Een huis laten bouwen de voor & nadelen

02-06-2020 21:40 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik twijfel er soms aan om een huis te laten bouwen. Vooral omdat ik geen leuke woningen zie en omdat ik kieskeurig ben. Het is niet zo dat ik nu al weet wat ik wil qua ontwerp maar wel wat ik niet wil en natuurlijk heb ik een budget ... Nu heeft er niemand in dit gezin verstand van. Dus ben ik bang het misschien veel stress gaat opleveren.

Maar wat zijn de voor en nadelen ?
En waar moet ik opletten ?

Alvast bedankt.

Groet .
Alle reacties Link kopieren
Wordt er überhaupt gebouwd waar je van plan bent te gaan wonen? Als in zijn er kavels of nieuwbouwprojecten in de buurt? En ik weet niet wat je budget is maar jij was toch een starter? Dan is de kans volgens mij erg klein dat dat gaat lukken.
Alle reacties Link kopieren
Voordelen: een huis helemaal naar je zin en naar je smaak.

Nadelen:
- kost veel tijd
- kost veel geld (en vrijwel zonder uitzondering flink meer dan was begroot)
- kost veel frustratie want er zitten altijd dingen flink tegen

Kijk anders eens wat tv-programma’s over mensen die zelf bouwen, daar steek je al best een hoop van op.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
02-06-2020 21:45
Wordt er überhaupt gebouwd waar je van plan bent te gaan wonen? Als in zijn er kavels of nieuwbouwprojecten in de buurt? En ik weet niet wat je budget is maar jij was toch een starter? Dan is de kans volgens mij erg klein dat dat gaat lukken.
Budget voor de bouwgrond + woning is echt Max 500.000€.

Maar ik wil wel een mooie woning, het liefst vrijstaand maar ik weet niet of dat haalbaar is met dat budget. Soms zie ik dat de bouwgrond alleen al 600.000€ is 🙈

Ik vraag me vooral af of ik voor mijn budget beter een mooi huis kan kopen of juist een mooier huis kan laten bouwen ..
wat bedoel je met zelfbouw. Ga je het zelf doen? of zet je een architect en een aannemer aan het werk? kies je een cataloguswoning? waar ga je wonen want budget is natuurlijk leidend

nieuwbouw heeft voordelen, energiezuinig bijv. Maar zelfbouw kent enorm veel valkuilen.
Alle reacties Link kopieren
linnylow schreef:
02-06-2020 21:49
Budget voor de bouwgrond + woning is echt Max 500.000€.

Maar ik wilde el een leuke woning en weet niet of dat haalbaar is met dat budget soms zie ik dat de bouwgrond alleen al 600.000€ is 🙈
Een huis bouwen kost bij de goedkoopste opties (cataloguswoning) al snel zo’n 2,5 ton. En vaak willen we niet het goedkoopste, en kiezen we toch net een mooiere badkamer en luxere keuken, beter hang- en sluitwerk, die ene prachtige voordeur, wat meer elektrapunten, enz. Dan zit er zo een ton bovenop. Dan houd je dus 1,5 ton over. Voor die anderhalve ton moet je bouwgrond kopen, de bouwgrond bouwrijp laten maken, alle voorzieningen als riolering, gas, elektra, etc aan laten leggen, leges voor bouwvergunningen betalen, de tuin aanleggen en de woning van binnen nog af laten werken (stucen, vloeren, enz). Kortom, de kans dat het voor jouw budget gaat lukken is heel erg klein.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het er heel erg aan ligt in welke plaats je gaat bouwen, de prijzen van bouwgrond lopen nog wel erg uiteen. Omgeving Amsterdam t.o.v Friesland zal wel wat verschil uitmaken gezien je vraag of het realistisch is.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-06-2020 21:55
wat bedoel je met zelfbouw. Ga je het zelf doen? of zet je een architect en een aannemer aan het werk? kies je een cataloguswoning? waar ga je wonen want budget is natuurlijk leidend

nieuwbouw heeft voordelen, energiezuinig bijv. Maar zelfbouw kent enorm veel valkuilen.
Nee, niet zelf.
Echt alles uit handen geven. Maat omdat ik niemand ken die er verstand van heeft ben ik bang dat ik beter kan wachten tot er een mooi huis voorbij komt.

Catalogus woningen hebben soms weinig grond en mijn droom is wel om ook een zwembad te kunnen plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Limburg. Dus dat valt nog mee hoop ik althans.
Ik heb er ook geen verstand van maar is 500k niet wat weinig om een woning van begin af aan helemaal op te bouwen en dingen zoals riolering, elektriciteit aan te leggen?!

Niet dat 500k weinig is trouwens, kan me niet voorstellen dat je daar echt niks leuks bestaand van kan vinden met aanpassingen om het naar wens te maken.
Het vervelende is dat je over HEEL veel dingen een beslissing moet nemen, terwijl je pas na een aantal keer verhuizen en minstens 1x zelf laten bouwen iets kan bedenken waar je heel gelukkig mee wordt.

Het is dus vooral ontzettend veel leergeld, en het moet wel een soort hobby van jou en je partner zijn.

Mijn ouders hebben jaren geleden zelf laten bouwen. Ik vind het een spuuglelijk huis, en ik vind het uiteindelijk qua lichtinval ook niet doordacht.

Was echt een project van bepalen waar muren en ramen komen als een ontwerp van een tekening, zonder na te denken over hoe je in sommige delen van de woonkamer nog prettig daglicht had enzo.

Er zitten dus wat “grappige” zelfbedachte vondsten in van een punt die aan de zijkant uitsteekt en een muur die woonkamer en soort van open keuken scheidt, die schuin door het huis loopt, met een kanaal van de open haard ter onderbreking van de ruimte. Er kan daardoor nooit een grotere eettafel staan. Boven onder het schuine dak zijn bijna geen normale muren om een kledingkast tegen te zetten zonder dat die licht wegneemt van een raamopening aan het eind van diezelfde muur.

De garage is inpandig en naar huidige maatstaven ontzettend klein. Voor de keuken is ook weinig uitbreiding mogelijk qua vaatwasser ofzo (hebben ze niet).

Ik vrees het moment dat mijn ouders overlijden en wij dat huis moeten verkopen...
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik kan meer lenen maar dat vind ik te risicovol.

Misschien dat 500.000€ te weinig is heb er ver geen verstand van.
Vrienden van me hebben een huis laten bouwen.
Het was een relatietest, laten we het zo maar noemen.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
02-06-2020 22:06
Het vervelende is dat je over HEEL veel dingen een beslissing moet nemen, terwijl je pas na een aantal keer verhuizen en minstens 1x zelf laten bouwen iets kan bedenken waar je heel gelukkig mee wordt.

Het is dus vooral ontzettend veel leergeld, en het moet wel een soort hobby van jou en je partner zijn.

Mijn ouders hebben jaren geleden zelf laten bouwen. Ik vind het een spuuglelijk huis, en ik vind het uiteindelijk qua lichtinval ook niet doordacht.

Was echt een project van bepalen waar muren en ramen komen als een ontwerp van een tekening, zonder na te denken over hoe je in sommige delen van de woonkamer nog prettig daglicht had enzo.

Er zitten dus wat “grappige” zelfbedachte vondsten in van een punt die aan de zijkant uitsteekt en een muur die woonkamer en soort van open keuken scheidt, die schuin door het huis loopt, met een kanaal van de open haard ter onderbreking van de ruimte. Er kan daardoor nooit een grotere eettafel staan. Boven onder het schuine dak zijn bijna geen normale muren om een kledingkast tegen te zetten zonder dat die licht wegneemt van een raamopening aan het eind van diezelfde muur.

De garage is inpandig en naar huidige maatstaven ontzettend klein. Voor de keuken is ook weinig uitbreiding mogelijk qua vaatwasser ofzo (hebben ze niet).

Ik vrees het moment dat mijn ouders overlijden en wij dat huis moeten verkopen...
Dank voor je reactie.

Dat hield mij inderdaad ook tegen omdat ik nog nooit op mezelf gewoond heb weet ik ook niet precies waar ik gelukkig van wordt en wat voor mij echt belangrijk is.

Ik kan wel een inschatting maken en weet wel wat ik mooi vindt maar dat was het ook wel ja ..

Het lijkt me ook heel lastig om die keuzes te maken zeker als dat je er geen verstand van hebt en dus niet precies weet wat je te wachten staat en of je voor het juiste gaat.

Haha ja sommige zaken zijn echt een kwestie van smaak 🙈 Sommige mensen hebben wel een aparte smaak terwijl standaard woningen toch sneller verkocht worden denk ik.

Maar misschien wordt het juist ook wel heel mooi gevonden door iemand ..
Alle reacties Link kopieren
Je hebt nog nooit op jezelf gewoond en je denkt aan het kopen van grond en een huis bouwen? Waarom niet gewoon eerst ergens gaan huren en dan iets kopen?
Alle reacties Link kopieren
Licht inval vind ik wel heel ook erg belangrijk voor mijn gemoedstoestand. Daarom haat ik hotel kamers vaak.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
02-06-2020 22:17
Je hebt nog nooit op jezelf gewoond en je denkt aan het kopen van grond en een huis bouwen? Waarom niet gewoon eerst ergens gaan huren en dan iets kopen?
Ik wil juist nu gebruik maken van de mogelijkheden die ik momenteel heb en met huren betaald je ook al snel meer dan 1000€ . Per maand voor iets fatsoenlijks.

Dus dat betaal ik dan liever maandelijks aan de vaste lasten voor een koophuis.

Maar verstandiger was idd wel eerst huren maar dat ga ik dus niet doen.
Ik kan juist nu een mooi bedrag lenen. Ik weet niet hoe dat over een aantal jaar is.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
02-06-2020 22:13
Vrienden van me hebben een huis laten bouwen.
Het was een relatietest, laten we het zo maar noemen.
Zijn ze nog bij elkaar?
linnylow schreef:
02-06-2020 22:14
Dank voor je reactie.

Dat hield mij inderdaad ook tegen omdat ik nog nooit op mezelf gewoond heb weet ik ook niet precies waar ik gelukkig van wordt en wat voor mij echt belangrijk is.

Ik kan wel een inschatting maken en weet wel wat ik mooi vindt maar dat was het ook wel ja ..

Het lijkt me ook heel lastig om die keuzes te maken zeker als dat je er geen verstand van hebt en dus niet precies weet wat je te wachten staat en of je voor het juiste gaat.

Haha ja sommige zaken zijn echt een kwestie van smaak alleen sommige mensen wel een minder standaard smaak waardoor het toch al in waarde kan dalen dan.
Dan eerst woonervaring opdoen, en als je er ooit alsnog aan begint: zoek een leuke architect die echt zelf visie heeft en je dingen uit handen kan nemen.

Cataloguswoningen zijn per definitie gruwel. Ik heb ooit voor een stichting gewerkt in de bouw/architectenbranche. Uiteindelijk kon een collega van een andere baan de oude boerderij van zijn ouders overkopen, en toen kon ik hem linken aan een super leuke jonge architecte die veel boerderijverbouwingen had gedaan via een architectenbureau, en die voor zichzelf was begonnen. Mijn collega was erg van het milieu en heeft ook een deel van de bouw zelf gedaan; 1,5 jaar met zijn gezin in een kleine bouwkeet naast de boerderij gewoond. De jonge architecte had enorm goede ideeën en ervaring, en hoewel ze vanuit het architectenbureau veel meer enorm “luxe” boerderijen had verbouwd, kon ze ook in dit proces erg goed adviseren en ontwerpen. Het is echt prachtig geworden. Tot mijn ontzetting bleek deze collega echter na een aantal jaar zijn vrouw (die keihard had meegebouwd) aan de kant gezet te hebben (voor de juf van de kinderen) en nu woont hij daarmee in dat huis. Ik ben nooit meer op bezoek geweest toen het af was; het was erg uit de richting. Hij had het ook niet gemeld op Facebook, dus ik kwam er echt 2 of 3 jaar later pas achter.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 02-06-2020 22:40
0.25% gewijzigd
linnylow schreef:
02-06-2020 21:58
Nee, niet zelf.
Echt alles uit handen geven. Maat omdat ik niemand ken die er verstand van heeft ben ik bang dat ik beter kan wachten tot er een mooi huis voorbij komt.

Catalogus woningen hebben soms weinig grond en mijn droom is wel om ook een zwembad te kunnen plaatsen.
je koopt zelf een kavel, dan zoek je een woning uit en die laat je plaatsen. De grootte van de kavel heeft niks te maken met de catalogus woning
Groot nadeel is de prijs. Maar dat is natuurlijk relatief.
linnylow schreef:
02-06-2020 22:22
Ik wil juist nu gebruik maken van de mogelijkheden die ik momenteel heb en met huren betaald je ook al snel meer dan 1000€ . Per maand voor iets fatsoenlijks.

Dus dat betaal ik dan liever maandelijks aan de vaste lasten voor een koophuis.

Maar verstandiger was idd wel eerst huren maar dat ga ik dus niet doen.
Ik kan juist nu een mooi bedrag lenen. Ik weet niet hoe dat over een aantal jaar is.
En toch kan je van huren veel leren. Dat je tuinieren haat bijvoorbeeld, of juist dat je hobbygroentekweker bent en de tuin juist moet liggen. Dat je in de stad gedijt of juist op het platteland. Dat je een hekel hebt aan ramenlappen en rechttoe rechtaan ruiten wil met kunststof kozijnen, of dat je gelukkig wordt van authentieke details van 100 jaar oud die je met veel liefde restaureert.
Je eigen huis woont echt heel anders.
linnylow schreef:
02-06-2020 22:22
Ik wil juist nu gebruik maken van de mogelijkheden die ik momenteel heb en met huren betaald je ook al snel meer dan 1000€ . Per maand voor iets fatsoenlijks.

Dus dat betaal ik dan liever maandelijks aan de vaste lasten voor een koophuis.

Maar verstandiger was idd wel eerst huren maar dat ga ik dus niet doen.
Ik kan juist nu een mooi bedrag lenen. Ik weet niet hoe dat over een aantal jaar is.
maar hoe kan je als starter nu 5 ton lenen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet heel kieskeurig.

Als een huis warm en droog is, en ik geen herrie van buren heb, heb ik het goed naar mijn zin.

Ik heb wel enkele voorkeuren (liefst 's ochtends zon en in de namiddag schaduw/koelte) maar daar kwam ik pas achter toen ik een paar keer verhuisd was.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik zou het niet doen met dat budget, dat is erg krap. Ik ben bang dat je dan heel veel consessies moet doen.

Vanuit mijn werk heb ik veel met zelfbouwers te maken gehad. De enige die Ik voor zo’n budget iets fatsoenlijks heb zien realiseren hadden ofwel een relatief klein kavel en woning gebouwd, ofwel alles heel basic laten maken en gaan dat de komende jaren nog aanpassen ofwel zaten zelf in het wereldje en konden dus op die manier kosten sparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven