Boeken en artikelen die je zijn bijgebleven uit je jeugd
dinsdag 17 juni 2025 om 16:38
TO trapt af:
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.
Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.
Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.
Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.
Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.
Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.
Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.
Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.
Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.
Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.
Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.
Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.
Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:47
Oh die trollen en snotgurgen en zo kon ik prima handelen. Dat was dan weer het voordeel: dank zij Wolkers en Cremer wist ik al dat het altijd nog erger konMistborn schreef: ↑17-06-2025 21:45In dat kabouterboek zat een ontzettend griezelige plaat. Vond ik als kind dan. Een blauwig lijf met meerdere hoofden met grimassen en vuiligheid erom heen. Zit je eerst guitige kabouters te kijken... Hoewel ik die trollen ook doodeng vond. Met die gore snottebellen. Wat kon die man tekenen.

'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 17 juni 2025 om 21:50
https://www.bol.com/nl/nl/p/pappa-is-ee ... 001508566/
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:52
dinsdag 17 juni 2025 om 21:54
Maar goed, wat ik wel graag las:
Thea Beckman
Jan Terlouw
Kees van Kooten
Remco Campert
Simon Carmiggelt
De kostschoolboekjes van Enid Blyton
Yvonne Keuls
Boris van Jaap ter Haar
Hoe en Waarom
Donald Duck
Asterix
Guust Flater
Leonardo
Joop ter Heul
Anne Frank
Theo Thijssen
Godfried Bomans
De olijke tweeling
Thea Beckman
Jan Terlouw
Kees van Kooten
Remco Campert
Simon Carmiggelt
De kostschoolboekjes van Enid Blyton
Yvonne Keuls
Boris van Jaap ter Haar
Hoe en Waarom
Donald Duck
Asterix
Guust Flater
Leonardo
Joop ter Heul
Anne Frank
Theo Thijssen
Godfried Bomans
De olijke tweeling
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 17 juni 2025 om 21:55
Ik heb ze allemaal verzameld uit een soort nostalgie. De meeste heb ik al (meerdere keren) gelezen.juliet64 schreef: ↑17-06-2025 20:47Ik was vroeger ook dol op de boeken van Leni Saris. Soort bouquetreeks avant la lettre, maar dan zonder seks. Ik heb er laatst weer een paar herlezen (ook weer uit de minibieb). Nog steeds heerlijk hersenloos vermaak, maar wat een vreselijk moralistisch getrut allemaal zeg, tussen de regels door. Als kind had ik dat helemaal niet in de gaten natuurlijk.
Inderdaad erg moralistisch en erg zoet ook.
Maar mensen gaan voorbij
dinsdag 17 juni 2025 om 21:59
Het verrotte leven van Floortje Bloem heeft gemaakt dat ik niet van doperwten en niet van rood schaamhaar hou.
En Jan Cremer die in een roos van vlees babymuisjes opbakt en dan denkt ze dat het nootjes zijn… rrrillllll.
En er was een jeugdboek waarbij de oudere broer of zus van een middelbare scholier in de politiek ging. En die partij bleek chips o.i.d. In hun bloed gespoten te hebben. En opa had sigaretten in de schuur verzameld, omdat hij wel zag aankomen dat ze die dingen heeeeeeeeeel duur gingen maken en dat je daar geld aan kon verdienen. Iemand enig idee welk boek dit is??
En geen boek maar een serie, de draagmoeder. En ik weet nog steeds niet hoe dat afloopt
En Jan Cremer die in een roos van vlees babymuisjes opbakt en dan denkt ze dat het nootjes zijn… rrrillllll.
En er was een jeugdboek waarbij de oudere broer of zus van een middelbare scholier in de politiek ging. En die partij bleek chips o.i.d. In hun bloed gespoten te hebben. En opa had sigaretten in de schuur verzameld, omdat hij wel zag aankomen dat ze die dingen heeeeeeeeeel duur gingen maken en dat je daar geld aan kon verdienen. Iemand enig idee welk boek dit is??
En geen boek maar een serie, de draagmoeder. En ik weet nog steeds niet hoe dat afloopt

Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 17 juni 2025 om 22:01
Are you afraid of the dark. Dat waren toch jongelui rond een kampvuur waarvan dan eentje een verhaal vertelde die dan 'levend' werd?Mistborn schreef: ↑17-06-2025 21:17Oh wat een leuk topic!
Wat hier diepe indruk maakte was de strip "Steffies hart van steen" in de Tina. Dat was zo'n doorlopende strip. Ik had een hele stapel oude Tina's van mijn buurmeisje gekregen dus het was zoeken naar de volgende week met het vervolg. Het ging over Steffie, waarvan haar beste vriendin overleed. En kort daarna komt er een nieuw meisje in de klas, die als twee druppels water op het overleden vriendinnetje leek en die wilde vriendinnen worden maar Steffie wilde nooit meer om iemand geven. Een groot standbeeld (met een hart van steen) hielp haar daarbij.
Die strip maakte zoveel indruk. Zou m graag nog eens lezen maar ik heb geen idee welk jaargang het was.
De griezelverhalen van R.L. Stine verslond ik. Op tv had je "Are you afraid of the dark". Dat had datzelfde sfeertje.
Als 12-jarige was ik groot fan van de Bloemen op zolder-serie. Ik zie mijn dochter van die leeftijd dat nog niet lezen, maar het was begin 90's, dus dat kon gewoon.
Maar mensen gaan voorbij
dinsdag 17 juni 2025 om 22:02
Oh ja, vreselijke scene was dat. Hij bleef maar op mijn netvlies hangen.
Het enige verschil met de Kip van Wolkers was dat ie niet bedoeld was om de Lust te prediken, maar juist het tegenovergestelde. Maar ik heb Floortje laatst herlezen en toen las ik toch maar even om die doperwten heen.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 17 juni 2025 om 22:03
Dat was Jan Wolkers,

(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 17 juni 2025 om 22:04
Opgegroeid in vooral de jaren '80 en'90 heeft op mij qua nieuwsfeit vooral de Herald of Free Enterprise en de Bijlmerramp indruk gemaakt. Tenminste daarvan wist ik nog hoe ik het hoorde.
Qua boeken las ik alles wat los en vast zal van voor tot achter, achterste voren en ondersteboven.
Alles van Thea Beckman, Annie MG Schmidt, Evert Hartman, Jan Terlouw, Ellen Tijsinger, Roald Dahl, Guus Kuier eigenlijk alle schrijvers uit die tijd. Mijn leraren vonden mij bloedirritant geloof ik, want als ik dan een boekbespreking moest doen ruilde ik tot een dag ervoor van boek, omdat ik steeds een leukere vond
Absolute favorieten waren:
Pluk van de Petteflat (onze katten heten Pluk en Aagje, ons konijn Stampertje)
Wordt toch wakker
Toch een vader
Mecanoscript
Kinderen van moeder Aarde
De serie van Bianca en de paarden
Qua boeken las ik alles wat los en vast zal van voor tot achter, achterste voren en ondersteboven.
Alles van Thea Beckman, Annie MG Schmidt, Evert Hartman, Jan Terlouw, Ellen Tijsinger, Roald Dahl, Guus Kuier eigenlijk alle schrijvers uit die tijd. Mijn leraren vonden mij bloedirritant geloof ik, want als ik dan een boekbespreking moest doen ruilde ik tot een dag ervoor van boek, omdat ik steeds een leukere vond
Absolute favorieten waren:
Pluk van de Petteflat (onze katten heten Pluk en Aagje, ons konijn Stampertje)
Wordt toch wakker
Toch een vader
Mecanoscript
Kinderen van moeder Aarde
De serie van Bianca en de paarden
ikje wijzigde dit bericht op 17-06-2025 22:06
0.79% gewijzigd
dinsdag 17 juni 2025 om 22:06

dinsdag 17 juni 2025 om 22:09
dinsdag 17 juni 2025 om 22:12
Jezus.
Zo heeft mijn moeder eens geprobeerd me van de heroïne af te houden door me Christiane F. te laten lezen. Helaas werkte het averechts: het heroïneleven leek me juist heel erg geweldig. Gelukkig is het bij één experiment gebleven want uiteindelijk vond ik er niks aan, aan heroïne. Ik vond alleen de zaken eromheen wel lekker spannend.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 17 juni 2025 om 22:13
Ow ja “wordt wakker” ook veel gelezen en trouwens ook “morgen word ik beter”
En mijn zus had een boekje “aan de straat en weg ermee” was gemaakt door de lokale afval organisatie het ging om een relatief groot gezin waar de ouders hun kinderen wilde dumpen.
Diegene met een bril werd in de glasbak gedaan, degene die graag las bij oud papier, degene die graag buiten speelde bij de biobak enz en zo zag je een beetje hoe de afval verwerking ging.
Haha zoals ik het nu op schrijf klinkt het vreselijk maar ik vond het zo leuk en leerzaam boekje.
En mijn zus had een boekje “aan de straat en weg ermee” was gemaakt door de lokale afval organisatie het ging om een relatief groot gezin waar de ouders hun kinderen wilde dumpen.
Diegene met een bril werd in de glasbak gedaan, degene die graag las bij oud papier, degene die graag buiten speelde bij de biobak enz en zo zag je een beetje hoe de afval verwerking ging.
Haha zoals ik het nu op schrijf klinkt het vreselijk maar ik vond het zo leuk en leerzaam boekje.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
dinsdag 17 juni 2025 om 22:16
Dit is evert hartman. Volgens mij vechten voor overmorgen. Heb hem laatst nog weer gelezen
Dit is evert hartman. Volgens mij vechten voor overmorgen. Heb hem laatst nog weer gelezen
dinsdag 17 juni 2025 om 22:16
Ik was overigens 6 à 7 toen de Golfoorlog uitbrak. Die beelden op tv zie ik nog altijd voor mij.
Ik was even oud als Anthony De Clerck toen die ontvoerd werd.
En ik was ongeveer even oud als Sabine Dardenne - één van de wel nog levende slachtoffers - toen de Dutroux-crisis uitbrak.
En eerder hadden we nog al een stapeltje vermissingen van kinderen en pubers gehad.
En ik was ongeveer even oud als Sabine Dardenne - één van de wel nog levende slachtoffers - toen de Dutroux-crisis uitbrak.
En eerder hadden we nog al een stapeltje vermissingen van kinderen en pubers gehad.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 17 juni 2025 om 22:20
Ik ging naar een jongerencentrum waar een paar verslaafde niet-jongeren rondhingen. Beste antidrugscampagne ooit.Lady*Voldemort schreef: ↑17-06-2025 22:12Jezus.
Zo heeft mijn moeder eens geprobeerd me van de heroïne af te houden door me Christiane F. te laten lezen. Helaas werkte het averechts: het heroïneleven leek me juist heel erg geweldig. Gelukkig is het bij één experiment gebleven want uiteindelijk vond ik er niks aan, aan heroïne. Ik vond alleen de zaken eromheen wel lekker spannend.
dinsdag 17 juni 2025 om 22:22
Ik heb het boek gelezen van een van de nog levende slachtoffers van Dutroux. Erg indrukwekkend vond ik dat.Wissewis schreef: ↑17-06-2025 22:16Ik was overigens 6 à 7 toen de Golfoorlog uitbrak. Die beelden op tv zie ik nog altijd voor mij.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
dinsdag 17 juni 2025 om 22:22
Oh ja, de beelden van de toegetakelde krijgsgevangenen die vertelden dat ze goed behandeld werden. Ik zie het nog zo voor me.Wissewis schreef: ↑17-06-2025 22:16Ik was overigens 6 à 7 toen de Golfoorlog uitbrak. Die beelden op tv zie ik nog altijd voor mij.
dinsdag 17 juni 2025 om 22:30
Aiiii…
Eeuwige schande over mij en mijn nageslacht.
Je hebt gelijk.
dinsdag 17 juni 2025 om 22:33
Wij kregen the happy hooker te lezen.
Pakte ook anders uit dan de volwassenen hoopten. Hoop ik.
Ik las trouwens ook korte sf verhalen. Isaac Asimov en anderen. Daar is ook wel veel van blijven hangen.
Pakte ook anders uit dan de volwassenen hoopten. Hoop ik.
Ik las trouwens ook korte sf verhalen. Isaac Asimov en anderen. Daar is ook wel veel van blijven hangen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in