Hoe ging het bij jullie vroeger op de basisschool?

21-08-2014 18:28 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic "Hoe ging het er bij jullie op de middelbare school aan toe?", een topic over de basisschool. Mijn tijd was toch heel anders dan die van tegenwoordig. Wij hadden wel computers, maar nog geen internet.



Mijn basisschooltijd liep van 1989-1998.

We werkten in groepjes. Er was een poppenhoek, watertafel, puzzels, loco, bouwmateriaal, houten speelgoed. Iedereen had een eigen plantje van thuis mee om te verzorgen. Op de muur hing een lijst met de namen en de activiteiten. Je moest aankruisen per dag wat je gedaan had. We moesten ook regelmatig werkjes maken. Als je naar de wc moest, moest je klompen aan. Op het kleuterplein was een grote zandbak, klimtoestel stuurkarren, klossen. Gymen deden we in ondergoed.

In groep 3 leren lezen, rekenen en schrijven. Lezen ging met de "boom, roos, vis" methode van Zwijssen. Er liep ook een verhaal van Duimeliesje als rode draad doorheen. Daar hoorden ook liedjes bij. We leerden woordjes maken met plastic kaartjes en letterbakken. Met rekenen kregen we eerst busjessommen en rijtjes. Bij schrijven leerden we eerst schrijfpatronen, dan pas cijfers en letters.

In groep 4 kregen we begrijpend lezen erbij.

In groep 5 kregen we er aardrijkskunde, studerend lezen, geschiedenis en verkeer bij. En ook huiswerk en proefwerken.

In groep 6 dezelfde vakken maar dan uitgebreider.

In groep 7 kregen we de Jeugd Verkeerskrant en Engels erbij. Ook kregen we af en toe educatieve spelletjes op de computer. We moesten onze eerste spreekbeurt doen. En dat moest allemaal thuis gemaakt worden. Je kon gewoon door je ouders geholpen worden zonder dat het gezien werd.

We gingen af en toe naar uitjes van de Jeugd Natuurwacht. Daar kregen we informatie en ook opdrachten.

In groep 8 kregen we de citotoets. Daarvoor 2 keer een oefentoets en je moest het van elkaar nakijken. Om te voorkomen dat er gesjoemeld werd. In Maart boomfeestdag. In mei schoolkamp naar Wintelre. We gingen naar een speeltuin, kaarsenmakerij en papegaaienopvang. Ook was een speurtocht door het bos, verkiezingsspel en sport- en spelmiddag. Alles ging met de fiets. Behalve de weg naar het kamp toe. Jongens en meisjes sliepen apart en in groepjes van 4-5.

Verkeersexamen theorie en praktijk en alle fietsen werden nagekeken.

De afscheidsmusical heette "Help" en ging over een ziekenhuis.



De jaarlijkse vieringen waren: Herfstviering, Kerstviering, Carnaval, Paasviering, Sportdag en Eindfeest.

En bijna alle kinderen speelden in groep 8 nog buiten en hadden nog speelgoed.
In mijn tijd heette het de lagere school met aap noot mies, wat ik tevens nog zo op kan noemen daar het er instampt werd.
En een verkeerstuin
Ik kan me alleen herinneren dat ik echte ochtend moest bidden met Onze Vader.. Katholieke school
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mij herinner is dat ik zonder pc's ben opgegroeid op de basisschool.

Ik was verzot op schaken en dat leerde ik van mijn meester in groep vijf.



Ik ken aap, noot, mies en maan, roos, vis.

Ik zat op een openbare school.
Alle reacties Link kopieren
Mijn basisschool-leeftijd was vanaf '77. We hadden handwerkmoeders en voorleesmoeders. Dat was wel hilarisch want geen van allen konden mij leren breien, haken of punniken want ben zelf linkshandig en dat was in die tijd op deze school een zeldzaamheid.

We hadden een grote werkruimte, voor o.a. handenarbeid. Deze ruimte werd tevens gebruikt als optreedruimte voor de afscheidsmusical van de tegenwoordige groep 8. Ik ken nog steeds ons afscheidslied van destijds . En da's toch echt wel 31 jaar geleden .

Mijn eersteklas juf, had zo'n dik 10 jaar geleden weer de kinderen van mijn klasgenoten destijds in haar klas. Dat vond ik wel bijzonder om te horen. Woon zelf al heel lang niet meer in het betreffende dorp.



In de hoek moeten staan herinner ik me ook nog (erg) goed ,met je rug naar de klas. Wat we ook deden op het grote speelplein, tijdens pauzes 's ochtends, was rugspringen, soms deden dus alle klassen mee dus varieerde dat van kleine sprongen tot vrij hoge, en dan lag je soms weleens op je snufferd omdat je bleef hangen over die 'lange lummel uit de zesde klas'.



Goede tijden gehad.



Briefjes door de klas of je verkering met iemand wilde, en dat briefje ging dan via via via.



PC's? Die waren er niet. Mobiele telefoons? Een draaitoets telefoon en dan maar hopen dat je niet af en toe fout draaide als je de 0 nodig had . Vakantie? Was een kaartje sturen ipv een appje en dan maar hopen dat dat eerder aankwam voordat je zelf al weer thuis was

Of mijn ouders soms wisten waar ik uithing? Hell no, ja, op de manege destijds maar wát we dan vervolgens uitvraten, no clue. Zwemmen in de rivier die niet overal geschikt was om in te zwemmen (vanwege draaikolken etc) ).
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:verhuisd schreef op 21 augustus 2014 @ 18:38:

Ik kan me alleen herinneren dat ik elke ochtend moest bidden met Onze Vader.. Katholieke school



Wij baden het Wees Gegroet Maria, 's ochtends en om 12 uur en dan 's middags weer en om half vier. Ik herinner me dat ik zittend op 1 bil, klaar zat om naar huis te rennen en het bijna in 1 ademteug kon opdreunen



Ik praat over 1971-1977



Ik heb nog leren spellen en werkwoorden vervoegen. En zinsontleden. Geen overblijf, dat was er niet. Als je moest overblijven was je 'zielig'. Veel buitenspelen, touwtjespringen, elastieken en knikkeren.



We liepen vanaf 9 jaar alleen naar school. Er waren nog geen kinderen die met de auto naar school kwamen. Ook geen pauzehapjes. Gewoon een appel. En schoolmelk in van die driehoekige pakjes.
Alle reacties Link kopieren
Begin jaren '70



Kleuterschool had 2 klassen. En op het plein hadden we een grote zandbak met rode schepjes en stuurkarren. We knutselden veel (16 vierkantjes vouwen, vouwblaadjes, verven met oude overhemden van onze vaders aan) en hadden een poppenhoek en een zandtafel.



Daarna ging je naar de lagere school, die ergens anders in het dorp lag. In de eerste klas leerde je lezen met "boom,roos, vis" (vuur, teun, jet )

Linkshandig zijn was aanstellerij, dus moest je rechtshandig leren schrijven. Stom, maar ook best handig want ik ben nu ambidexter.

Je zat in klassen, soms in de kring, soms in groepjes aan je eigen tafeltje.

Als je kletste moest je op de gang en kreeg je een pak op je billen. Heel stoute kinderen kregen een aframmeling van de bovenmeester.

Gymmen deed je in je ondergoed en later in een gympakje en balletjes. Douchen deed niemand.

We hadden maandsluitingen, kerkbezoek, Sinterklaas en Kerstvieringen. En we kregen drama (toneelspelen)

We punnikten, leerden marcramee, breien, naaien en moesten kruissteekjes borduren. Maar ik heb ook gefiguurzaagd en dingen van papier mache gemaakt.

In de 6e klas kregen we Engels. Dat was revolutionair te noemen.
Ab imo pectore
Mijn basisschooltijd was de rotste tijd van mijn leven. Ik zat er van '79 tot '88, toen er nog een kleuterschool was en je begon in de eerste klas ipv groep 3. Ik werd gepest omdat ik er een beetje buitenlands uit zag en een bril had, omdat ik niet protestants was en omdat mijn ouders niet getrouwd waren en mijn vader mijn vader niet was maar een stiefvader. De docenten deden er niets aan of deden zelfs mee. Het ergste was de directeur, waar we in de vijfde en zesde klas les van hadden. Hij bedacht de "leukste" scheldnamen voor me, die de klas uiteraard overnam.



Ik was heel slecht in rekenen. Echt heel slecht. Na heel veel vijven en zessen werd ik getest en werd dyscalculie geconstateerd. Bestond niet volgens de school, ik was gewoon dom. Beetje merkwaardig wel dat ik qua taal ver, ver voorliep. Omdat ik toch niet kon rekenen en wel goed in taal was, mocht ik dat gaan doen als de rest van de klas ging rekenen. De eindcito was duidelijk, rekenen onmeetbaar slecht, taal enorm hoog.



Ik heb speciaal een middelbare school uitgezocht waarvan ik zeker wist dat niemand van mijn klasgenoten naartoe zou gaan.



Mijn zusje werd op dezelfde school ook gepest. Zij was weer te slim, daar kon men blijkbaar ook niet zo goed tegen. Zij vertelde ook meer aan mijn ouders en ze waren ook al meer op hun qui vive en hebben haar van school gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Overblijven deed inderdaad niemand, ik ging met een sleutel om mijn nek zelf naar huis. Op het plein knikkerden we, touwtje springen, rolschaatsen (van die verstelbare van Vendex die over je schoen gingen) trefbal. Er waren geen speeltuigen oid op het plein.



We kregen schoolmelk, maar niemand had een 10 uurtje ofzo. Pas tussen de middag kon je weer eten.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit op de basisschool gezeten. Van 71 tot 73 bij de nonnen op kleuterschool St. Bernadette, daarna 6 jaar lagere school, ook RK. Ik herinner me dat we vooral een heleboel niet hadden! De ochtend werd onderbroken door het speelkwartier, maar we kregen geen koek of drinken mee. Tussen de middag naar huis (1,5 uur) waarin velen warm aten. Ik ging naar een tante, want mijn moeder werkte, zo'n beetje als enige moeder (als ik de moeders met een poetshuis niet meereken). We hadden geen computers, geen excursies op het klassikale kerkbezoek na. Ook hadden we geen dyslecten, geen ADHD'ers (alhowel, met terugwerkende kracht kan ik ze zo aanwijzen), geen kinderen met gescheiden ouders, geen allochtonen. Geen individuele lesmethodes, geen remedial teaching, geen plusklas en vooral geen aandacht voor pesten.



Ben blij dat mijn kinderen in de 21e eeuw naar de basisschool gingen!
Alle reacties Link kopieren
quote:dutchsuzanne schreef op 21 augustus 2014 @ 18:59:

[...]





Wij baden het Wees Gegroet Maria, 's ochtends en om 12 uur en dan 's middags weer en om half vier. Ik herinner me dat ik zittend op 1 bil, klaar zat om naar huis te rennen en het bijna in 1 ademteug kon opdreunen



Ik praat over 1971-1977



Ik heb nog leren spellen en werkwoorden vervoegen. En zinsontleden. Geen overblijf, dat was er niet. Als je moest overblijven was je 'zielig'. Veel buitenspelen, touwtjespringen, elastieken en knikkeren.



We liepen vanaf 9 jaar alleen naar school. Er waren nog geen kinderen die met de auto naar school kwamen. Ook geen pauzehapjes. Gewoon een appel. En schoolmelk in van die driehoekige pakjes.



Hier hetzelfde. Dezelfde periode ongeveer. Degelijk onderwijs, maar ook aandacht voor de leerlingen. Als de bel ging, moesten we twee aan twee in de rij gaan staan, per klas, en zo naar binnen met je eigen juf of meester. Overblijven bestond niet eens. Om 12 uur was de school uit en dan moest je naar huis. Of (als mijn moeder er niet was bij uitzondering) naar oma, of een buurvrouw. En dan om 13.30 uur weer beginnen.



En inderdaad, alle kinders hadden in die tijd nog beentjes, die kwamen gewoon te voet naar school. Te dikke kinderen waren echt zeldzaam, soms had je er eentje in een klas die echt "dik"(mollig) was en die werd dan heel vals voor papzak uitgescholden. Maar het merendeel van de kinderen was zo slank als een den.



Onderwijs was inderdaad degelijk. Spellen, vervoegen, ontleden, het werd er met de paplepel ingegoten. Evenals breuken en machtsverheffen en hoofdrekenen. Vonden we toen saai, maar ik heb tot op heden nog vaak plezier van die goede basis. Ik weet zeker dat als ik destijds als 16-jarige in een supermarkt had gewerkt en een klant had gezegd "zal ik er zoveel cent bijdoen?", dat ik dan echt niet in de paniek was geschoten waar je zoveel meiskes tegenwoordig in ziet geraken als je 6,35 moet afrekenen en je legt 1,35 naast je briefje van 20.



Al met al heb ik een leuke tijd gehad op de lagere school en ik heb er heel veel geleerd en veel basis opgedaan voor later. En vroeger was heus niet álles beter, maar ik denk echt wel eens dat het onderwijs puur inhoudelijk destijds toch degelijker was dan nu, als ik zie hoe slecht veel kinderen in bijv. taal en hoofdrekenen zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Aah de lagere school, dat was eerst lekker spelen op het schoolplein, en als de bel dan ging, dan ging je niet zo maar naar binnen, nee je moest eerst in de rij gaan staan, en dan de hele klas in 1 keer naar binnen. Het aap nooit mies, maar ook leerde ik daar breien en haken. Lekker knikkeren in het speelkwartier, of rolschaatsen, touwtje springen, tikkertje .Ik vraag me af hoe het mijn klasgenoten van toen vergaan is. Ik heb er nooit meer iemand van gezien.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Mwah, ik ben toch wel blij dat scholen tegenwoordig aandacht en expertise in huis hebben voor de wat minder gemiddelde kinderen en die minder gemiddelde kinderen niet meer zonder meer buiten de boot vallen.

Mijn oudste had zich werkelijk dood verveeld op mijn oude school, zoon twee hadden ze met zijn autisme in combinatie met zijn iq helemaal kapot gemaakt, zoon drie was ze veel te druk geweest en met harde hand de kop in gedrukt en dochter was ondergesneeuwd, daar was geen greintje aandacht voor geweest.

Ze zouden stuk voor stuk gepest worden en van het zogenaamde degelijke onderwijs heb ik daar ook nooit wat van gemerkt. Ik was zo goed in taal omdat ik las, las en nog eens las. Overal en nergens. Grammatica hebben ze me ook niet bij kunnen brengen en ik vind een kind gewoon maar niet laten rekenen omdat ze daar niet goed in is ook niet bepaald getuigen van degelijk onderwijs.
eind jaren 70 :

kleuterschool:

als je naar de wc moest en je kreeg zelf je broek niet open, vroeg je het aan een oudste kleuter die middenin de klas je broek opendeed.

Juf geneerde zich dood voor het hele zwarte Piet gebeuren, dus ik werd als enige donkere kind als Sint verkleed. Vond ik niet leuk. Nadruk op zwarte piet zwart van roet en speciaal voor mij feestje aangepast, zwarte Piet was slimmer dan Sint, hoorde ik van mijn moeder.



Lagere school:

veel nadruk op tweede wereldoorlog en DIt Nooit Meer. Als er ook maar IEMAND iets wat in de buurt kwam van onaardig naar mij of het kale jongetje op school stond het hele schoolplein op zijn kop. Andere kinderen barstten in huilen uit en de "boosdoener' werd door een woedende meute aangebracht bij de juf. Het kale jongetje en ik werden erg gekwiekst in het uitspelen van die 'discriminatie'kaart



In klas 6 en 7 leraren die zelf gitaar konden spelen en ons zelfgemaakte liedjes over het milieu leerden. En hele boeken van Tonke Dragt werden voorgelezen.

De jongetjes moesten verplicht volksdansen en de meisjes iets met houtbewerken.

Toen mijn moeder de juf vertelde dat ze ging scheiden moest ze de juf troosten, zo erg vond de juf het. Compleet overstuur. Ik zie nog de uitgelopen mascara voor me.

Creatieve middag was met de hele school door elkaar. Dus als zesjarige zat je dan gezellig met de radio mee te zingen met de zesde klasmeiden, die je dan moesten helpen met iets.
Alle reacties Link kopieren
Lagere school hier, eind jaren ´70.



School met den Bijbel, elk dagdeel begon en eindigde met psalmversje en bidden. Iedere ochtend eerst ruim een half uur bijbelse geschiedenis (lees: achteroverleunen en lekker naar verhalen luisteren). Daarna rekenen. De middag startte met taal.

Alle lessen waren klassikaal. Alleen in de zesde, met ´studievaardigheden´ werd er in groepjes gewerkt.



Schoolmelk voor de ochtendpauze. De jongens sjouwden de volle pakken, de meisjes haalden de lege pakjes op. Drie uur! handwerken per week voor de meisjes, extra handvaardigheid en schaakles voor de jongens.



Vanaf de tweede kleuterklas wekelijks zwemles, t/m de zesde. Het plaatselijke zwembad moest in de running blijven...Heb reddend zwemmen, schoonzwemmen geleerd.



Vanaf de vijfde werden er extra lessen gegeven vóór school, tegen geringe betaling, bestemd voor kinderen die naar HAVO/VWO gingen. Zo heb ik 2 jaar Frans, Engels en extra Nederlands mogen krijgen. Engels stelde geen ruk voor, maar van Franse les heb ik toch aardig wat opgestoken.



Overblijven was er de laatste jaren, maar gezellig was het niet. Na een week proberen ben ik gewoon weer lekker sleutelkind geworden en genoot ik van de leesmap thuis.



School was sterk in de leervakken, had een goede reputatie bij middelbare scholen. Veel taal en rekenen. Was een strenge school. Orde en tucht, armen over elkaar als je klaar was met de opgegeven taak. Gedrag en vlijt stonden op het rapport. Op alfabetische volgorde in de rij staan per klas, en zo twee aan twee de school in als de bel ging.



De sfeer was er niet fijn. Autoritair. Bevindelijk gereformeerd. Erg seksespecifiek. Heb meegekregen dat ik ´maar een meisje´ was. Naar school met een broek aan durfde ik niet echt. Er werd gepest, soms ook door de leraren.



Dankdag en biddag waren vrij. Sinterklaas werd niet gevierd. Dat was een paaps feest. En papen waren nog erger dan heidenen....



Eindmusical was er niet, dat was ´te werelds´. We hadden een kennisquiz ter afsluiting. Op kamp gingen we niet. Ons schoolreisje bestond uit eens per jaar een ochtend naar de schaatsbaan gaan.



IJsvrij werd wel gegeven. En dan werd je in de middag ook echt op de ijsbaan verwacht. Net als op Koninginnedag. De hele school stond ´s ochtends vroeg bij de aubade vaderlandse liedjes te zingen...
Alle reacties Link kopieren
Ik ging naar de basisschool gedurende 1991-1999

Het laatste jaar hadden we een computer op school (wel 1 hele!) en dan mocht je je werkstukken ook typend maken. Ik had hier geen geduld voor dus schreef alles met de hand



Verder weet ik nog dat we elke maandagochtend de weekopening hadden (christelijke school) waar we dan kinderliedjes zongen. We hadden hier de grootste lol in, want bij sommige liedjes gingen we doordenken. Heerlijk kinderachtig



Verder herinner ik me de leeshoek (verrijdbare karretjes in de aula, met heel veel boeken, gesorteerd op niveau). Ik las heeeel veel en was ook braaf lid van de bieb. Daar ging ik dan wekelijks heen.



De schoolkrant moet ik nu ook aan denken; de meester maakte die adhv geschreven tekstjes (door hem, de juffen en de kinderen), die werden dan uitgeknipt en op een a4 geplakt, welke tig keer gekopieerd werden en in elkaar geniet werden met een gekleurd a4tje als voorkant. TADA, schoolkrant. Prachtig, als ik er nu aan terugdenk! Nu heb je inmiddels de digitale nieuwsbrief, en hebben kids een iphone op hun achtste. Wat was het toen nog onschuldig allemaal



Ik zat echt op een kleine dorpsschool (12-15 kinderen per klas, 1 klas bestond uit 2 groepen, bijv 7 en 8) en naar de middelbare school gaan in de stad was echt een grote omslag voor me. Ik was zo groen als gras, en zat opeens tussen de meisjes in H&M-kleding en dikke lagen makeup. Ik was echt een tomboy en gaf niets om kleding Dat is wel lastig geweest, maar ondanks dat ben ik blij dat ik op zo'n klein schooltje zat in het dorp. Er hing een fijne sfeer en er werd goed lesgegeven. Op de middelbare school kregen we les in sommige dingen die ik op de basisschool al gehad had
Alle reacties Link kopieren
Ohhh en nog een leuke:

Telefoon- en faxdienst! Onze directeur was ook meester van groep 7/8, dus kon niet steeds naar kantoor rennen als de telefoon ging. Elke dag kreeg een achtste groeper dan telefoondienst, als de telefoon ging mocht je naar de meester zijn kantoor gaan en de telefoon opnemen STOER dat we onszelf vonden dan!



En bij de klassen langs als je jarig was, kreeg je een kaartje van elke juf/meester en mocht je hen een gevulde koek geven En in de eigen klas natuurlijk snoep uitdelen. En dan werd je toegezongen, waarvoor je op tafel moest gaan staan (rooie koppen altijd!!).
Ik heb nog op een echte ouderwetsche katholieke Kleuterschool gezeten. De jongens en de meisjes zaten apart aan grote tafels, en dan was er ook nog een strikte scheiding tussen de Jongste Kleuters en de Oudste Kleuters. Onze juf heette Juffrouw Geerlings, haar voornaam weet ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Van het onderwijs aldaar kan ik me weinig herinneren, alleen dat Juffrouw Geerlings een prik-fetisj had en we naar mijn gevoel echt dagen achtereen zaten te prikken. Enorme prikwerkstukken kwamen er mee naar huis, alles voor de Fijne Motoriek! Ik was een augustuskind en op grond daarvan heb ik ook een heus Schoolrijpheids Onderzoek ondergaan, want ik zou nog geen zes zijn bij intrede in de Eerste Klas der Lagere School en dat was natuurlijk heel Eng.



Die Lagere School kan ik kort over zijn: dat was een poel van dodelijke verveling en ik werd er verschrikkelijk gepest. In de vijfde klas heb ik ten einde raad het schoolplein aangedweild met de grootste pester (zij wachtte me na schooltijd elke dag op om me in elkaar te rammen, en op een goeie dag had ik daar dus genoeg van). Die legendarische vechtpartij heeft wel geholpen, in die zin dat niemand me meer durfde te pesten uit angst voor een pak slaag. Gelukkig praten we over 1977, toen was een pak rammel nog geen aanleiding tot bemoeienis van Jeugdzorg .

Bleef over de dodelijke verveling. Ik was best wel een slimmerik en al die eindeloze herhaling van de stof was duidelijk niet aan mij besteed. De meesters hadden dat ook wel in de gaten, dus werd ik ingezet als vervangende leesmoeder in de eerste klas, mocht ik een paar notoire dyslectici bijspijkeren tijden het groepslezen, boodschappen doen, koffie zetten, brieven wegbrengen, op de kleuters passen als de juf even weg moest, dictees nakijken en corrigeren, dat soort dingen. Ondanks het feit dat ik dus nogal veel de klas uit was heb ik de Lagere School afgesloten met een citoscore van 550 en een klapzoen van de meester, maar ik kijk er nog steeds niet met plezier op terug.
Alle reacties Link kopieren
Mijn school was trouwens een RK school, de enige school in het dorp. Ik vond school in het algemeen niet leuk. Maar qua vriendschappen was het de beste tijd van mijn leven. We hadden een hele leuke klas. Op de middelbare had ik alleen nog vriendinnen van de basisschool. Er kwamen helaas geen nieuwe schoolvriendinnen bij. Ik had nooit een echte klik met de meiden op mijn nieuwe school.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 21 augustus 2014 @ 21:13:

Ik heb nog op een echte ouderwetsche katholieke Kleuterschool gezeten. De jongens en de meisjes zaten apart aan grote tafels, en dan was er ook nog een strikte scheiding tussen de Jongste Kleuters en de Oudste Kleuters. Onze juf heette Juffrouw Geerlings, haar voornaam weet ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Van het onderwijs aldaar kan ik me weinig herinneren, alleen dat Juffrouw Geerlings een prik-fetisj had en we naar mijn gevoel echt dagen achtereen zaten te prikken. Enorme prikwerkstukken kwamen er mee naar huis, alles voor de Fijne Motoriek! Ik was een augustuskind en op grond daarvan heb ik ook een heus Schoolrijpheids Onderzoek ondergaan, want ik zou nog geen zes zijn bij intrede in de Eerste Klas der Lagere School en dat was natuurlijk heel Eng.



Die Lagere School kan ik kort over zijn: dat was een poel van dodelijke verveling en ik werd er verschrikkelijk gepest. In de vijfde klas heb ik ten einde raad het schoolplein aangedweild met de grootste pester (zij wachtte me na schooltijd elke dag op om me in elkaar te rammen, en op een goeie dag had ik daar dus genoeg van). Die legendarische vechtpartij heeft wel geholpen, in die zin dat niemand me meer durfde te pesten uit angst voor een pak slaag. Gelukkig praten we over 1977, toen was een pak rammel nog geen aanleiding tot bemoeienis van Jeugdzorg .

Bleef over de dodelijke verveling. Ik was best wel een slimmerik en al die eindeloze herhaling van de stof was duidelijk niet aan mij besteed. De meesters hadden dat ook wel in de gaten, dus werd ik ingezet als vervangende leesmoeder in de eerste klas, mocht ik een paar notoire dyslectici bijspijkeren tijden het groepslezen, boodschappen doen, koffie zetten, brieven wegbrengen, op de kleuters passen als de juf even weg moest, dictees nakijken en corrigeren, dat soort dingen. Ondanks het feit dat ik dus nogal veel de klas uit was heb ik de Lagere School afgesloten met een citoscore van 550 en een klapzoen van de meester, maar ik kijk er nog steeds niet met plezier op terug.



Oh god, alsof ik mijn eigen jeugd teruglees! Alleen heette de zure non/juf op mijn kleuterschool juf Nelly. Ook zij liet ons eindeloos prikken. Heeft niets geholpen voor mijn fijne motoriek, kan nog steeds niet netjes mijn nagels lakken.



Verder heb ik in heel klas 6 ook allerlei stomme klusjes gedaan, want de stof had ik af. Ik was "remedial teacher" voor de jongen in de klas die nog steeds niet kon lezen, mocht in de mediatheek alle boeken netjes op volgorde zetten enz. Kortom, ik leerde niets meer, en het is dan ook niet zo vreemd dat ik op het gymnasium vastliep toen er echt geleerd moest worden....
Alle reacties Link kopieren
Boom, roos, vis, vuur, mus, Pim ...
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 22 augustus 2014 @ 00:09:

Boom, roos, vis, vuur, mus, Pim ...... tak!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me vooral herinneren dat het liedje Eternal Flame van The Bangles helemaal hot was toen ik naar de kleuterschool ging. Alle oudere 'grote' meisjes uit groep zes en groep acht liepen helemaal weg met dat nummer en waren groot fan.



De grote meisjes vonden me schattig en wilden graag met me spelen. In mijn kleuter-ogen waren die meisjes ontzettend groot en haast volwassen. Als ik nu meisjes uit groep zes en acht zie zijn het echt van die meisjes, haha!



Ik zat op een katholieke basisschool en iedere ochtend deden we bidden. Verder begon ik in groep 7 te menstrueren en kreeg ik borsten en kan me herinneren dat het ontzettend verwarrend voor me was. Veel meisjes in mijn klas waren namelijk nog echt kind terwijl ik het lichaam van een tiener begon te krijgen. Tot overmaat van ramp lekte het ook nog uit (no pun intended ) en toen werd ik geplaagd.



Voelde me absoluut niet meer op mijn gemak tussen de klimrekken en was zo blij toen ik na groep acht eindelijk naar de middelbare school ging, ik was er helemaal aan toe.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en boom roos vis vuur kan ik me ook nog herinneren uit groep drie, evenals de boekjes uit de serie Veilig Leren Lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven