Gruwelijk irritante uitspraken

28-10-2012 13:35 3029 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren kwamen er ineens een aantal uitspraken in me op waarbij ik dacht 'gatver wie zegt dat nou?' Kan die mensen wel slaan die zich daar dan schuldig aan maken (niet letterlijk natuurlijk, meer zo ).



Maar ongetwijfeld maak ik me zelf ook schuldig aan uitspraken die andere mensen weer zwaar irritant vinden. Ben wel benieuwd in welke ik mezelf dan ga herkennen



Ik trap alvast af:



Mensen (over het algemeen moeders) die het over 'mijn grote vriend' of (nog erger) 'die kleine boef' hebben als ze hun zoon bedoelen. Aaaaaaaaaaah



Mensen met kinderen die zichzelf enkel nog in de rol van vader of moeder lijken te zien, en dan ook nog eens op praten zoals hun kinderen. 'Ik ben een mama van 37 jaar oud en heb geen contact meer met de papa van mijn kindjes.

Zeg dan nog in ieder geval dat je moeder bent en geen contact meer hebt met de vader.



En nu jullie!
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
"Pappen en nat houden" vind ik altijd zó vies klinken. Doet me ook altijd denken aan een natte kledder wc-papier of zo, wat dan helemaal uit elkaar valt Gadver!



Ik wist trouwens niet dat het woord 'onmin' nog werd gebruikt. Ik dacht dat het sinds een jaar of 10 alweer uit was, grappig. Vond het trouwens toen al een stom woord, in mijn herinnering in dezelfde context gebruikt en in dezelfde periode populair geweest als het woord 'lauw'. (Ook gecombineerd gebruikt trouwens; nóg erger!)
Alle reacties Link kopieren
Oh, en mensen die 'gehad' gebruiken in plaats van 'gekregen'. Bijvoorbeeld: Wat heb jij voor je verjaardag gehad?



Maar goed, dat is natuurlijk niet alleen maar irritant, gewoon hartstikke fout. Of je moet natuurlijk je cadeau meteen weggegooid hebben na het uitpakken
Ik haat het woord 'beleving'.

Tenminste als het op een bepaalde manier gebruik wordt.

Dat men dan bedoelt wat iemand ergens bij voelt maar van die marketingtypes reppen dan van 'beleving'.

'Het gaat om de beléving, van die muurverf.....'



Bwûh.
@Leo

Idd, dat is ook verschrikkelijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:jen16 schreef op 09 augustus 2013 @ 19:53:

Oh, en mensen die 'gehad' gebruiken in plaats van 'gekregen'. Bijvoorbeeld: Wat heb jij voor je verjaardag gehad?



Maar goed, dat is natuurlijk niet alleen maar irritant, gewoon hartstikke fout. Of je moet natuurlijk je cadeau meteen weggegooid hebben na het uitpakken Niet hartstikke fout.



Taalunieversum » Taaladvies

Gehad / gekregen (ik heb van hem een boek -)

Vraag

Kan Ik heb van hem een boek gehad in dezelfde betekenis worden gebruikt als Ik heb van hem een boek gekregen?



Antwoord

Ja, maar het gebruik van gehad in de betekenis 'gekregen' wordt niet door iedereen aanvaard. Wij raden dit gebruik dan ook af.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik moet schaamtevol bekennen veel uitspraken regelmatig te gebruiken. Ik zit hier echt met een blosje te lezen



De buurvrouw noem ik buuf. Mijn zoontje noem ik wel eens een boefje, vriendinnen noem ik wel eens meis.



Die van "maak je niet dik" tegen iemand met maat 46 dan weer niet, dat is gewoon lomp.
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat dom



Blijkbaar ben ik dus een van die mensen die het gebruik ervan op deze manier niet aanvaardt

Bedankt dat je me hierop wijst Nouschi, dan kan ik me de volgende keer misschien wat minder ergeren aan deze uitspraak. Ik wist dit oprecht niet, en bied mijn nederige excuses aan voor mijn domme post dan!
Ik heb niks toe te voegen.. Maar vind het wel hilarisch om te lezen!
Alle reacties Link kopieren
Zal vast wel genoemd zijn, maar ik ga zitten tandenknarsen van 'mijn mannetje', 'het vrouwtje' en 'meneer'.



En beslissingen 'maken'.

Je neemt een beslissing of je maakt een keuze.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
quote:duploo schreef op vrijdag 09 augustus 2013 19:01 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Tashy in "Gruwelijk irritante uitspraken"" class="messagelink">Tashy schreef op 09 augustus 2013 @ 16:48</a>:</b>

<b>Ik vroeg laatst aan iemand waarom hij nog vrijgezel was </b>en toen zei hij ".....</div></blockquote>

Das ook best irritant hoor als iemand je dat vraagt! Vind ik dan!



Ik heb gelachen om de uitspraken van je ex, dus snap dat jij wel een deugdelijk antwoord op die vraag hebt toen men hem aan jou stelde... ;). Het hele verhaal is dat desbetreffende vriend zichzelf helemaal de bom vindt en het ligt altijd aan de meisjes. Waarop ik zoiets heb van goh als je zo goed vind waarom ben je dan vrijgezel ?! Als hij dat aan mij zou vragen weet ie het antwoord wel. Maar das niks voor dit topic.
Let love rule!
Alle reacties Link kopieren
Ps mijn taal is brak maar wat is die iPhone app irritant. Dat quoten werkt ook niet. Vergeef

Me mijn warrige post haha
Let love rule!
Alle reacties Link kopieren
"Ik heb er geen klik mee" ik voelde de klik niet" ook zo'n vage term.



Eens in Rotterdam stad iemand met de telefoon aan zijn hand ik hoorde hem zeggen: en heb je t al bijgelegen met je moeder?



Of heb je dit nog gerolen? (Geruild)
Alle reacties Link kopieren
quote:arpeggio schreef op 09 augustus 2013 @ 18:07:

Ik heb er zo'n hekel aan als iemand als antwoord op een vraag "yep" zegt ipv "ja". Echt ontzettend irritant en stom vind ik dat..

Vind ik ook vreselijk.

En dan 'nope' als tegenhanger.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Aanradertje: "Taal is zeg maar echt mijn ding" van Paulien Cornelissen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Maar bij mij staat nog steeds met stip op nummer één:



'Dûh!'



Degene die dat tegen mij zegt, wil ik krabben tot ie bloedend ter aarde stort.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
De term gruwelijk irritant heeft in mijn ogen ook dit label...



En ik vind vooral de verengelsing erg irritant. Hoe vaak mijn stageklas-leerlingen wel oh my god, what the fuck en fucking gebruikten (en dan hebben we het over lieve kinderen van een jaar of 12).. Pfffft.



Verder kan ik slecht tegen taalkundige onjuiste zinnen/verkeerde vervoegingen van werkwoorden. Voor mijn scriptie ooit doorgezaagd over elke komma, spellingsregel etc., dat heeft zich voorgoed in mijn systeem genesteld. Lees dan nog maar eens een krant
Alle reacties Link kopieren
quote:bella85 schreef op 09 augustus 2013 @ 22:12:

Hoe vaak mijn stageklas-leerlingen wel oh my god, what the fuck en fucking gebruiktenErger nog: 'Oh mij gosh'.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Dat specifieke managersjargon wat soms te pas en te onpas gebruikt wordt: aftikken, parkeren, transparant, synergie. Of zo'n manager (die net op cursus is geweest) die vraagt: "Wat denk je er zelf van" (en dan vooral SMART formuleren natuurlijk)
Aan leenwoorden of integratie van andere talen in het Nederlands erger ik me niet.

Taal leeft, is van niemand en verandert, dat is altijd zo geweest. De taalpuristen kunnen op hun kop gaan staan maar we schrijven en spreken nu ook niet meer hetzelfde als honderd jaar geleden.



Sommige woorden uit andere talen zijn zo gewoon geworden dat we nauwelijks meer weten dat ze niet origineel Nederlands zijn.

Engels wordt steeds meer een voertaal in ons deel van de wereld en dus gaat die taal door de onze heen gebruikt worden.

Zo gaat dat al sinds mensheugenis en zo zal het blijven gaan. Het zal alleen maar meer worden met die talenverstrengeling.
Alle reacties Link kopieren
quote:bella85 schreef op 09 augustus 2013 @ 22:12:

De term gruwelijk irritant heeft in mijn ogen ook dit label...



En ik vind vooral de verengelsing erg irritant. Hoe vaak mijn stageklas-leerlingen wel oh my god, what the fuck en fucking gebruikten (en dan hebben we het over lieve kinderen van een jaar of 12).. Pfffft.



Verder kan ik slecht tegen taalkundige onjuiste zinnen/verkeerde vervoegingen van werkwoorden. Voor mijn scriptie ooit doorgezaagd over elke komma, spellingsregel etc., dat heeft zich voorgoed in mijn systeem genesteld. Lees dan nog maar eens een krant Taalkundig volgens mij.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 09 augustus 2013 @ 22:39:

Aan leenwoorden of integratie van andere talen in het Nederlands erger ik me niet.

Taal leeft, is van niemand en verandert, dat is altijd zo geweest. De taalpuristen kunnen op hun kop gaan staan maar we schrijven en spreken nu ook niet meer hetzelfde als honderd jaar geleden.Jij hebt hier een andere beleving bij dan ik dat is duidelijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Taal leeft hè? Anders hadden we nog steeds



Inden vergier quam si met vare.

Die jongelinc wert haers gheware.

Hi seide: ‘Lief, en verveert u niet:

Hets u vrient dat ghi hier siet.’



gesproken



Niet dat ik me niet erger hoor en ik vind taalfouten soms ook dom, stom of irritant; ik probeer zo correct mogelijk Nederlands te spreken en schrijven maar maak beslist fouten



Waar ik recalcitrant van word is de vraag 'wat ging er door je heen?', gesteld aan een sporter die net over de finish is en gewonnen of verloren heeft.

Het enige juiste antwoord is 'bloed'.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 09 augustus 2013 @ 22:39:

Aan leenwoorden of integratie van andere talen in het Nederlands erger ik me niet.

Taal leeft, is van niemand en verandert, dat is altijd zo geweest. De taalpuristen kunnen op hun kop gaan staan maar we schrijven en spreken nu ook niet meer hetzelfde als honderd jaar geleden.



Sommige woorden uit andere talen zijn zo gewoon geworden dat we nauwelijks meer weten dat ze niet origineel Nederlands zijn.

Engels wordt steeds meer een voertaal in ons deel van de wereld en dus gaat die taal door de onze heen gebruikt worden.

Zo gaat dat al sinds mensheugenis en zo zal het blijven gaan. Het zal alleen maar meer worden met die talenverstrengeling.Precies. Sla maar eens een etymologisch woordenboek open.
Je bent zelf een theepot
quote:MarianneDavids schreef op 09 augustus 2013 @ 22:07:

Aanradertje: "Taal is zeg maar echt mijn ding" van Paulien Cornelissen.Die heb ik als Epub bestand (ereader) voor de liefhebber..kan zo gemaild worden.
quote:Lotte35 schreef op 09 augustus 2013 @ 22:11:

Maar bij mij staat nog steeds met stip op nummer één:



'Dûh!'



Degene die dat tegen mij zegt, wil ik krabben tot ie bloedend ter aarde stort.Ik blijf wel bij je uit de buurt dan Dit zeg ik regelmatig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven