De bevoorrechte positie van de blanke man

10-01-2016 12:01 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 52 reacties heb ik de text aangepast. Omdat daardoor de eerste reacties onbegrijpelijk zouden kunnen worden heb ik de originele text onderaan gelaten.

Op veel plaatsen in de samenleving lijken de WBM (Westerse Blanke Mannen) dominant aanwezig te zijn. De vraag is of ze die positie op basis van een bevoorrechte status hebben bereikt of niet.

Ik denk van niet. Er is imo eerder sprake van een omgekeerde situatie: de groepen die zich benadeeld voelen missen iets dat de WBM wel heeft: onaantastbare verantwoordelijkheid. De WBM wordt altijd en overal volledig verantwoordelijk gesteld voor dat wat hij doet en bereikt. Dit heeft als gevolg dat hij zich kan ontwikkelen op basis van de resultaten die hij haalt. Hij kan leren omdat verschuilen achter excuses niet mogelijk is.

Wanneer iemand zich verstopt achter een externe schuldtoewijzing dan is de kans om te lering te trekken en zich te ontwikkelen verkeken. Immers, men is niet meer zelf de oorzaak van zijn falen, maar die externe oorzaak. De discriminatie claim is één van deze externe oorzaken.

Wanneer men bijvoorbeeld (als vrouw) een ongelijke beloning voor hetzelfde werk ziet zijn de mogelijke reacties:

1) Het is discriminatie

of

2) Wat doe ik verkeerd, wat kan ik doen om dit te veranderen.

In punt 2 gaat het vooral om wat kan IK doen om dit te veranderen. Politiek actief worden om voorkeursbehandeling te krijgen heeft meest alleen een averechts effect. Naar de baas stappen en vragen om loonsverhoging is veel beter. En als die baas zegt "nee" dan zou de vraag moeten zijn "wat kan ik doen om een hoger loon te gaan verdienen?". Als een baas daarop geen antwoord kan geven kun je imo maar beter van baan wisselen want dat is die baas gewoon een omhooggevallen *** die niet weet hoe het bedrijf winst maakt. Een mogelijk teken dat het bedrijf waarschijnlijk failliet zou kunnen gaan.

Verantwoordelijkheid is essentieel. We moeten zo veel mogelijk verantwoordelijk nemen voor wat we in ons eigen leven bereiken en voor wat er in ons leven gebeurt. Alleen door onszelf aan hogere eisen te onderwerpen dan anderen kunnen we iets bereiken waar we achteraf van kunnen zeggen "dit heb IK bereikt". Niemand heeft mij iets gegeven, IK heb het gedaan.

IMO concentreren vele groepen zich op het krijgen van dingen. I.e. politieke acties om speciale regelingen te bewerken.

De WBM is een van de weinige (enigste?) groepen die deze mogelijk niet heeft. Rechtelijk en wettelijk gezien wordt deze groep het meest benadeeld. Maar juist het tegen de stroom inzwemmen maakt mensen sterk. Ik vind het dan ook niet raar dat juist deze groep meer bevoorrecht lijkt te zijn dan andere.

Mijn oproep is deze: neem verantwoording voor alles wat er met je gebeurt.

Het originele bericht waar zich kennelijk vele aan stoorden:

Ik stond tot nog toe op het standpunt dat de (westerse) blanke man (WBM) geen bevoorrechte positie had. Maar gisteren hoorde ik iets dat mij aan het denken zette, en ik ben er uit.

Het klopt, wij WBM hebben een bevoorrechte positie.

Met excuses aan de andere WBM, ik ga hier het geheim verklappen...

Wij WBM hebben het grote voordeel dat wij altijd verantwoordelijk zijn. Of we dit willen of niet, wij worden altijd verantwoordelijkheid geacht voor dat wat we doen en bereiken. Geen excuses.

Alle andere groepen, Vrouwen, Negers, Marokkanen etc hebben dit voordeel niet. Zij hebben altijd excuses. Als een vrouw niet evenveel verdient als haar mannelijke collega, dan ligt dit aan discriminatie. Het is niet nodig om jezelf te verbeteren of eens diepgaand af te vragen waarom, nee het antwoord ligt bij voorbaat vast: discriminatie.

Natuurlijk is er hier en daar wel een vrouw te vinden die ook haar totale verantwoordelijkheid zelf neemt. En natuurlijk zijn er mannen te vinden die zich verstoppen achter excuses. Maar in grosso modo? nee, de WBM is duidelijk in het voordeel.

Dit zal ook niet snel veranderen imo. Met elke nieuwe wet of regel die een groep "positief discrimineert", nemen de excuses toe, en groeit het voordeel van de WBM.

Dus dank aan allen die "politiek actief" zijn om vermeende discriminatie te bestrijden. Jullie werken voor de WBM!
quote:Nicky_L schreef op 10 januari 2016 @ 13:56:

[...]

Was het niet zo dat vrouwen in smart kinderen moeten baren als straf voor het feit dat Eva van de verboden vrucht had gegeten? Ik heb even geen bijbel bij de hand.

En iets met erfzonde?Zover reikt mijn kennis niet.
Is het internetuurtje in de inrichting al voorbij?
Ab imo pectore
quote:rosanna08 schreef op 10 januari 2016 @ 14:17:

[...]

ligt er aan op welke partij je stemt lijkt me

Waarom?

Ik denk dat wanneer je aan het proces deelneemt, je ook impliciet zegt dat dit proces acceptabel is.

Daarom is voor mij zelfs deelname aan dit proces al een vorm van intentioneel geweld.
quote:obl schreef op 10 januari 2016 @ 14:24:

[...]

Waarom?

Ik denk dat wanneer je aan het proces deelneemt, je ook impliciet zegt dat dit proces acceptabel is.

Even proces dat resulteerde in een agressie gebruiken de overheid.

Daarom is voor mij zelfs deelname aan dit proces al een vorm van intentioneel geweld.

Welk geweldig systeem zie je dan voor je waardoor vertegenwoordigers/machthebbers/iets in die trant geen geweld gaan gebruiken? Of denk jij dat een land zonder iets van een soort overheid een succes zal worden? Soort ieder voor zich? En heb je het hier alleen over fysiek geweld, of meer over mentaal geweld?

Je hebt het wel de hele tijd over de agressieve overheid, en immorele mensen die stemmen, maar aan de andere kant zie ik jou ook geen alternatief opperen. Vertel mij maar wat voor geweldig utopische alternatief jij in gedachte hebt, misschien helpt dat om iemand te overtuigen. Ik zie namelijk geen beter alternatief, dus daarom stem ik. Niet stemmen maar zelf geen alternatief hebben, vind ik net zo immoreel als dat jij wel stemmen vindt.

In je originiele post vind je dat blanke mannen een bevoorrechte positie hebben.

Toen volgens jou bleek dat de mensen er niks van snapten (wat ze heus wel deden maar ze vinden jou gewoon een oproerkraaier) herschreef je je OP.

Waar je eerst duidelijk was..

Wij WBM hebben een bevoorrechte positie... zeg je nu.. Ik denk het niet

Inderdaad.. nu is het veel duidelijker
quote:Faranya schreef op 10 januari 2016 @ 15:01:

[...]

Welk geweldig systeem zie je dan voor je waardoor vertegenwoordigers/machthebbers/iets in die trant geen geweld gaan gebruiken? Of denk jij dat een land zonder iets van een soort overheid een succes zal worden? Soort ieder voor zich? En heb je het hier alleen over fysiek geweld, of meer over mentaal geweld?

Je hebt het wel de hele tijd over de agressieve overheid, en immorele mensen die stemmen, maar aan de andere kant zie ik jou ook geen alternatief opperen. Vertel mij maar wat voor geweldig utopische alternatief jij in gedachte hebt, misschien helpt dat om iemand te overtuigen. Ik zie namelijk geen beter alternatief, dus daarom stem ik. Niet stemmen maar zelf geen alternatief hebben, vind ik net zo immoreel als dat jij wel stemmen vindt.

1) De vraag is of je een moreel leven wilt leiden of niet. Die vraag staat boven alle andere vragen. Alleen de overlevensvraag is belangrijker. Dat wil zeggen dat het imo belangrijker is een moreel leven te leiden dan zich te bekommeren om de gevolgen daarvan.

2) Het is niet mogelijk om zelf een willekeurig moreel principe te kiezen. Als iedereen zijn eigen principe kiest dan is er sprake van willekeur en niet vaan een moreel principe.

3) Welke wereld er zal ontstaan wanneer we geen agressie gebruiken weet ik niet, maar slechter dan deze kan het waarschijnlijk niet. (ken je het nummer Imagine van John Lennon?)

4) Geen overheid wordt door veel mensen gezien als een wereld zonder regels. Maar dat is natuurlijk niet zo. Overal waar mensen samenwerken zijn (ongeschreven) regels. Daaraan zal zich niets veranderen als de overheid weg valt. Vergeet niet dat de overheid niets anders is als een organisatie die het monopolie op agressie claimt in een bepaald geografisch gebied. Als we dat monopolie wegnemen is er nog steeds ruimte voor een -ander soort- overheid voor wie dat wil, alleen hebben ze geen "recht" op agressie meer. (Overigens heeft zo wie zo niemand "recht" op agressie)

Als gedachte experiment: Stel je eens voor dat de huidige politieke partijen ieder voor zich kunnen regeren over de mensen die lid zijn van (of stemmen op) die partij. Dan kan iedere nederlander kiezen bij welke partij hij zich wil aansluiten, en hij kan dat veranderen wanneer hij wil. Onderling zouden de partijen natuurlijk samenwerken waar nodig. Maar alles op vrijwillige basis, net als in het bedrijfsleven. Maar de mensen die lid zijn bij de SP worden gehouden tegen de regels die de SP heeft (en betalen de belasting, ie. lidmaatschapsgeld aan de SP volgens SP regels), de mensen die lid zijn van de PVV worden gehouden tegen de regels die de PVV heeft (en betalen de belasting, ie. lidmaatschapsgeld aan de PVV volgens PVV regels). Etc. Iemand die geen lid van geen enkele partij wil zijn kan ook. Maar die krijgt dan ook niets van geen enkele partij.

Let wel, dit is enkel een gedachte experiment. Mensen zijn slim, en ik weet zeker dat men met veel betere systemen zal komen dan dit. Bovendien kunnen de systemen zich ontwikkelen en beter worden naarmate de mensen wisselen tussen systemen.
quote:Corona67 schreef op 10 januari 2016 @ 15:16:

In je originiele post vind je dat blanke mannen een bevoorrechte positie hebben.

Toen volgens jou bleek dat de mensen er niks van snapten (wat ze heus wel deden maar ze vinden jou gewoon een oproerkraaier) herschreef je je OP.

Waar je eerst duidelijk was..

Wij WBM hebben een bevoorrechte positie... zeg je nu.. Ik denk het niet

Inderdaad.. nu is het veel duidelijker

Satirische posts lijken niet mogelijk te zijn.

Tja ik kan het niet iedereen naar de zin maken...

PS: dat "niet snapten" komt van jou, niet van mij!
Dus, omdat de blanke man niet gediscrimineerd wordt, moet hij harder werken om zich te bewijzen?
quote:parbleumondieu schreef op 10 januari 2016 @ 15:27:

Dus, omdat de blanke man niet gediscrimineerd wordt, moet hij harder werken om zich te bewijzen? Nee, omdat hij zich niet kan verstoppen achter (externe) excuses is hij beter in staat zichzelf te ontwikkelen.
Nee klopt. Iedereen naar zijn zin maken lukt nooit.

Nou weet je. Ik zal hier niets meer posten. Scheelt toch alweer 1 lezer.

Ik zie het wel wanneer je je eigen politieke partij opricht met als advies. Menschen. Gaat aub niet stemmen.
Nog even dit... een groot deel van de reacties op mijn post bewijzen maar 1 ding: men verstopt zich achter het excuus dat ik op zijn minst belachelijk ben...
Goh....diep hoor allemaal!

Is er al ergens een fles wijn open?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:obl schreef op 10 januari 2016 @ 19:28:

Nog even dit... een groot deel van de reacties op mijn post bewijzen maar 1 ding: men verstopt zich achter het excuus dat ik op zijn minst belachelijk ben...Maar dat is toch helemaal geen excuus?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 10 januari 2016 @ 19:40:

[afbeelding]
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
quote:Alixane schreef op 10 januari 2016 @ 19:36:

[...]

Maar dat is toch helemaal geen excuus?waarom moeten mensen een excuus zoeken om iets aan te tonen dat waar is?
quote:sabbaticalmeds schreef op 10 januari 2016 @ 19:54:

[...]

waarom moeten mensen een excuus zoeken om iets aan te tonen dat waar is?Iedereen die geen witte man is bedoel je?
quote:Summerdance schreef op 10 januari 2016 @ 19:34:

Goh....diep hoor allemaal!

Is er al ergens een fles wijn open?

Hiero!

(Ik ben wel een WBM he)
quote:parbleumondieu schreef op 10 januari 2016 @ 20:05:

[...]

Iedereen die geen witte man is bedoel je?ja en dieren ook
quote:Defietsboer schreef op 10 januari 2016 @ 12:39:

[...]

Jij wilt dat vrouwen niet stemmen en laat met dit topic zien dat dit is omdat jij er niet tegen kan dat vrouwen ook wat te zeggen hebben. Dus dames en ook heren, gewoon stemmen, want mensen die je proberen over te halen om dit niet te doen hebben bijna nooit zuivere motieven.

Dus mensen die je proberen over te halen op een bepaalde partij te stemmen hebben dat wel.

Dit terwijl ze zo hun macht kunnen vergroten.

Iemand die niet stemt kan onmogelijk zijn macht weggeven, of vergroten, over jou of anderen.

En dat noem je onzuiver.

Feit:

Niet stemmers zijn de grootste partij van Nederland.

Het is alleen een taboe om er mee te koop te lopen. De stemmers willen dat je op hun partij stemt, of willen bakken met onzin over je heen kiepen omdat je weigert aan dit immorele systeem mee te doen.

Hier legt George Carlin het nog een keertje uit, is het tegeljikertijd nog amusant ook.

https://www.youtube.com/watch?v=xIraCchPDhk
Ik denk dat OBL een beetje verkeerd begrepen wordt.

Wel een beetje gek dat heel Nederland het oneens is met het politiek beleid, maar tegelijk dit systeem geweldig vinden.

Is het niet zo dat we alleen naar de politieke personen kijken, in plaats van het systeem?

Zoiets van "Die Rutte deugt niet, maar als we een andere 'leider' kiezen die ons (alweer) gouden bergen belooft, dan komt het vast goed."

We laten onze toekomst (en dat van onze kinderen) en ons geld, in feite over aan een stel vreemden, die we alleen kennen van een paar verkiezingsposters, en televisie.

We willen zelf geen verantwoordelijkheid meer voor ons eigen leven en daden.

Als er iets fout gaat, zijn we dat nooit zelf schuld, maar altijd de omstandigheden, of anderen.

George Carlin zei ook ooit "When you vote you can't complain. You wanted a master, now you got one".

In de huidige wereld ben je niks meer dan een slaaf. Ja, je kunt zeggen wat je wil, en en gaan waarheen je wil, maar dat was het.

Je eigendom (huis, geld, auto) is niet van jouw.

Dat je er nog steeds voor betaalt, of dat ze het ieder moment van je af kunnen pakken zegt genoeg.

En dan maar jammeren dat alles steeds duurder wordt. En maar jammeren dat onze (gekozen) leiders niet deugen.

Maar wel de volgende keer weer exact hetzelfde doen.

Een ding weet je al zeker: Je gaat betalen. Steeds meer. Ongeacht welke partij je ook kiest.

Dit is het systeem dat je wil. Stop dan ook met jammeren, of neem je eigen leven in de hand.

Politici zullen je altijd een dolksteek in de rug geven. Dat hebben we uit het verleden geleerd (hoop ik).
Ik herinner me nog de berichten toen we Rutte voor het eerst op zijn fietsje aan zagen komen (auto stond vast om de hoek).

"Wat een geweldige vent. Komt op een fiets! Heel gericht op het volk. Voelt zich niet te te groot om per fiets te komen. Nu komt alles vast goed."

Nu zijn we enkele jaren verder, en zijn al die juichverhalen al lang weer vergeten.

Maar straks na het stemmen, dan herhaalt zich de hele poppenkast.

We worden evengoed uitgeperst als nu, alleen nog veel meer.

Je vrijheid heb je straks ingeruild voor schijnveiligheid.

Bij Obama was het exact hetzelfde: " Een zwarte president! Geweldig! Hij leidt ons naar het beloofde land."

Van alle mooie beloften en vergezichten is niks meer over.

Zo ging het iedere keer, en zo zal het iedere keer weer gaan.

Word eens volwassen, en neem je eigen verantwoordelijkheid, in plaats van je achter anderen te verstoppen, en afhankelijk te zijn van anderen.

Nee, over het verstandelijke vermogen van de kiezer maak ik me geen enkele illusie meer.

Denk eraan: Leugens en bedrog zijn het gereedschap van politici, net zoals de smid niet zonder hamer kan.
Let erop wat politici doen, niet wat ze zeggen.

Ze hebben tot nog toe veel gepraat en gezegd, maar wat ze daarna deden was iets heel anders.

Woorden, daar bouw je geen huizen of wegen mee, en vullen ook geen magen.

Maar wel gaat er het overgrote deel van je geld heen.

Let eens op waar politici het heel vaak over hebben.

Het zijn bijna altijd interne aangelegenheden. Weer een corruptieschandaal of zo...

Niet werkelijk iets waar jij of ik iets aan hebben.

Dan nog het geregel over jouw en mijn rug, bijvoorbeeld in de zorg,, waarbij onze 'Minister van Volksgezondheid' Schippers, in de achterkamertjes, met haar vroegere collega's, die nu bij de zorgverzekeraars werken, bepalen wat er nog vergoed wordt of niet, en hoe hoog het eigen risico bijvoorbeeld wordt.

Oh, wat ben ik blij dat dit allemaal voor mij, ten koste van mij, en zonder mij, achter mijn rug om geregeld wordt.

(Google "Ex-politici in de zorg" of "Ex-politici raden van bestuur zorgverzekeraars")

Dacht je dat zij écht met jouw lot begaan zijn.

Ze zullen je steeds opnieuw verraden. Alleen is het verraad steeds groter. Ze kwamen er altijd mee weg, dus waarom niet?

Als ze betrapt worden dan stappen ze gewoon op, krijgen een baan in het bedrijfsleven voor 2 keer het loon dat ze als politicus verdiende (Ze weten de weg in corrupt Den Haag. Zo iemand is goud waard.), of komen door de zijdeur weer binnen.

Als je dit allemaal anders ziet, dan heb je een heel kinderlijk beeld van de wereld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven