hoe vieren andere landen verjaardagen/feestjes?

19-01-2021 12:25 77 berichten
Als echte nederlander ben ik opgegroeid met de kringverjaardag. Af en toe ga je eens naast iemand anders zitten maar voor het grootste deel van het feestje zit je. Bij een bijzondere verjaardag lees 40, 50 wordt er uitgepakt en zet men statafeltjes neer. klein buffetje etc. Maar ik moet bekennen dat dan nog iedereen de neiging heeft om weer te gaan zitten. Maar ik lees wel dat er lachwekkend wordt gedaan over de nederlandse kringverjaardag. Ik kan me echter weinig voorstellen hoe je anders een verjaardag viert. Of een willekeurig ander feest. Wie kan me uitleggen hoe in andere landen verjaardagen etc gevierd worden en wat daar wezenlijk anders gaat dan bij ons.
Alle reacties Link kopieren
eh... ik ben oerhollands maar vier verjaardagen ook niet zo hoor. Bij mij/in mijn vriendengroep) staan de meeste in rondom de keuken/bar en aan sta tafels, je loopt van ene groepje naar de andere etc etc. Vaak met tuindeuren open en dan zit er een groepje buiten etc etc.

Geen kringverjaardagen hier!
Alle reacties Link kopieren
Mijn man komt uit Latijns Amerika. Een verjaardag is altijd met (veel) eten erbij, niemand gaat met honger naar huis. De muziek staat aan en er wordt ook veel gedanst. Af en toe zitten mensen ook maar niet continue.
Tot nu toe in België niet heel anders meegemaakt. Alleen dat in plaats van een borrelplank of toastjes er roomboterpuntjes met beleg op tafel komen. Je komt er ook echt niet met honger weg en dat is de bedoeling ook niet.
Bij mijn schoonfamilie althans! We zitten daar ook vaak aan de eetkamertafel en niet rondom de salontafel.
Surinaamse vrienden maken heul veul eten als er iets gevierd wordt. Zodra iedereen een paar bordjes eten opheeft, wordt er gedanst. Ook als er niet of weinig alcohol inzit.
Ik ben Nederlander, maar maak kring verjaardagen echt amper mee gelukkig.

Wat ik ken uit m'n familie/vriendenkring:
Lekker uit eten met een leuke club mensen.

Met een vriendin haar verjaardag gingen we naar zo'n ding waar je opgesloten wordt en met spelletjes doen eruit kan komen (ben echt de naam kwijt).

En verder vooral lekker sta tafels, buiten en binnen een feestje.
Weleens met Dj etc. Gewoon gezellig en gelukkig geen kring..
anoniem_63e725841dfb3 wijzigde dit bericht op 19-01-2021 12:34
0.23% gewijzigd
Miek_ schreef:
19-01-2021 12:31
Mijn man komt uit Latijns Amerika. Een verjaardag is altijd met (veel) eten erbij, niemand gaat met honger naar huis. De muziek staat aan en er wordt ook veel gedanst. Af en toe zitten mensen ook maar niet continue.
Dit klinkt echt beregezellig! :)
Qiyara schreef:
19-01-2021 12:33
Ik ben Nederlander, maar maak kring verjaardagen echt amper mee gelukkig.

Wat ik ken uit m'n familie/vriendenkring:

Lekker uit eten met een leuke club mensen.
Met een vriendin haar verjaardag gingen we naar zo'n ding waar je opgesloten wordt en met spelletjes doen eruit kan komen (ben echt de naam kwijt).

En verder vooral lekker sta tafels, buiten en binnen een feestje.
Weleens met Dj etc. Gewoon gezellig en gelukkig geen kring..
Escaperoom?
Alle reacties Link kopieren
Amy_Santiago schreef:
19-01-2021 12:32
Tot nu toe in België niet heel anders meegemaakt. Alleen dat in plaats van een borrelplank of toastjes er roomboterpuntjes met beleg op tafel komen. Je komt er ook echt niet met honger weg en dat is de bedoeling ook niet.
Bij mijn schoonfamilie althans! We zitten daar ook vaak aan de eetkamertafel en niet rondom de salontafel.
Inderdaad, het enige verschil is dat de hele familie gefeliciteerd wordt in Nederland. Ik blijf mij daarover verbazen :-D
Alle reacties Link kopieren
Amy_Santiago schreef:
19-01-2021 12:33
Dit klinkt echt beregezellig! :)
Dat is het ook :) Hoop dat het snel weer allemaal kan want ik mis het enorm.
Ik vraag me altijd af of er echt mensen bestaan die zo'n 'kringverjaardag' leuk vinden. Zelf maak ik het zelden mee, maar als ik er eens per ongeluk beland wil ik zo snel mogelijk weer weg.
Amy_Santiago schreef:
19-01-2021 12:34
Escaperoom?
Ja!! Dank je. Zat ondertussen al te Googlen 😁
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
19-01-2021 12:36
Ik vraag me altijd af of er echt mensen bestaan die zo'n 'kringverjaardag' leuk vinden. Zelf maak ik het zelden mee, maar als ik er eens per ongeluk beland wil ik zo snel mogelijk weer weg.
Ligt ook aan het type kringverjaardag. Het kan ook heel gezellig zijn. Bijkletsen, hapje, meer dan voldoende drank :P muziekje op de achtergrond. Je hebt natuurlijk verschillende type kringverjaardagen.
Wijndruifje schreef:
19-01-2021 12:35
Inderdaad, het enige verschil is dat de hele familie gefeliciteerd wordt in Nederland. Ik blijf mij daarover verbazen :-D
Ja, stom eigenlijk hè? Wij doen tegenwoordig alleen nog 'gefeliciteerd met je zoon/dochter' en onder mijn generatie (millennials) zie ik dat gelukkig ook steeds minder. Maar vroeger, ja, echt bizar hoeveel mensen je feliciteerden met je oom/tante/neef/nicht. :|
Alle reacties Link kopieren
Toen wij jonger waren veel muziek en dans .sta tafels.en voor de enkele die wilde zitten n stoel .
Op n gegeven moment houdt dat op. mensen krijgen lichamelijk iets .of ze overlijden . kreeg zelf ook iets waardoor ik niet meer kon dansen .en zo wordt vanzelf zonder dat je dat wil.alles anders .
Dat geloof je niet als je jong bent .ik dacht ook altijd .mij gebeurt dat niet ik blijf altijd fris en fruitig 😅😅en ga dansend ten onder.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
JackyBee schreef:
19-01-2021 12:36
Ik vraag me altijd af of er echt mensen bestaan die zo'n 'kringverjaardag' leuk vinden. Zelf maak ik het zelden mee, maar als ik er eens per ongeluk beland wil ik zo snel mogelijk weer weg.
Ik ben er zo eentje. :$ Ik vind het zo lekker keuvelen. En er is taart! Man moet meestal aangeven dat 'ie wil gaan want ik kan anders de hele middag blijven hoor. :proud:
chrisjoh schreef:
19-01-2021 12:42
Toen wij jonger waren veel muziek en dans .sta tafels.en voor de enkele die wilde zitten n stoel .
Op n gegeven moment houdt dat op. mensen krijgen lichamelijk iets .of ze overlijden . kreeg zelf ook iets waardoor ik niet meer kon dansen .en zo wordt vanzelf zonder dat je dat wil.alles anders .
Dat geloof je niet als je jong bent .ik dacht ook altijd .mij gebeurt dat niet ik blijf altijd fris en fruitig 😅😅en ga dansend ten onder.
Hoe oud ben je dan wel niet?
M'n vader is inmiddels 70 en zijn verjaardagen zijn nog steeds geen kring verjaardag. Uiteraard met zit mogelijkheden. Maar hij staat altijd volop bij de bbq, muziek aan, sta tafels. Hartstikke gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Duitsers hebben snoepgoed op tafel staan (haribo) en staan vaak aan een statafel met een pul bier tijdens een verjaardag in de avond. Er wordt dan geen koffie of gebak geserveerd. Wordt de verjaardag smiddags gevierd dan krijg je juist alleen koffie en gebak, de gastvrouw bakt meerdere Kuchen die allemaal geproefd moeten worden als je haar niet wilt beledigen. Daarna hoef je dus even geen eten meer ;-)

Wordt er een rond getal gevierd dan wordt er een zaal afgehuurd waar een menu wordt geserveerd, standaard beginnend met Hochzeitsuppe en afgesloten met herrencreme en/of ijs als dessert.
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
19-01-2021 12:36
Ik vraag me altijd af of er echt mensen bestaan die zo'n 'kringverjaardag' leuk vinden. Zelf maak ik het zelden mee, maar als ik er eens per ongeluk beland wil ik zo snel mogelijk weer weg.
Ik vind het inderdaad het ergste wat er is. Een voordeel van het feit dat mijn relatie sinds vorig jaar over is, is het gegeven dat mijn ex-schoonfamilie nogal van de kringverjaardagen is. Daar ben ik lekker van af. Mijn eigen familie is niet zo groot en viert verjaardagen meestal met een etentje, dat is redelijk betaalbaar als je met niet zo veel bent en veel gezelliger ook. Nou ja, nu met corona kan het niet maar iedereen is toch in de zomer jarig, dus wie weet.

Het ergste van een kringverjaardag vind ik dat je aan je zitplek gebakken bent. Het is echt niet de bedoeling om iemand stoel te pakken als diegene even naar de wc is.

Een Italiaanse vriendin van mij snapt die Nederlandse kringverjaardagen ook niet. Sowieso vertelde zij dat je je verjaardag in Italie niet per se thuis met familie viert. Volgens haar vieren veel Italianen het met vrienden in een restaurant. Nu zag ik op vakanties in Italie inderdaad heel vaak grote gezelschappen die iemands verjaardag vierden, meestal in een pizzeria.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Qijara een beetje raar dat jij er blijkbaar van uit gaat dat iedereen het geluk heeft gezond te blijven tot oudere leeftijd,er zijn helaas ook jongere mensen die gezondheidsproblemen hebben. Meer dan jij je in kunt denken als ik jouw bericht zo lees.
Alle reacties Link kopieren
Westerse Turken met een beetje geld (meer conservatieve Turken vieren in principe geen verjaardagen of hooguit kinderverjaardagen):

Voor kinderen: grote taart en feest met de klas/ andere vrienden in een speelparadijs/ restaurant met speelgelegenheid. Vaak blijven de ouders dan ook en is er voor hen ook te eten/drinken geregeld.

Volwassenen: uit eten met vrienden/ evt daarna drinken/dansen,.

Niet thuis dus.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Qiyara schreef:
19-01-2021 12:48
Hoe oud ben je dan wel niet?
M'n vader is inmiddels 70 en zijn verjaardagen zijn nog steeds geen kring verjaardag. Uiteraard met zit mogelijkheden. Maar hij staat altijd volop bij de bbq, muziek aan, sta tafels. Hartstikke gezellig.
Ik denk dat het ook nogal verschilt wanneer de verjaardag wordt gevierd. Die van mij is in februari, dus altijd binnen en dan gewoon op de bank, stoelen erbij, groepje in de keuken wat staat te kletsen enz. Mensen wisselen ook continu van plek.
Man is in juli jarig, daar heeft ooit de helft van de mensen in het opblaaszwembad gelegen tijdens zijn verjaardag :mrgreen:
Hier (NL) ook kringverjaardagen gewend. Bij zowel jongeren als ouderen. Vind het altijd wel gezellig, vooral ook omdat ik niks anders gewend ben.
Leuk topic.

Als ik een feestje geef, is het minder een kring feestje. Iedereen staat en zit door elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me van België helemaal niet jaarlijkse feestjes voor volwassenen herinneren. En al zeker niet dat we dan naar elke tante oom en nichtje moesten. Maar misschien ligt dat aan mijn familie. Kinderverjaardagen wel, dat wordt wel gedaan, maar bij volwassenen was het meestal met ronde getallen een groter feestje - dan in een zaaltje met eten, drinken, dansen. Of gewoon trakteren op café voor de vriendenkring.

Ik kijk zelf elk jaar hoe en waar ik zin in heb - soms is dat gewoon met twee vriendinnen uit eten, soms een kringetje, soms een dagje "zoete inval" en nog een ander jaar doe ik helemaal niets en hou ik een me-time dagje.
Ik ben een beetje allergisch aan dat hele verplichte gedoe rondom verjaardagen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Wanneer heb je een kringverjaardag? Wij hebben meesten 2 of 3 kringen. Staand in de keuken, zittend rondom de bank en zittend aan tafel. En de kinderen rennen en spelen er doorheen.
Soms kom ik ergens waar iedereen in 1 kring zit maar ook dan wisselt iedereen van plaats als er iemand naar de wc is oid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven