Hoe zet ik mezelf weer in beweging?

14-10-2009 11:08 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
waarschijnlijk niet het eerste topic met dit onderwerp. Maar ik kan het niet echt terugvinden.

ik baal een beetje van mezelf. Ik ben gewoon niet gelukkig. Ik ben een gezonde, jonge meid en ik heb het gevoel dat ik mijn leven vergooi. Misschien ook doordat ik nogal hoge eisen aan mezelf stel. Ik heb het laatste jaar nogal wat meegemaakt en merk dat ik daardoor meer overleef dan leef. Mijn werk vind ik heel leuk en het gaat goed. Ik heb leuke vriendinnen, maar ik regelmatig mee afspreek. Helaas geen leuke man in mijn leven, eigenlijk al jaren niet. Maar mijn vrije tijd..... ik heb het gevoel dat ik er niet uithaal wat er inzit.

s Avonds en in het weekend ben ik vaak toch moe van 40 uur werken. Bovendien als alleenstaande ook in mijn eentje mn huishoudentje. En als ik dan gekookt heb en gegeten en afgewassen, dan kruip ik al snel op de bank met een boek of voor de tv. Voor ik het weet is het bedtijd en heb ik niets gedaan. De weekenden gaan in 5 minuten voorbij en ik laat me meer leven door wat er gebeurd dan dat ik echt zelf kies wat ik wil doen.

Ik heb vriendinnen om me heen die allerlei cursussen en workshops doen, sporten, fotograferen, kleding maken en dat ook nog eens combineren met eeen gezin (vaak niet met fulltime baan).

Hoe kan het dat mij dat niet lukt? Ik wil heel graag wat meer aandacht voor mezelf hebben en mezelf in beweging krijgen zonder daar andere mensen voor nodig te hebben. Ik heb dit ook al heel vaak gedacht, maar in de praktijk blijf ik toch steeds op de bank zitten en stel ik het uit.

Herkent iemand dit en hoe heb je jezelf toch in beweging gekregen?
Waarom vind jij het niet waard om in jezelf te investeren? Klinkt misschien en beetje raar en waarschijnlijk heb je het gevoel dat je uit moet rusten van de moeilijke periode maar langzaam in beweging omen is dan ook moeilijk.

Oke, je werkt fulltime, een persoonshuishouden en je ziet je vriendinnen met regelmaat.

Heb je het wel eens aan je vriendinnen gevraagd hoe zij dat allemaal managen?

* Zoek eerst uit wat jij leuk vind! Dan ben je gemotiveerd om aan iets te beginnen.

* Maak afspraken om bij iemand te gaan eten.(ja, ook door de weeks)

* Ga op een paar vaste avonden sporten (misschien met vriendin)

* Zoek een cursus die jij echt leuk vind.

Is dit misschien iets?
Nee echt?
ik herken het wel... en de enige manier is:

gewoon doen!

klinkt makkelijker dan het is... maar een andere manier is er niet... een ander kan het niet voor je doen ;)

en anders accepteren dat jij niet zo'n hectisch leven hebt en gewoon lekker "zen" op de bank zit in je vrije tijd

maar weet je wel zeker dat het leven van je vriendinnen echt zoveel leuker en interessanter is? vaak lijkt het allemaal veel beter dan het in t echt is...
Gewoon doen is ook mijn optie. Ik heb bij mezelf gemerkt dat je van op de bank hangen, juist slomer en moe wordt, dan als je wel iets onderneemt. Al is het maar een half uurtje wandelen na het eten. B.v. met een vriendin. Of het eten met vrienden wat ik hierboven ook al zag staan. Na het werk afspreken, dan kan je altijd nog op tijd naar huis als je moe bent.

Wat doe je dan trouwens in het weekend, dat de tijd zo snel voorbij gaat? Overigens vind ik er niets mis mee hoor, lekker op de bank met een boek vind ik ook heerlijk!
quote:Tirzah schreef op 14 oktober 2009 @ 11:08: En als ik dan gekookt heb en gegeten en afgewassen, dan kruip ik al snel op de bank met een boek of voor de tv. Voor ik het weet is het bedtijd en heb ik niets gedaan.Dus een boek lezen of tv kijken is 'niks doen'?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Het is toch helemaal niet erg om op de bank te hangen met een boek of voor de tv?

Als jij hiervan tot rust komt heeft jou wlichaam dat nodig.

Ik snap ook wel dat je 'iets' wilt gaan doen, maar ik denk niet dat je jezelf met anderen moet gaan meten. Jouw lichaam geeft zelf aan of het op de bank wil hangen of iets wilt gaan doen.

Als je toch wat wil doen, pak een notitieblok en maak een lijst van dingen die je wil gaan doen in je leven. Dan kun je elke keer de leukste uitkiezen en dat gaan doen. Heb ik ook gedaan (was lui en wilde wat doen) en het is zo leuk om al je dromen waar te maken. Als je bezig bent met die lijst bereid je je lichaam erop voor om dat te gaan doen, en in mijn geval deed ik het ook nog omdat het allemaal leuke dingen zijn!
bedankt voor jullie reacties!

@ suus, met die eerste opmerking sla je wel de spijker op de kop. Ik vraag me namelijk zelf ook vaak af of ik het mezelf gewoon niet waard vind? Maarja... hoe verander je dat..

@ jip, het klopt dat ik het leven van anderen waarschijnlijk idealiseer. Sterker nog er zullen mensen om mij heen zijn die vinden dat ik juist degene ben die het goed voor elkaar heeft. Als ik het realistisch bekijk. Maar toch ben ik niet blij. Het maakt me ook niet zo uit hoe andere mensen me zien, het gaat me meer om mijn eigen gevoel.

Jullie geven allebei wel goede tips. Waar het uiteindelijk om gaat is natuurlijk gewoon mezelf die schop onder mijn kont geven. Maar dat blij ik maar uitstellen. En ik weet niet waarom. Want ik wil het echt heel graag.

Ik vin dhet ook lastig dat als ik een leuke cursus ofzo zie dan vraag ik me al meteen af waar ik de energie vandaag moet halen. Terwijl ik heus wel weet dat je juist energie krijgt van leuke dingen doen. Soort van vicieuze cirkel ofzo...

Wel fijn om het er even zo over te hebben. Merk dat het me best wel hoog zit. Ik denk dat ik het ook eens in real life met mn vriendinnen ga bespreken.
hmm ja op de bank voor de tv hangen valt bij mij inderdaad in de categorie nisk doen.... vooral omdat het zo passief is.
@xxxKusje, dat wil ik dus eigenlijk doen, er gewoon bewust mee aan de slag gaan wat ik wil doen. Ik bedoel, ik ben nu vrijgezel en jong en eigenlijk heb ik met weinig mensen rekening te houden, maar ik heb het gevoel dat ik daar niks mee doe.

Eerlijk gezegd weet ik ook niet heel goed wat ik nou wil. Ik zou heel graag echt iets ontdekken dat ik helemaal voor mezelf doe. Als ik daar echt van geniet zal ik vanzelf de energie hebben. Maar ik vind het moeilijk om te ontdekken wat dan.
Maar je móet toch niet perse jong en dynamisch en actief zijn? Wat is er mis met gewoon lekker op je eigen tempo je ding doen? En als je ding nou een boek lezen / tv kijken is...
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
tsja............ jullie zeggen allemaal hetzelfde, dus wellicht hebben jullie gelijk.

Waarom knaagt het dan zo aan me... Ik voel me gewoon saai. Ik heb het gevoel dat ik me niet echt ergens in kan uiten.
Wil je zelf graag die dingen doen die je noemt (cursus, workshop etc) of vind je dat je zoiets zou moeten doen omdat je vriendinnen dat ook doen?

Ik werk 40 uur, mijn vriend ook en doen dus samen het huishouden. Ik sport 3x per week, maar daarnaast heb ik ook echt geen zin meer om nog iets te doen!

Ja leuke dingen in het weekend, maar cursus of iets dergelijks vind ik nu echt teveel.

En kan me echt voorstellen dat 40 uur werken, koken en afwassen elke dag, dat er van de avond ook weinig over blijft.

Ik denk dat je goed voor jezelf moet bedenken of er echt iets is wat je graag wilt doen en wat dat dan is en of je zin hebt om daar je avonden aan te besteden.

Lijkt mij niks mis mee om s avonds gewoon te lezen en tv te kijken, alleen moet je zorgen dat je daar dan ook echt voor kiest zodat je je er ook bij neer kan leggen en er van kan genieten! Zolang jij blijft denken dat je niet genoeg doet en dat je je tijd niet nuttig besteed (is ontspannen niet nuttig?), blijf je een onvoldaan gevoel houden.
het punt is inderdaad denk ik dat ik niet bewust kies voor deze vorm van ontspanning. Tv kijken op zn tijd is heerlijk, natuurlijk. Maar vaak ga ik gewoon even zitten, vind ik er eigenlijk niks aan, maar zet dat ding toch niet uit en blijf gewoon als een zombie naar dat scherm staren tot het bedtijd is. Ik ben gewoon hartstikke lui denk ik. Ik vind het soms al te veel moeite om er een lekkere kop thee bij te maken. En dat ik dat al te veel moeite vind, zegt mij toch dat ik t mezelf blijkbaar niet echt waard vind ofzo.....

Ach ik moet gewoon die knop zien om te zetten denk ik. Aan de ene kant tevreden zijn met hoe het is en aan de andere kant meer actie ondernemen waar ik daar behoefte aan heb..
Vergelijk je zelf niet met je vriendinnen.

Vaak wordt gedacht dat je als alleenstaande meer tijd over zou hebben omdat je niet voor een gezin hoeft te zorgen.

Maar als alleenstaande moet je ook alles zelf doen.

Toen ik nog alleen woonde en full time werkte had ik ook het gevoel dat ik nergens tijd voor had. Toen ik ging samenwonen kon ik het huishouden ineens delen en ben ik een dag minder gaan werken en hield toen veel meer tijd over.

Misschien kan jij een werkster nemen zodat je minder tijd aan het huishouden hoeft te besteden. In de tijd die je dan overhoud kun je een cursus gaan volgen of gaan sporten.

Misschien is het mogelijk om minder te gaan werken als is het maar 2 uur per week dat is toch weer 2 uur extra om iets te gaan doen.

Kies iets wat je echt leuk vind dat houd je langer vol dan gaan sporten omdat het zo gezond is of een cursus volgen omdat het zo goed voor je ontwikkeling zou zijn.

Kies iets waar je op vase tijden heen moet. Als je mag komen wanneer je wil denk je veel te snel ik ga morgen wel.
SJa.. die vriendinnen zouden misschien wel eens lekker op de bank willen zitten met een boek (iets wat er bij mij helaas als eerste bijin schiet)

Ik zou, als je echt meer wilt doen, me gewoon inschrijven voor een cursus of me opgeven voor een leuke sport. In elk geval iets waar je heen móet, niet met jezelf afspreken elke week wel wat te gaan doen, dan komt het er niet van.

Succes

ik heb wel een beetje hetzelfde probleem. Wat hier ook al gezegd wordt is ook waar: hoe meer je zit, hoe minder je in beweging komt. Best wel jammer, eigenlijk.

Vergeet aan de andere kant niet dat rust nemen ook heel belangrijk is!
Later is nu
overigens heb ik ook vienden die altijd alleen op de bank hangen en verslaafd zijn aan elk tvprogramma. Daar heb ik geen enkel oordeel over. Het verschil met mij is dat zij er ook echt van genieten. Ik doe het meer bij gebrek aan beter (of bij gebrek aan energie)
Gebrek aan beter vind ik wat dat betreft geen goede reden.

Er zijn natuurlijk genoeg leuke dingen te doen, en als je het echt graag zou willen, wat houd je dan tegen?

Denk je dat bijvoorbeeld 1 avond per week zoiets doen te zwaar is? Want misschien als het gewoon vaststaat op bijvoorbeeld elke dinsdag, dat het prima te doen is omdat het in je ritme zit.

En das natuurlijk ook zo met eten en afwassen, kan je niet vaker samen met vriendinnen eten of bij je ouders?

Scheelt je tijd en het is goed voor je sociale leven
diedietje, de vraag wat houdt je tegen is juist waar ik naar op zoek ben..... ik weet het niet en doordat ik het niet weet heb ik het idee dat ik het niet echt kan oplossen

ik denk dat het voor een deel ook onzekerheid is waardoor ik kies voor de veilige weg.
Misschien moet je het dan maar gewoon eens gaan doen!

En dan niet meteen iets kiezen, waar je een jaar aan vast zit. Maar gewoon dingen bedenken die je leuk lijken en waar je zin in hebt.

Maar nog steeds heb ik het idee dat je er zelf helemaal niet zo'n behoefte aan hebt, maar meer het idee hebt dat het 'hoort' omdat je vriendinnen het ook kunnen. Of niet?
ik weet het niet. Ik denk het niet eigenlijk. Ik ben er nog nooit door iemand op aangesproken ofzo. En zoals ik al zei, ik heb ook genoeg mensen om me heen die helemaal genieten van op de bank hangen. Maar ik geniet er niet van. Soms wel natuurlijk... maar vaak ook niet.

Nouja zoals ik in het begin al zei, ik heb het gevoel dat ik niet veel uit het leven haal. En dat is niet iets dat ik echt vergelijk met anderen. Ik heb mezelf gewoon altijd gezien als een creatieve meid en misschien val ik mezelf daarin nu een beetje tegen. Als ik naar mijn eigen leven kijk, vind ik het oprecht ingekakt. Ik wil zo graag iets doen en iemand zijn waar ik trots op kan zijn.
ik denk er bijvoorbeeld regelmatig aan om iets in de lokale politiek te doen. Maar dat vind ik wel eng. Het is iets dat blijft bij een idee. Ik zal dat echt niet snel omzetten in het daadwerkelijk doen....... Ik weet niet hoe, ik durf niet, etc etc.

En dat terwijl ik een hele goeie baan heb, waarin ik echt daadkrachtig moet handelen enzo. Veel mensen denken dat ik heel stoer en zelfstandig ben..
quote:Tirzah schreef op 14 oktober 2009 @ 12:33:

En dat terwijl ik een hele goeie baan heb, waarin ik echt daadkrachtig moet handelen enzo. Veel mensen denken dat ik heel stoer en zelfstandig ben..Ik ken iemand die voor haar werk de hele dag knopen doorhakt die van invloed zijn op andermans leven, en ze hakt er op een dag flink wat door. Maar wat ze nou toch eens voor broodje zal eten bij de lunch is een te moeilijke beslissing. Misschien is het een een logisch gevolg van het ander? Daadkrachtig handelen overdag betekent in je vrije tijd even niets moeten? Ik moet in mijn werk 8 uur per dag met mensen praten, naar ze luisteren en ze adviseren. In mijn vrije tijd zal ik niet snel iemand opbellen of zo, ik moet al zo veel luisteren en praten.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
klinkt logisch supersmollie, toch zou ik die eigenschap ook graag voor mijn eigen persoontje inzetten........

maar al met al heeft het openen van dit topic me al goed aan het denken gezet. Ik wil iedereen alvast bedanken voor het waardevolle meedenken. Meer reacties zijn uiteraard altijd welkom.
Tirzah.. mijn ervaring is wel dat een activiteit, die je leuk vindt, je ook energie geeft. Misschien is het handig om het in het begin van de week te plannen, wanneer je de weekendenergie nog hebt
Later is nu
ik ben ook eigenlijk wel benieuwd wat andere mensen nou echt voor zichzelf doen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven