van Roald Dahl natuurlijk ook. In de jeugdjaren Sjakie en de Chocoladefabriek. Later ook al zijn verhalen voor volwassen gelezen. Heb hier ook nog wel wat dvd's liggen van The tales of the unexpected.
Verhaal wat ik al vele malen herlezen heb is Het Wonderlijke verhaal van Henrik Meijer. Over een man die kan zien zonder ogen. Prachtig sprookje en zo beschreven dat je denkt dat het echt waar is.
Overigens had Dahl ook een voorspellende geest. In de jaren tachtig? heeft hij het verhaal: De verhalenmachine geschreven, over een computer die het werk van alle auteurs overnam. Dat begint nu zo langzamerhand werkelijkheid te worden.
Verhaal wat ik al vele malen herlezen heb is Het Wonderlijke verhaal van Henrik Meijer. Over een man die kan zien zonder ogen. Prachtig sprookje en zo beschreven dat je denkt dat het echt waar is.
Overigens had Dahl ook een voorspellende geest. In de jaren tachtig? heeft hij het verhaal: De verhalenmachine geschreven, over een computer die het werk van alle auteurs overnam. Dat begint nu zo langzamerhand werkelijkheid te worden.
parbleu wijzigde dit bericht op 17-06-2025 19:05
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
22.46% gewijzigd
dinsdag 17 juni 2025 om 19:16
dinsdag 17 juni 2025 om 19:22
Wat een leuk topic.
Ik herinner me Peppi en Kokki, De olijke tweeling, Patty (op kostschool), De 5 (Enid Blyton). De Okki, Jippo en Taptoe.
Dat werd op een gegeven door mij vervangen door de Tina. Daar had je dunne stripboeken van en zomerboeken (misschien ook wel winter). Ik verslond ze!
Daarna de Hitkrant en Muziek Express. Zat ik 's avonds cassettebandjes op te nemen om de songteksten die in die bladen stonden, mee te zingen en uit mijn hoofd te leren. Ik was er van overtuigd dat ik daardoor heel goed Engels leerde.
Nog wat later kwamen er de ECI-boeken bij. Hoe zieliger, hoe beter. Kinderen die opgesloten werden in kasten, kelders, drugsproblemen hadden, etc.
Jan Rap en zn maat (Yvonne Keuls), ook mooi!
Ik kan denk ik nog wel even kan doorgaan, maar laat ik t maar hierbij houden.
Ik herinner me Peppi en Kokki, De olijke tweeling, Patty (op kostschool), De 5 (Enid Blyton). De Okki, Jippo en Taptoe.
Dat werd op een gegeven door mij vervangen door de Tina. Daar had je dunne stripboeken van en zomerboeken (misschien ook wel winter). Ik verslond ze!
Daarna de Hitkrant en Muziek Express. Zat ik 's avonds cassettebandjes op te nemen om de songteksten die in die bladen stonden, mee te zingen en uit mijn hoofd te leren. Ik was er van overtuigd dat ik daardoor heel goed Engels leerde.
Nog wat later kwamen er de ECI-boeken bij. Hoe zieliger, hoe beter. Kinderen die opgesloten werden in kasten, kelders, drugsproblemen hadden, etc.
dinsdag 17 juni 2025 om 19:30
Ik knipte ook songteksten uit de Hitkrant en plakte die in plakboeken.
Als dan op vrijdag de top 40 kwam zat ik klaar met mijn songteksten.
Ik heb ooit van mijn openingspost het boek Wierook en Tranen en een Anti lovestory ( over een meisje dat verkracht wordt door haar wiskunde leraar) kunnen bemachtigen...staan op zolder er ruimde vandaag de boekenkasten op dus vandaar ook dit topic.
Als dan op vrijdag de top 40 kwam zat ik klaar met mijn songteksten.
Ik heb ooit van mijn openingspost het boek Wierook en Tranen en een Anti lovestory ( over een meisje dat verkracht wordt door haar wiskunde leraar) kunnen bemachtigen...staan op zolder er ruimde vandaag de boekenkasten op dus vandaar ook dit topic.
dinsdag 17 juni 2025 om 19:31
Ga vooral je gang hoor.sallie68 schreef: ↑17-06-2025 19:22Wat een leuk topic.
dinsdag 17 juni 2025 om 19:31
Nooit gelezen maar Paul Biegel ken ik wel
dinsdag 17 juni 2025 om 19:33
Yvonne Keuls - die moesten we verplicht lezen in de 2e klas van de middelbare school. Ook heel triest en indringend.sprokkelientje schreef: ↑17-06-2025 18:33Taste and other Tales van Roald Dahl...pas later hoor voor mij. Lijst Engels.
Blauwe plekken ken ik niet. Ff opzoeken zo.
Oh en nog zo'n drama:
Het verrotte leven van Floortje Bloem.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 17 juni 2025 om 19:37
Sietske werkte in het ziekenhuis toch?
Zuster Britta en ook Zuster Jetty.
Maar mensen gaan voorbij
dinsdag 17 juni 2025 om 19:38
Ha! Ik weet dezelfde verhalen nog, hoewel ik die van dat schilderij volgens mij als stripboek las. En dat de echte mensen vast zaten in dat schilderij, en de spiegelbeelden als tegenovergestelde (en erg onaardig) met hun hart aan de rechterkant van hun lijf in de echte wereld kwamen.sprokkelientje schreef: ↑17-06-2025 16:38.
En van die robots maakte op mij het vooral heel veel indruk dat uiteindelijk de aliëns kwamen en het meisje de keuze gaven om terug in de tijd te gaan en samen met de rest van de mensheid te sterven. En dat dat meisje lieflijk ontroert was toen d’r vader zei dat het wel mee zou vallen met die oorlog en bommen.
De vijf, alle kinderboeken van lemniscaat, de schippers van de kameleon, lucky luke en de blauwbloezen….
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 17 juni 2025 om 19:40
Er was een heulllle enge serie van. Althans, ik vond het doodeng. Maar ja, ik vond Catweazle ook angstaanjagend.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 17 juni 2025 om 19:40
Oh wauw...dank je voor de aanvulling van die Tina verhalen.feow schreef: ↑17-06-2025 19:38Ha! Ik weet dezelfde verhalen nog, hoewel ik die van dat schilderij volgens mij als stripboek las. En dat de echte mensen vast zaten in dat schilderij, en de spiegelbeelden als tegenovergestelde (en erg onaardig) met hun hart aan de rechterkant van hun lijf in de echte wereld kwamen.
En van die robots maakte op mij het vooral heel veel indruk dat uiteindelijk de aliëns kwamen en het meisje de keuze gaven om terug in de tijd te gaan en samen met de rest van de mensheid te sterven. En dat dat meisje lieflijk ontroert was toen d’r vader zei dat het wel mee zou vallen met die oorlog en bommen.
De vijf, alle kinderboeken van lemniscaat, de schippers van de kameleon, lucky luke en de blauwbloezen….
dinsdag 17 juni 2025 om 19:42
Wat een feest der herkenning dit topic! De Sietske-serie kwam ik laatst in een minibieb tegen in de buurt. Ik las ze toen ik een jaar of 10 was, gok ik, dat is dus inmiddels 50 jaar geleden

Nothing happens for a reason
dinsdag 17 juni 2025 om 19:43

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in