Gesprek uitgeverij nav opsturen manuscript

03-12-2021 23:35 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen

Een tijdje geleden schreef ik een roman en stuurde die op naar een uitgeverij.
Omdat ik een hele lange tijd niks had vernomen ben ik begonnen het boek zelf uit te brengen in eigen beheer. Ik moet zeggen dat de interesse en verkoop goed op gang komt.
Plots krijg ik een uitnodiging van de uitgeverij om op gesprek te komen om te praten over mijn roman.
Is natuurlijk wel een compliment, maar wat kan ik er nu nog mee doen?
Ik heb meer winst per boek dan wat een uitgeverij gebruikelijk uitkeert aan een auteur. Ik doe mijn eigen promotie op social media etc.
Wat zou ik uit zo een gesprek nog kunnen halen?
Is het realistisch om voor te stellen dat ik dezelfde opbrengst per boek wil als nu (als ze het willen uitgeven)?
elinas wijzigde dit bericht op 04-12-2021 06:25
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MrsNiceGuy schreef:
04-12-2021 08:34
beoordeelt, 3de persoon, tegenwoordige tijd.

Ik weet dat men er hier niet houdt van als er op taalfouten gewezen wordt. Maar van een auteur mag je toch een foutloze tekst verwachten.
I know, maar er zitten krassen en barsten op het scherm van mijn mobiel en als de autocorrect beoordeeld pakt ipv beoordeelt dan is dat maar zo.
Manuscript is op de laptop geschreven trouwens.
Alle reacties Link kopieren
MrsNiceGuy schreef:
04-12-2021 08:34
beoordeelt, 3de persoon, tegenwoordige tijd.

Ik weet dat men er hier niet houdt van als er op taalfouten gewezen wordt. Maar van een auteur mag je toch een foutloze tekst verwachten.

Ik vind het juist goed als mensen elkaar hier op het forum op schrijf- of spelfouten wijst. Daar leer je van (als je ervoor openstaat).
Zo heb ik geleerd dat het ‘sowieso’ is in plaats van ‘zowiezo’, had gewild dat mensen mij daar veel eerder op hadden gewezen.
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
04-12-2021 08:50
Ik vind het juist goed als mensen elkaar hier op het forum op schrijf- of spelfouten wijst. Daar leer je van (als je ervoor openstaat).
Zo heb ik geleerd dat het ‘sowieso’ is in plaats van ‘zowiezo’, had gewild dat mensen mij daar veel eerder op hadden gewezen.
Iemand die stam + t niet snapt, snapt het na de uitleg van mrsniceguy ook niet hoor. Dat educatieve tintje zou je ook iets anders kunnen invullen, als educatie echt je doel was. Op deze manier is het gewoon showen hoe goed jij dit ene onderdeel van je leven hebt begrepen.

Maar de kans dat het hier gewoon een foutje betreft, lijkt me een stuk groter. En gelukkig maken de meeste mensen af en toe wel eens een foutje. Sommigen over werkwoordvervoegingen, anderen met boekhouden, banden plakken of darten.
Alle reacties Link kopieren
Ik was eigenlijk al aan het wachten op de eerste die me op een taalfoutje zou wijzen...
MrsNiceGuy schreef:
04-12-2021 08:34
beoordeelt, 3de persoon, tegenwoordige tijd.

Ik weet dat men er hier niet houdt van als er op taalfouten gewezen wordt. Maar van een auteur mag je toch een foutloze tekst verwachten.
Nee, van een auteur mag je verwachten dat hij/zij een goed verhaal schrijft. Voor spelfouten heeft een auteur personeel.
Alle reacties Link kopieren
elinas schreef:
03-12-2021 23:44
Al laten doen ja. Door een professionele redigeur.
Mooi woord, zo ga ik me voortaan noemen.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
elinas schreef:
04-12-2021 08:50
I know, maar er zitten krassen en barsten op het scherm van mijn mobiel en als de autocorrect beoordeeld pakt ipv beoordeelt dan is dat maar zo.
Manuscript is op de laptop geschreven trouwens.
Nee het is leptop

Wat een taalfouten toch allemaal zeg.
Alle reacties Link kopieren
Pikachu schreef:
03-12-2021 23:50
Maar als je boek al verkocht wordt wat is dan nog de toegevoegde waarde van een uitgever?
Ik kan me zo voorstellen dat ze geïnteresseerd zijn in een volgend project? Leuk to!
Ik heb zelf ook eens in zo'n traject gezeten en ik kreeg 'gratis' allemaal goede tips en bemoedigende woorden, hele eer vond ik dat.
Gezien de berg die ze binnenkrijgen.
Er was heel serieus naar mijn werk gekeken, ik kreeg daarna nog twee gesprekken en veel contact waarbij er met mij werd gekeken maar bepaalde issues die ze anders zouden willen/belemmeringen om uit te geven.
Niks concreets uit gekomen maar echt spannend en leerzaam.
Alle reacties Link kopieren
MrsNiceGuy schreef:
04-12-2021 08:34
beoordeelt, 3de persoon, tegenwoordige tijd.

Ik weet dat men er hier niet houdt van als er op taalfouten gewezen wordt. Maar van een auteur mag je toch een foutloze tekst verwachten.
Eens.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
04-12-2021 08:50
Ik vind het juist goed als mensen elkaar hier op het forum op schrijf- of spelfouten wijst. Daar leer je van (als je ervoor openstaat).
Zo heb ik geleerd dat het ‘sowieso’ is in plaats van ‘zowiezo’, had gewild dat mensen mij daar veel eerder op hadden gewezen.
Omdat ik weet dat je het op prijs stelt: in je eerste zijn zou je 'wijzen' moeten gebruiken in plaats van 'wijst'. Het werkwoord hoort bij 'mensen'. Mensen wijzen elkaar ergens op, in plaats van 'mensen wijst'.

Je kunt 't het ook anders oplossen door het woord 'mensen' te vervangen en het woord 'men' in de zin te plaatsen. Dan loopt de zin ook weer lekker: 'men wijst elkaar op fouten'.
ldp wijzigde dit bericht op 04-12-2021 10:37
13.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
04-12-2021 09:04
Iemand die stam + t niet snapt, snapt het na de uitleg van mrsniceguy ook niet hoor. Dat educatieve tintje zou je ook iets anders kunnen invullen, als educatie echt je doel was. Op deze manier is het gewoon showen hoe goed jij dit ene onderdeel van je leven hebt begrepen.

Maar de kans dat het hier gewoon een foutje betreft, lijkt me een stuk groter. En gelukkig maken de meeste mensen af en toe wel eens een foutje. Sommigen over werkwoordvervoegingen, anderen met boekhouden, banden plakken of darten.

Het is maar net hoe je het zelf oppakt. Als ik steeds fouten zou maken in de stam + t dan zou ik me daar juist weer eens in gaan verdiepen tot ik het goed doe.
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
04-12-2021 10:34
Omdat ik weet dat je het op prijs stelt: in je eerste zijn zou je 'wijzen' moeten gebruiken in plaats van 'wijst'. Het werkwoord hoort bij 'mensen'. Mensen wijzen elkaar ergens op, in plaats van 'mensen wijst'.
Eens! Komt omdat ik eerst had ‘men elkaar erop wijst’ en dat later had veranderd in mensen. Zin niet meer nagelezen.
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
04-12-2021 10:35
Het is maar net hoe je het zelf oppakt. Als ik steeds fouten zou maken in de stam + t dan zou ik me daar juist weer eens in gaan verdiepen tot ik het goed doe.
Ja dat ben jij.
Jij doet dat goed. Complimenten.
Maar jij doet weer andere dingen minder goed en daar draait een ander zijn hand niet voor om.

Zo kunnen we allemaal wat. En dat is super handig. Kan de een teksten gaan redigeren en de ander een huis bouwen of lekkere soep koken of een ict-syseem aan de loop houden.
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
04-12-2021 10:37
Eens! Komt omdat ik eerst had ‘men elkaar erop wijst’ en dat later had veranderd in mensen. Zin niet meer nagelezen.
Geeft niks hoor, overkomt ons allemaal wel eens. Zelfs een auteur.
Alle reacties Link kopieren
Brokkel schreef:
04-12-2021 09:17
Nee, van een auteur mag je verwachten dat hij/zij een goed verhaal schrijft. Voor spelfouten heeft een auteur personeel.
Dat is dus echt niet de houding die je moet hebben als auteur. Ja, je kan wel eens een spelfoutje maken, daar wordt wel doorheen gekeken, maar er wordt wel verwacht dat je het zo netjes mogelijk inlevert, en de redacteur en bureauredacteur zijn niet jóúw personeel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
04-12-2021 10:57
Dat is dus echt niet de houding die je moet hebben als auteur. Ja, je kan wel eens een spelfoutje maken, daar wordt wel doorheen gekeken, maar er wordt wel verwacht dat je het zo netjes mogelijk inlevert, en de redacteur en bureauredacteur zijn niet jóúw personeel.
Een d of t verkeerd valt wel weg te redigeren. Een kromme zinsopbouw staat los van grammatica maar gaat over auteursvaardigheden.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Afijn, terug naar het onderwerp. De kans dat de uitgever het boek wil uitgeven is niet zo groot. De kans dat ze het manuscript met je willen bespreken en je tips en trucs willen meegeven is groter. Een boek uitgeven via een uitgeverij leidt natuurlijk tot een veel grotere afname dan een boek uitgeven in eigen beheer. In de laatste vorm houdt de verkoop wel op als alle vrienden en kennissen het boek inmiddels hebben aangeschaft.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
04-12-2021 11:23
Afijn, terug naar het onderwerp. De kans dat de uitgever het boek wil uitgeven is niet zo groot. De kans dat ze het manuscript met je willen bespreken en je tips en trucs willen meegeven is groter. Een boek uitgeven via een uitgeverij leidt natuurlijk tot een veel grotere afname dan een boek uitgeven in eigen beheer. In de laatste vorm houdt de verkoop wel op als alle vrienden en kennissen het boek inmiddels hebben aangeschaft.
Ben erg benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Spannend allemaal, sowieso een compliment voor jou, anders hadden ze je niet benaderd.

Ik vraag me af: Als een boek is uitgegeven, doen ze er dan iets mee?

Weten ze dat jij het in eigen beheer hebt uitgegeven?

Bij mijn weten mag het niet gepubliceerd zijn. Maar natuurlijk ga je het gesprek aan en je ziet wel wat er uit voort komt.
Susan schreef:
04-12-2021 10:57
Dat is dus echt niet de houding die je moet hebben als auteur. Ja, je kan wel eens een spelfoutje maken, daar wordt wel doorheen gekeken, maar er wordt wel verwacht dat je het zo netjes mogelijk inlevert, en de redacteur en bureauredacteur zijn niet jóúw personeel.
Ik redigeer regelmatig teksten, maar dat maakt mij geen foutloze schrijver. Als auteur lever je je tekst zo goed mogelijk aan, maar om hier op het forum nou te vallen over 1 spelfoutje, vind ik echt overdreven. Die spelfouten worden bij de eerste redigeerronde al verbeterd. Dus in die zin hoeft een auteur hier op het forum geen perfecte teksten te schrijven. Niemand trouwens
anoniem_636f8b86cbe89 wijzigde dit bericht op 04-12-2021 21:10
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Creatieveling schreef:
04-12-2021 14:54
Spannend allemaal, sowieso een compliment voor jou, anders hadden ze je niet benaderd.

Ik vraag me af: Als een boek is uitgegeven, doen ze er dan iets mee?

Weten ze dat jij het in eigen beheer hebt uitgegeven?

Bij mijn weten mag het niet gepubliceerd zijn. Maar natuurlijk ga je het gesprek aan en je ziet wel wat er uit voort komt.
Als je het boek hebt uitgegeven in eigen beheer, kun je daarna alsnog bij een uitgever verschijnen, geen probleem hoor!

Je tekent een contract met een uitgever, waarmee je die uitgever de exclusieve toestemming geeft (via licentie) om vanaf dan jouw tekst, dus jouw intellectueel eigendom, te publiceren. Meestal specificeer je ook in welke vorm (p, e, audio). De tekst blijft jouw eigendom, maar je geeft het recht op exploitatie daarvan
af, gewoonlijk in ruil voor een voorschot en royalties -- en eeuwige roem, natuurlijk. ;-)

Uitgevers nemen zelfs wel eens rechten van elkaar over, dus van wat verkoop in eigen beheer zullen ze niet zo snel schrikken.

Normaliter wordt wel bedongen dat je, vanaf moment van tekenen, de verkoop in eigen beheer moet staken, en eventueel je voorraad moet vernietigen. De uitgever wil wel de enige zijn die jouw boek aan de man brengt.
tunamelt wijzigde dit bericht op 04-12-2021 20:17
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pfff dubbel
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
04-12-2021 11:23
Afijn, terug naar het onderwerp. De kans dat de uitgever het boek wil uitgeven is niet zo groot. De kans dat ze het manuscript met je willen bespreken en je tips en trucs willen meegeven is groter.
Wat zou het belang van de uitgever dan zijn, in deze?
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
04-12-2021 22:28
Wat zou het belang van de uitgever dan zijn, in deze?
Hmm dat bedenk ik mij nu ook.
Wat voor winst zit er voor ze in om mij slechts tips en adviezen te geven?
Alle reacties Link kopieren
elinas schreef:
04-12-2021 23:03
Hmm dat bedenk ik mij nu ook.
Wat voor winst zit er voor ze in om mij slechts tips en adviezen te geven?
Een connectie met jou maken, zodat je bij een eventueel volgend project aan hen denkt.

Maar: als je wordt uitgenodigd op gesprek, vindt de uitgever het een poging waard. Ze vragen niemand die ze bij voorbaat willen afwijzen, zeker niet als ze een werkachterstand hebben, zoals je net zei.

Ik denk dat ze met jou zullen willen bespreken hoe je verkoop nu loopt (wanneer ze weten van je eigen beheer), wat je al voor auteurs-acties en promotie doet en wat je zou willen doen als je de kans krijgt. Voor de uitgever is het steeds belangrijker dat de auteur, als persoon, ook in hun fonds past, dus gewoon kennismaken is ook een belangrijk onderdeel van een meeting.

Denk dat een andere belangrijke vraag is of je bereid zou zijn nog aan de tekst te sleutelen, naar hun suggesties, mochten zij het gaan uitgeven. Die suggesties worden dan in grote lijnen al onderwerp van gesprek.

En als dit alles wederzijds positief uitvalt, doen zij misschien een voorstel voor (voorschot en) royalties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven