Dat stomme rijbewijs
dinsdag 14 oktober 2025 om 23:54
Volgende week voor de derde keer afrijden en ik weet vrij zeker dat ik weer ga zakken (dat klinkt heel negatief, maar het is vooral realistisch).
Omdat het zo druk is bij het CBR, worden examens ingepland op ‘je bent er tegen dan wel ongeveer klaar voor’ maar of dat werkelijk zo is weet je pas als het zover is. Nou ja, ik ben dat dus niet. Wéér niet. Ik ben er ook vijf maanden tussenuit geweest tussen het vorige examen en nu, omdat ik in het buitenland zat. Ik rij nu weer sinds augustus.
Ik ben het zat. Ik merk wel dat het langzaam iets beter wordt maar het gaat zó traag en ik vind rijles best pittig en niet leuk. Ik heb ook adhd waardoor het nog wat lastiger is en ik ben onzeker en angstig aangelegd. Ik rij al automaat en ik les nu drie uur per week. Ik vind dat mentaal best een grote belasting en na het examen ga ik terug naar 1,5 uur per week (als ik zak dus) en wat langer wachten met een nieuw examen plannen. Even wat ademruimte.
Ik ben al 2x geslaagd voor mijn theorie en als ik volgende week zak mag ik voor een derde keer (ik ben een paar keer geswitcht van rijschool vanwege oorzaken buiten mijn schuld, ik ben niet daadwerkelijk al drie jaar aan het lessen).
Opgeven is echt geen optie want er zit al zoveel tijd en geld in en ik wil het gewoon echt echt echt halen!
Het klinkt nu echt alsof ik superslecht rijd maar dat valt ook wel weer mee hoor, maar ik maak wel nog teveel fouten en ik ben niet besluitvaardig genoeg.
Nu zoek ik naar positieve ervaringen van mensen waarbij het ook bloed, zweet en tranen heeft gekost maar waarbij het uiteindelijk wél is gelukt. Ik heb er echt behoefte aan om te weten dat het niet hopeloos is.
Omdat het zo druk is bij het CBR, worden examens ingepland op ‘je bent er tegen dan wel ongeveer klaar voor’ maar of dat werkelijk zo is weet je pas als het zover is. Nou ja, ik ben dat dus niet. Wéér niet. Ik ben er ook vijf maanden tussenuit geweest tussen het vorige examen en nu, omdat ik in het buitenland zat. Ik rij nu weer sinds augustus.
Ik ben het zat. Ik merk wel dat het langzaam iets beter wordt maar het gaat zó traag en ik vind rijles best pittig en niet leuk. Ik heb ook adhd waardoor het nog wat lastiger is en ik ben onzeker en angstig aangelegd. Ik rij al automaat en ik les nu drie uur per week. Ik vind dat mentaal best een grote belasting en na het examen ga ik terug naar 1,5 uur per week (als ik zak dus) en wat langer wachten met een nieuw examen plannen. Even wat ademruimte.
Ik ben al 2x geslaagd voor mijn theorie en als ik volgende week zak mag ik voor een derde keer (ik ben een paar keer geswitcht van rijschool vanwege oorzaken buiten mijn schuld, ik ben niet daadwerkelijk al drie jaar aan het lessen).
Opgeven is echt geen optie want er zit al zoveel tijd en geld in en ik wil het gewoon echt echt echt halen!
Het klinkt nu echt alsof ik superslecht rijd maar dat valt ook wel weer mee hoor, maar ik maak wel nog teveel fouten en ik ben niet besluitvaardig genoeg.
Nu zoek ik naar positieve ervaringen van mensen waarbij het ook bloed, zweet en tranen heeft gekost maar waarbij het uiteindelijk wél is gelukt. Ik heb er echt behoefte aan om te weten dat het niet hopeloos is.
dinsdag 21 oktober 2025 om 14:52
Ah Drackie, ik snap je frustratie. Tegelijkertijd kan het natuurlijk zo zijn dat je in je 1e rit echt heel slecht hebt gereden, dat gaf je ook aan, en dat het nu alsnog niet voldoende was, al was het veel beter. Die examinator kan zich die vorige keer echt niet precies herinneren. Zie het niet persoonlijk. Het is gewoon kut om te zakken. Sterkte!
dinsdag 21 oktober 2025 om 15:45
Dat is ook zo, de vorige keer was veel slechter, maar op het formulier is niet te zien dat het nu beter was en dat vind ik echt dikke onzin. Mijn kijkgedrag was gewoon GOED. Het waren negen (!) punten, je gaat mij niet vertellen dat ze na al die tijd rijden nog steeds alle negen onvoldoende waren. Het nadeel is dat ik een AA-examen krijg en er zijn weinig examinatoren die dat doen, daarom had ik haar al voor de tweede keer. Ik wil haar echt niet nog eens.Hijodelaluna schreef: ↑21-10-2025 14:52Ah Drackie, ik snap je frustratie. Tegelijkertijd kan het natuurlijk zo zijn dat je in je 1e rit echt heel slecht hebt gereden, dat gaf je ook aan, en dat het nu alsnog niet voldoende was, al was het veel beter. Die examinator kan zich die vorige keer echt niet precies herinneren. Zie het niet persoonlijk. Het is gewoon kut om te zakken. Sterkte!
dinsdag 21 oktober 2025 om 16:00
Drackie schreef: ↑21-10-2025 14:31Die kutexaminator ook. Ik ben helemaal terecht gezakt, dat is het niet, maar ik had nu dezelfde examinator als de eerste keer tijdens dat fiasco. Krijg ik net in de mail het formulier met punten die onvoldoende waren, is het nauwelijks anders dan tijdens mijn eerste examen! Terwijl ik echt wel veel beter gereden heb. Stom wijf. Tijdens het nagesprek nog complimenten geven over mijn in- en uitvoegen en inhalen en nu op het formulier doodleuk een opmerking over mijn kijkgedrag tijdens die momenten. Daar mankeerde echt níets aan! Blehhh.
Jij bent een van de weinigen die naar zo'n formulier kijken, haha. Niet lullig bedoeld hoor, maar zo'n formulier zegt niet zoveel. En sommige examinators vullen dat tot op de letter in dat je dus inderdaad denkt WTF ik heb echt alles fout gedaan, en anderen die vullen alleen in het noodzakelijke in.
Je weet zelf het beste waar het fout is gegaan en wat je moet verbeteren, en als je instructeur mee is gereden weet die precies waar je nog wat sterker moet worden. (Maar ik schat in dat ze dat al wel wist.... het zijn meestal niet echt grote verrassingen tenzij een ingreep)
Dus dat formulier zou ik nooit meer naar kijken en deleten.

Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 21 oktober 2025 om 16:07
Echt? Kijken mensen daar niet naar? Ik heb het zelfs doorgestuurd naar mijn instructeur en dat vraagt ze ook.MrsM schreef: ↑21-10-2025 16:00Jij bent een van de weinigen die naar zo'n formulier kijken, haha. Niet lullig bedoeld hoor, maar zo'n formulier zegt niet zoveel. En sommige examinators vullen dat tot op de letter in dat je dus inderdaad denkt WTF ik heb echt alles fout gedaan, en anderen die vullen alleen in het noodzakelijke in.
Je weet zelf het beste waar het fout is gegaan en wat je moet verbeteren, en als je instructeur mee is gereden weet die precies waar je nog wat sterker moet worden. (Maar ik schat in dat ze dat al wel wist.... het zijn meestal niet echt grote verrassingen tenzij een ingreep)
Dus dat formulier zou ik nooit meer naar kijken en deleten.![]()
Dit is inderdaad een examinator die letterlijk alles invult, en ik kon prima dealen met het feit dat ik gezakt ben, tot ik dat formulier kreeg!
Ik voelde me best goed over hoe ik gereden had, en nu denk ik alleen maar: álles moet beter, maar dat kan toch helemaal niet?! En als ik haar weer krijg gaat ze me toch nóóit laten slagen als het zo’n zeikwijf is?
Ik heb zelfs verbeterpunten over dingen waar ze me in het nagesprek nog complimenten over gaf.
Misschien is dat formulier negeren inderdaad beter want het voelt nu zo hopeloos, mijn hemel.
dinsdag 21 oktober 2025 om 16:13
Wat jammer Drackie! Dat is ook echt een vervelende nabrander zo.
Probeer het formulier toch maar te laten voor wat het is.
En misschien nog maar even geen examen plannen tot je er zelf met meer vertrouwen in kan gaan? Het klinkt alsof de druk wel heel erg hoog was en dat is niet fijn.
Ik heb zelf ook op zo'n manier afgereden en dat was heel vervelend. Als ik mijn 20 jaar jongere zelf een advies mag geven dan is dat om het heel anders aan te pakken, wat relaxter. Het werd bij mij echt een lijdensweg (ook inclusief verlopen theoriecertificaat) maar uiteindelijk heb ik het wel gehaald, met veel lessen en na 3 examens een stop van meer dan een jaar omdat ik het niet meer trok.
Bij mij had het er ook wel mee te maken dat het mijn eerste confrontatie was met iets dat me níet kwam aanwaaien op leergebied en dat kon ik slecht handelen.
Ik heb me trouwens ook heel hopeloos gevoeld, o.a. omdat een belangrijk punt was dat ze me te onzeker over vonden komen. Toen had ik het gevoel dat ik niet alleen goed moest rijden maar ook nog een rol moest gaan spelen, en daardoor liep de druk zo hoog op dat het al helemaal niets werd. Bij mijn eerstvolgende examen trapte ik toen bijvoorbeeld het gas vol in ipv de koppeling, bij het starten. Ik was stomverbaasd waarom de motor zo ging loeien en voelde me daarna zo achterlijk dat ik me al gezakt voelde terwijl ik nog op mijn plek stond.
Nou ja, hou vol dus, als ik het kan halen dan kan jij het ook!
En misschien nog maar even geen examen plannen tot je er zelf met meer vertrouwen in kan gaan? Het klinkt alsof de druk wel heel erg hoog was en dat is niet fijn.
Ik heb zelf ook op zo'n manier afgereden en dat was heel vervelend. Als ik mijn 20 jaar jongere zelf een advies mag geven dan is dat om het heel anders aan te pakken, wat relaxter. Het werd bij mij echt een lijdensweg (ook inclusief verlopen theoriecertificaat) maar uiteindelijk heb ik het wel gehaald, met veel lessen en na 3 examens een stop van meer dan een jaar omdat ik het niet meer trok.
Bij mij had het er ook wel mee te maken dat het mijn eerste confrontatie was met iets dat me níet kwam aanwaaien op leergebied en dat kon ik slecht handelen.
Ik heb me trouwens ook heel hopeloos gevoeld, o.a. omdat een belangrijk punt was dat ze me te onzeker over vonden komen. Toen had ik het gevoel dat ik niet alleen goed moest rijden maar ook nog een rol moest gaan spelen, en daardoor liep de druk zo hoog op dat het al helemaal niets werd. Bij mijn eerstvolgende examen trapte ik toen bijvoorbeeld het gas vol in ipv de koppeling, bij het starten. Ik was stomverbaasd waarom de motor zo ging loeien en voelde me daarna zo achterlijk dat ik me al gezakt voelde terwijl ik nog op mijn plek stond.
dinsdag 21 oktober 2025 om 16:19
Drackie schreef: ↑21-10-2025 16:07Echt? Kijken mensen daar niet naar? Ik heb het zelfs doorgestuurd naar mijn instructeur en dat vraagt ze ook.
Dit is inderdaad een examinator die letterlijk alles invult, en ik kon prima dealen met het feit dat ik gezakt ben, tot ik dat formulier kreeg!
Ik voelde me best goed over hoe ik gereden had, en nu denk ik alleen maar: álles moet beter, maar dat kan toch helemaal niet?! En als ik haar weer krijg gaat ze me toch nóóit laten slagen als het zo’n zeikwijf is?
Ik heb zelfs verbeterpunten over dingen waar ze me in het nagesprek nog complimenten over gaf.
Misschien is dat formulier negeren inderdaad beter want het voelt nu zo hopeloos, mijn hemel.
Nee joh!
Ik ken weinig collega's inclusief ikzelf die zo'n formulier doornemen. Alleen als de uitslag erg onverwachts was en ik niet mee ben gereden en me niet kon vinden in het eindesprek.
Ze moeten het invullen maar ik zou er niet teveel waarde aan hechten, sterker nog, ik zou er geen waarde aan hechten. Want als je was gezakt op een ingreep straatje van rechts, dan kunnen ze dus al diverse punten op dat formulier aanvinken (kijkgedrag, snelheid, voorrang verlenen/voor laten gaan en dat zijn al 3 punten op kruispunten alleen, misschien ook nog onder het kopje bijzonder wegggedeelten, dat kunnen dan ook zomaar diezelfde 3 punten zijn, terwijl slechts 1 kruising onvoldoende was, maar wel dusdanig dat je gezakt bent.)
Hou vast aan je eigen gevoel, aan het eindgesprek en de woordelijke plus-en minpunten. En ga daarmee aan de slag. Vergeet dat hele uitslagenformulier zou ik zeggen.
Sur mes cahiers d’écolier
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 21 oktober 2025 om 16:29
Ja, er zat veel druk achter, ik wilde persé nog een keer afrijden voor mijn theorie zou verlopen (in november). Daarnaast met die wachttijden van het CBR was het ook de verwachting dat het nu al veel beter zou gaan en moest je flink vooruit plannen, het examen is in juni of juli al ingepland dus dat is een best een tijd geleden.Wombat schreef: ↑21-10-2025 16:13Wat jammer Drackie! Dat is ook echt een vervelende nabrander zo.
Mijn instructeur en de examinator zeiden vandaag dat de wachttijden bij het CBR zo’n beetje zijn opgelost en dat haalt de druk van de ketel, want we hebben afgesproken dat we het volgende examen pas plannen als ik er écht klaar voor ben. Ik denk dat ik dan als ik slaag ook makkelijker zelf durf te rijden. Ik had echt geen idee hoe ik dat ooit zou moeten als ik nu geslaagd was.
Bij het eerste examen was dat helemaal erg, ik was echt nooit de weg opgegaan als ik toen geslaagd was want ik voelde me zó onbekwaam (en was dat in feite ook). Dat is geen fijn idee om zo voor het eerst alleen te gaan rijden.
dinsdag 21 oktober 2025 om 16:32
Wat ontzettend balen. Ik heb al meerdere mensen staatsexamen horen noemen, ook ik ben de 5de keer met een staatsexamen geslaagd. En ik zal niet beweren dat ik de beste chauffeur ter wereld ben, maar ik kan me inmiddels goed redden. Al heeft het na het halen van mijn examen nog best wat jaren geduurd voordat ik me echt prettig voelde achter het stuur.
Ik kan me niet herinneren dat ik (17 jaar geleden) een formulier gekregen heb nadat ik gezakt was.
Heel veel succes met je nieuwe lessen en examens.
Ik kan me niet herinneren dat ik (17 jaar geleden) een formulier gekregen heb nadat ik gezakt was.
Heel veel succes met je nieuwe lessen en examens.
dinsdag 21 oktober 2025 om 16:33
Ja dat is ook waar. Dank voor je geruststelling, ik voelde me door dat formulier zo’n faalhaas die het nooit gaat leren terwijl ik de rit eerst helemaal niet slecht vond. En mijn instructeur weet inderdaad prima wat er niet goed gaat dus dat stomme formulier hebben we helemaal niet nodig.MrsM schreef: ↑21-10-2025 16:19Nee joh!
Ik ken weinig collega's inclusief ikzelf die zo'n formulier doornemen. Alleen als de uitslag erg onverwachts was en ik niet mee ben gereden en me niet kon vinden in het eindesprek.
Ze moeten het invullen maar ik zou er niet teveel waarde aan hechten, sterker nog, ik zou er geen waarde aan hechten. Want als je was gezakt op een ingreep straatje van rechts, dan kunnen ze dus al diverse punten op dat formulier aanvinken (kijkgedrag, snelheid, voorrang verlenen/voor laten gaan en dat zijn al 3 punten op kruispunten alleen, misschien ook nog onder het kopje bijzonder wegggedeelten, dat kunnen dan ook zomaar diezelfde 3 punten zijn, terwijl slechts 1 kruising onvoldoende was, maar wel dusdanig dat je gezakt bent.)
Hou vast aan je eigen gevoel, aan het eindgesprek en de woordelijke plus-en minpunten. En ga daarmee aan de slag. Vergeet dat hele uitslagenformulier zou ik zeggen.
Eén pluspunt wat wel heel fijn was: de bijzondere verrichtingen gingen prima, terwijl ik daar hartstikke tegenop zag omdat het zo’n onderbreking van het rijden is met allemaal verschillende handelingen. En ik vind het zo abstract allemaal, dan insturen, dan terugsturen, ik zie soms niet hoe ze dat dan bedoelt. Maar het ging dikke prima!
dinsdag 21 oktober 2025 om 16:49
Balen dat je gezakt bent Drackie!
Ik wil je nog een tip meegeven, ik vond het zo bizar dat ik die pas bij de derde rij instructeur kreeg: laat het zicht op een auto los, voordat je er er voorbij bent of voordat die jou voorbij is. Ik had blijkbaar heel erg de neiging om aan een auto "te kleven" waardoor er geen tijd en aandacht was om op het nieuwe aankomende verkeer te reageren. Het scheelt mij echt zoveel energie om die auto "los te laten". Ik hoop dat je het snapt en misschien heb je er wat aan.
Ik wil je nog een tip meegeven, ik vond het zo bizar dat ik die pas bij de derde rij instructeur kreeg: laat het zicht op een auto los, voordat je er er voorbij bent of voordat die jou voorbij is. Ik had blijkbaar heel erg de neiging om aan een auto "te kleven" waardoor er geen tijd en aandacht was om op het nieuwe aankomende verkeer te reageren. Het scheelt mij echt zoveel energie om die auto "los te laten". Ik hoop dat je het snapt en misschien heb je er wat aan.
dinsdag 21 oktober 2025 om 16:53
De eerste keer dat ik alleen in een auto stapte toen ik eindelijk was geslaagd vond ik zo’n verademing! Dat ik alleen hoefde te kijken om het verkeer te zien, niet om anderen ervan te overtuigen dat ik goed aan het kijken was. Alle beslissingen voor mezelf ipv omdat een ander zei dat het moest of omdat ik dacht dat een ander wel zou vinden dat het zo zou moeten.
De mindfuck die dat oplevert voelde ik pas echt toen ik hem kwijt was.
Ik voelde me 10 kg lichter en reed meteen vele malen beter dan ik ooit had gedaan.
De mindfuck die dat oplevert voelde ik pas echt toen ik hem kwijt was.
Ik voelde me 10 kg lichter en reed meteen vele malen beter dan ik ooit had gedaan.
dinsdag 21 oktober 2025 om 17:02
Niet alles gelezen, maar super balen van vandaag. Zie het toch als leermoment en volgende keer hopelijk beter. Ik moest ook 4 x afrijden. Ik was zo zenuwachtig dat mijn benen zaten te shaken.
Na het halen van mijn rijbewijs (volgens mij 52 lessen, wat toen heel veel was) reed ik binnen een maand mijn ouders auto aan diggelen tegen een kei.
Oeps. Dit is bijna 20 jaar geleden.
Nu kunnen we erom lachen, en ik hoop dat jij dat ook snel kan. Succes! Niet opgeven!
Na het halen van mijn rijbewijs (volgens mij 52 lessen, wat toen heel veel was) reed ik binnen een maand mijn ouders auto aan diggelen tegen een kei.
Oeps. Dit is bijna 20 jaar geleden.
Nu kunnen we erom lachen, en ik hoop dat jij dat ook snel kan. Succes! Niet opgeven!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in