EAUSM

11-04-2016 12:45 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo. Ons soort kan hier weer 3000 postings voort.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Anoniem9482665 schreef:
13-06-2019 19:29
Ik betwijfel het. Bron? Fout die snel gemaakt wordt, dat wel, dus je ziet 'm vaak op internet.
Er bestaat geen overeenstemming over het eerste gebruik van de naam.

Een theorie is dat het Engelse woord duck tape is ontstaan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Omdat dit plakband leek op de toen gebruikte katoenstof die voor tenten en andere regenkleding werd gebruikt, heeft men hieraan toen de naam duck tape gegeven. Het woord duck werd toen gebruikt als synoniem voor katoenstof.

Een andere hypothese is dat de waterbestendigheid van dit plakband, net zoals die van de gebruikte katoenstof in het leger, de oorsprong van de naamgeving is. Nadat de soldaten van het slagveld huiswaarts waren gekeerd, gebruikten ze de naam duck tape, omdat dit plakband net als de katoenstof uit het leger zeer goed waterbestendig was. Na verloop van tijd is dit toen ingeburgerd.

Een derde theorie is dat men simpelweg gemakkelijk duck tape verstaat wanneer duct tape wordt gezegd.

Een andere theorie voor de naam van ducttape komt vanuit het Latijnse ducere (voltooid deelwoord ductum; leiden). Ducttape heeft daarmee dezelfde achtergrond als ecoduct en aquaduct; leiding tussen verschillende objecten.

Een andere verklaring voor de aanduiding ducttape komt uit de VS. Daar is heteluchtverwarming (koeling) gebruikelijk waarvan de geconditioneerde lucht getransporteerd wordt door middel van luchtkokers (ducts). Ter afdichting van de verbindingsstukken wordt daar plakband voor gebruikt, vandaar duct tape. Dit plakband moet natuurlijk goed afsluiten en duurzame plakeigenschappen hebben.

Een Amerikaans bedrijf (ShurTech Brands, LLC) produceert sinds 1980 ducttape onder de commerciële naam Duck Tape.

Bron: Wikipedia.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Anoniem9482665 schreef:
13-06-2019 19:22
Heel vernunftig

Zeer ingenineus
Afbeelding

Duitsert denk
Alle reacties Link kopieren
wolkewitje schreef:
13-06-2019 18:27
Als ik bij mijn zoon op school ben kan het kommer en kwijl op de gezichten van sommige gescheiden ouders aflezen.

Het druipt er vanaf, als het ware.
De hele constructie :rofl:
Seriously?
Ex drukt zijn Tinder in mijn gezicht

Het is weer eens wat anders dan dat eeuwige geswaffel van ‘m.
Alle reacties Link kopieren
wolkewitje schreef:
13-06-2019 20:13
Er bestaat geen overeenstemming over het eerste gebruik van de naam.

(...)

Bron: Wikipedia.
Maar het gaf zo'n leuke opening voor een EAUSM! :cry:
Bovendien vermelden zowel Van Dale als het Groene Boekje alleen ducttape, dus omwille van de EAUSM houd ik voorlopig die spelling aan. :proud:
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
We hebben trouwens weer een heel deel volgekletst. Yeau Heau Heau en ik trakteer hier: overig/eausm-yeau-heau-heau-edition/lis ... #p30046258
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven