Dossier

22-02-2020 16:44 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mezelf al een tijd diep weggestopt maar vanmorgen werd ik afvragend wakker of het mogelijk is om een medisch dossier in een ziekenhuis van mijn (onverwachte) overleden vader op te vragen. Hij is nu 5 jaar overleden.

Zelf was ik er niet bij het overlijden en “de afhandeling” ervan. Mijn familie hadden mij er niet bij betrokken, waar ik erg boos over ben geweest. Ze hadden mij 1 keer geprobeerd te bellen en daarbij gelaten. Maar dat is nu niet van belang.

Door deze situatie heb ik toch nog behoefte aan een medisch perspectief over zijn “doodsoorzaak”.
Alleen de verhalen vanuit mijn familie is mij bekend.

Toen hij net was overleden had ik wel gebeld naar het ziekenhuis met deze vraag, toen kreeg ik het antwoord dat ik het met toestemming van de patient mocht opvragen. Wat dus onmogelijk was doordat hij al was overleden. Door de pijn en rouw ben ik er niet mee verder gegaan en was ik begonnen met een traject bij de psycholoog. Het gaat nu goed met mij en zit nu in mijn afstudeerfase.

Mijn vraag is eigenlijk: zijn er mensen hier op viva die ervaring met dit soortgelijke situatie hebben gehad met het opvragen van een medisch dossier van een overledene? En eventueel tips voor me hebben?

Bedankt alvast voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Dit kan niet zomaar, in principe eindigt het medisch beroepsgeheim niet bij het overlijden van de patient. Er mag dus niet zomaar een dossier gedeeld worden, maar moet hier een zwaarwegende reden voor zijn. Vermoeden van bijvoorbeeld een erfelijke afwijking zou zo iets kunnen zijn.
Bij het overlijden van mijn vader was dit niet het geval, dus hebben we het laten rusten.
lumineon wijzigde dit bericht op 22-02-2020 16:51
13.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de doodsoorzaak van je vader toch ook op de overlijdensakte is terug te vinden? En als je destijds regelmatig bij je vader was, dan wéét je toch waaraan hij leed, wat de medische ingrepen waren, wat zijn medisch perspectief was, enz.? Tenminste, als je zo betrokken was bij je vader, neem ik aan dat je in die fase van zijn leven/einde van zijn leven ook aanwezig was.

Of die dossiers 5 jaar na zijn overlijden nog bestaan of aanwezig zijn, betwijfel ik. Maar je zou het kunnen vragen aan het ziekenhuis of de verpleeginstelling waar hij destijds verbleef. Sterkte ermee!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-02-2020 16:51
Ik denk dat de doodsoorzaak van je vader toch ook op de overlijdensakte is terug te vinden?
Nee dit staat niet op de overlijdensakte, alleen plaats plus datum en tijd
Wat naar decentdeer. Ik kan me voorstellen dat je daar een vervelend gevoel over hebt.

Mijn man is overleden na een korte ziekte. Een arts in het ziekenhuis vertelde mij destijds dat ik, als ik het wilde, zijn medisch dossier mocht inzien, maar vroeg me wel dit binnen een paar maanden te doen omdat het daarna zou zijn gesloten. Geen idee of het dan wel nog op te vragen is. Ik heb dat zelf niet gedaan, omdat het niets veranderde aan de situatie en er verder ook geen vragen bij me waren.

Misschien zou je een mail kunnen sturen naar het ziekenhuis waarin je de situatie uitlegt? Voor je verwerking is het misschien wel goed om dit te doen.
Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Lumineon schreef:
22-02-2020 16:53
Nee dit staat niet op de overlijdensakte, alleen plaats plus datum en tijd
Maar ik neem toch aan dat je zelf vaak bij je vader was toen hij ziek was, zijn medisch verloop hebt gevolgd in die laatste periode, er wilde zijn voor hem en daardoor ook meekreeg wat zijn ziektebeeld was, enz.? Dus dan weet je toch welke aandoening hij had?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Hij is overleden, het is klaar. Al een hele tijd. Wat heb je er aan om daar alle details nog eens over op te rakelen?
Daarbij zal het inderdaad niet gaan. Een dossier mag alleen maar overgedragen worden met toestemming van de patiënt. Die kan hij helaas niet meer geven.
Ook een overledene heeft recht op privacy namelijk.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-02-2020 16:56
Maar ik neem toch aan dat je zelf vaak bij je vader was toen hij ziek was, zijn medisch verloop hebt gevolgd in die laatste periode, er wilde zijn voor hem en daardoor ook meekreeg wat zijn ziektebeeld was, enz.? Dus dan weet je toch welke aandoening hij had?
Beetje vreemde aanname, niet iedereen heeft een goed contact met zijn ouders. Bij was dat namelijk niet zo en dat was niet mijn keuze. Dus toen hij voor mijn gevoel plotseling overleed, had ik zeker wel vragen hierover. Maar dus geen inzage in het dossier mogelijk, maar wel uiteindelijk via andere mensen uit zijn omgeving meer te weten gekomen.
Waarom zet je “doodsoorzaak” tussen aanhalingstekens? En wil je een medisch perspectief, terwijl anders je familie in principes oorzaak toch ook nogmaals aan je kan vertellen. Vertrouw je iets niet?
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
22-02-2020 16:54
Wat naar decentdeer. Ik kan me voorstellen dat je daar een vervelend gevoel over hebt.

Mijn man is overleden na een korte ziekte. Een arts in het ziekenhuis vertelde mij destijds dat ik, als ik het wilde, zijn medisch dossier mocht inzien, maar vroeg me wel dit binnen een paar maanden te doen omdat het daarna zou zijn gesloten. Geen idee of het dan wel nog op te vragen is. Ik heb dat zelf niet gedaan, omdat het niets veranderde aan de situatie en er verder ook geen vragen bij me waren.

Misschien zou je een mail kunnen sturen naar het ziekenhuis waarin je de situatie uitlegt? Voor je verwerking is het misschien wel goed om dit te doen.
Veel sterkte!
Maar ik denk dat jij tijdens de ziekte van je man al betrokken was? En mee naar afspraken bent geweest in het ziekenhuis? Dan zouden ze hieruit kunnen concluderen dat je man toestemming heeft gegeven zijn gegevens te delen.
Alle reacties Link kopieren
Lumineon schreef:
22-02-2020 16:59
Beetje vreemde aanname, niet iedereen heeft een goed contact met zijn ouders. Bij was dat namelijk niet zo en dat was niet mijn keuze. Dus toen hij voor mijn gevoel plotseling overleed, had ik zeker wel vragen hierover. Maar dus geen inzage in het dossier mogelijk, maar wel uiteindelijk via andere mensen uit zijn omgeving meer te weten gekomen.
Het is altijd je eigen keuze om al dan niet een goed contact met anderen te onderhouden. Mocht het echt zo zijn dat je vader je destijds zélf uit zijn buurt gehouden heeft, waarom is het dan nu, 5 jaar na zijn overlijden, alsnog belangrijk voor jou om te weten hoe en wat?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Lumineon schreef:
22-02-2020 17:02
Maar ik denk dat jij tijdens de ziekte van je man al betrokken was? En mee naar afspraken bent geweest in het ziekenhuis? Dan zouden ze hieruit kunnen concluderen dat je man toestemming heeft gegeven zijn gegevens te delen.
Dat zou kunnen ja. Ik weet in ieder geval zeker dat hij helaas niet zelf toestemming heeft kunnen geven. Daarvoor ging het allemaal te snel.
pejeka schreef:
22-02-2020 17:07
Het is altijd je eigen keuze om al dan niet een goed contact met anderen te onderhouden. Mocht het echt zo zijn dat je vader je destijds zélf uit zijn buurt gehouden heeft, waarom is het dan nu, 5 jaar na zijn overlijden, alsnog belangrijk voor jou om te weten hoe en wat?
Dit vind ik wel een erg harde reactie. Je weet toch niet wat eraan voorafgegaan is? En bovendien kan iemand vastlopen in een verwerkingsproces, en antwoorden nodig hebben. Vijf jaar is in dat opzicht echt niet lang, hoor.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties! Mijn vader en ik hadden samen wel een heel goed contact. Door de laatste maanden van zijn leven had hij veel last van zijn buik. Familie vertelde mij dat het in ziekenhuis is ontdekt dat het nierstenen waren.

Hij is onverwachts naar ziekenhuis vervoerd met die pijn in zijn buik. Hij kreeg vervolgens morfine en kort daarna hartstilstand. Komt dat door morfine of juist door de heftige nierstenen in zijn buik? Dat zijn toch de vragen die bij mij is achtergebleven.

De dokter heeft zijn eigen verklaring aan familie verteld en had graag die verklaring willen weten. Ik weet nu niet zeker of ze mij de volledige versie hebben verteld. Welk doodsoorzaak is het nu dan precies geweest?
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me vooral af wat je hoopt te halen uit het medisch perspectief over de doodsoorzaak aangezien je zegt dat het nu goed met je gaat.

Misschien helpt het om te weten dat er op sommige vragen nooit een antwoord zal zijn en dat dat ook oké is. Soms verandert het weten van antwoorden niet het gevoel.

Misschien dat een afscheidsceremonie helpt met het gevoel van loslaten en verder gaan.

Nog een andere optie zou zijn om contact te zoeken met mensen die in die tijd wel dichtbij je vader stonden. Is dat een idee?
Decentdeer schreef:
22-02-2020 17:17
Dank voor jullie reacties! Mijn vader en ik hadden samen wel een heel goed contact. Door de laatste maanden van zijn leven had hij veel last van zijn buik. Familie vertelde mij dat het in ziekenhuis is ontdekt dat het nierstenen waren.

Hij is onverwachts naar ziekenhuis vervoerd met die pijn in zijn buik. Hij kreeg vervolgens morfine en kort daarna hartstilstand. Komt dat door morfine of juist door de heftige nierstenen in zijn buik? Dat zijn toch de vragen die bij mij is achtergebleven.

De dokter heeft zijn eigen verklaring aan familie verteld en had graag die verklaring willen weten. Ik weet nu niet zeker of ze mij de volledige versie hebben verteld. Welk doodsoorzaak is het nu dan precies geweest?
Grote kans dat het een samenspel van allerlei factoren was. Artsen staan soms ook gewoon met lege handen.
Alle reacties Link kopieren
Decentdeer schreef:
22-02-2020 17:17
Dank voor jullie reacties! Mijn vader en ik hadden samen wel een heel goed contact. Door de laatste maanden van zijn leven had hij veel last van zijn buik. Familie vertelde mij dat het in ziekenhuis is ontdekt dat het nierstenen waren.

Hij is onverwachts naar ziekenhuis vervoerd met die pijn in zijn buik. Hij kreeg vervolgens morfine en kort daarna hartstilstand. Komt dat door morfine of juist door de heftige nierstenen in zijn buik? Dat zijn toch de vragen die bij mij is achtergebleven.

De dokter heeft zijn eigen verklaring aan familie verteld en had graag die verklaring willen weten. Ik weet nu niet zeker of ze mij de volledige versie hebben verteld. Welk doodsoorzaak is het nu dan precies geweest?
Waarom heb je dat 5 jaar geleden dan niet gevraagd aan zijn behandelend artsen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
22-02-2020 17:18
Ik vraag me vooral af wat je hoopt te halen uit het medisch perspectief over de doodsoorzaak aangezien je zegt dat het nu goed met je gaat.

Misschien helpt het om te weten dat er op sommige vragen nooit een antwoord zal zijn en dat dat ook oké is. Soms verandert het weten van antwoorden niet het gevoel.

Misschien dat een afscheidsceremonie helpt met het gevoel van loslaten en verder gaan.

Nog een andere optie zou zijn om contact te zoeken met mensen die in die tijd wel dichtbij je vader stonden. Is dat een idee?
Lief van je dat je deze perspectief met mij deelt. Geen antwoord kan idd ook oké zijn. Een afscheidsritueel heb ik nog niet uitgevoerd, ook omdat er nog vragen onbeantwoord zijn gebleven. Dankjewel voor de nieuwe inzicht!
Ik heb hier papieren liggen om het dossier van mijn overleden vader op te vragen. Deze kreeg ik van het ziekenhuis mee. Ik mocht dit doen omdat ik ook contactpersoon was in die periode, waar mijn vader toen mee ingestemd heeft.
Alle reacties Link kopieren
En stel dat er een medische fout is gemaakt en je vader teveel morfine heeft gekregen of hij bleek toch geen nierstenen te hebben of zijn hart bleek altijd al zwak te zijn geweest.

Of je vader was al heel lang ziek en wilde dat niet zeggen.

Of je familie heeft de arts verkeerd begrepen. Heeft het verkeerd onthouden

Wat doet het er nu nog toe. Je krijgt je vader er niet meer mee terug.
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
22-02-2020 17:20
Grote kans dat het een samenspel van allerlei factoren was. Artsen staan soms ook gewoon met lege handen.
Ja, die kans bestaat. Helaas wel.. Het kan ook dat mijn vader zelf niet goed zijn verantwoordelijkheid heeft genomen voor zijn gezondheid (en daardoor zo ver liet komen dat hij door nierstenen is overleden), misschien heeft morfine idd wel een akelige zetje aan gegeven.

Ik heb een lange tijd het ziekenhuis verweten en ik denk dat ik toch ergens bevestiging nodig heb. Maar misschien is het zoals chocolol al zei ook goed om het open te laten. En het bij mijn vader te laten, het was zijn gezondheid en blijkbaar ook zijn tijd om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
raindrop57 schreef:
22-02-2020 17:26
Ik heb hier papieren liggen om het dossier van mijn overleden vader op te vragen. Deze kreeg ik van het ziekenhuis mee. Ik mocht dit doen omdat ik ook contactpersoon was in die periode, waar mijn vader toen mee ingestemd heeft.
Hm, misschien dat ik via familie (iemand als contactpersoon wordt gezien vanuit ziekenhuis) die informatie laten opvragen, dat zou misschien wel een optie kunnen zijn. Dankjewel!
Als je niets doet blijf je met vragen zitten.

Ik zou dus een afspraak proberen te krijgen met de behandelende arts van toen.
Een dossier is maar wat papierwerk en daar vindt je waarschijnlijk nauwelijks iets in terug. Als je al uit kan aan alle medische terminologie.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
22-02-2020 17:27
En stel dat er een medische fout is gemaakt en je vader teveel morfine heeft gekregen of hij bleek toch geen nierstenen te hebben of zijn hart bleek altijd al zwak te zijn geweest.

Of je vader was al heel lang ziek en wilde dat niet zeggen.

Of je familie heeft de arts verkeerd begrepen. Heeft het verkeerd onthouden

Wat doet het er nu nog toe. Je krijgt je vader er niet meer mee terug.
Dat realiseer ik ook! Hij komt niet meer terug, maar ik kan mezelf wel wat (gemoeds)rust geven. Dat is mijn uiteindelijke doel.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
22-02-2020 17:31
Als je niets doet blijf je met vragen zitten.

Ik zou dus een afspraak proberen te krijgen met de behandelende arts van toen.
Een dossier is maar wat papierwerk en daar vindt je waarschijnlijk nauwelijks iets in terug. Als je al uit kan aan alle medische terminologie.
Met die dossier kan ik aflezen wie die behandelende arts is. Dat weet ik nu namelijk niet. ;( Maar klopt wel wat je zegt, een afspraak met die arts is voor mij veel beter dan dingen aflezen van een dossier. Die tip neem ik mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven