hoeveel geven op bruiloft?

06-06-2011 23:05 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb binnenkort een bruiloft en als kado heeft het stel geld gevraagd. Dat vind ik altijd erg lastig want ik weet nooit hoeveel ik moet geven.

Ik ben student en op het moment eigenlijk blut. Met de organisatie help ik en ik heb ook iets persoonlijks voor ze gemaakt, kleinigheidje.

Ik wil niet als krenterig overkomen en het zijn vrienden van me dus ik wil best mijn spaarvarken stuk slaan, maar het moet niet overdreven worden. Welk bedrag zou gepast zijn?
25 euro?
15-25 euro voor gewone kennissen of bij je aller dierbaarste hartsvriendin 50-100
Draai het eens om. Stel jij gaat trouwen. Je hebt een vriendin die nog studeert. Bij welk bedrag ben je verbaasd (wat véél!) en bij welk bedrag een tikje teleurgesteld? Ga daar tussenin zitten en je hebt het goede bedrag.
Als je echt blut bent, het echt goede vrienden zijn, en je al geholpen hebt met de organisatie, dan zou dat zelfgemaakte kleinigheidje toch genoeg zijn?

Ik heb mijn zus op haar bruiloft ook alleen maar een klein cadeautje gegeven (iets van 25 euro), dat wel heel persoonlijk was. En verder ben ik er dag en nacht voor haar als er iets is. Dan maakt de prijs van een cadeau toch helemaal niets uit?
Ik vind het ook lastig om voor dit soort gelegenheden een bedrag te bepalen. Het hangt af van wie de bruiloft is en hoeveel geld ik zelf heb op dat moment.

Als het goede vrienden van je zijn, dan weten ze toch ook wel dat je nu weinig geld hebt? Dan zullen ze je toch niet krenterig vinden? Daarnaast is het al heel leuk en lief dat je iets voor ze gemaakt hebt. Dat vergeten ze niet en dat geld verdwijnt op een grote hoop. Bovendien help je ze al met de organisatie.
20 euro vind ik een mooi briefje om te krijgen, als het erg goede vrienden zijn 50.
Ik weet niet of ik in jouw geval geld zou geven. Het is een wens van ze, geen verplichting voor jou. Misschien een leuk ontbijtpakketje maken voor de ochtend na de bruiloft? Of een ontspanningspakketje voor na de bruiloft? Gezichtsmaskertje, tabletje voor een voetenbadje, leuk tijdschrift voor haar en eentje voor hem. Flesje wijn er bij en klaar ben je. Alles samen in een leuke mand of in een doosje van de supermarkt dat je leuk bekleed met inpakpapier. Serpentines er in om het wat op te vullen, kadootjes er op, celofaan er om, lintje, kaartje. Klaar. Als je het een beetje op kleur uit zoekt ziet het er mooi uit. Het is persoonlijk en je hebt er aandacht aan besteed. Ik weet dat sommige mensen het vreselijk vinden maar wij hadden ook het welbekende envelopje op de kaart staan. Maar met alle andere kadootjes waren we net zo blij hoor! Het gaat er om dat je er bij bent op het feest en niet om de kado's.
Als student vind ik 15 euro een prima bedrag. Geld geven vind ik sowieso ontzettend saai.

Een persoonlijk cadeautje vind ik hartstikke leuk, dat zegt meer dan het geld.

Zelfs als je geen geld geeft hoef je je echt niet te schamen.
50, maar waar ik vandaan kom is dat een soort van "standaard" bedrag. En hoe closer het familielid hoe meer het dan wordt.

In NL is 25 geloof ik best gangbaar.
25 euro, voor een alleenstaande student: mooi bedrag toch. En anders koop je een cadeau/bios/bongo/diner-bon?
Ik zat zelf te denken aan 50, maar ik heb nogal de neiging iets te vrijgevig te zijn en de laatste tijd doe ik dat ook wat teveel.

Het is inderdaad een beetje saai, maar ik snap het wel, want zij hebben ook geen hoog inkomen dus waarschijnlijk financieren ze de dag ermee. Overigens zijn het mensen die er helemaal niet moeilijk over zouden doen hoor, al gaf ik alleen een plant.

Ik denk dat ik dertig euro geef en er een klein after-wedding-paketje bij doe.
Wat ik hier op viva eens gelezen heb: een dienblad waar je foto's in kan doen. Schijn je bij de Intratuin te kunnen kopen. Ik heb geen idee wat ze kosten. Maar misschien wel leuk om zoiets te doen en dan leuke foto's er in doen van het koppel.

Of 2 wijnglazen laten graveren met hun namen en trouwdatum en er een fles wijn bij doen.
dank voor de reacties trouwens!
Als ze om geld vragen zou ik niet zo snel voor een groot bedrag alsnog een cadeau geven in plaats van geld. Zelf zou ik ongeveer 25 a 30 euro geven, geloof ik, maar dat zou wel erg afhangen van de situatie (welke vriendin, hoeveel geld heb ik zelf, etc.)
Je wilt niet weten hoeveel envelopjes ik had op mijn bruiloft met een briefje van 5 erin.. En wel kruipend naar huis he.

Vindt het idee van Kaetje trouwens ook heel goed!
Ik hou meestal een beetje het bedrag dat je 'verbruikt' als leidraad aan. (Dat is een beetje het basisbedrag dat je in mijn omgeving 'hoort te geven' en kan dan meer worden naarmate de mensen closer zijn, je portomonnee ruimer is). Maar je moet alleen geven wat je kan missen. 20 euro lijkt mij zo op het eerste gezicht een mooi bedrag.
Ik denk meestal ook even aan de kosten die zij voor mij maken (zit er wel of niet een diner bij?) en de kosten die ik maak (reiskosten en evt uit eten).

En het feit of één van beiden een vriend(in) is of dat het een bevriend stel is.

Begreep dat 25 euro gemiddeld is. Als je nog studeert kun je daar best een stuk onder gaan zitten.
Ben je de hele dag uitgenodigd?

Incl. diner?

Dat zou voor mij zeker uitmaken.

(dan wel 50 euro)
quote:Lotus7 schreef op 06 juni 2011 @ 23:27:

Je wilt niet weten hoeveel envelopjes ik had op mijn bruiloft met een briefje van 5 erin.. En wel kruipend naar huis he.

Vindt het idee van Kaetje trouwens ook heel goed!Nou dat is dan wel weer een beetje karig...
quote:Moonlight82 schreef op 06 juni 2011 @ 23:31:

[...]

Nou dat is dan wel weer een beetje karig...Idd. Terwijl als je een cadeau zou vragen ze waarschijnlijk meer dan 5 euro zouden uitgeven.
quote:jannaatje schreef op 06 juni 2011 @ 23:25:

Het is inderdaad een beetje saai, maar ik snap het wel, want zij hebben ook geen hoog inkomen dus waarschijnlijk financieren ze de dag ermee.Ik kijk dus ook naar de kosten die het bruidspaar voor mij maakt, maar vind niet dat je dat perse moet geven omdat de bruidspaar de dag moet financieren, als je zelf erg krap zit. Je bent uitgenodigd als gast, je koopt geen kaartje. Als ze het geld niet hebben, moeten ze geen feest organiseren, denk ik dan. Wie weet negeert de helft van de mensen het envelopje op de kaart en geeft iets persoonlijks. Dan ben je mooi in de aap gelogeerd.
Ja ik ben de hele dag uitgenodigd, ook diner, maar ik zal vanwege de organisatie wel veel in de weer zijn. Ik weet ook niet zeker eigenlijk of ze me deels daarom de hele dag hebben uitgenodigd want ik had eigenlijk niet verwacht dat ik bij hun meest close vrienden/familie hoor (groepje van 20 ofzo)
De buren gaven 7,50 (namens 2 personen) de vader van mijn oudste vriendin gaf 80 euro (namens hem alleen, jaaaaren niet gezien). Dat zijn eigenlijk de enige bedragen die mij nog zo bijstaan. Verder weet ik echt niet meer wie er 20, 30, 40 of 50 euro gaf. Maak je niet druk over wat ze van het geld willen betalen. Ze hebben zelf gekozen voor een feestje, dat is geen verplichting als je gaat trouwen. Ik zou iets persoonlijks doen. Alle persoonlijke kadootjes kan ik me nog stuk voor stuk herinneren.
quote:jannaatje schreef op 06 juni 2011 @ 23:34:

Ja ik ben de hele dag uitgenodigd, ook diner, maar ik zal vanwege de organisatie wel veel in de weer zijn. Ik weet ook niet zeker eigenlijk of ze me deels daarom de hele dag hebben uitgenodigd want ik had eigenlijk niet verwacht dat ik bij hun meest close vrienden/familie hoor (groepje van 20 ofzo)Maak je foto's of iets dergelijks, waardoor ze veel geld uitsparen en jij veel werk hebt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven