Brief aan mijn familie

15-07-2019 16:23 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-07-2019 10:18
Reden: OP verwijderd
99.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
groenteboerin schreef:
15-07-2019 17:10
Niet versturen, wel zelf mee aan de slag gaan. Ken je de therapievorm 'familie-opstellingen'? Daar zou je aan kunnen denken. Zit wel in de alternatieve hoek maar is bij uitstek gericht op het verwerken van dit soort gevoelens. Als je daar niets voor voelt, kan je natuurlijk ook een reguliere psycholoog zoeken. Deze brieven lijken me een prima insteek voor therapie.
+1

Je komt uit een disfunctioneel gezin. Ik weet niet of er vanaf je prille/jonge jeugd dit alles al speelde. Je zou kunnen lezen over KOPP kinderen. Misschien herken je hier veel van. Ik begrijp je pijn en boosheid heel goed. Maar deze brieven versturen gaat niks oplossen. Schrijg er nog meer wanneer je dat wat oplucht, Ga er mee aan de slag bij psycholoog of wat groenteboerin schrijft familie opstellingen. Of wanneer je je herkent in KOPP kind, kies dan een KOPP coach.
Sterkte.
ViezeHond schreef:
15-07-2019 17:01
Geen brief versturen man. Dit soort familieconstructies zit zo ingewikkeld in elkaar, je gaat nooit bevredigende reacties krijgen. Alleen maar meer frustraties.
Mooi gezegd. En zo waar.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
15-07-2019 16:55
Ik voel dat je een kwal bent. Jij bent een kwal.

De meeste mensen snappen best dat dat je met 'ik voel' gewoon bedoelt: Jij bent/ ik vind jou... vul maar in.

Dat is gewone dezelfde boodschap. Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat er bedoeld wordt met vanuit jezelf schrijven.
.
Inderdaad niet versturen. Dit is jouw proces van leren omgaan met je verleden. Hoe veel er ook is gebeurd, hoe rot het nog steeds is, jij kan daar niets aan veranderen, vooral niet met zo'n brief.
Besef dat jij een eigen persoon bent en dat zij kunnen denken en doen wat ze willen, maar dat jij degene bent die bepaalt hoeveel invloed het op jou heeft. Roep het een halt toe. Afstand nemen kan daarbij goed helpen.
Blijf doorgaan met je verleden een plek geven, herstellen van je wonden, worden wie je altijd al had moeten zijn. Blijf werken aan jezelf, net zolang totdat je niet meer boos wordt op je verleden of anderen. Verdriet zal altijd blijven maar hoe meer je je leven in eigen handen hebt, hoe beter je je zal voelen en hoe minder aanwezig het verdriet wordt.
Succes hiermee. Ik weet hoe zwaar en ingewikkeld het is.
Anoniem262821034 schreef:
15-07-2019 17:49
Dat is gewone dezelfde boodschap. Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat er bedoeld wordt met vanuit jezelf schrijven.
Jawel hoor, Ik begrijp genoeg.

Het is gewoon hetzelfde alleen mooier vanuit je gevoel verpakt. Alleen de meeste mensen zijn geen debielen.

Sowieso is brieven schrijven prima.. maar moet je ze niet opsturen als je hoopt op een positieve draai aan het probleem.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
15-07-2019 17:53
Jawel hoor, Ik begrijp genoeg.

Het is gewoon hetzelfde alleen mooier vanuit je gevoel verpakt. Alleen de meeste mensen zijn geen debielen.

Sowieso is brieven schrijven prima.. maar moet je ze niet opsturen als je hoopt op een positieve draai aan het probleem.

Nee dat is het dus niet, als je het goed doet. Je kunt prima schrijven wat bepaald gedrag bij jou oproept of wat voor gevoel het je geeft, zonder oordelen of verwijten naar de ander.
Maar woorden als ‘kwal’ vallen dan sowieso al af.
.
Lucifer2018 schreef:
15-07-2019 17:53
Jawel hoor, Ik begrijp genoeg.

Het is gewoon hetzelfde alleen mooier vanuit je gevoel verpakt. Alleen de meeste mensen zijn geen debielen.

Sowieso is brieven schrijven prima.. maar moet je ze niet opsturen als je hoopt op een positieve draai aan het probleem.
Nee, bij jouw voorbeeld maakt dat inderdaad niets uit, maar normaliter is het de bedoeling dat je bij jezelf blijft en de ander niets verwijt. Je geeft alleen aan wat het met jou doet. Echt heel wat anders dan ik voel dat jij zus of zo bent. Veel constructiever.
Waarom gooi je deze brieven op het net?
Alle reacties Link kopieren
Lieve Westerpaviljoen,

Ik kom ook uit een verknipt gezin. Ik snap je frustratie en je brieven. Maar deze brieven versturen brengt enkel meer ellende.
Maar blijf ze wel schrijven! Gewoon voor jezelf. Wie weet brengt het je nieuwe inzichten, of helpt het om het een en ander te verwerken.

Sterkte, en wees heel gelukkig met het mooie gezin wat je nu zelf hebt. Richt je daar op. Het verleden kun je toch niet meer veranderen. De toekomst is veel belangrijker.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn wel eensgezind:-)

Kom er later nog op terug.
Alleen de brief naar de man van zus A vind ik er 1 die je zou kunnen versturen. De rest is niet constructief; (niet perse onterecht maar) je wilt je gram halen.

Veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
15-07-2019 18:04
Alleen de brief naar de man van zus A vind ik er 1 die je zou kunnen versturen. De rest is niet constructief; (niet perse onterecht maar) je wilt je gram halen.

Veel sterkte

En dan nog, hij spreekt in die brief over 'wij dit' en 'wij dat'. In zo'n soort brief kun je beter alleen voor jezelf spreken. Dus ook die zou ik niet versturen, want ipv dat je je verontschuldigingen aanbied voor wat je zelf hebt gedaan, beschuldig je ondertussen ook andere mensen.
chocolol schreef:
15-07-2019 18:10
En dan nog, hij spreekt in die brief over 'wij dit' en 'wij dat'. In zo'n soort brief kun je beter alleen voor jezelf spreken. Dus ook die zou ik niet versturen, want ipv dat je je verontschuldigingen aanbied voor wat je zelf hebt gedaan, beschuldig je ondertussen ook andere mensen.
Goed punt.
Torment schreef:
15-07-2019 17:58
Waarom gooi je deze brieven op het net?
Nou inderdaad zeg. Ik vind het best ongepast om de inhoud hier neer te zetten. Maar puur op de inhoud gebaseerd zou ik ook afraden om die brieven te versturen. Dat zal het niet beter maken voor je vrees ik.
Natuurlijk ga je deze niet versturen, tenzij je nog meer drama wilt, dan zou ik ze gelijk op de post doen. Vooral die aan de kinderen :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
15-07-2019 18:04
Alleen de brief naar de man van zus A vind ik er 1 die je zou kunnen versturen. De rest is niet constructief; (niet perse onterecht maar) je wilt je gram halen.

Veel sterkte

Nee, Ook niet doen. Ook al zijn de woorden misschien netjes, je maakt jezelf onsterfelijk belachelijk door zulke brieven te sturen.
She was brave and strong and broken, all at once.
Torment schreef:
15-07-2019 17:58
Waarom gooi je deze brieven op het net?
vraag ik me ook af
Vind deze brieven behoorlijk ruiken naar zelfmedelijden. En dan ook hier in het openbaar posten? Hoop je soms dat jouw familie meeleest?

Een brief naar de kinderen versturen is wel het laagste wat je kan doen. Jij lekker je ei kwijt en hen opzadelen met jouw frustraties.

Ik raad je echt (een ander soort) therapie aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze ook niet versturen. Ik betwijfel of dit iets positiefs gaat opleveren.

Ik heb ooit geleerd dat als dit je opbouw is:


ik begrijp je..... , maar ik vind eigenlijk dit.

Dat alles voor de maar niet geloofd/opgepikt/tenietgedaan wordt. De andere heeft dan nooit het gevoel dat er oprechtheid gedisplayed wordt en het zal meer onvrede/verwijdering tot gevolg hebben.

Wat lees jij in je brieven als je alles voor de maar weggestreept? Hoe komen ze dan over? Bereik je dan wat je wil? Of gebruik je de begripvolle zinnen alleen om het voor jezelf goed te praten.
Alle reacties Link kopieren
Voor degenen die vinden dat het alleen maar olie op het vuur is en zelfbeklag: daar ga ik over nadenken.

Voor degenen die iets zeggen over de kinderen: je moet lezen: ik zeg in het begin dat ik de brief niet aan die kinderen gaan sturen dat mogen de ouders van die kinderen beslissen
In feite wil je dat iedereen zich tegen je vader keert?
Het is niet aan jou om hun woordvoerder te zijn richting je vader. Jij moet zelf in het reine komen (of niet) met jouw verleden met hem.
De brief aan hem gericht,is ook verre van constructief. Eerder een stortvloed van beklag waarin je hem woorden in de mond legt,zoals jij dat graag zou zien.
Daar ga je nooit een eerlijk antwoord op krijgen. Niet als je gelijk aanvallend begint.
Alle reacties Link kopieren
De brief niet versturen, geeft alleen meer problemen,
Ik lees alleen maar verwijten naar jouw familie toen, waar jij ook jouw ellende neer legt.

Leer er mee te handelen,dat jouw jeugd niet goed was, dt jouw familie niet zo was,zo als jij het graag wil zien.

Zoek eens op familieopstellingen, daar kun je samen met andere leren zien hoe de lijnen onderling lopen de familie.
safrat schreef:
15-07-2019 17:57
Nee, bij jouw voorbeeld maakt dat inderdaad niets uit, maar normaliter is het de bedoeling dat je bij jezelf blijft en de ander niets verwijt. Je geeft alleen aan wat het met jou doet. Echt heel wat anders dan ik voel dat jij zus of zo bent. Veel constructiever.

Het maakt sowieso niets uit. Echt niet. Zodra de boodschap is dat de ander wat heeft 'gedaan' maakt de vorm waarin je dar brengt niets uit. Zeker niet op papier.

Hoe je dan zo'n boodschap verpakt is leuk maar hij komt heus wel over.

Doe jij anders een voorbeeld uit de brief van TO, waarbij het echt wel uitmaakt dat hij het vanuit zijn gevoel omschrijft ipv dat hij wij gebruikt of wijst naar de ander?

En dat de ander dat dan totaal anders zou opvatten dan hij nu schrijft?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 15-07-2019 19:29
23.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
15-07-2019 19:25
Het maakt sowieso niets uit. Echt niet.

Hoe je zo'n boodschap verpakt is leuk maar hij komt heus wel aan.

Maar voor mijn nieuwsgierigheid: Doe jij eens een voorbeeld waarbij het echt wel uitmaakt dat je het vanuit je gevoel omschrijft wat je dwars zit aan de ander?

Ik word er schijtziek van dat je mijn telefoontjes negeert.

Als je mijn telefoontjes niet opneemt voel ik me ...
.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
15-07-2019 19:11
Voor degenen die vinden dat het alleen maar olie op het vuur is en zelfbeklag: daar ga ik over nadenken.

Voor degenen die iets zeggen over de kinderen: je moet lezen: ik zeg in het begin dat ik de brief niet aan die kinderen gaan sturen dat mogen de ouders van die kinderen beslissen

Denk je echt dat de ouders er ook maar 1sec over zouden nadenken of zij de brief zouden doorgeven aan hun kinderen?
Laat die wens los, het gaat je nergens mee helpen.
She was brave and strong and broken, all at once.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven