Hoe zou jij gedijen in een leger-setting? (luchtig)
woensdag 25 juni 2025 om 14:53
Helaas is na veel relatief rustige decennia het idee van een oorlog in Europa weer actueel. En in plaatsen als Oekraïene en Gaza zien we hoe verschrikkelijk dat is. Al dat leed, vernieling, dood. Afschuwelijk. En het is belangrijk om daar met respect bij stil te staan.
Maar soms heb je meerdere coping mechanismes nodig, en één die ik graag gebruik is "haha alles is belachelijk". En dat is de achterliggende vibe van deze post.
Recentlijk las ik een artikel op nu.nl over De Russische Dreiging (tm), met daarin een zeer strategisch geplaatste wervingsadevertentie van het leger. Ik was toch wel nieuwsgierig dus ik klikte erop om te kijken wat je allemaal kon doen/betekenen. Ik ben te oud voor bijna alle functies, maar begon wel te mijmeren. Hoe zou ik eigenlijk gedijen in een leger setting?
Met de oude reclames van geschikt/ongeschikt (weet je nog?) in gedachten kwam het volgende bij me boven:
Ik houd niet van kamperen, rennen, te lang buiten zijn.
Ik ben niet heel sterk een een beetje mieperig: het is altijd te koud of te warm of de zon is te fel etc.
Ik haaaat vroeg opstaan
Ik ben een linksige, progressieve nerd, terwijl (voor zover ik weet) de tendens in het leger meer praktisch/rechts/conservatief is, wat vast voor veel irritatie en wrijvingen gaat zorgen.
Ik wil niemand doodschieten.
Kortom: Weggestuurd bij de poort van de kazerne, ONGESCHIKT.
MAAR
Ik functioneer uitstekend in hierarchische systemen. Ik vind het geen enkel probleem als mensen mij vertellen wat ik moet doen. Lekker opdrachten uitvoeren, zalig. (of opdrachten geven, ook goed).
Ik vind zelf bedenken wat ik nou weer moet koken/aantrekken een crime, en zou heel blij worden van een uniform moeten dragen en elke dag in een kantine eten.
Ik vind symbolisme in kleding sws interessant, en zou het superleuk vinden om precies te leren waar al die lintjes en badges en kleurtjes en strepen allemaal voor staan.
Ik vind het doel van een geweer (mensen doden) vreselijk, maar het mechanisme van apparaat en de bijbehorende skills heel cool. Ik zou best willen leren hoe je moet schieten (maar dan op een schietschijf).
LOGISTIEK YES BABY. Veel functies in het leger draaien om "krijg x units van y om zo laat op plaats abc". Lekker samen met een andere mensen zorgen dat 400 vrachtwagens op 5 juni bij kamp X aankomen, zo efficiënt mogelijk? JA GRAAG. Of werken in een magazijn, en zorgen dat 20.000 soldaten de juiste maat sokken krijgen? HUUR MIJ IN.
Kortom: misschien toch heel geschikt?
En jij?
Maar soms heb je meerdere coping mechanismes nodig, en één die ik graag gebruik is "haha alles is belachelijk". En dat is de achterliggende vibe van deze post.
Recentlijk las ik een artikel op nu.nl over De Russische Dreiging (tm), met daarin een zeer strategisch geplaatste wervingsadevertentie van het leger. Ik was toch wel nieuwsgierig dus ik klikte erop om te kijken wat je allemaal kon doen/betekenen. Ik ben te oud voor bijna alle functies, maar begon wel te mijmeren. Hoe zou ik eigenlijk gedijen in een leger setting?
Met de oude reclames van geschikt/ongeschikt (weet je nog?) in gedachten kwam het volgende bij me boven:
Ik houd niet van kamperen, rennen, te lang buiten zijn.
Ik ben niet heel sterk een een beetje mieperig: het is altijd te koud of te warm of de zon is te fel etc.
Ik haaaat vroeg opstaan
Ik ben een linksige, progressieve nerd, terwijl (voor zover ik weet) de tendens in het leger meer praktisch/rechts/conservatief is, wat vast voor veel irritatie en wrijvingen gaat zorgen.
Ik wil niemand doodschieten.
Kortom: Weggestuurd bij de poort van de kazerne, ONGESCHIKT.
MAAR
Ik functioneer uitstekend in hierarchische systemen. Ik vind het geen enkel probleem als mensen mij vertellen wat ik moet doen. Lekker opdrachten uitvoeren, zalig. (of opdrachten geven, ook goed).
Ik vind zelf bedenken wat ik nou weer moet koken/aantrekken een crime, en zou heel blij worden van een uniform moeten dragen en elke dag in een kantine eten.
Ik vind symbolisme in kleding sws interessant, en zou het superleuk vinden om precies te leren waar al die lintjes en badges en kleurtjes en strepen allemaal voor staan.
Ik vind het doel van een geweer (mensen doden) vreselijk, maar het mechanisme van apparaat en de bijbehorende skills heel cool. Ik zou best willen leren hoe je moet schieten (maar dan op een schietschijf).
LOGISTIEK YES BABY. Veel functies in het leger draaien om "krijg x units van y om zo laat op plaats abc". Lekker samen met een andere mensen zorgen dat 400 vrachtwagens op 5 juni bij kamp X aankomen, zo efficiënt mogelijk? JA GRAAG. Of werken in een magazijn, en zorgen dat 20.000 soldaten de juiste maat sokken krijgen? HUUR MIJ IN.
Kortom: misschien toch heel geschikt?
En jij?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
woensdag 25 juni 2025 om 16:10
Ik kan goed commanderen, organiseren en plannen.
Verder ben ik te zwaar, onsportief, flauw, emotioneel en ontbreekt het me vaak aan doorzettingsvermogen.
Tot slot, ik ben al jaren vrijgezel, heb al zo lang geen dates meer gehad dat wanneer ik in een setting van afgetrainde mannen in uniform moet werken, mijn hormonen op hol slaan denk ik. Ik zou niet meer kunnen functioneren.
Verder ben ik te zwaar, onsportief, flauw, emotioneel en ontbreekt het me vaak aan doorzettingsvermogen.
Tot slot, ik ben al jaren vrijgezel, heb al zo lang geen dates meer gehad dat wanneer ik in een setting van afgetrainde mannen in uniform moet werken, mijn hormonen op hol slaan denk ik. Ik zou niet meer kunnen functioneren.
woensdag 25 juni 2025 om 16:28
Re hormonen: een aantal jaar geleden kwam ik wel eens op kazernes, en daar ontdekte ik dat het leger de enige plek lijkt te zijn waar De Snor (en dan niet hipster-ironisch maar jaren 80-serieus) nog geen taboe is. Dat hielp enorm ter afzwakking van het enthousiasme zeg maarEenbeetjevanditendat schreef: ↑25-06-2025 16:10

Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
woensdag 25 juni 2025 om 16:40
Tja... ik zeg altijd maar: principes zijn mooi, maar je kunt ze niet eten.
En ook: Alleen als je geld hebt, is vrijheid niet duur. (Uit het liedje Over de Muur van het Klein Orkest.)
Oftewel, als ik geen andere optie heb, ben ik overal toe bereid.
Praktisch: gezien mijn achtergronden (financieel administratie/IT), zal ik op die plekken terecht komen. Ik durf ook beslissingen te nemen, dus mogelijkheden genoeg.
Voor het veldwerk: ik weet niet in hoeverre een bril een beperking is.
En ook: Alleen als je geld hebt, is vrijheid niet duur. (Uit het liedje Over de Muur van het Klein Orkest.)
Oftewel, als ik geen andere optie heb, ben ik overal toe bereid.
Praktisch: gezien mijn achtergronden (financieel administratie/IT), zal ik op die plekken terecht komen. Ik durf ook beslissingen te nemen, dus mogelijkheden genoeg.
Voor het veldwerk: ik weet niet in hoeverre een bril een beperking is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 25 juni 2025 om 16:44
Mensen kunnen tegenwoordig niet eens hun eigen eten slachten, ik geloof echt niet dat ze wel mensen kunnen afschieten.Taskmaster schreef: ↑25-06-2025 15:03Ik denk dat heel wat meer mensen een ander mens kunnen doden, dan dat je denkt. Inclusief jijzelf. En we mogen god maar op onze blote knietjes bedanken dat we in deze tijd en in dit land geboren zijn, zodat we daar hopelijk nooit achter hoeven te komen.
Verder ben ik te oud, dik en sloom om voetsoldaat te worden. Maar ik kan wel goed organiseren, dus ik regel wel dingen achter de schermen in dit fictieve leger waar we allemaal in zitten.
Ik werk op de groep in de psychiatrie, dus een peloton onder mijn hoede nemen lijkt me prima. Ze zijn allemaal netjes aangekleed en gevoed op tijd bij hun oefening.
Klakkeloos orders aannemen ben ik wat minder goed in.
Fysiek fit ben ik met mijn chronische ziekte al helemaal niet.
Ik kan wel bovengemiddeld goed raak schieten voor iemand die nooit schiet. Handboog, luchtbuks, VR game, ik schiet altijd raak.
woensdag 25 juni 2025 om 16:48
woensdag 25 juni 2025 om 16:50
woensdag 25 juni 2025 om 16:50
woensdag 25 juni 2025 om 16:52
Oeh! Ik zie dat zich een sniper heeft gemeld

woensdag 25 juni 2025 om 16:56
Als het op een gegeven moment (hopelijk nooit) echt nodig is, zullen veel van de bij dit onderwerp genoemde zaken waarom men niet zou gedijen in het leger direct aan de kant worden geschoven. Dan is het gewoon alle hens aan dek. en hoef je niet meer aan te komen dat je pauze wilt hebben of niet tegen autoriteit kunt.
Daarnaast is het ook meestal wel zo dat als dingen echt moeten, mensen opeens veel meer kunnen dan dat ze zeggen als de druk er niet is.
Ik heb ooit wel eens een project gedaan met Nederlandse Defensie. En als er geen dreiging is vond ik het wel heel erg gezapig allemaal. Alles op z'n tijd en zo. Als leverancier kon ik er al niet tegen, als ik daar zou moeten werken ook niet. Al heb ik ook gezien dat als er iets is men ook heel snel kan schakelen.
Daarnaast is het ook meestal wel zo dat als dingen echt moeten, mensen opeens veel meer kunnen dan dat ze zeggen als de druk er niet is.
Ik heb ooit wel eens een project gedaan met Nederlandse Defensie. En als er geen dreiging is vond ik het wel heel erg gezapig allemaal. Alles op z'n tijd en zo. Als leverancier kon ik er al niet tegen, als ik daar zou moeten werken ook niet. Al heb ik ook gezien dat als er iets is men ook heel snel kan schakelen.
woensdag 25 juni 2025 om 17:01
Ik heb een kind dat bijna dienstplichtig is en zij maakt zich hier ook onironisch zorgen over. En ik eigenlijk ook. Oorlog voeren is vooral geen luchtige bezigheid.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 25 juni 2025 om 17:08
Ik zou daar echt niet gedijen. Ze zouden me na maximaal een week een vso én een zak met geld meegeven als ik dan maar alsjeblieft weg wil gaan. Ik kan heel slecht tegen het krijgen van commando's en wil altijd de ruimte houden om "nee" te kunnen zeggen.
Andere redenen?
- Het lijkt me vreselijk om in een tent of slaapzaal te moeten slapen, dan zou ik kiezen om in de auto te slapen en dat zal vast niet altijd kunnen.
- Je moet dan een uniform/werkkleding dragen. Groen staat me wel, maar ik wil mijn identiteit uit kunnen drukken met mijn kleding en elke dag hetzelfde kleden lijkt me te saai.
- Ritme en structuur zijn fijn en rustgevend, maar niet teveel en ik wil af en toe uitslapen.
- Vieze handen krijgen vind ik niet erg, stofhappen maakt me een kinderachtige dramaqueen.
- De psychologie achter groepjes die zich automatisch vormen vind ik interessant, maar ik maak er zelf liever geen deel van uit.
- Ik ben veel te empathisch en emotioneel om anderen als tegenstanders of de vijand te kunnen zien. En volgens mij bevries ik al als ik een wapen alleen nog maar zie, dus met mij gaan ze de oorlog niet winnen.
Andere redenen?
- Het lijkt me vreselijk om in een tent of slaapzaal te moeten slapen, dan zou ik kiezen om in de auto te slapen en dat zal vast niet altijd kunnen.
- Je moet dan een uniform/werkkleding dragen. Groen staat me wel, maar ik wil mijn identiteit uit kunnen drukken met mijn kleding en elke dag hetzelfde kleden lijkt me te saai.
- Ritme en structuur zijn fijn en rustgevend, maar niet teveel en ik wil af en toe uitslapen.
- Vieze handen krijgen vind ik niet erg, stofhappen maakt me een kinderachtige dramaqueen.
- De psychologie achter groepjes die zich automatisch vormen vind ik interessant, maar ik maak er zelf liever geen deel van uit.
- Ik ben veel te empathisch en emotioneel om anderen als tegenstanders of de vijand te kunnen zien. En volgens mij bevries ik al als ik een wapen alleen nog maar zie, dus met mij gaan ze de oorlog niet winnen.
Groei is de reis van wie je denkt te zijn naar wie je werkelijk bent.
woensdag 25 juni 2025 om 17:11
Ik heb eens na zitten denken over dit topic, want op zich kan ik me wel vinden in de stelling dat humor een hele fijne uitlaatklep is in akelige tijden. En dat mag wat mij betreft behoorlijk zwarte humor zijn.
Probleem met dit topic is alleen dat de akelige tijden voor NL nog (lang) niet aangebroken zijn. En dan wordt het toch al snel hahaha hihihi over andermans ellende, en daar heb ik toch echt iets op tegen.
Probleem met dit topic is alleen dat de akelige tijden voor NL nog (lang) niet aangebroken zijn. En dan wordt het toch al snel hahaha hihihi over andermans ellende, en daar heb ik toch echt iets op tegen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in