Hoe zwaar trappen met e-bike?

30-08-2018 11:42 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is al een hele tijd onverklaarbaar ziek, tenminste, ze is al een half jaar zo moe dat ze bijna niets kan. Ook niet naar school fietsen dus. De busverbinding is niet zo best en elke keer brengen en halen gaat ook niet. Nu had ik bedacht dat een e-bike misschien wel een oplossing zou kunnen zijn, maar het probleem is dat ze gewoon fietsen in heel langzaam tempo hooguit een half uurtje volhoudt (dat is dan 8 km per uur of zo en op een “goede” dag) en dan alsnog helemaal kapot is.

Met een e-bike moet je zelf meetrappen, is dat heel licht zodat je vrijwel niks hoeft te doen of merk je het lichamelijk alsnog wel? Ik heb er zelf nog nooit op gezeten. Voor een scooter is ze helaas nog te jong.
De school is trouwens een kilometer of 9 hier vandaan.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
30-08-2018 11:46


Pimpelmees, welke heb jij nu en wat voor een had je eerst?

Ik had een Gazelle, nu een Koga.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een e-bike gekocht terwijl ik toen al 12 jaar van een elektrische rolstoel gebruik maakte ( om even mijn energielevel aan te geven :) )
Ik heb een Qwic, met rotatieondersteuning. De andere vorm van ondersteuning voldeed voor mij niet.
Als je hem in een lage versnelling zet en je stapt op, en dan de ondersteuning vlot opvoeren, dan is het starten zeker niet zwaar.
Wel zwaar; uit een fietsenkelder omhoog duwen.

Ik heb hem altijd in de maximale ondersteuning. Wel goed in de gaten houden dat ze hem ergens kan opladen. Ik heb een paar keer de accu leeggereden (inschattingsfoutje) en dat is geen feestje. Je moet vrij snel herladen als je met max ondersteuning rijdt, dus daar moet thuis of op school een goede voorziening voor zijn.

Ik heb hem nu 3 jaar en ben er zo blij mee!
ambra schreef:
30-08-2018 17:26
Ik heb een e-bike gekocht terwijl ik toen al 12 jaar van een elektrische rolstoel gebruik maakte ( om even mijn energielevel aan te geven :) )
Ik heb een Qwic, met rotatieondersteuning. De andere vorm van ondersteuning voldeed voor mij niet.
Als je hem in een lage versnelling zet en je stapt op, en dan de ondersteuning vlot opvoeren, dan is het starten zeker niet zwaar.
Wel zwaar; uit een fietsenkelder omhoog duwen.

Ik heb hem altijd in de maximale ondersteuning. Wel goed in de gaten houden dat ze hem ergens kan opladen. Ik heb een paar keer de accu leeggereden (inschattingsfoutje) en dat is geen feestje. Je moet vrij snel herladen als je met max ondersteuning rijdt, dus daar moet thuis of op school een goede voorziening voor zijn.

Ik heb hem nu 3 jaar en ben er zo blij mee!
Mijn fiets heeft aan het stuur een draaihendel waarmee de motor mee gaat draaien op een snelheid van 5km/u. Speciaal voor dit soort hellingen. Ideaal! :)
Alle reacties Link kopieren
Whomi, ik kan hem ook wel iets ondersteuning meegeven, maar vind het duwen nog steeds zwaar. Die van jou klinkt daarin wat sterker.
Alle reacties Link kopieren
Bij die van mij werkt die ondersteuning alleen als de trappers draaien. Daar heb je niets aan als je uit de fietsenkelder loopt ;-) ... Inderdaad best zwaar!
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Ik heb ook een E-bike en loop best vaak tegen vooroordelen aan.
Mensen die denken dat je niet hoeft te trappen met een elektrische fiets, dat het eigenlijk een soort scooter is etc.
Ik heb er een hoop uitgeprobeerd en op allemaal moet je gewoon even hard trappen als op een gewone fiets, je hebt alleen een motor erin waardoor je dus harder vooruit gaat en wordt geholpen zeg maar.
Maar ik beweeg mijn benen net zoveel op de e-bike als op een gewone fiets hoor, je gaat alleen veel harder. Wellicht zit er verschil in en hebben ze speciale e-bikes voor mensen die hulp nodig hebben zoals je dochter TO, dat weet ik niet. Maar in mijn ervaring is het precies hetzelfde qua trap intensiteit als een gewone fiets ( met wind tegen heb ik het ook zwaar ).
Als je niet trapt ga je niet vooruit ( nogmaals in mijn ervaring, er zijn misschien wel e-bikes voor mensen die extra hulp nodig hebben ).

Laat je even informeren en ga bij fietsenwinkels proefritjes maken met je dochter, en laat haar ook langere stukken fietsen zodat ze het goed kan ervaren. Dus niet een rondje maar echt een minuut of 10-15. Het is een fikse investering maar ik ben zo blij met mijn fiets.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een idee om eerst een 2e hands te kopen, heb er voor mijn dochter 1 op de kop getikt voor €250, zij vind het ideaal fietsen (elke dag 16km heen en terug) Maar dan kan je eerst uitproberen of het gaat voor je er een boel geld aan Uitgeest en het blijkt nog steeds te vermoeiend te zijn.

Zij heeft hem wel voor de afstand en niet omdat ze snel moe is.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Ik leen regelmatig de e-bike van een vriendin. Zij heeft een Pegasus en die wil ik nu zelf ook aanschaffen. Wanneer je in een lage versnelling fietst met de maximale ondersteuning kost het trappen op deze fiets echt geen kracht.
Qua accu is het handig om er eentje te hebben met een groot bereik en die van de fiets af kan. Dan kun je hem binnen opladen. Accu verwijderen verlaagt ook de diefstalkans.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij kost het echt geen kracht, anders had ik het domweg niet gekund. Ja, je moet wel de trappers ronddraaien.
Ik merk het meteen als ik hem in een lagere ondersteuning zet, dan kom ik niet meer vooruit.
Als ik de mijne op stand 5 heb staan, kost het me ook echt geen kracht. Dan is alleen ronddraaien met de trappers al genoeg. En met stand 3 kost de mijne ook wel echt minder kracht dan een gewone fiets hoor.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties, we gaan eens rondneuzen en proefritjes maken. Alleen de trappers ronddraaien moet nog wel lukken. En een beetje beweging en frisse lucht zijn altijd beter dan elke dag met de bus of auto.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven