HEMA doet Zwarte Piet in de ban

26-08-2014 14:27 660 berichten
Hema gaat vanaf volgend jaar Zwarte Piet bannen.

Voor mij is dat een reden om geen inkopen meer te doen bij Hema.

Voor jou?
Wat een felheid toch voor zoiets futiels als een zwarte piet. Hema heeft recht op een mening lijkt me. Dus ik kan me er niet aan storen. Ik ben voor noch tegen zwarte piet. Ik ben wel ontzettend tegen de agressie en onredeiljkheid die beide partijen ten toon spreiden, daarom boycot ik de discussie en mensen die daar fanatiek aan deelnemen, en niet de hema.
quote:nessemeisje schreef op 26 augustus 2014 @ 15:42:

[...]



Slechts een handjevol mensen worden 'gekwetst' door de schminkkleur zwart. Lang niet alle donkere landgenoten voelen zich erdoor gekwetst. En dát is voor mij een hele goede reden om zwarte Piet gewoon de kleur zwart te laten houden. Idioot dat een handjevol mensen gaan bepalen dát Zwarte Piet kwetsend is. Vooral omdat het 'protest' aangewakkerd is door iemand die van gekwetst zijn zijn beroep heeft gemaakt en waarvan blijkt dat hij een ontzettende racist is.



Heel wat meer dan een handjevol mensen wordt erdoor gekwetst, dit speelt al jaren.



Bovendien is de rest van Nederland, waaronder de Hema, heel goed in staat om zelf zijn mening over dit onderwerp te bepalen zonder zich door die Quincy van jou te laten indoctrineren.



Zwarte Piet is verouderd, aanstootgevend en niet uit te leggen in het buitenland.

Reden genoeg om hem een beetje aan te passen. Dat een handjevol mensen daar niet mee om kan gaan zal mij dan weer worst wezen.
quote:meivogel schreef op 26 augustus 2014 @ 15:45:

[...]



Een beetje begrip over en weer, dan kan het gewoon een gezellig feest blijven.heel erg mee eens. En dit op alle fronten, dan zou er ook geen oorlog meer zijn. Was het maar waar
quote:Crique schreef op 26 augustus 2014 @ 15:40:

[...]





De Hema gebruikt zwarte piet niet meer in zijn winkels, omdat er mensen zijn die hem racistisch vinden. Een verstandige beslissing. Gewoon een aanpassing dus.

Er staat nergens dat ze iets tegen de andere facetten van het sinterklaasfeest hebben, of tegen andersgekleurde pieten.

Hoe kom je daarop?Zeg ik dat ze Sinterklaas geheel in de ban doen, nee toch? Maar ik begrijp wat je zegt, geen Zwarte Piet is ook een aanpassing, dat klopt. We zullen zien wat er in 2015 wel of niet in de winkels komt.
Nou denk ik wel dat dit Hema een flinke knauw gaat geven. Misschien niet op lange termijn, als de rust is wedergekeerd, maar de komende weken zal dit echt wel aan de omzet te zien zijn.



Overigens ben ik het niet met de Hema eens. Ik vind het erg voorbarig om al zoveel aanpassingen te doen vóór het landelijk tot een akkoord is gekomen. Als dat akkoord er ooit komt.
Daarnaast vind ik het belachelijk om vast te houden aan "oh ik voel me zo gekwetst" om een fcking schminkkleur.

Een paar weken per jaar is hij maar te zien. Wat een huilies zijn het toch, die "volwassenen"



Ik, en degene die ik gesproken heb, hebben zwarte piet nooit met een mens geassocieerd, tot deze hele discussie los barste.



Dus ja, als winkels zo hysterisch gaan doen over een onschuldige oer hollandse traditie, dan ga ik wel naar een andere winkel, meer dan genoeg winkels beschikbaar.



Want hoe ver gaan dit soort dingen? Negerzoenen mogen ook al niet meer tenslotte.
Alle reacties Link kopieren
Hij wordt overal al aangepast: minder rode lippen, gouden oorringetjes uit.

Maar het gaat de Quincy's om de kleur zwart. Die mag niet meer. En dat gaat erg ver.

Bijzonder suf dat de Hema daarin meegaat.

En 'niet uit te leggen aan het buitenland'. Pf, me dunkt dat 'het buitenland' wel betere dingen te doen heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 26 augustus 2014 @ 15:42:

[...]



Slechts een handjevol mensen worden 'gekwetst' door de schminkkleur zwart. Lang niet alle donkere landgenoten voelen zich erdoor gekwetst. En dát is voor mij een hele goede reden om zwarte Piet gewoon de kleur zwart te laten houden. Idioot dat een handjevol mensen gaan bepalen dát Zwarte Piet kwetsend is. Vooral omdat het 'protest' aangewakkerd is door iemand die van gekwetst zijn zijn beroep heeft gemaakt en waarvan blijkt dat hij een ontzettende racist is.





Alleen het feit dat jij het woord gekwetst tussen aanhalingstekens zet, zegt al hoe jij er over denkt. Blijkbaar kun jij je niet voorstellen dat heel veel mensen er door gekwetst zijn.



Enerzijds jammer dat je je dat niet kunt voorstellen, anderzijds maar goed ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 26 augustus 2014 @ 15:52:

[...]

Alleen het feit dat jij het woord gekwetst tussen aanhalingstekens zet, zegt al hoe jij er over denkt. Blijkbaar kun jij je niet voorstellen dat heel veel mensen er door gekwetst zijn.



Enerzijds jammer dat je je dat niet kunt voorstellen, anderzijds maar goed ook.

Nee, ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat een volwassene zich zo gekwetst voelt door een sprookjesfiguur dat diegene naar de rechter stapt en allerlei manieren verzint om het te verbieden. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat als je al die blije kindergezichtjes ziet bij een intocht dat je daar knarsentandend staat en je een vergelijking trekt met de slavernij en dat je daar zó boos en verdrietig om bent dat je gaat protesteren. Ik kan me niet voorstellen dat je allerlei verwerpelijke zaken uit het verleden erbij haalt om maar aan te tonen dat dit kinderfeest in zijn huidige vorm kut is. En racistisch. En zo aangepast moet worden zodat JIJ je niet meer gekwetst voelt.

Nee godzijdank kan ik me dat niet voorstellen nee.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 26 augustus 2014 @ 15:58:

[...]



Nee, ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat een volwassene zich zo gekwetst voelt door een sprookjesfiguur dat diegene naar de rechter stapt en allerlei manieren verzint om het te verbieden. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat als je al die blije kindergezichtjes ziet bij een intocht dat je daar knarsentandend staat en je een vergelijking trekt met de slavernij en dat je daar zó boos en verdrietig om bent dat je gaat protesteren. Ik kan me niet voorstellen dat je allerlei verwerpelijke zaken uit het verleden erbij haalt om maar aan te tonen dat dit kinderfeest in zijn huidige vorm kut is. En racistisch. En zo aangepast moet worden zodat JIJ je niet meer gekwetst voelt.

Nee godzijdank kan ik me dat niet voorstellen nee.Nee daar kun jij je niks bij voorstellen. En daarom reageer jij zo. Verklaart heel veel.
quote:nessemeisje schreef op 26 augustus 2014 @ 15:58:

[...]



Nee, ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat een volwassene zich zo gekwetst voelt door een sprookjesfiguur dat diegene naar de rechter stapt en allerlei manieren verzint om het te verbieden. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat als je al die blije kindergezichtjes ziet bij een intocht dat je daar knarsentandend staat en je een vergelijking trekt met de slavernij en dat je daar zó boos en verdrietig om bent dat je gaat protesteren. Ik kan me niet voorstellen dat je allerlei verwerpelijke zaken uit het verleden erbij haalt om maar aan te tonen dat dit kinderfeest in zijn huidige vorm kut is. En racistisch. En zo aangepast moet worden zodat JIJ je niet meer gekwetst voelt.

Nee godzijdank kan ik me dat niet voorstellen nee.+ 1!
Waarom zou je een onschuldige traditie moeten kunnen uitleggen in het buitenland?

Er worden geen mensen lichamelijk mishandeld (besnijdenissen)

Niemand word gedwongen tot iets (in veel landen mag je als vrouw niet zelf beslissen wat voor kleding je draagt, uitgehuwelijkt aan een ouwe man op je 12e)



Er zijn genoeg oorlogen, er heerst Ebola, en hier maken ze zich druk over roet op het gezicht van het hulpje van sinterklaas?



Echt? Really?



Blijf als volwassen van dit kinderfeest af en ga je druk maken om echt belangrijke dingen.

Of hebben we ineens wereldvrede als we deze traditie aanpasen?
quote:topdropje schreef op 26 augustus 2014 @ 15:51:

Nou denk ik wel dat dit Hema een flinke knauw gaat geven. Misschien niet op lange termijn, als de rust is wedergekeerd, maar de komende weken zal dit echt wel aan de omzet te zien zijn.



Overigens ben ik het niet met de Hema eens. Ik vind het erg voorbarig om al zoveel aanpassingen te doen vóór het landelijk tot een akkoord is gekomen. Als dat akkoord er ooit komt.Jij mag ook niet meer, jij bent zwart Topdropje!
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 26 augustus 2014 @ 15:52:

[...]





Alleen het feit dat jij het woord gekwetst tussen aanhalingstekens zet, zegt al hoe jij er over denkt. Blijkbaar kun jij je niet voorstellen dat heel veel mensen er door gekwetst zijn.



Enerzijds jammer dat je je dat niet kunt voorstellen, anderzijds maar goed ook.





Het is 1 keer in het jaar kom op zeg.... Wij zeuren toch ook niet over hun feesten.. Sommige slachten dieren af. Daar word niks over gezegd. Net als de negerzoenen. Mocht ook niet meer.. Slaat toch nergens op?! Het is eten.. Als je je door eten al gediscrimineerd voelt... Moeten Spanjaarden zich ook gediscrimineerd voelen omdat wij rode peper, Spaanse peper noemen..



Sneu.
Iedereen is mooi
Alle reacties Link kopieren
quote:sascha- schreef op 26 augustus 2014 @ 16:03:

[...]





Het is 1 keer in het jaar kom op zeg.... Wij zeuren toch ook niet over hun feesten.. Sommige slachten dieren af. Daar word niks over gezegd. Net als de negerzoenen. Mocht ook niet meer.. Slaat toch nergens op?! Het is eten.. Als je je door eten al gediscrimineerd voelt... Moeten Spanjaarden zich ook gediscrimineerd voelen omdat wij rode peper, Spaanse peper noemen..



Sneu.Wie zijn 'wij'' ? En wie bedoel je met 'hun'?
Sascha, dat van die negerzoenen was gewoon een stunt van de fabrikant werd achteraf bekend.
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik de reacties op de Facebookpagina (op een enkele uitzondering na) best netjes.
Nog drie maanden winkels, nieuws en blogs mijden, fijn hoor (niet).
Wegmetons! Buigen voor de wensen van een kleine minderheid!



Wel hoofddoeken en suikerfeest artikelen verkopen want er is een afzetmarkt voor (lees omzet potentie) maar niet aan de wens van het gros van je andere doelgroep voldoen die gewoon een zwarte piet wil. Want stel je voor, straks is er een klein.groepje (die er misschien niet eens komt )misschien wel gekwetst.



Als oerhollandse instituten zwichten voor drammelarij van een kleine minderheid vind ik gewoonweg eng.



Whats next? Sharia maar invoeren want daar voelt een handjevol.moslims zich pretig bij?



Tolerantie is een two way street. Maar dat begrijpen die anti-pieten niet.
Alle reacties Link kopieren
Als witte Nederlander is het misschien moeilijk voortestellen dat zwarte piet wel degelijk kwetsend kan zijn.

Ik vind het verdrietig als een vriend van mij verteld dat hij altijd blij is als het sinterklaasfeest weer over is omdat kleine kinderen hem wel degelijk voor zwarte piet aanzien.

Waarom moet er zo worden vastgehouden aan een kleur?
Alle reacties Link kopieren
'Wij' zijn sommige Nederlanders die dat vinden, en 'hun' zijn die wel hun feesten mogen vieren en wij niet.
Iedereen is mooi
quote:Lucky_Birdie schreef op 26 augustus 2014 @ 16:01:

Waarom zou je een onschuldige traditie moeten kunnen uitleggen in het buitenland?

Er worden geen mensen lichamelijk mishandeld (besnijdenissen)

Niemand word gedwongen tot iets (in veel landen mag je als vrouw niet zelf beslissen wat voor kleding je draagt, uitgehuwelijkt aan een ouwe man op je 12e)



Er zijn genoeg oorlogen, er heerst Ebola, en hier maken ze zich druk over roet op het gezicht van het hulpje van sinterklaas?



Echt? Really?



Blijf als volwassen van dit kinderfeest af en ga je druk maken om echt belangrijke dingen.

Of hebben we ineens wereldvrede als we deze traditie aanpasen?



Maar als het allemaal zo onbelangrijk is, waarom ga jij dan ergens anders je inkopen doen? Jij doet dus zelf net zo hard mee aan deze hysterie.



Echt? Really?
quote:eefjewentelteefje schreef op 26 augustus 2014 @ 16:05:

Als witte Nederlander is het misschien moeilijk voortestellen dat zwarte piet wel degelijk kwetsend kan zijn.

Ik vind het verdrietig als een vriend van mij verteld dat hij altijd blij is als het sinterklaasfeest weer over is omdat kleine kinderen hem wel degelijk voor zwarte piet aanzien.

Waarom moet er zo worden vastgehouden aan een kleur?Ik snap echt niet wat er erg aan is om voor Zwarte Piet te worden aangezien. Schaam je je dan voor je huidskleur ofzo? Zwarte Piet is een positief figuur, kinderen zijn dol op hem. Wat is daar dan kwetsend aan?
Alle reacties Link kopieren
quote:eefjewentelteefje schreef op 26 augustus 2014 @ 16:05:

Als witte Nederlander is het misschien moeilijk voortestellen dat zwarte piet wel degelijk kwetsend kan zijn.

Ik vind het verdrietig als een vriend van mij verteld dat hij altijd blij is als het sinterklaasfeest weer over is omdat kleine kinderen hem wel degelijk voor zwarte piet aanzien.

Waarom moet er zo worden vastgehouden aan een kleur?Kom op.. Het zijn kleine kinderen. Die zeggen ook met gemak tegen een dik iemand dat diegene dik is. Of lelijk..., als je dat kwalijk neemt is dat wel heel erg
Iedereen is mooi
Alle reacties Link kopieren
quote:sascha- schreef op 26 augustus 2014 @ 16:06:

'Wij' zijn sommige Nederlanders die dat vinden, en 'hun' zijn die wel hun feesten mogen vieren en wij niet.



O ja, nu is het duidelijk....



Je spreekt wartaal. Iemand verbiedt jou om en feest te vieren begrijp ik?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven