Ik heb spijt van...

27-10-2021 16:56 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat iedereen wel spijt heeft van bepaalde belangrijke keuzes of nietgemaakte keuzes waarvan jullie achteraf spijt hebben. Dus niet de dagelijkse kleine dingen, maar (voor jou) belangrijke keuze die het leven erna beïnvloed hebben en waarvan je denkt "Wat jammer of stom dat het zo gegaan is, dat had ik anders willen of moeten doen". Dus het gaat om keuzes, niet om omstandigheden.

Ik trap af. Ik heb spijt dat ik destijds geen andere studierichting heb gekozen. Ik ben door mijn studie in de communicatie/mediabranche terechtgekomen, maar had achteraf veel liever iets als biologie of ecologie willen studeren. Mijn keuze is voortgekomen uit het feit dat ik goed was in talen, niet zozeer uit interesse. Gevolg: ik heb een hele carriere achter de rug in iets dat ik best goed kan en ook best aardig vind, maar nooit met hart en ziel in heb gewerkt.

Een andere beslissing is minder levensloopbepalend en een mannelijk ego-ding. Tussen mijn vwo en studie moest ik in militaire dienst. Ik had ooit bij de keuring aangegeven dat ik wel bij de mariniers of de commando's wilde. Tot mijn verbazing werd ik opgeroepen bij het korps commandotroepen. De eerste week was een selectieweek, veel jongens vielen af maar ik mocht door. Daarna zou de zware opleiding beginnen. We kregen de keuze om na op dat moment vrijwillig af te haken als we toch niet wilden doorgaan. Ineens vloog het vooruitzicht van de opleiding me aan en gaf ik aan te willen stoppen. Ik had er gelijk spijt van en wist dat ik dat moment de rest van mijn leven zou betreuren. En dat klopt. Ik baal vreselijk dat ik niet ben gebleven en commando ben geworden, of dat in elk geval heb geprobeerd. Gewoon erg slap van me. Ben overgeplaatst naar de infanterie, waarook flink gebuffeld werd, maar niet op commandoniveau. Het is 35 jaar geleden en nog steeds spijt :-)

En jullie?

==========

Edit: ik had een optie voor "Ik heb nergens spijt van" moeten toevoegen. Kan helaas niet achteraf.

Ik heb spijt van:

Totaal aantal stemmen: 23

1 belangrijke beslissing in mijn leven (22%)
2 belangrijke beslissingen in mijn leven (35%)
3 of meer belangrijke beslissingen in mijn leven (43%)
knuddestudder wijzigde dit bericht op 27-10-2021 17:12
2.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind spijt een beetje overbodige emotie. Op het moment van de beslissing heb je die meestal weloverwogen en doordacht genomen, en dat heeft niet goed uitgepakt. Ik heb ook de verkeerde studie gekozen, drie keer zelfs, hoewel ik de laatste heb afgemaakt en daar altijd een goede baan mee heb gehad. Drie keer samengewoond, twee keer gescheiden, dus tja…
Mijn eerste huwelijk is wel een gevalletje ‘hoe heb ik in ‘s hemelsnaam ooit kunnen denken dat dát een goed plan was?’
Alle reacties Link kopieren
lullig van die kct opleiding to.
je kunt ook nergens aankomen met je verhaal, dat je er eigenlijk wel bij had kunnen zitten, want dat zeggen heel veel mannen.
wij slapen nooit.
Niet goed genoeg mijn best gedaan op de basisschool waardoor ik op vmbo kwam ipv havo, middelbare school ook niet alles op alles gezet, 3 jaar mbo. Had allemaal iets sneller gekund.

De keuze om hbo te doen. 6 jaar over gedaan ipv 4 jaar, zelfvertrouwen naar de klote door docenten en schulden. En ook de richting; jammer dat ik niet voor recht heb durven kiezen. Ik koos voor bedrijfskunde MER. Is niet helemaal hetzelfde. Maar ja een jurist (of zelfs hoger) die van vmbo komt uit een arm gezin waar niemand heeft gestudeerd, dat kan niet dacht ik.

Vreemdgaan in 2 verschillende relaties.

Kleine onaardige acties, geroddel. meedoen met pesten ipv voor iemand opkomen.

Ik had beter mijn best kunnen doen in het gezin als zus zijnde. Om veel problemen te voorkomen misschien.

Vaak hard gereden en veel verkeersboetes.

Heb ooit met de fiets aan een scooter gehangen, gevallen en arm gebroken. Nooit tegen m’n ouders de waarheid verteld.
Alle reacties Link kopieren
Dat ik ooit ben begonnen met roken.
hobbeltverder wijzigde dit bericht op 30-10-2021 22:14
Reden: .
73.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Van mijn witte auto terwijl ik eigenlijk weer een blauwe wilde. Mijn vorige was ook blauw, wel iets andere tint. Maar vind felblauw gewoon erg mooi. De nieuwe auto had ik in een aanbieding gekocht. Kon hem eventueel laten spuiten, maar als hij dan klaar zou zijn was gold de aanbieding niet meer. Waren de laatste dagen. Dat vond ik ook weer zoiets. Dus toen die witte maar genomen. Hij rijdt prima, maar je ziet er alles op.
Anderzijds kan ik ook gewoon blij zijn dát ik een nieuwe auto kon kopen met mijn salaris. En niet zoals mijn collega alleen maar afdankertjes van hooguit 1.500 Euro waar altijd wel iets mee loos is.

Van mijn woning. Ik had hier echt zin in, maar kamp toch met ruimtegebrek en vind de tuin te groot en te bewerkelijk. Sta voor een groter huis ingeschreven met kleinere tuin. Alleen duurt dit nu al 4 jaar.
Dat ik als kind mijn pesters bij hun eerste klap niet gelijk keihard heb teruggeslagen.
En van talloze gemiste kansen in mijn leven.
Alle reacties Link kopieren
Spijt impliceert dat je het destijds beter had kunnen doen, en in die zin heb ik geen spijt.


Maar ik had een moeilijke relatie met mijn moeder, die we nooit hebben uitgepraat omdat zij het niet kon en ik nog een adolescent was toen ze overleed. Dat vind ik wel heel, heel spijtig.

Net zoals ik het heel spijtig vind dat ik daarna zo in de knoop kwam met mezelf dat ik niet genoeg lef, zelfvertrouwen en energie meer had om mijn allergrootste droom na te streven.
HobbeltVerder schreef:
27-10-2021 20:15
Dat ik ooit ben begonnen met roken..
Deze absoluut!
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
27-10-2021 17:07
Nooit te oud om alsnog een studie op te pakken he?
Dat is altijd zo makkelijk geroepen. Maar tijdens een studie wordt mijn hypotheek niet betaald.
Ik heb ook wel enigszins spijt van de beroepskeuze die ik heb gemaakt. Ik vind mijn werk leuk, maar diep in mijn hart had ik forensisch rechercheur willen worden. Dat is geen studie die je er even naast doet. Bovendien heb ik mbo en zou dan eerst nog hbo moeten doen volgens mij. En ik kwam niet door de psychologische test bij de politie. Heb dus wel iets in die richting geprobeerd, maar helaas.
Ik heb een gezin te onderhouden en en huis af te betalen. Die studie kost ook weer geld en als ik niks verdien, wordt het al heel krap zonder die studie. Dus “je bent nooit te oud om een studie te volgen” klopt wel, maar mijn leeftijd is het probleem niet. Geld is vooral het probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dat ik me vroeger op de middelbare school en het MBO zo uit de naad gewerkt hebt. En nog voor niks ook. Als ik wist dat ik bij de Sociale Werkplaats zou eindigen had ik al die moeite niet gedaan. Want ik haatte school en huiswerk.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
27-10-2021 20:02
lullig van die kct opleiding to.
je kunt ook nergens aankomen met je verhaal, dat je er eigenlijk wel bij had kunnen zitten, want dat zeggen heel veel mannen.
Haha, ja ik laat me er ook zeker niet op voorstaan. Ben zelf afgehaakt dus niks om trots op te zijn. Ik lig er ook weer niet wakker van, maar achteraf vind ik het wel jammer. Niet zozeer om mee op te scheppen, maar ik zou er wel trots op zijn geweest en het zou denk ik een prestatie zijn geweest om kracht en motivatie uit te halen. Zo van "als ik dat kon, kan ik dit ook ". Maar ja, ik had de ruggegraat dus niet.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
27-10-2021 19:57
Ik vind spijt een beetje overbodige emotie. Op het moment van de beslissing heb je die meestal weloverwogen en doordacht genomen, en dat heeft niet goed uitgepakt.
Nee, ik heb veel beslissingen niet echt heel weloverwogen gemaakt. Ik denk dat menigeen besluiten neemt zonder te beseffen hoe bepalend deze zullen uitpakken. Misschien maar goed ook hoor, anders word je gek. Ik vind spijt geen overbodige emotie, het is een vorm van zelfreflectie en dat is altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
27-10-2021 18:07
TO, als je nu eens op zoek gaan naar een communicatiefunctie in een organisatie die zich bezighoudt met bijvoorbeeld ecologische vraagstukken of natuureducatie?
Goede suggestie. Heb ik ook een tijd geprobeerd. Ik ben zzp'er en heb zelfs mijn eigen bedrijfje die kant op proberen te sturen. En ook vacatures voor functies in loondienst in de gaten gehouden, zowel bij bedrijven als ngo's, overheden, omgevingsdiensten etc. Schoot allemaal niet op. Ik ben nu bezig met een omscholingstraject naar gehandicaptenzorg omdat ik de media helemaal zat ben en omdat ik graag mensen help en een zwak heb voor mensen met beperkingen. In de media/communicatie draait alles tegenwoordig om marketing, zoekmachines, beïnvloeding van consumenten, geld. Kan er niet meer tegen en wil de rest van mijn loopbaan zinvol werk doen. Mijn interesse in natuur, ecologie, milieu kan ik gelukkig ook op andere manieren kwijt.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-10-2021 17:36
Als je er niets aan hebt, waarom laat je het dan niet los?
Tja, dat is heel rationeel benaderd. Het gaat om emoties en die kun je moeilijk wegrationaliseren. Bovendien: ik heb helemaal geen last van die spijtgevoelens an sich. Ik probeer er wel iets mee te doen, namelijk een draai te geven aan mijn leven waar dat kan. Maar sommige dingen kun je niet meer veranderen en dat moet je accepteren. Neemt niet weg dat je desondanks kunt balen van een genomen beslissing, of van het juist niet hebben genomen van een beslissing, zonder dat je daar verder mentaal onder lijdt oid. Er valt in mijn geval dus niks "los te laten", als dat al zomaar zou kunnen.

Bovendien: de dingen die ik als voorbeelden gaf stellen geen reet voor als ik sommige andere reacties lees. Dan heb ik echt niks wezenlijks te klagen...
Alle reacties Link kopieren
Hmm, spijt niet echt. Wel wat kleinere dingen dat ik op een betere manier had kunnen doen. Verder wat grotere dingen die ik met de kennis van nu anders had gedaan, maar als ik het niet had meegemaakt, had ik ook niet de kennis verkregen. Heb bijvoorbeeld redelijk jong bijvoorbeeld een burn-out gehad (=gewoon kut, voor niemand leuk), omdat ik altijd druk voelde en mezelf ook overal druk om maakte. Dat heeft me absoluut geleerd om in te zien welke dingen wel echt belangrijk zijn, waardoor ik de rest tegenwoordig zoveel makkelijker los kan laten.
Alle reacties Link kopieren
TinyTiny schreef:
28-10-2021 16:38
Hmm, spijt niet echt. Wel wat kleinere dingen dat ik op een betere manier had kunnen doen. Verder wat grotere dingen die ik met de kennis van nu anders had gedaan, maar als ik het niet had meegemaakt, had ik ook niet de kennis verkregen. Heb bijvoorbeeld redelijk jong bijvoorbeeld een burn-out gehad (=gewoon kut, voor niemand leuk), omdat ik altijd druk voelde en mezelf ook overal druk om maakte. Dat heeft me absoluut geleerd om in te zien welke dingen wel echt belangrijk zijn, waardoor ik de rest tegenwoordig zoveel makkelijker los kan laten.
Heb ik ook: heb best grote fouten gemaakt en hoewel ik daar spijt van heb gehad, zie ik die voorvallen als les voor hoe ik het niet moet doen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
27-10-2021 19:03
Ach Lotus73, dat lijkt me echt heel vreselijk. I woon zelf in het buitenland, al 32 jaar, en vol me hhier thuis. Maar je niet echt thuis voelen en voor je kinderen blijven lijkt me vreselijk.
leuk is heeeel anders inderdaad! ik was 6 jaar niet in nederland geweest en afgelopen juli een stormbezoek aan Nederland omdat mn oudste neefje ging trouwen en dat was heerlijk. Het eten, Nederlandse gewoontes en natuuuuurlijk mn familie en mn vriendinnen... heb zo genoten, maar ik mis t nu wel een stukje extra hoor!

Mag ik vragen waar jij woont en waarom je gemigreert bent?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven