Heb jij wel eens iemands' leven gered?

17-08-2019 17:16 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag heb ik een vrouw die niet kon zwemmen uit de sloot gered. Met dank aan mijn zoon (6 ) die haar erin zag vallen. Ik ben toch wel geschrokken! En die vrouw al helemaal. Gelukkig is ze er, behalve dat ik haar door de brandnetels heb moeten trekken, zonder kleerscheuren vanaf gekomen.

Nu vroeg ik me af: heb jij weleens onverwachts iemands leven gered?
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een keer in de Amstel gesprongen om een (dronken) man uit Somalië die in de Amstel was gevallen aan de kant te halen. Hij was al kopje onder. Een passerende politieagent hielp mee hem de kant op te hijsen. Gelukkig kwam hij snel weer bij zijn positieven.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
friezinnetje2014 schreef:
17-08-2019 17:21
hier idem
Ik ook
Gereanimeerd maar toch overleden
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
17-08-2019 17:53
Hoe kwam die vrouw in de sloot terecht dan. Als je niet kan zwemnen ga je toch geen rare capriolen uithalen bij een sloot.
Ze viel van haar fiets zo de sloot in.
Van een smal, schuin aflopend paadje aan een dijk.
Hoewel ze naderhand nuchter overkwam durf ik alcohol in het spel niet uit te sluiten. De schrik en het water kunnen haar natuurlijk in één klap hebben ontnuchterd. Maar dat weet ik niet zeker. Ze sprak geen Nederlands en geen Engels maar begreep het wel toen haar in het Engels aansprak.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Jihoe schreef:
17-08-2019 18:03
Ik ook. Mijn schoonvader gereanimeerd maar bleek een gesprongen aorta te hebben
Er zijn maar heel weinig die een gesprongen aorta overleven. Wat een heftige ervaring.

Tot nog toe twee reanimaties. Het eerste was denk ik geen redden aan. Een vrouw rijdt tegen een boom en daarna een kanaal in. Misschien was ze daarvoor onwel geworden. Het andere op mijn werk, een jonge vrouw met een longembolie.
Caaf-Dracula schreef:
17-08-2019 18:09
Niet direct. Maar een vriendinnetje deed een zelfmoordpoging en had mij een afscheidssmsje gestuurd. Ik heb toen meteen 112 gebeld en daarna haar ouders. Haar ouders waren weg en zij was alleen thuis toen.
Ze bleek toen al meer dan 40 paracetemols te hebben geslikt. Haar maag hebben ze leeg gepompt en uiteindelijk is ze er naar omstandigheden goed van af gekomen.

We waren toen 14 jaar en zal het nooit meer vergeten. Als zij mij geen smsje had gestuurd en ik 112 niet had gebeld was het misschien heel anders afgelopen.
Ja zoveel paracetamol is dodelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor. Meerdere keren gereanimeerd. Op 1 na allen op het werk. En dan is het fijn dat je als collega’s zijnde goed op elkaar bent ingespeeld. (Niet altijd t geval). En dat het reanimatieteam binnen zeer korte tijd naast je stond.

Zelf ben ik een koele kikker wat zulke situaties betreft.. actie-reactie.
In de thuissituatie 1x wat meegemaakt: geen reanimatie maar wel een acute situatie. Degene die baast me stond bevroor. Dus dat kan ook.

Ben wel benieuwd hoe jullie het ervaren.
Als kind (jaar of 8-9 jaar) heb ik het kleine zusje van mijn vriendinnetje uit de zee gered in Frankrijk. Ze kon nog niet zwemmen en ze was weggedreven van een soort aflopend plateau.

En als tiener heb ik (gelukkig op tijd) een vrouw gevonden die een zelfmoordpoging had gedaan. En om hulp gebeld.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 17-08-2019 18:28
3.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een keer een kind uit het water gevist dat kopje onder ging. Was meer een reflex.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
mijn zusje toen ze 7 was. ze zat op haar knieen op een vlonder en was eendjes aan het voeren oid waarbij ze voorover half in het water viel.ze kon wel zwemmen maar haar voet zat vast in de vlonder waardoor ze niet zo snel boven water kon komen.
Alle reacties Link kopieren
Stuiterdraakje schreef:
17-08-2019 18:24
Ja hoor. Meerdere keren gereanimeerd. Op 1 na allen op het werk. En dan is het fijn dat je als collega’s zijnde goed op elkaar bent ingespeeld. (Niet altijd t geval). En dat het reanimatieteam binnen zeer korte tijd naast je stond.

Zelf ben ik een koele kikker wat zulke situaties betreft.. actie-reactie.
In de thuissituatie 1x wat meegemaakt: geen reanimatie maar wel een acute situatie. Degene die baast me stond bevroor. Dus dat kan ook.

Ben wel benieuwd hoe jullie het ervaren.
Hoe ik dit ervaar: het gekke is, ik werk in de zorg. En heb daar (nu ik er zo aan terugdenk) 2x een TS meegemaakt die ik (samen met m'n collega's) heb weten te verijdelen en ik heb 2x de heimlich gedaan bij een cliënt. Op de één of andere manier vond ik vandaag veel indrukwekkender...die andere keren was ik alweer een soort van vergeten en doordat jullie dergelijke zaken noemen denk ik 'oh ja, dat heb ik ook meegemaakt'....

Misschien omdat dit verdrinkingsincident recent is gebeurd? Of omdat mijn kinderen erbij waren? Of doordat ik het privé minder bij mensen kwijt kan dan op m'n werk, of doordat ik er onbewust op m'n werk toch op reken dat zoiets kan gebeuren en in m'n privé niet....ik heb geen idee...


Mijn partner bevroor vanmiddag ook. Stond erbij, deed niets, zei niets, totdat ik hem vroeg me te helpen en letterlijk zei wat hij moest doen (ik kreeg die vrouw in m'n eentje het water niet uit). Ook nadat ze het water uitwas liep hij zo zonder iets te zeggen
weer ons huis in en heb ik die vrouw naar huis geholpen.... Iedereen reageert idd anders
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
VlammendeTroela schreef:
17-08-2019 18:37
Hoe ik dit ervaar: het gekke is, ik werk in de zorg. En heb daar (nu ik er zo aan terugdenk) 2x een TS meegemaakt die ik (samen met m'n collega's) heb weten te verijdelen en ik heb 2x de heimlich gedaan bij een cliënt. Op de één of andere manier vond ik vandaag veel indrukwekkender...die andere keren was ik alweer een soort van vergeten en doordat jullie dergelijke zaken noemen denk ik 'oh ja, dat heb ik ook meegemaakt'....

Misschien omdat dit verdrinkingsincident recent is gebeurd? Of omdat mijn kinderen erbij waren? Of doordat ik het privé minder bij mensen kwijt kan dan op m'n werk, of doordat ik er onbewust op m'n werk toch op reken dat zoiets kan gebeuren en in m'n privé niet....ik heb geen idee...


Mijn partner bevroor vanmiddag ook. Stond erbij, deed niets, zei niets, totdat ik hem vroeg me te helpen en letterlijk zei wat hij moest doen (ik kreeg die vrouw in m'n eentje het water niet uit). Ook nadat ze het water uitwas liep hij zo zonder iets te zeggen
weer ons huis in en heb ik die vrouw naar huis geholpen.... Iedereen reageert idd anders
Het gaat om het onverwachte denk ik. Ik ken mensen die op de SEH werken, en echt wel wat gewend zijn. Maar toen er een op straat ineens in een reanimatie terecht kwam, stond hij erna ook helemaal te shaken. In bv een ziekenhuis weten je dat het kan gebeuren, weet je als het goed is wat je moet doen, en ben je nooit alleen. Dat is heel anders dan op een willekeurig fietspad.
Alle reacties Link kopieren
Helaas niet. Wel geprobeerd, maar die persoon was al dood.
Alle reacties Link kopieren
VlammendeTroela schreef:
17-08-2019 18:37



Mijn partner bevroor vanmiddag ook. Stond erbij, deed niets, zei niets, totdat ik hem vroeg me te helpen en letterlijk zei wat hij moest doen (ik kreeg die vrouw in m'n eentje het water niet uit). Ook nadat ze het water uitwas liep hij zo zonder iets te zeggen
weer ons huis in en heb ik die vrouw naar huis geholpen.... Iedereen reageert idd anders
En toch zou mij dat een onveilig gevoel geven. Stel dat hij of je kind ooit in een nood situatie terecht komen. Zou hij dan wel helpen of steekt hij ook geen poot uit.

Op basis van de gebeurtenis van vandaag kan je daar dus niet zeker van zijn.
Hier ook met water. Ik zag iemand duiken en heel raar boven komen in wat ondiep water bleek te zijn. Ik ben er achteraan gesprongen en hij had zijn nek gebroken. Er waren meer mensen aanwezig en ik kreeg hem alleen het water niet goed uit want hij kon niet bewegen en dus niet meewerken, maar niemand deed iets. Ze gingen pas helpen nadat ik heel hard begon te schreeuwen.
Het was een indrukwekkende ervaring en ik zie het nog steeds voor me. Hij heeft het overigens overleefd.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
17-08-2019 18:48
En toch zou mij dat een onveilig gevoel geven. Stel dat hij of je kind ooit in een nood situatie terecht komen. Zou hij dan wel helpen of steekt hij ook geen poot uit.

Op basis van de gebeurtenis van vandaag kan je daar dus niet zeker van zijn.
Ik deel dat gevoel. Mijn partner is ook een type dat bevriest in een acute situatie. Ik hamer er telkens op dat ie een ehbo/reanimatiecursus volgt. Wil hij tot nu toe niet helaas.Ook nu t gezien mn diagnose wenselijk is. En voor de kinderen natuurlijk, mocht er met hen wat zijn.

En idd, elke situatie is anders.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
17-08-2019 18:53
Hier ook met water. Ik zag iemand duiken en heel raar boven komen in wat ondiep water bleek te zijn. Ik ben er achteraan gesprongen en hij had zijn nek gebroken. Er waren meer mensen aanwezig en ik kreeg hem alleen het water niet goed uit want hij kon niet bewegen en dus niet meewerken, maar niemand deed iets. Ze gingen pas helpen nadat ik heel hard begon te schreeuwen.
Het was een indrukwekkende ervaring en ik zie het nog steeds voor me. Hij heeft het overigens overleefd.
Heftig! Heb je nog hulp gekregen nadien, of geen behoefte aan..?
Ik hoorde een auto keihard aan komen scheuren. In een reflex keek ik om me heen en zag een jongen van een jaar of 7/8 die al rennende wilde oversteken naar zijn moeder aan de andere kant van de straat. Ik vloog bovenop 'm om hem te stoppen.. scheelde echt een haartje.
sugarmiss schreef:
17-08-2019 18:48
En toch zou mij dat een onveilig gevoel geven. Stel dat hij of je kind ooit in een nood situatie terecht komen. Zou hij dan wel helpen of steekt hij ook geen poot uit.

Op basis van de gebeurtenis van vandaag kan je daar dus niet zeker van zijn.
Niemand weet hoe die reageert in een panieksituatie.
Stuiterdraakje schreef:
17-08-2019 19:00
Heftig! Heb je nog hulp gekregen nadien, of geen behoefte aan..?
Nee, het was niet in NL dus ik denk niet dat er zoiets was als hulp voor mij. Heb later wel nog diegene gesproken die ik er uit heb gehaald, hij zat toen in een revalidatiecentrum en kon zich amper iets herinneren en wilde graag weten wat er was gebeurd. Daarom weet ik wel hoe het met hem afgelopen is.
Alle reacties Link kopieren
De man die ik reanimeerde had ook een gesprongen aorta. Voelt voor jezelf dan als een soort van opluchting dat hij sowieso niet overleden was omdat ik misschien de reanimatie ‘fout’ deed ofzo.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
miekemv schreef:
17-08-2019 17:18
Wel geprobeerd, niet gelukt.

Hier ook helaas.
Ik weet niet zeker of ze zonder mijn hulp dood zouden zijn gegaan maar het had gekund.

Mijn man zei dat hij ging hardlopen, ik zei gedag en vijf minuten later zag ik dat de wc-deur op een kiertje stond. Tien ik deze dicht probeerde te doen voelde ik weerstand, deed de deur open en dat zat man bewusteloos op de wc. Toen ik in een opwelling aan hem ging sjorren kwam hij bij. Nader onderzoek heeft nooit iets opgeleverd. Als de deur van de wc dicht had gezeten had ik hem pas een uur later gemist als hij niet thuis was gekomen, of als ik naar de wc had gemoeten had ik hem ontdekt.

Mijn nog thuis wonende schoonzus kwam ziek thuis van vakantie en was erg verward en moe. Schoonouders vonden dat ze eerst even lekker moest gaan slapen. Toen heb ik, onder protest, hun dokter gebeld, die direct een spoedafspraak regelde in het ziekenhuis. Schoonzus had geen besef hoe ziek ze was. Ze was heel ernstig uitgedroogd en slapen was het slechtste wat ze had kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
17-08-2019 18:48
En toch zou mij dat een onveilig gevoel geven. Stel dat hij of je kind ooit in een nood situatie terecht komen. Zou hij dan wel helpen of steekt hij ook geen poot uit.

Op basis van de gebeurtenis van vandaag kan je daar dus niet zeker van zijn.
Nee maar dat wist ik al. Maar ik kan onmogelijk altijd thuis zijn.
Het is voor mij wel een reden om ALTIJD m'n telefoon bij me te houden op mijn werk. Een leidinggevende kan me 100 keer vertellen dat dat niet mag, ik doe het toch. Want ik weet zo goed als zeker dat hij mij wel belt als er iets ernstigs met mijn kinderen is. (En dan zou ik hem moeten vertellen dat hij 112 moet bellen...ik ben er idd niet zeker van dat hij dat uit zichzelf zou doen...)
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
Ja, mijn ex. De flapdrol.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Een keer een kind van een jaar of 10 van de verstikkingsdood gered met de Heimlich techniek. Ze had een snoepje in haar luchtpijp gekregen. Moest de techniek een keer of 7 doen voordat het lukte.

Een keer een man die zonder te kijken met de fiets de weg over was gaan steken en finaal geschept was door een auto. Zijn voet stond omgekeerd op zijn been en hij had een gigantische hoofdwond. Het was rond de dertig graden en hij lag op het asfalt. Heb omstanders geïnstrueerd om schaduw te creëren want het was daar bloedheet en de man begon weg te zakken. Uiteindelijk hebben de hulpdiensten hem ter plekke onder narcose gebracht om zijn been uit het frame van de fiets te bevrijden.

Een paar maal een reanimatie gedaan tijdens mijn werk in de psychiatrie (pillen en alcohol, geen goede combi als je leven je lief is) En een reanimatie hier bij mij in de wijk bij iemand die een hartstilstand had gekregen. Gelukkig had ze alweer ritme toen de ambulance kwam.
Your ego is not your amigo!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven